2021-05-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-stampade-hannas-pappa-stefan-till-dods/
2018, dottern heter dessutom Hanna..
Vad är oddsen på det?

Tack, det har jag missat totalt, kanske för att det gick över Linköping (inget som NA skrivit så mycket om vad jag sett iaf).
Citera
2021-05-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske det är något av barnen D som sagt att pappa var där? Något förhör med dessa borde väl finnas i slasken?

Ett rätt så trovärdigt vittne isf. Men borde ha förvaltats bättre om det stämmer?
Citera
2021-05-24, 08:30
Medlem
Squamas avatar
Försökt läsa ikapp lite och det är ju minst sagt ett sjukt klipp där SD uttrycker hatet mot åklagaren. Svårt tänka mig att en frisk person skulle ha arrogansen att göra på det viset.

Blir oerhört intressant att se om HR gör en annan bedömning än TR. Viktigaste luckan som täppts till i åtalet är bevisningen kring att SD de facto haft tid- och platsmöjlighet att utföra brottet, har jag förstått saken rätt då?
Citera
2021-05-24, 08:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen fara alls! Bra om det kunde redas ut.

Enligt dykbloggen ska de isåfall ha åkt ner till Thailand för att dyka i mitten av mars 2004.

Första tjejen är född första veckan i januari 2004. Så dryga 2 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Läser man i dykblogggen och vad SD:s dykarkompisar har skrivit, så har dessa vistats där i ungefär en vecka. Antingen har LW fel uppgifter angående semesterperiod eller så stannade paret längre tid än de övriga i gänget.

Oavsett, visar det på ett beteende från föräldrarnas sida som är direkt skadligt för barnet och den tidiga anknytningen.

Förlossningspsykosen kom med andra barnet. Men problemen måste ha funnits där långt tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vilken vettig människa lämnar ett så litet barn i en sån känslig period för att ta senester? Som mamma till ett så litet barn vill man väl inget hellre än att knyta an till den nya lilla människan.
Den diagnosticerade förlossningspsykosen kom med andra barnet.
Det låter som om hon hade en förlossningsdepression/-psykos redan vid första barnet.
Ingen frisk och normal mamma lämnar en tvåmånaders bevis för att åka på semester.
Vilket år var det hon var sjukskriven utan att vilja få behandling?
Kan samma sak ha hänt när första barnen föddes?
Hon var inte frisk men undvek behandling, istället flydde hon till Thailand på semester.
Citera
2021-05-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ett rätt så trovärdigt vittne isf. Men borde ha förvaltats bättre om det stämmer?

Som jag skrev, något av barnen kanske sagt att pappa ofta brukar vara där sena kvällar/nätter... men var lite osäkra på datum... Demens kanske börjar tidigt i den familjen SOA, HD
Och polisen körde en liten fuling vid förhöret.
Citera
2021-05-24, 08:39
Medlem
Citat:
Tack, det har jag missat totalt, kanske för att det gick över Linköping (inget som NA skrivit så mycket om vad jag sett iaf).
Kanske. Har fått upp fallet otaliga gånger vid googling av namnen samt Örebro..
Citera
2021-05-24, 08:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Kanske det är något av barnen D som sagt att pappa var där? Något förhör med dessa borde väl finnas i slasken?
Citat:
Ja det där har ju dryftats lite och är något av ett mysterium fortfarande va.

Uppgiftslämnaren kommer med info om både SD i bostaden på natten och lättnad över utebliven husrannsakan.

Vem skulle ha lämnat dessa uppgifter? Och vem skulle vetat om/hon ha anförtrott främst nattbesöket? Barnen källan? JG? Men borde framgå av förhör då.

Finns kanske nån naturlig förklaring till att polisen inte gått djupare med detta? För det borde de ju ha gjort då det inte lär vara många som kan ha lämnat dessa uppgifter. Har de kört en liten fuling? Inte särskilt troligt heller.

Men framförallt så ligger det ju i åklagarens intresse att placera SD närmare brottsplatsen så därför är en utebliven djupdykning rätt märklig här oavsett var uppgifterna kommer från.
Finns det överhuvudtaget några förhör med barnen med i förundersökningen?
Sådana förhör måste ha genomförts men de ligger nog i slasken.

SD förnekar (har jag för mig) att han besökte HD på natten.
HD vägrar att svara på frågan om han har varit där eller inte.
Även om uppgiften om nattligt besök kommer från något av barnen så tror jag inte att det skulle tas upp som bevis mot pappan.
Men andra kanske vet bättre hur det fungerar i sådana lägen?

Det kan också vara så att något barn har sagt det vid något tillfälle men sedan ändrat sig och blivit lika glömsk som HD.
Eftersom det inte står varifrån uppgifterna kommer så tror jag att det är från något av eller båda barnen.
Citera
2021-05-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Även om uppgiften om nattligt besök kommer från något av barnen så tror jag inte att det skulle tas upp som bevis mot pappan.

