2021-05-24, 13:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja det är dags att du berättar hur mycket du har räknat ut att samhället sparar på skolstängningar och distansundervisning nu.

Jag tror det går på ett ut faktiskt. Netto noll.
Citera
2021-05-24, 13:56
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-smittades-i-wuhan-tidigare-an-kina-erkant

"Forskare smittades i Wuhan tidigare än Kina erkänt"

"Tre forskare i Wuhan ska ha blivit sjuka med covid-19-symptom redan i november 2019, det skriver Wall Street Journal. Uppgifterna kommer från en tidigare opublicerad amerikansk underrättelserapport. Informationen kan bli viktig i utredningen om viruset spridits från laboratorium."

Förvisso finns de makter som vinner på teorin om labbet. Men ändå spännande vart de här bär av. Troligen i papperskorgen av Kina ändå oavsett vad som presenteras.

Jag tror ju faktiskt på att det kom från lab i Kina. Sen hur det gick till är högst oklart. Kina kommer neka ända in i kaklet. Men de ljuger, manipulerar och styr allt som de vill med järnhand ändå. USA kan vara lika skyldiga i att ha försökt spionera osv och vill nu stärka sin egen position genom att skylla på Kina. Men basically, jag tror mer på labteorin än spontant på att de smittat via en vektor i naturen. De forskade ju fram olika virusvarianter och använde sig av fladdermöss.. det är för lägligt. Det är ju en variant av Sara cov 1 från 2003 som dom forskat på och fuckade upp, helt övertygad om det.
Senast redigerad av rawjudge 2021-05-24 kl. 13:59.
Citera
2021-05-24, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det går på ett ut faktiskt. Netto noll.
Och hur har du räknat?

Var tjänar samhället pengar och var förlorar samhället?
Citera
2021-05-24, 13:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Helt sjukt!

Nu har har 115.000 personer som arbetat inom vården avlidit av Covid19!!!
Och idiotierna på Flashback fortsätter att kalla den värsta pandemin sedan spanska sjukan för en snuva. Det är så jävla dumt och provocerande!
Citera
2021-05-24, 14:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Helt sjukt!

Nu har har 115.000 personer som arbetat inom vården avlidit av Covid19!!!
Och idiotierna på Flashback fortsätter att kalla den värsta pandemin sedan spanska sjukan för en snuva. Det är så jävla dumt och provocerande!
Att utsättas för viruset fortlöpande i yrket är en stor risk, och kan medföra allvarlig sjukdom.
Detta är ingen nyhet?
Citera
2021-05-24, 14:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och hur har du räknat?

Var tjänar samhället pengar och var förlorar samhället?

Mindre resor, färre lärare kan undervisa fler elever. Lättare att vikariera, större flexibilitet. +

- kan vara barn som inte får mat hemma, mindre barn som inte kan få stöd av sina föräldrar etc.

Jag tror att effekterna ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tar ut varandra.
Citera
2021-05-24, 14:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att utsättas för viruset fortlöpande i yrket är en stor risk, och kan medföra allvarlig sjukdom.
Detta är ingen nyhet?

Nej, borde inte vara. Risk gånger sannolikhet.
Citera
2021-05-24, 14:34
Medlem
227 på IVA.

Är vi under 200 innan helgen=
Citera
2021-05-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-smittades-i-wuhan-tidigare-an-kina-erkant

"Forskare smittades i Wuhan tidigare än Kina erkänt"

"Tre forskare i Wuhan ska ha blivit sjuka med covid-19-symptom redan i november 2019, det skriver Wall Street Journal. Uppgifterna kommer från en tidigare opublicerad amerikansk underrättelserapport. Informationen kan bli viktig i utredningen om viruset spridits från laboratorium."

Förvisso finns de makter som vinner på teorin om labbet. Men ändå spännande vart de här bär av. Troligen i papperskorgen av Kina ändå oavsett vad som presenteras.

Jag tror ju faktiskt på att det kom från lab i Kina. Sen hur det gick till är högst oklart. Kina kommer neka ända in i kaklet. Men de ljuger, manipulerar och styr allt som de vill med järnhand ändå. USA kan vara lika skyldiga i att ha försökt spionera osv och vill nu stärka sin egen position genom att skylla på Kina. Men basically, jag tror mer på labteorin än spontant på att de smittat via en vektor i naturen. De forskade ju fram olika virusvarianter och använde sig av fladdermöss.. det är för lägligt. Det är ju en variant av Sara cov 1 från 2003 som dom forskat på och fuckade upp, helt övertygad om det.
Detta har ju varit känt ganska länge, över ett år.
Många fin gräv kring detta från Natalie Winters här https://thenationalpulse.com/author/natalie-winters/

https://thenationalpulse.com/exclusive/wuhan-lab-erases-nih-ties-gof-research/
Citera
2021-05-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Smittspridningen i Skåne verkar för övrigt fullständigt kollapsa.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Eller är det triaget som är i full gång?
Folk kanske inte ens FÅR testa sig och ännu mindre får läggas in. Därav minskningen

Vad tror ni experter?

Viruset är borta så gott som innan midsommar, efter detbkommer det bara vara ströfall kvar.
Kom ihåg vem som sade det först.
Citera
2021-05-24, 14:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det sjunker nog, dels tack vare vaccinen men kanske framför allt pga säsongen.

Corona kommer vara lugnare från och med nu, men vi kan nog räkna med att det kommer en liten svängom i höst och vinter igen. Denna gång blir det plattjordarna (anti-vaxers) och även de stackare som fått Astras vaccin som får sig en släng av sleven.

Det har ju visat sig att Astra bara ger 60% skydd mot den indiska dödsmutanten t.ex mot 88% skydd av Pfizer. Bahrain håller ju just nu på och lär sig en tråkig läxa. Smittan exploderar trots att man tillhör de mest vaccinerade länderna i världen.

Jag ser på Our World in Data att Bahrain använder Oxford-vaccinet, Sputnik-vaccinet, Comirnaty och Sinopharm. Men jag kan inte se fördelningen mellan dom olika vaccinerna.

Är det kinesiska vaccinet undermåligt?

Chile har till stor del använt ett annat kinesiskt vaccin, Sinovac. I Chile fortsätter viruset att härja, trots att landet ligger i topp sett till antalet givna doser.
Citera
2021-05-24, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns absolut fördelar med att blanda klassrumsundervisning med fjärrundervisning.
Corona har sannolikt bidragit till att föra in fjärrundervisningen i skolan på allvar. Alla kommer inte at gilla detta, men alla gillar inte heller dagens typ skola.

Alla lärare är dock inte jättenegativa, så vissa kommer säkert att lyckas bättre än andra.

Här är lite tips från en engagerad lärare.

Distans-/fjärrundervisning är absolut inget nytt. Jag jobbade med det några år på 90-talet, men då mera på universitetsnivå. I Sverige har vi haft möjlighet till fjärrundervisning i hundra år (Hermods) och sedan 1994 finns tex. Sofia distans som har alla kurser i åk 6 - 9.
Nej, men att det är lönsamt att vuxna kan studera på distans och samtidigt kunna sköta jobb och barn och att svenska barn kan få studera i svensk skola trots att de vistas utomlands är något helt annat än att ungar inte behöver lärare utan kan titta på film istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in