2021-05-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, som sagt, du påstår att andra ljuger, trots att du vet att de talar sanning. Det är en av de saker som gör dig till trådens för närvarande största troll, och lögnare.

Det är verkligen ingen nyhet att Esbjörn sagt att han ville sälja huset. Det har han sagt på många olika vis vid många olika tillfällen.

ja precis, men du vill bara inte specificera när.
Lattjo. Men inte överraskande.
2021-05-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om det nu hade funnits någon referensliga så hade du inte ens tagit dig in på resultatlistan. Du hade fått DNS.

Men att du tror att det är en tävling förvånar inte.

DNS - men nu har jag gett referenser.
Så vad sa du? Ljuger du igen?
2021-05-24, 11:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ok, om det var så det uttalades förstår jag mer, och måsåvara att den är relevant men den täcker ju ändå inte in detta.

Så varför är denna fråga relevant?

Vad tror ni alla som blir utsatta för bedrägeri skulle säga? Var det fri vilja?
Förmodligen "ja". Så då faller ett åtal direkt? Nej. Skulle inte tro det.

Det förekom inget tvång, eller hot - att det var Esbjörn fria vilja säger inget om det var att han förstod hela sammanhanget eller inte.

Och där har vi ju kärnpunkten.
Ebba har förmodligen sitt på det torra, men det är ändå intressant hur kommer läggas fram till slut.
Kommer Ebbas vänner eller Esbjörns vänner vara de mest trovärdiga....

Ja jösses vad du trasslar in dig i dina egna påhitt, fantasier och lögner. Så nu helt plötsligt är det tvång om man själv inte fattade vad man gjorde.

Esbjörn har för övrigt inga vänner, längre, av allt att döma. Utom möjligen Ulf. Hans trovärdighet återstår att bedöma. I övrigt är det väl bara kommandoran som möjligen, för den oförståndige, skulle kunna ha kallats för Esbjörns vän, men i själva verket vet ju alla, vettiga, människor, att hon inte alls är Esbjörns vän, bara en blodigel i dvala som vaknade den 3e september förra året. Tror man att en blodigel har någon trovärdighet, så kan man råka illa ut, kolla bara på hur det gick för Esbjörn.
2021-05-24, 11:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vilken storm detta har rivit upp.
En del har för mycket tid över

Men tydligen har vi hittat en beröringsfråga som pekar på något intressant.
Världen är verkligen svart eller vit.
Fri vilja respektive tvång.

Det senare presenterades som ett motsatsförhållande, och vore det inte trevligt om världen vore så enkel svart eller vit. Fri vilja eller tvång. Men det är ju inte så enkelt. När ni flyttar hemifrån förstår ni bättre.

Nu är vi inne på djupt filosofiska plan men i alla fall.
Det är enligt mig inte min fria vilja att städa hemma, för det innebär ju att i varje ögonblick - alltid - skulle jag ha ett fritt val mellan städa eller inte städa. Men det har jag ju inte. Alltid. För i slutändan skulle det bli kaos.
Så för att städa eller inte städa finns det inget "fritt val". Min syn på detta.

Men är det tvång?
Nej, inte det heller enligt mig. Ni som bor kvar kan av er kära mamma, som varm och ömt både hatar men också älskar er lite kan tvinga er annars får ni inte lördagsgodis.
Men för oss andra är det inte "tvång" förenat med att städa.

Ska man vara övernitisk i ens resonemang, är det inte ens tvång när man blir tvingad att städa. Även ni barn har en fri vilja, och i normala fall blir man tex inte slagen om man inte städar.
Så eg har ni fri välja att vägra städa med. Städa/lördagsgodis. Inte städa utan lördagsgodis. Vet inte om det är "tvång" att egentligen heller för er.

Ofta ser man det som fri vilja att städa, men då ser man ofta i ett kortare perspektiv.
Ska jag städa idag, eller städa nästa vecka. DÅ har man ett fritt val.

Dock förstår att detta är lite mer djupa plan, så respekterar om ni ser annorlunda på saken.

Det finns beröringspunkter mellan sanning och lögn.
Allt som inte är sant måste inte vara en lögn, utan helt enkelt bara fel. Vissa här ser det hela svart eller vitt. Esbjörn talar sanning, eller ljuger. Nåt annat finns inte.
Men självklart förstår alla vettiga att det finns en stor gråskala mellan sanning/lögn.

Men fri vilja och tvång är varandras motsatser. Har man inte blivit tvingad, är det något man gjort av fri vilja. Så fort det finns minsta lilla grad av tvång, är den fria viljan under attack.

Din liknelse med städa, är inte korrekt. Du har en fiende som tvingar dig att städa, kaoset. Vill man ha det rent och snyggt, så måste man städa. Långt ifrån fri vilja.
2021-05-24, 11:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Man kan alltså se det som en taktisk miss av Binninge att begära 3 domare?
Och en taktiskt sett bra beslut av Katrin att hålla med?

