2021-05-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen vinland,

Låter ytterst märkligt. Utifrån den lilla text som du citerar är det svårt att dra några slutsatser.

EMA har ju godkänt 4 st vaccin så jag tycker det är lite märkligt varför FDA fortsätter med EUA för ex Pfizers och Modernas vaccin. FDA har ju nu väldigt mycket data på dessa vaccin.

Jag ser dock inget konspiratoriskt i detta avseende ivermectin.

Pratade för inte så länge sedan med en vän och kollega som bl a är infektionsläkare och som varit ansvarig ÖL för temporära covid-19 avdelningar i omgångar. Han/hon skrädde inte orden och kallade ivermectin bluff avseende covid-19. Det får givetvis stå för honom/henne. Jag har som ni vet uttryckt mig betydligt mildare och står för att det inte finns någon bevisad effekt hittills.

Kan ha med ansvarsfrågan att göra om det blir något problem med vaccinet. Förstår att i USA är det staten som tar ansvaret medan man passat över till vaccintillverkarna här i EU.

Någon erfarenhet av denna medicin? Svenska Sobi verkar finnas bakom.

https://news.cision.com/swedish-orphan-biovitrum-ab/r/early-use-of-anakinra-reduces-risk-of-mortality-for-patients-with-covid-19-pneumonia--reduces-icu-ad ,c3350835

Early use of anakinra reduces risk of mortality for patients with COVID-19 pneumonia, reduces ICU admission and increases likelihood of full recovery - Swedish Orphan Biovitrum AB - news.cision.com

Day 28 full results from the SAVE-MORE study show early treatment with anakinra plus SOC (standard of care) reduced mortality by 55% and reduced average time until ICU (intensive care unit) discharge by four days
news.cision.com
Citera
2021-05-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Fråga till experten: kan man blanda vaccin? Häromdagen skulle min kompis få andra sprutan. Första hon fick var astras. Eftersom den nu var borta fick hon pfizers istället.
Fungerar då skyddet lika start om man blandar olika vaccin?

Hej,

Det finns tyvärr inga studier ännu avseende skyddseffekten om man blandar olika vaccin. Jag tror att skyddseffekten blir bra. Det kommer att komma studier framöver nu när man blivit tvungen att blanda.
Citera
2021-05-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, jag tror kallbad är det ENDA som rädda oss. Från ALLT.

Men ännu inte träffat sonen. Man kan bli smittad trots att man har fått andra sprutan och frun har bara fått en spruta. Kanske får sätta mig i karantän efter möte med sonen? Eller testa mig.

Och som sagt folk tar ut segern i förskott. Det ska man aldrig göra. Undervärdera inte din fiende.

Och skumt med att smittan vinner så stora segrar just i Sverige. Allt kan inte ha med stora mängden tjocka invandrare att göra?

Hej Jof,

En minoritet kan bli smittad trots vaccination som jag skrivit om tidigare, men eftersom din son har haft konfirmerad covid-19 två gånger varav den senaste för inte så länge sedan enligt dig så är totala risken ändå minimal.

Du har rätt att man inte ska ta ut segern i förskott. Sälj inte björnskinnet innan björnen är skjuten o s v. Jag gladde mig för ett tag sedan att denna tråd sluppit konspirationsteorier en ganska lång tid men precis när jag nästan tog ut segern i förskott rasslade det till med flera användare här.
Citera
2021-05-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kan ha med ansvarsfrågan att göra om det blir något problem med vaccinet. Förstår att i USA är det staten som tar ansvaret medan man passat över till vaccintillverkarna här i EU.

Någon erfarenhet av denna medicin? Svenska Sobi verkar finnas bakom.

https://news.cision.com/swedish-orphan-biovitrum-ab/r/early-use-of-anakinra-reduces-risk-of-mortality-for-patients-with-covid-19-pneumonia--reduces-icu-ad ,c3350835

Early use of anakinra reduces risk of mortality for patients with COVID-19 pneumonia, reduces ICU admission and increases likelihood of full recovery - Swedish Orphan Biovitrum AB - news.cision.com

Day 28 full results from the SAVE-MORE study show early treatment with anakinra plus SOC (standard of care) reduced mortality by 55% and reduced average time until ICU (intensive care unit) discharge by four days
news.cision.com

Hej,

Det var en intressant synpunkt. Är du säker på ansvarsfrågan i USA?

Både anti IL-1 (anakinra) och anti IL-6 har använts i Sverige på IVA. Ingen verkar vara en game changer på IVA, men det är fullt möjligt att de kan ha bättre effekt om de sätts in lite tidigare som studien på anti IL-1 indikerar. Tanken är ju att motverka den farliga cytokinstormen/hyperinflammationen som uppstår hos vissa covid-19 patienter.
Citera
2021-05-24, 18:10
Medlem
Citat:
Hej,

Det var en intressant synpunkt. Är du säker på ansvarsfrågan i USA?

Både anti IL-1 (anakinra) och anti IL-6 har använts i Sverige på IVA. Ingen verkar vara en game changer på IVA, men det är fullt möjligt att de kan ha bättre effekt om de sätts in lite tidigare som studien på anti IL-1 indikerar. Tanken är ju att motverka den farliga cytokinstormen/hyperinflammationen som uppstår hos vissa covid-19 patienter.