Det kan också vara så att något barn har sagt det vid något tillfälle men sedan ändrat sig och blivit lika glömsk som HD.
Eftersom det inte står varifrån uppgifterna kommer så tror jag att det är från något av eller båda barnen.

Hur det än är så lär vi inte hitta några ”uppgifter till utredningen” som fhl hänvisade till? Det om husrannsakan (lättnaden om utebliven) finns det kanske nån uppgift om och då skulle alltså infon om nattbesöket komma från samma källa isf. Men det var kanske bara en trevare av polisen.

Det ska ju enligt förhöret vara specifikt natten mellan14-15/5. Ramlade han in med sånt buller och bång på nedervåningen så nåt barn kan ha vaknat? Och samma barn ska ha uttryckt moderns lättnad att ingen husrannsakan gjorts?
Jaja, bevismässigt inget att hänga upp sig på då det inte gjorts npn grej av det i åtalet.
Citera
2021-05-24, 09:32
Medlem
Citat:
Hur det än är så lär vi inte hitta några ”uppgifter till utredningen” som fhl hänvisade till? Det om husrannsakan (lättnaden om utebliven) finns det kanske nån uppgift om och då skulle alltså infon om nattbesöket komma från samma källa isf. Men det var kanske bara en trevare av polisen.

Det ska ju enligt förhöret vara specifikt natten mellan14-15/5. Ramlade han in med sånt buller och bång på nedervåningen så nåt barn kan ha vaknat? Och samma barn ska ha uttryckt moderns lättnad att ingen husrannsakan gjorts?
Jaja, bevismässigt inget att hänga upp sig på då det inte gjorts npn grej av det i åtalet.

Det är väl inte så konstigt om barnen fått en fråga om SD var där på natten. Svaret kanske var att de/någon inte var säkra men det KAN ha varit den natten.

HD kan väl ha sagt något till barnen typ "vi får vara glada att de inte gjort husrannsakan hos oss". De flesta vet väl att polisen inte är speciellt finkänsliga när de rotar runt och ställer till det. Mycket jobb efteråt för den som blir utsatt.
Citera
2021-05-24, 09:51
Medlem
Citat:
Det är väl inte så konstigt om barnen fått en fråga om SD var där på natten. Svaret kanske var att de/någon inte var säkra men det KAN ha varit den natten.

HD kan väl ha sagt något till barnen typ "vi får vara glada att de inte gjort husrannsakan hos oss". De flesta vet väl att polisen inte är speciellt finkänsliga när de rotar runt och ställer till det. Mycket jobb efteråt för den som blir utsatt.
Polisen ÄR (generellt sett) ganska försiktig om man gör husis hos icke mordmisstänkta. Men skulle de ex.vis hittat mordvapnet hos Hanna vid en husis, då är de inte så försiktiga längre.
Citera
2021-05-24, 09:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Nu spånar jag bara lite.
Funderar på:

1. Uppgiften verkar ha inkommit sent, för annars skulle den väl ha funnits med tidigare i utredningen om dels HD som borde ha förhörts om det, men särskilt SD.

2. Om det hade varit barnen, då borde väl uppgiften kommit in tidigt?

3. Eftersom uppgiften kommer in så sent känns det som att det är någon som suttit och klurat på det här, eller att det kommit fram i avlyssningarna?

4. Om det är något fån JG, borde väl det framkommit i förhören som vi har i FUP. Känns osannolikt att ingen i tråden skulle ha settt en sådan kommentar.

5.Jag minns (ganska säker)på att SD inte tillfrågades i första förhöret iaf om vad han gjort under mordnatten.

6. Om det inte är någon missuppfattning (hört fel, sagt fel) borde väl både SD och HD ha manglats om det under 2019 när de satt häktade?

7. Kan det ha varit någon granne, arbetskamrat till HD, eller någon av Lenas avförda män?

Kan det vara något som inte stämmer här? Annars borde vi sett att båda bombas med frågor om det, men också att uppgiften kommer så sent?

I värsta fall är det något vittne som har ändrat sig? Blivit påverkad av SD/HD? Men då borde det förhöret väl finnas med i FUP?

Varför finns det med först 2019?

Lite konstigt är det, men intressant.
Citera
2021-05-24, 09:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du tar omtag?
Med huvudsakligen off topic och trots förklaringar.
Så här lite on topic blev det kvar.

Avel la sig i för att pusha mot nåt som jag inte diskuterar, ryckt ur äldre debatt och helt fel.
Jag är fullt medveten hur denna gärna lägger sig i.

Jag diskuterar inte googlat spädbarn överhuvudtaget i dagens diskussion om HD i maj 2021

Barnen i pluralis.
Citat familj.

Lägg nu ner för jag h a r tröttnat på både dig och ämne.

Nu vrider du och vinklar det jag frågade dig om.
Jag har inte nämnt att du skrivit googlat spädbarn.

Ja, jag lägger ner nu.
På det vis du hanterar frågorna, gör att jag tappar förtoendet för hur du hanterar fakta.

Och vad har Avel med det här att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in