Ja, detta ifrågasatte vi redan från början. Den "taktiska manöver" som Binninge förmodligen försökte med, var att dra ut på det hela i tiden, att försena processen så mycket det gick. Det är något han helt uppenbart försökt med hela tiden, och som även påtalats av motparten upprepade gånger.

Hade man inte krävt en tresutten rätt, är det troligt att datum för huvudförhandling hade kunnat sättas tidigare. Då hade vi kanske haft ett avgörande innan sommaren.

För Ebbas del är det med allra största sannolikhet en fördel med en tresutten rätt, undantaget då just tidsaspekten. Inte minst för att tre domare dömer ur ett juridiskt perpsektiv i mycket större utsträckning än vad som annars hade kunnat bli fallet. Och för Esbjörns del hade det sannolikt varit en klar fördel med en domstol som ur större perspektiv hade dömt på känslor. Så, ja, återigen ett exempel på hur Esbjörns ombud arbetar i direkt strid med sin egen klients intresse. Det blir ju även mer kostsamt för Esbjörn när han förlorar målet. Tid är tveklöst pengar i detta fallet, då Esbjörn kommer få betala skadestånd till Ebba för all den tid då hon ordnat annat boende etc.
2021-05-24, 11:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag har inte följt gåvodebatten spec noga men har en fundering eftersom jag inte vet vad som gäller:

Antag att A ger en del av en fastighet till B som äger delar av resten. Hur tänker du med att förbehållet gäller för hela fastigheten? Om B vill sälja sin del vad händer då med gåvodelen med förbehållet? Går det att sälja då eller hur blir det? Eller blir det ett förbehåll som inte betyder nåt?

Trollet Garre74 babblar som vanligt i nattmössan, hens starkaste argument är "jag menar" ...
det säger allt.

Nej, den som ger 4/27 av en fastighet kan inte låsa hela fastigheten för gåvotagaren, särskilt inte som gåvotagaren redan äger en klar majoritet av fastigheten, utan förbehåll. Det vore oproportionerligt. Och jo då, det finns rättsfall som visar praxis på detta. Och nej, jag tänker inte sitta och leta fram dem för döva öron. Den som söker hen finner, ni får leta själva.
2021-05-24, 11:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Men fri vilja och tvång är varandras motsatser. Har man inte blivit tvingad, är det något man gjort av fri vilja. Så fort det finns minsta lilla grad av tvång, är den fria viljan under attack.

Din liknelse med städa, är inte korrekt. Du har en fiende som tvingar dig att städa, kaoset. Vill man ha det rent och snyggt, så måste man städa. Långt ifrån fri vilja.

Jag skulle vilja lägga till detta:
En handling är fritt vald om och endast om den handlande personen hade kunnat välja att avstå ifrån handlingen.
2021-05-24, 11:51
Medlem
Citat:
haha, det är väl mer pest eller kolera om det där valet.

politiker står rakryggat, tills de faller. Det är deras naturliga tillstånd.

Ebbas väg till makten var ingen slump.
Älskar hur hon anmälde sin chef till behandlingshem, tog över hans jobb, och sedan nomineringen efter det. Snabba puckar.

Kan inte riktigt se det där "nu ska jag göra gott för folket" utan det är mer hur hon kommer till makten på snabbast möjliga sätt.

Jag kan absolut se det hela som skickligt och starkt jobbat. Men skulle inte riktigt sätta upp henne på en piedestal och se henne som extra trovärdig.
Hon skulle lätt göra exakt vad som krävs, i alla lägen, noga planerande. För sin skull.

Skickade sin chef på behandlingshem?
Hade jag totalmissat, var inte i Sverige det året men googlade fram en artikel.
https://www.expressen.se/nyheter/ebba-busch-thor-har-spelat-sina-kort-ratt/

Det var väl strongt gjort!
Att ta samtalet med honom och boka tid och till och med köra honom dit!
(undrar om jag kan göra likadant med min chef, totalt värdelös människa, men jag vill inte ha dennes jobb!)

Vad vårt samhälle saknar är folk med driv och engagemang.
Men inte driv i att hålla folk i närheten för arv och sen påstå at man skött hans hygien och byk när denne inte gör som man trodde den skulle göra, det är fult, dubbelfult.
2021-05-24, 11:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
"Själva definitionen av lögn = det är inte sant."
Va? Det krävs ju ett uppsåt, en medvetenhet att det man påstår är fel.
Så om man tror eller hoppas på att huset är värt +5 miljoner blir inte lögn när den värdering man sedan gjorde inte visar det.

"och allt är svart eller vitt i JB i Sveriges rikes lag."
Nej inte det heller, det kan utdelas ansvar, det kan fördelas skadestånd, kostnader etc för att rätten inte har sett det hela svart/vitt.
Men visst, ett brottmål är man skyldig inte skyldig, men viss gråskala om man är psykiskt sjuk...

Jösses jösses jösses. Nu är fantasitrollet i farten igen.

