Vilken storm detta har rivit upp.
En del har för mycket tid över
Men tydligen har vi hittat en beröringsfråga som pekar på något intressant.
Världen är verkligen svart eller vit.
Fri vilja respektive tvång.
Det senare presenterades som ett motsatsförhållande, och vore det inte trevligt om världen vore så enkel svart eller vit. Fri vilja eller tvång. Men det är ju inte så enkelt. När ni flyttar hemifrån förstår ni bättre.
Nu är vi inne på djupt filosofiska plan men i alla fall.
Det är enligt mig inte min
fria vilja att städa hemma, för det innebär ju att i varje ögonblick - alltid - skulle jag ha ett fritt val mellan städa eller inte städa. Men det har jag ju inte.
Alltid. För i slutändan skulle det bli kaos.
Så för att städa eller inte städa finns det inget "fritt val". Min syn på detta.
Men är det tvång?
Nej, inte det heller enligt mig. Ni som bor kvar kan av er kära mamma, som varm och ömt både hatar men också älskar er lite kan tvinga er annars får ni inte lördagsgodis.
Men för oss andra är det inte "tvång" förenat med att städa.
Ska man vara övernitisk i ens resonemang, är det inte ens tvång när man blir tvingad att städa. Även ni barn har en fri vilja, och i normala fall blir man tex inte slagen om man inte städar.
Så eg har ni fri välja att vägra städa med. Städa/lördagsgodis. Inte städa utan lördagsgodis. Vet inte om det är "tvång" att egentligen heller för er.
Ofta ser man det som fri vilja att städa, men då ser man ofta i ett kortare perspektiv.
Ska jag städa idag, eller städa nästa vecka. DÅ har man ett fritt val.
Dock förstår att detta är lite mer djupa plan, så respekterar om ni ser annorlunda på saken.
Det finns beröringspunkter mellan sanning och lögn.
Allt som inte är sant måste inte vara en lögn, utan helt enkelt bara fel. Vissa här ser det hela svart eller vitt. Esbjörn talar sanning, eller ljuger. Nåt annat finns inte.
Men självklart förstår alla vettiga att det finns en stor gråskala mellan sanning/lögn.