2021-05-24, 13:55
Medlem
[quote=kornblomst|75995886]Så du tror at krypto-medhjelperen til TH er en anonym kryptoskurk han traff på det mørke nettet?

TH har brukt delvis dw i sin prosjekt. Han har lagt en bestilling på dark web.Umulig å spore, upersonlige og anonymt.
Falsk id kjøpte kopi av passet er fra dw. telefonmannen hettemannen foran Futurum, BMW i Ås...e poster fra "kidnapperne"kan også være en bestilling ...
Citera
2021-05-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er nevnt i tråden at det er satt inn et mindre beløp på 0,00003500 BTC den 26. april i år (på adressen 126sDH.....)

Ja, det er i nettopp denne transaksjonen det er en skjult melding som utgir seg for å være fra den ene forfatteren. Jeg er enig i at det er tvilsomt at det faktisk er vedkommende som står bak.

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hva tenker du om dagens artikkel i VG?
Håper du finner noen interessante opplysninger.

Kryptovaluta er egentlig ikke min ekspertise, men jeg kan sikkert omtales som "ekspert" i forhold til Tor og VPN.

Det ser for meg ut til at den eller de som står bak kryptorigget vet hva man driver med og har holdt tunga rett i munnen. Tor er i utgangspunktet vanskeligere å spore opp enn en VPN. De fleste e-postløsninger, sånn som mail.com, sperrer for registrering av ny konto via Tor. Derfor har de brukt en VPN, som i denne sammenhengen er mer risikabelt for gjerningspersonen(e), men de har vært smarte og latt det gå lang tid mellom opprettelse av konto på mail.com og forsvinningen av AEH for å gjøre det minst mulig sannsynlig at det finnes relevante logger når politiet kommer på banen.

Senere kommunikasjon er det opplyst har foregått på e-post sendt via Tor. Her har gjerningspersonen(e) trolig brukt feks protonmail.com eller liknende som støtter bruk av Tor. Jeg vil tro at det ikke er mulig å teknisk spore opp avsender av disse e-postene.
Citera
2021-05-24, 13:56
Medlem
Litt risiko å bruke vpn, mange av dem logger og selger til e-tjenester selv om de sier noe annet.
Citera
2021-05-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Politiet har avslørt GM og ikke fengslet vedkommende? Spenstig.

Selv om politiet har løst kryptorigget, og muligens kommet frem til at Tom Hagen selv står bak Monero-kontoen, så vil det fremdeles finnes detaljer som må avklares før det blir tatt ut tiltale.

Jeg regner med at TH vil påstå at "noen" har stjålet/tyvlånt hans id for at han skal få skylden for drapet på AE, og få skylden for kryptorigget.

Det finnes nok ikke spor på Tom Hagens kjente dataenheter etter planleggingen av kryptorigget.

Derfor ber politiet nå om tips fra publikum.

Selve drapet og omstendighetene rundt må også oppklares. Tidspunktet for drapet. For eksempel.

At du mener det er "spenstig" at politiet ikke øyeblikkelig har gått til pågripelse av kryptorigg-GM, får stå for din regning.
Citera
2021-05-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Tvilsomt at noen melder seg når denne opplæringen helt opplagt skulle brukes til noe kriminelt, ikke noe vanlig ikt kurs det er snakk om. Avansert kriminalitet. Får følelsen av at det er noen som har brukt mere tid på geek virksomhet enn kriminalitet tidligere i livet, og som nå skulle gjøre århundrets kupp. Et engangskupp som sikret resten av livet økonomisk. Ikke engang Toska kunne vel klekket ut dette, eller..

Well, nu har ju Toska pluggat matematik och informatik/dataingenjör på universitetet dom senaste åren
Citera
2021-05-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så du tror at krypto-medhjelperen til TH er en anonym kryptoskurk han traff på det mørke nettet?

TH har brukt delvis dw i sin prosjekt. Han har lagt en bestilling på dark web.Umulig å spore, upersonlige og anonymt.
Falsk id kjøpte kopi av passet er fra dw. telefonmannen hettemannen foran Futurum, BMW i Ås...e poster fra "kidnapperne"kan også være en bestilling ...

I teorien høres det tilforlatelig ut at TH har bestilt drap og bortføring på darknet.

Men så snart kidnappingen blir kjent vil THs id være blåst overfor den anonyme oppdragstakeren på darkweb.

Det tror jeg aldri at TH ville ha tatt sjansen på.

Inntil videre holder jeg en knapp på at TH har gjort alt selv.
Citera
2021-05-24, 14:07
Medlem
Citat:
Selv om politiet har løst kryptorigget, og muligens kommet frem til at Tom Hagen selv står bak Monero-kontoen, så vil det fremdeles finnes detaljer som må avklares før det blir tatt ut tiltale.