Nu tror trollet att det är samma sak att tro något, som att påstå något. Alla andra vet att det inte är en lögn att tro att ett hus är värt 5.7 miljoner. Alla andra vet att det är en lögn att påstå att ett hus är värt 5.7 miljoner, när det redan finns värderingar som klart och tydligt visar att huset inte är värt mer än drygt 4 miljoner. Alla utom trollet Garre74 förstår detta.

Inte heller påverkar psykisk sjukdom huruvida man är skyldig eller inte i ett brottmål eller inför någon form av gråskala. Det är inte så att man är lite skyldig, eller ganska skyldig, eller 34% eller 87% skyldig, för att man har en psykisk sjukdom. Även detta veta alla utom trollet Garre74.
Det som däremot sker om den som döms som skyldig till ett brott, visar sig lida av en psykisk sjukdom, eller gjorde det vid brottstillfället, kan få ett annat STRAFF än vad som annars skulle ha varit fallet. Även detta vet nog de allra flesta, utom trollet Garre74.
2021-05-24, 12:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det handlar ju när givare A ger sina 4/27 till mottagare B.
Och de är överens om detta förbehåll.

Samäganderättslagen är dispositiv, så det borde visst gå att avtala bort detta med försäljning för hela fastigheten även fast man bara kommer från en gåva med 4/27.
Med detta i åtanke kan man inte komma från sidan, efter ett tag och påstå att man kan inte avtala bort möjligheten att kräva försäljning, och kräva att förbehållet elimineras.
Men jo det kan man, förbehållet gäller, då lagen dispositiv.

Återigen är trollet i farten. Nu har påståendet att 4/27 ger rätten att skriva in förbehåll, helt plötsligt blivit att man kan avtala om ett förbehåll.

Men det är inte så självklart som Garre74, som egentligen inte kan ett skit om saken utan bara googlar lite, sedan gissar hej vilt, och därefter presenterar sina vilda gissningar som vore de fakta. Det är då de blir till lögner.

Saken är den, att avtalslagen gäller för gåvobrev. Vi har i tråden pratat en hel del om missförhållanden, ocker och girighet.

Låt säga att man skulle kunna göra som Garre74 påstår. Avtala om att man ger bort 4/27 mot ett förbehåll om att få hela fastigheten vid ett senare tillfälle.

Det är i princip samma sak som att Ebba och Esbjörn skulle ha kommit överens om att Ebba betalade 4/27 * 3 900 000 kr till Esbjörn, för att en tid senare få hela fastigheten. Dvs, Ebba skulle bara ha betalat 578 000 kr för hela fastigheten.

Är det kanske någon som tycker att det är ett uppenbart missförhållande? Kanske ocker? Kanske att medvetet luras?

Just det.

Skrev inte jag något om proportionalitet?

Så, återigen, att en lag är dispositiv betyder inte att man kan bära sig åt hur som helst. Den enda som får för sig sådana saker utan att ens tänka minsta lilla, är trollet Garre74.
2021-05-24, 12:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vi ser väl bara annorlunda på svart/vitt.
Det du beskriver är vad jag menar INTE är svart/vitt.

Det finns ju inget svart på vitt - ett slag, 10 000kr, två slag 20 000kr osv.

Slog jag trngw först, och han inte klarade av att resa sig och du försvarade honom så kanske du klarar dig helt. Men angrep du mig med övervåld så åker du dit ändå.
Det är verkligen inte svart/vitt.

Det är verkligen fascinerande hur någon kan vara så otroligt korkad som du framstår, så att du efter alla dessa inlägg inte ens förstår skillnaden mellan skuld och straff.

Antingen är man skyldig, eller så är man det inte. Man blir inte mer eller mindre skyldig för att straffet är 10 eller 20 månader i fängelse. Anses man skyldig, så är man skyldig, och därefter, EFTER att skulden fastslagits, tilldöms man ett straff som utmäts baserat på den gärning man HAR GJORT SIG SKYLDIG TILL!

Capiche!? (Nej, förmodligen inte, pucko)
2021-05-24, 12:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Knepigt läge kanske.
Jordbruksfastighet har jag för mig måste vara skiftat inom 4 år från dödsfallet. Hur länge det kan ta för ett dödsbo i övrigt att bli avslutat vet jag inte, men det verkar rimligt att det inte kan vara oändligt. Dvs på nåt sätt måste det lösas.

Arvsfonden vill man inte ha med att göra. Jag har känslan att de tvingar fram en försäljning oavsett läge i såfall för att få ut de ekonomiska medel som går så snart som möjligt. Det ligger inte i deras intresse att vara delägare i en massa små fastigheter antar jag.

Till allmänna arvsfonden tillfaller endast hel fastighet och egendom, där inga arvingar finns.
Den som i testamente får del av fastighet och inte vill ha den, måste göra ett s.k arvsavstående från dödsboet.
(Men man kan då inte heller ta emot något annat från dödsboet)
Del av fastighet som då står utan "ägare" delas istället upp på de andras delar, det går inte till arvsfonden då det finns dödsbodelägare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in