Har inte grävt mer än att jag lyssnat på myndigheter i USA och EMA här i EU och de har i korta ordalag låtit förstå det. Framför allt EMA. Men försäkrings- och ansvarsfrågor är snåriga så man måste sätta sig in i dem ordentligt för att se skillnaderna mellan EUs tillstånd och USAs nödtillstånd (EUA).
Citera
2021-05-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har inte grävt mer än att jag lyssnat på myndigheter i USA och EMA här i EU och de har i korta ordalag låtit förstå det. Framför allt EMA. Men försäkrings- och ansvarsfrågor är snåriga så man måste sätta sig in i dem ordentligt för att se skillnaderna mellan EUs tillstånd och USAs nödtillstånd (EUA).

Hej igen,

Ok. Tack för svar. Det låter som en rimlig förklaring.
Citera
2021-05-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Om man varit inne sen mar-20 och inte träffar några andra
med få undantag kan man då låta vaccinering vänta t.v?
Har alltid haft munskydd.

Hej,

Får jag fråga varför du vill vänta? Är du i riskgrupp?
Citera
2021-05-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Hej och tack för alla dina kloka ord

Jag har än så länge klarat mig från bli smittad (vad jag vet) men har många kolleger som blivit sjuka, samtliga milda symtom...
Men efter vad dom berättat så funderar jag lite hur Man kan se så lätt på sjukdomen från dom som ringer upp vid possitiva svar..
En vän fick symtom lätt feber, snorig, nästäppa, trötthet, tappa luktsinne...
Lökaren som ringde upp sa att han kunde jobba efter 7 dagar från första symtom om han haft två feberfria dygn, hur kan man säga så?
Finnes ju dom som kollapsat och dött efter 10 dagar???
Det verkar ju dock som att alla man hör talas om nu är väldigt lindriga symtom

Hej hemorojdbiffen,

Höll på att missa din fråga i bruset. Varsågod. Kul att du uppskattar mina inlägg.

Läkaren som ringde upp din vän sa så p g a att om man har mild sjukdom som de flesta har så är man oftast smittfri inom en vecka. Om man dessutom är feberfri och har blivit bättre de två senaste dagarna så är den allmänna rekommendationen från FHM att man kan gå och arbeta.
Citera
2021-05-24, 19:33
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Covid är den årliga influensan i nytt omslag. Tror ni mig inte? Låt oss jämföra influensaaktiviteten under "coronapandemin" med data säsongen 2016-2017. Under coronapandemin har 29 fall av influensa A & B bekräftats, och mellan 2016-2017 har 13 052 influensafall bekräftats. Sunt förnuft säger att influensaaktiviteten inte kan minska med 99.9 % genom att sprita händerna. Sanningen är att ni (svenska befolkingen) är offer för psykologisk krigsföring.

Kan du länka till källa på dessa siffror?
Citera
2021-05-24, 20:17
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej Jof,

En minoritet kan bli smittad trots vaccination som jag skrivit om tidigare, men eftersom din son har haft konfirmerad covid-19 två gånger varav den senaste för inte så länge sedan enligt dig så är totala risken ändå minimal.

Du har rätt att man inte ska ta ut segern i förskott. Sälj inte björnskinnet innan björnen är skjuten o s v. Jag gladde mig för ett tag sedan att denna tråd sluppit konspirationsteorier en ganska lång tid men precis när jag nästan tog ut segern i förskott rasslade det till med flera användare här.

Tack. Risken att jag ska föra över en ev smitta till min fru blir då minimal.

Men just här är platsen för konspirationsteoretiker (läs min signatur). Så här är det platsen man har chansen att möta dom. Se det som en mission.
Och idag dog 15 pers. Inge bra. Fattar inte segerjublet från folk och experter.
Citera
2021-05-25, 05:38
Medlem
Citat:
Hej hemorojdbiffen,

Höll på att missa din fråga i bruset. Varsågod. Kul att du uppskattar mina inlägg.

Läkaren som ringde upp din vän sa så p g a att om man har mild sjukdom som de flesta har så är man oftast smittfri inom en vecka. Om man dessutom är feberfri och har blivit bättre de två senaste dagarna så är den allmänna rekommendationen från FHM att man kan gå och arbeta.

Ja så långt e jag med, men om det vänder så man hört skröckexempel på den 10:e dagen??
Eller har man blivit så hjärntvättad nu så att man blivit uppskrämd av massmedia??
Att det i själva verket är ovanligt att det vänder till det sämre??
Då undrar man ju hur stort mörkertal smittade vi har, alltså sånna utan symtom
Citera
2021-05-25, 10:58
Medlem
Bortamatchens avatar
En frågan angående vaccinet. Hur påverkar vaccinet tester för covid?

Om man tar vaccin kommer ett covid test kunna ge ett falskt positivt resultat? Om man testar för antikroppar. Kommer det se ut som man redan haft sjukdomen redan efter första sprutan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in