2021-05-24, 12:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vet inte vad du pratar om riktigt, men publikbegränsningarna är nog den mest omdebatterade och kritiserade restriktionen i Sverige.

Komma dragande med USA när vi diskuterar covid situationen i Sverige. Det var för övrigt inte dig MACKAHSSHA HANNI som jag kommenterade.
Citera
2021-05-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I den pågående SM-finalen i basket har Norrköping kreativt byggt ut sin restaurang. Numera täcker den hela långsidan av läktaren (tidigare låg den ovanför läktaren). Alla sitter med gott avstånd, men det visar också på de idiotiska reglerna som är på plats just nu.

Skrota tack!

Gott avstånd sitter dom inte med på den matchen jag kollar på, där stor 10-12peeshoptryckta i ett fönster.
Citera
2021-05-24, 12:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Poängen var att det är som det var I februari 2020.
I den riktiga världen så återgår man till det samhälle alla vill ha. På Flashback sitter fortfarande några få och desperat lobbar för en annan verklighet.

USA är inte för mig den riktiga världen en knäpp kultur och inget föredöme för Sverige på något vis.
Citera
2021-05-24, 12:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Överlag kommer dom någon vart med vaccinationstakten går så jävla långsamt öka takten för i helvete!

40 plusare ska tilläggas.

De skulle låtit alla som vill få Astra sprutan då hade vi varit klara i Juli. 500 000 doser Pfizer & Moderna denna vecka, 600 000 doser nästa vecka.
Citera
2021-05-24, 12:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Poängen var att det är som det var I februari 2020.
I den riktiga världen så återgår man till det samhälle alla vill ha. På Flashback sitter fortfarande några få och desperat lobbar för en annan verklighet.

Jo, men man får ju vänta tills alla som löper risk att bli svårt sjuka är vaccinerade och immuna först. Det är ju bara en fråga om veckor nu, men för den som drabbas kan det betyda 40 förlorade levnadsår - för att inte tala om hur det drabbar personens man/fru/barn/föräldrar o.s.v.. För att vissa andra måste dricka sin öl på krogen nu, eller gå och titta på vuxna män som springer och sparkar på en boll. Du HÖR väl!!!

Jag tycker gott att vi hade kunnat vänta med att lätta på alla restriktioner, tills alla ner till 40 år hade fått åtminstone en dos +14 dagar, och alla från 50 och uppåt hade varit färdigvaccinerade och immuna. Det hade inte varit för mycket begärt. Detta bör vara uppnått i alla regioner den 1 juli.
Citera
2021-05-24, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vad är det som kostar då??? Någon dåre tycket att barnen måste passas om det inte gick i skola det var kostnaden!
Hette fritidshem när mina barn var små. Där var dom efter skolan men när min dotter fyllde 10 vill hon inte vara kvar längre. För stökigt, var hellre hemma ensam. Barn över 10 behöver ingen passning.

Institutioner till för att svarta barn ska integreras behövs inte. Dessutom är svarta barns mödrar med stor sannolikhet alltid hemma.
Ja, inkomstbortfall hos föräldrar beräknades till en kvarts miljard per dag i Norge.

Barn som inte klarar skolan, barn som måste gå om ett år, framtida minskade livsinkomster på grund av att skoltiden måste förlängas, sämre kunskaper för att komma in på eller klara av en högre utbildning, barn som går ut med ofullständiga betyg, inte klarar av gymnasiet utan hoppar av med mera är resterande upp till 1,7 miljarder kronor per dag för Norge.

Men vissa här tror att det är billigare för att uppvärmningskostnaderna blir lägre.
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-24 kl. 12:36.
Citera
2021-05-24, 12:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jävlar vilka enorma kostnader samhället får när skolorna stänger 10 juni eller så och inte öppna förrän den 25 augusti. Borde man inte slopa sommarlovet?

Det blir så betungande för föräldrarna som inte kan jobba på krogen baren nattklubben för att de måste ta hand om barnen. De stackars företagen som måste ge föräldrarna ledigt hela juni, juli, augusti.

Klok regering slopar sista skolveckan nu! Och börjar en vecka tidigare i stället.

Men jävlar föräldrarna måste dra hem med husvagnen en vecka tidigare de får inte sin långa 12 veckors semester. Vilken katastrof.

Bortklemade barn och bortklemade föräldrar det är Sverige i ett nötskal.
Varje extra skoldag som kläms in borde ju generera 3,4 miljarder kronor.
Om sommarlovet kortas av med fem veckor blir vinsten 84 miljarder kronor.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-24 kl. 12:47. Anledning: 1,7 miljarder i kostnad i Norge blir ju ca. 3,4 miljarder i Sverige som har större befolkning.
Citera
2021-05-24, 12:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
De skulle låtit alla som vill få Astra sprutan då hade vi varit klara i Juli. 500 000 doser Pfizer & Moderna denna vecka, 600 000 doser nästa vecka.

Har för mig Belgien har gränsen 55år, vet inte om dom hunnit vaccinera så många till. Astras stora fördel är ju det låga priset, vilket lämpar sig väl till fattigare länder. Låt Afrika Indien m fl få Astra så kan vi hålla oss till mRNA vaccinerna. Dom är onekligen framtiden.
Citera
2021-05-24, 12:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad är det som kostar då??? Någon dåre tycket att barnen måste passas om det inte gick i skola det var kostnaden!
Hette fritidshem när mina barn var små. Där var dom efter skolan men när min dotter fyllde 10 vill hon inte vara kvar längre. För stökigt, var hellre hemma ensam. Barn över 10 behöver ingen passning.

Institutioner till för att svarta barn ska integreras behövs inte. Dessutom är svarta barns mödrar med stor sannolikhet alltid hemma.

Ja, det är väl min poäng också. Vad är det för kostnadsökningar på flera miljarder per dag för att bedriva undervisning på distans? Skulle motsvara 60% av hela statsbudgeten. 😁
Citera
2021-05-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Smittspridningen i Skåne verkar för övrigt fullständigt kollapsa.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Eller är det triaget som är i full gång?
Folk kanske inte ens FÅR testa sig och ännu mindre får läggas in. Därav minskningen

Vad tror ni experter?

Det sjunker nog, dels tack vare vaccinen men kanske framför allt pga säsongen.

Corona kommer vara lugnare från och med nu, men vi kan nog räkna med att det kommer en liten svängom i höst och vinter igen. Denna gång blir det plattjordarna (anti-vaxers) och även de stackare som fått Astras vaccin som får sig en släng av sleven.

Det har ju visat sig att Astra bara ger 60% skydd mot den indiska dödsmutanten t.ex mot 88% skydd av Pfizer. Bahrain håller ju just nu på och lär sig en tråkig läxa. Smittan exploderar trots att man tillhör de mest vaccinerade länderna i världen.
Citera
2021-05-24, 12:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

I den norska nationalekonomiska rapporten utgör 14 % av "kostnaden" föräldrarnas förlorade produktivitet, så det är bara en liten del.
Citera
2021-05-24, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varje extra skoldag som kläms in borde ju generera 1,7 miljarder kronor.
Om sommarlovet kortas av med fem veckor blir vinsten 42 miljarder kronor.
Ja, det poppar då och då upp förslag om att loven borde kortas så att skolgången kan bli ett år kortare för att få ut ungdomar i arbete fortare.

Man brukar förkasta det av pedagogiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in