Jeg regner med at TH vil påstå at "noen" har stjålet/tyvlånt hans id for at han skal få skylden for drapet på AE, og få skylden for kryptorigget.

Det finnes nok ikke spor på Tom Hagens kjente dataenheter etter planleggingen av kryptorigget.

Selve drapet og omstendighetene rundt må også oppklares. Tidspunktet for drapet. For eksempel.

At du mener det er "spenstig" at politiet ikke øyeblikkelig har gått til pågripelse av kryptorigg-GM, får stå for din regning.

Du får sende en mail med dine tips da, du sitter jo åpenbart på informasjon som ingen andre gjør.

Mannen som synes en gammel mobiltelefon er vanskelig nok å hanskes med skal altså stå bak kanskje det mest avanserte kriminalopplegget i nyere tid. Helt logisk!

Konedrap skjer HELE tiden. For å være brutal: hadde han kastet henne ned et stup eller rotet med medisinene så hadde det vært vanskelig å bli dømt da også. Han har, av hva jeg kan forstå, null forutsetning for å klare noe som dette og må derfor ha involvert mange flere mennesker. Hvor mange kriminelle i Norge med kunnskap og gjennomføringskraft ift kryptovaluta vil fysisk og mentalt være i stand til å ta livet av en aldrende kvinne? Det kan ikke være mange.
Citera
2021-05-24, 14:11
Medlem
Citat:
Du får sende en mail med dine tips da, du sitter jo åpenbart på informasjon som ingen andre gjør.

Mannen som synes en gammel mobiltelefon er vanskelig nok å hanskes med skal altså stå bak kanskje det mest avanserte kriminalopplegget i nyere tid. Helt logisk!

Konedrap skjer HELE tiden. For å være brutal: hadde han kastet henne ned et stup eller rotet med medisinene så hadde det vært vanskelig å bli dømt da også. Han har, av hva jeg kan forstå, null forutsetning for å klare noe som dette og må derfor ha involvert mange flere mennesker. Hvor mange kriminelle i Norge med kunnskap og gjennomføringskraft ift kryptovaluta vil fysisk og mentalt være i stand til å ta livet av en aldrende kvinne? Det kan ikke være mange.
Spørs om ikke det er motsatt - en som er kapabel til å drepe som leser seg opp om krypto - og får høre om RU's hvite hval på veien.
Citera
2021-05-24, 14:26
Medlem
Citat:

Jeg har ikke annen informasjon enn den som finnes offentlig tilgjengelig i mediene.

Som du sier, konedrap skjer HELE tiden.

Og som kryptoeksperten uttalte i VG i dag, så finnes all info som trengs for å sette opp kryptorigget offentlig tilgjengelig på internet. Slik at hvem-som-helst kan lese seg tiltrekkelig opp, fra fritt tilgjengelige kilder, i løpet av ett par måneder, til å rigge kryptoløsepengekravet selv.

Hvem-som-helst.

Så kan man tenke seg, hvem som ville få gevinst av at AE forsvant, eller ble drept.
Citera
2021-05-24, 14:28
Medlem
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Hvis dette var et vigtigt spørgsmål at få
afklaret for politiet, hvorfor kommer det så ikke op på andre nyheder end VG?

Sidder de allerede selv på svaret?
Citera
2021-05-24, 14:29
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Politiet går ut og ber om tips i håp "om å få flere svar", men Milli "tror ikke at politiet er avhengig av det".

Man ser tre forskjellige formål med å gå ut akkurat nå:

- vise GM at politiet puster han/dem i hælene akkurat nå

- detaljer fra kryptorigget kan slippes uten fare for å skade etterforskningen

- håper på tips

Ut fra ansiktsuttrykket til Milli tror jeg at det kommer en snarlig løsning på kryptorigget.

Dette er veldig gode poenger. Både artikkelen og KP-episoden har nok vært i emning
en stund. Kanskje også grunnen til at VG ikke omtalte parykk-funnet. VG har vært i
front på mange essensielle detaljer, og de har nok et forsprang på uthenting av info.

Dagens avsløringer var nok ikke tilfeldige. Det kan tenkes at noen som sitter veldig
stille i båten nå føler seg tvunget til å agere, samtidig som den eller de kontinuerlig
blir holdt grundig øye med av politiet.
Citera
2021-05-24, 14:30
Medlem
Citat:

Du glemmer nok at GM må ha hatt tilgang til «det mørke nettet» også i etterkant av forsvinningen. Dette ekskluderer TH som solokandidat da han nok ble holdt øye med. Og det vi etterhvert også tror vi vet om TH sine egenheter utelukker, som jeg ser det, også muligheten for at han har stolt på at andre har gjennomført en slik science fiction plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in