2021-05-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, jeg så dette, og det jeg reagerte på eller tenke er at de ikke ville ha dialog dvs. at de ikke hadde behov for å forhandle med livsbevis for å få tak i total summen?
Dersom TH er med på dette, så har de jo ikke behov for dialog, da formålet ikke er at hun skal komme levende tilbake? Dermed vil den ene overføring eventuelt være betaling for hjelpen?
Jo flere kontoer, mer kaos, mer sannsynlig kidnapping fremfor bare betaling for jobb uten forhandling?
Jeg tør ikke gjette noe særlig i retning medhjelpere osv.

For meg ser det nå aller mest sannsynlig ut at TH har satt opp kryptorigget selv. Prøvd seg litt frem. Og endt opp med trusselbrev på papir osv. Alt for mange detaljer her. Til at det skulle være proffe kidnappere som står bak. Min mening da.

Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
På den tiden var det zcash som var tingen for usporbar lyssky virksomhet, ikke dash, så dette er ganske sære greier, maks 100 i Norge drev med det antagelig.

Kan hende det er dash-kontoen som til slutt avslørte GM.
Citera
2021-05-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tvert om. Det peker mer mot villedning. Bl.a. basert på at "motparten" valgte lave transaksjons-
avgifter i BTC-kommunikasjonen. De ville ikke kommunisere, de ville forsinke. Og forvirre.

Dette må være tidenes verste villeding. Legge så mye arbeid i å få det til å se ut som kidnapping+frihetsberøvelse+drap, i stedet for kun drap.
Citera
2021-05-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Dette må være tidenes verste villeding. Legge så mye arbeid i å få det til å se ut som kidnapping+frihetsberøvelse+drap, i stedet for kun drap.

GM har lagt ned veldig mye arbeid i å villede politiet mest mulig.

Så blir spørsmålet, om hvem det er, som har hatt et så sterkt behov for å lede mistanken vekk fra seg selv.

Kan det overhodet være andre enn Tom Hagen selv.
Citera
2021-05-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ny svær artikkel i VG om kryptosporet i dag. Dette er ikke et affektdrap!
Nei, sier du det
Citera
2021-05-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Så blir spørsmålet, om hvem det er, som har hatt et så sterkt behov for å lede mistanken vekk fra seg selv.

Denne tankerekken er nok feil.

Hva er det vanlige målet til en kriminell som begår en straffbar handling? Å unngå å bli tatt.

Det er altså noe som kan sies om de fleste kriminelle, men de fleste kriminelle har verken denne ekspertisen og de går heller ikke så langt. Dette er så avansert at jeg vil tro politiet har hentet inn ekstern hjelp.

Din logikk er ca slik: Fordi mye peker bort fra TH så må TH stå bak. Lykke til med det i retten
Citera
2021-05-24, 13:36
Medlem
Citat:

Er dette noe du faktisk VET eller troller du.

Virker som jeg blandet med en annen ntnu'er.
Citera
2021-05-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen

Tidenes verste ja. Har man funnet AEH? Nei. Vet vi at hun er drept? Tror, vet ikke. Er noen tatt? Nei. Har de fått penger? Ja.

Jeg vil tro en kriminell tenker suksess.
Citera
2021-05-24, 13:41
Medlem
Citat:

Det er en enkel måte å løse en sak på å kalle spor for villeding, hvis sporene ikke stemmer med sin egen hypotese.
Citera
2021-05-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ja. Det nærmer seg definitivt en løsning på kryptosporet.

Jeg ser også at kryptoeksperten som uttaler seg til VG mener det er mye sirkus her. Ekte kidnappere ville ha greid seg med anonymt og usporbart trusselbrev på mail via Tor, og en Monero-konto.

Bitcoin-kontoer, falsk id, dash-konto, trusselbrev på papir osv. er staffasje. Eller sirkus, som han kaller det.

Og det er ikke noe behov for spesielle kunnskaper for å sette opp kryptorigget. Det holder med ett par måneder til å lese seg opp på internett. Det er mye detaljert steg-for-steg informasjon på Youtube, blogger osv. Hvem som helst kan greie det. Mener kryptoeksperten intervjuet i VG.

Ja det hadde holdt med en Tor-mail og Monero-konto. Alle de andre ingrediensene som angivelig motpart har benyttet kunne ha vært luket bort. Dette sier kanskje noe om de involverte. At de ikke hadde omfattende kunnskap i utgangspunktet, men innhentet informasjon, fant litt her og der på internett og endte opp med noe som totalt sett ikke virker helt gjennomtenkt. Så viser også utviklingen i saken at de gikk bort fra noe av det de startet med og endret underveis. Plutselig over til Tor-mail, noe som er nok et tegn på hvordan de har "prøvd seg frem". Krypoteksperten ville ikke ha tatt i bruk alle de elementene som er brukt, nettopp for å unngå å legge igjen flere spor. Men han legger til at angivelig motpart kan ha sittet og jobbet med opplegget i ro mak uten noe stort tidspress på seg, hatt tid til å dobbelt- og trippelsjekke i forsøket på at spor ikke ble lagt igjen.
Citera
2021-05-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Denne tankerekken er nok feil.

Hva er det vanlige målet til en kriminell som begår en straffbar handling? Å unngå å bli tatt.

Det er altså noe som kan sies om de fleste kriminelle, men de fleste kriminelle har verken denne ekspertisen og de går heller ikke så langt. Dette er så avansert at jeg vil tro politiet har hentet inn ekstern hjelp.

Din logikk er ca slik: Fordi mye peker bort fra TH så må TH stå bak. Lykke til med det i retten

Du misforstår dessverre.

Kryptoeksperten sier at usporbar mail via Tor + Monero-konto er tilstrekkelig for å kreve inn løsepenger i kryptovaluta.

Bitcoin-kontoene, dash-kontoen, falsk id, trusselbrev på papir osv, er staffasje. Unødvendig staffasje.

Det er all denne unødvendige staffasjen som har gitt politiet tilstrekkelig med ledetråder til at de har knekt kryptorigget. Som de faktisk har gjort. Siden de nå frigir detaljer som tidligere ble holdt tilbake av hensyn til etterforskningen.

Proffe GM hadde unngått staffasjen og sirkuset. Og kunne ha forblitt anonyme.

Mens vår GM har latt seg lede av fristelsen til å legge igjen alt for mange løse ledetråder. I den tro at krypteringene har vært tryggere enn det de faktisk er. De har tvertimot avslørt han.
Senast redigerad av kornblomst 2021-05-24 kl. 13:46.
Citera
2021-05-24, 13:44
Medlem
Citat:
Du misforstår dessverre.

De har tvertimot avslørt han.

Politiet har avslørt GM og ikke fengslet vedkommende? Spenstig.
Citera
2021-05-24, 13:45
Medlem
Citat:
Du misforstår dessverre.

Nei, jeg misforstår ikke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto