2021-05-24, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Barnen ska till universitet. Och när de är 21 och doktor i nationalekonomi då kan de hjälpa till och producera. Deras ynkliga bidrag med sommarjobb i kommunen räknas snarast som ett förtäckt bidrag.

Det är föräldrarna som kan jobba mer inte vara lediga för att passa barnen.
Va? Jag sa att om ungdomar kan börja arbeta, producera och betala skatt ett år tidigare med oförändrad utbildnings- och kunskapsnivå vore det naturligtvis nationalekonomiskt lönsamt.
Citera
2021-05-24, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det poppar då och då upp förslag om att loven borde kortas så att skolgången kan bli ett år kortare för att få ut ungdomar i arbete fortare.

Man brukar förkasta det av pedagogiska skäl.
Har du något som styrker detta?
Jag har nog fått uppfattningen att det skulle vara pedagogiskt bättre med kortare sommarlov.
Citera
2021-05-24, 12:57
Medlem
Citat:
Jävlar vilka enorma kostnader samhället får när skolorna stänger 10 juni eller så och inte öppna förrän den 25 augusti. Borde man inte slopa sommarlovet?

Det blir så betungande för föräldrarna som inte kan jobba på krogen baren nattklubben för att de måste ta hand om barnen. De stackars företagen som måste ge föräldrarna ledigt hela juni, juli, augusti.

Klok regering slopar sista skolveckan nu! Och börjar en vecka tidigare i stället.

Men jävlar föräldrarna måste dra hem med husvagnen en vecka tidigare de får inte sin långa 12 veckors semester. Vilken katastrof.

Bortklemade barn och bortklemade föräldrar det är Sverige i ett nötskal.

Hört talas om fritids?

De stänger oftast bara 4-5 veckor på sommaren.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-05-24 kl. 13:01.
Citera
2021-05-24, 12:59
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det blir ännu bättre eftersom Sverige är nästan dubbelt så folkrikt som Norge, man spar ca. 84 miljarder på att korta sommarlovet med fem veckor.

Vad håller du på med egentligen?
Är du sur för att du inte hade rätt och det är därför du raljerar hej vilt?
Det är klart att det kostar stora summor över en lång tid och att vi ens har denna diskussion är egentligen konstigt då i princip alla länder är överens om kostnaden och framför allt skadan med att stänga skolor.
Du måste väl förstå att detta är en totalkostnad over en lång tidsperiod eller?
Citera
2021-05-24, 13:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
USA är inte för mig den riktiga världen en knäpp kultur och inget föredöme för Sverige på något vis.

Vet inte om du missförstår med flit men det är inte geografiska gränser som var det viktiga i mitt inlägg. Utan det var att i den värld som existerar utanför IMBILDENs källare, Flashbacks forum och Aftonbladets klickbait så återgår samhället snabbt till ett gammalt normalläge. För det är så vi vill leva.
Citera
2021-05-24, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad håller du på med egentligen?
Är du sur för att du inte hade rätt och det är därför du raljerar hej vilt?
Det är klart att det kostar stora summor över en lång tid och att vi ens har denna diskussion är egentligen konstigt då i princip alla länder är överens om kostnaden och framför allt skadan med att stänga skolor.
Du måste väl förstå att detta är en totalkostnad over en lång tidsperiod eller?
Jag är absolut inte sur, livet går inte ut på att vinna en debatt på Flashback.

Varför skulle det inte bli en vinst om man kortar av sommarlovet menar du?
Barnen kommer ut i arbetslivet tidigare och troligen med bättre kunskaper också.
Ett långt sommarlov gör dessvärre att kontinuiteten i utbildningen blir lidande genom att eleverna hinner tappa mera kunskap när den inte används aktivt under lång tid.

Edit
Jag är inte alls för skolstängning måste jag tillägga. Håller med om att en stängning av skolan under en lite längre tid än några veckor ger mera skada än nytta, det skrev jag för några inlägg sedan.

Hittade just att Norge avrått Sverige från att stänga skolor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Edit
Om nu corona gjort att man studerat skolans kostnader vid utebliven undervisning och därmed ungefär motsvarande vinster med ökad närvaro i skolan så är det väl bra att ta till vara på denna kunskap.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-24 kl. 13:29.
Citera
2021-05-24, 13:29
Medlem
Citat:
Har du något som styrker detta?
Jag har nog fått uppfattningen att det skulle vara pedagogiskt bättre med kortare sommarlov.

Jag tror att det skulle vara pedagogiskt och samhällsekonomiskt riktigt att de kommer ut i verkligen och bort från skolvärlden så fort dom möjligt. Det har gått inflation i utbildning och det är mest ett konkurrensmedel på pappret. De flesta jobb kan man lära sig på plats inom några veckor...
Citera
2021-05-24, 13:31
Medlem
Det borde ju gå enkelt att räkna ut vad sommarlovet kostar. Framförallt för företagen som måste betala semesterlön. Men för staten blir det väl en bättre affär. Mindre köer och trängsel i trafiken. Färre turer i kollektivtrafiken. Nästan inga Vab-dagar eller sjukdagar.

Politikerna har ju gett sig själva ett episkt sommarlov på 12 veckor. 😁
Citera
2021-05-24, 13:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, inkomstbortfall hos föräldrar beräknades till en kvarts miljard per dag i Norge.

Barn som inte klarar skolan, barn som måste gå om ett år, framtida minskade livsinkomster på grund av att skoltiden måste förlängas, sämre kunskaper för att komma in på eller klara av en högre utbildning, barn som går ut med ofullständiga betyg, inte klarar av gymnasiet utan hoppar av med mera är resterande upp till 1,7 miljarder kronor per dag för Norge.

Men vissa här tror att det är billigare för att uppvärmningskostnaderna blir lägre.

Varför ska föräldrarna få inkomstbortfall för att eleverna pluggar på distans? Vad är det som säger att barn inte skulle klara skolan bara för att bedrivs på distans? Många koncentrerar ju sig bättre hemma där det är lugnt och skönt. Frågan är kanske rent av fel ställd. Hur mycket pengar SPARAR samhället genom distansundervisning? Barnen lär sig mer, färre lärare kan undervisa fler barn. Mindre problem med mobbning och våld. Större flexibilitet, mindre problem med morgontrötta barn.
Citera
2021-05-24, 13:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Få tvivlar på att viruset kommer från Kina, men frågan är om det är tillverkat eller naturligt.
Det man hittills kommit fram till genom att titta på dna mm. är väl att det troligen är naturligt, vilket inte är konstigt.

Sedan har teorin om en labbläcka fått nytt bränsle.
Rapport: Tre forskare sjuka vid labbet i Wuhan 2019
Tre forskare vid det omtalade laboratoriet Wuhans virologiska institut i Kina sökte sjukhusvård för covidliknande symtom i november 2019, enligt en amerikansk underrättelserapport som Wall Street Journal skriver om.

Det blåser nu nytt liv i teorin att covid-19-viruset spreds från det säkerhetsklassade laboratoriet av misstag. Laboratoriet, som bland annat håller på med forskning om coronavirus i fladdermöss, har tillbakavisat uppgifter om en läcka och hävdar att ingen inom personalen som arbetar med coronavirus har testats positivt för antikroppar. Kinas utrikesdepartement upprepade på söndagen att teorin om en labbläcka är ”extremt osannolik”.

Redan tidigare i år skrev det amerikanska utrikesdepartementet att personal blivit sjuka – de nya detaljerna är att det var tre forskare som blev sjuka samtidigt och som behövde vårdas på sjukhus.
omni.se
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Intressant att Kina nu säger att det är ”extremt osannolik” istället för att förneka det helt och hållet av avfärda det som påhitt.
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Med tanke på var viruset dök upp först och vad labbet där gör, så är labbläcka extremt sannolikt. Occhams razor.

Jag tänker så här:
Hur många fladdermusgrottor finns i kvarteren där epidemin startade?
Hur många viruslaboratorier som sysslar med farliga virus finns i samma kvarter?
Hur pålitlig är Kinas regering?
Citera
2021-05-24, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ska föräldrarna få inkomstbortfall för att eleverna pluggar på distans? Vad är det som säger att barn inte skulle klara skolan bara för att bedrivs på distans? Många koncentrerar ju sig bättre hemma där det är lugnt och skönt. Frågan är kanske rent av fel ställd. Hur mycket pengar SPARAR samhället genom distansundervisning? Barnen lär sig mer, färre lärare kan undervisa fler barn. Mindre problem med mobbning och våld. Större flexibilitet, mindre problem med morgontrötta barn.
Ja det är dags att du berättar hur mycket du har räknat ut att samhället sparar på skolstängningar och distansundervisning nu.
Citera
2021-05-24, 13:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag är absolut inte sur, livet går inte ut på att vinna en debatt på Flashback.

Varför skulle det inte bli en vinst om man kortar av sommarlovet menar du?
Barnen kommer ut i arbetslivet tidigare och troligen med bättre kunskaper också.
Ett långt sommarlov gör dessvärre att kontinuiteten i utbildningen blir lidande genom att eleverna hinner tappa mera kunskap när den inte används aktivt under lång tid.

Edit
Jag är inte alls för skolstängning måste jag tillägga. Håller med om att en stängning av skolan under en lite längre tid än några veckor ger mera skada än nytta, det skrev jag för några inlägg sedan.

Hittade just att Norge avrått Sverige från att stänga skolor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Edit
Om nu corona gjort att man studerat skolans kostnader vid utebliven undervisning och därmed ungefär motsvarande vinster med ökad närvaro i skolan så är det väl bra att ta till vara på denna kunskap.

Jag har inte skrivit något sådant. Jag kan tänka mig att det skulle bli det absolut och likadant så börjar barnen i många länder betydligt tidigare i skolan än i Sverige men jag antar att någon form av balans mellan skola och ledighet är att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in