Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-24, 08:45
Medlem
Mordormodems avatar
2+1 vägar är mycket bra då de är mötesfria. Det har fått ner olyckorna dramatiskt på de vägar de införts.

Låter Om TS kör alldeles för fort och alldeles för hetsigt, sänk farten, lämna för avfärd lite tidigare och planera din körning, eller överlåt körandet till någon annan om du blir stressad av att köra bil.
Citera
2021-05-24, 08:46
Medlem
Timmervargens avatar
Biljakt i 160 blås med familjen i bilen. Låter sunt.
Citera
2021-05-24, 08:55
Medlem
holmiums avatar
2+1 vägar är det ultimata beviset på att svenska politiker och beslutsfattare är inkompetenta och odugliga bortom all hjälp.

Konceptet 2-1 vägar är skapat för att hindra trafik genom att skapa en onaturlig trafikrytm, det är som TS skriver stressande för var människa med en fungerande hjärna.

Det ultimata beviset för att Sverige är ett idiotland är 2+1 vägen. Du hittar inte detta vansinniga vägkoncept med statligt skapade dödsfällor för att omintetgöra vägens grundfunktion någon annanstans i världen.

Det skänker visst hopp att svensk myndighetsidioti inte är attraktiv på världsmarknaden.
Citera
2021-05-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ingen tvingar dig att köra om på 2+1-vägar, håll hastigheten och kör som en normal människa så blir det inte dessa problem.
Han gjorde ju det. Han ville köra 100 på 100-sträcka. Nollan som körde 80 förtjänade att köras om. Jag hade tagit regnumret och ringt upp idioten.
Citera
2021-05-24, 09:05
TS måste lugna ner sig annars sker det snart en olycka. Jag har själv krockat tiotals gånger, sju av olyckorna i stadsmiljö med mindre skador.

Men ljudet av glas som krossas och metall som förvrids är Lika fruktansvärd varje gång.

Vid mina landsvägsolyckor har jag fått brutet ben, och ena gången tre månader med stödkrage. Lyckligtvis har ingen annan drabbats.

Jag har 8 fortkörningsböter och är numera oönskad hos de flesta försäkringsbolag, men de kan inte neka mig.

Jag har fått hjälp av polisen att diskutera mitt beteende och jag ser en viss förbättring. Jag backade på en stolpe i april, annars ett felfritt 2021.

Jag har insikten om mitt beteende men det verkar TS helt sakna.

Om någon förföljer dig efter en omkörning då har du nog betett dig illa
Citera
2021-05-24, 09:11
Jag brukar gasa på när folk ligger för nära, man har ju ingen chans att stanna om det kommer något djur eller vad dom helst på vägen. Kör om dom flesta utsnitt problem med elbilen, tror många vill ligga nära för att dom är nyfiken på min bil dessutom. Häromdagen stack jag iväg i 150 på en 90 väg för att komma undan en rövslickare.
Citera
2021-05-24, 09:53
Medlem
En del strider är inte värda att ta, märker du att någon inte vill släppa förbi dig så avbryt, det är inte värt det. Kanske är det bara en alfahane till mellanchef, men har du otur är det en äkta galning med eller utan droger i blodet.

Ett annat tips är att aldrig åka till öde platser om du tror att du är förföljd - in till centrum eller köpcentra (om det är en tid dä det är folk där) är det som gäller. Du vill ha folk runt dig. På öde plats är det fritt fram för galningen att misshandla eller ha ihjäl dig.
Citera
2021-05-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Bra tråd.

STRESSVÄGAR är precis vad det är. Som gjorda för att skapa farliga situationer.
-Stress som du skriver
-Agressioner
-Olycksfällor i vinterväglag
-Hinder för blåljus
-Dödsfällor för motorcyklister iom ståvajrarna du har bara några decimeter(!) ifrån dig.

Jävla miljöpartistiska skitvägar som inte ens platsar i ett U-land. Inga andra länder vill bygga dessa vansinnes b-vägar.

Bort med skräpet och bygg om till riktiga fyrfiliga vägar.

Och då är du väl inte en sådan som skriver och klagar på skatter i andra trådar…?

Sen är inte 2+1 farligare än vad trafikanterna själva gör det till…

Det är egentligen inte svårare än att det handlar om att folk på dessa vägar inte ska göra annorlunda än på andra vägar, alltså INTE påbörja omkörning om det det inte finns sträcka nog att fullfölja inom lagens råmärken, alltså inom skyltad hastighet etc. Precis som på alla andra vägar. Faktum är att trots mittbarriären så måste man fortfarande följa regeln om att inte köra fortare än man behåller kontrollen över fordonet och kan stanna inom den sträcka av vägen man kan överblicka, och för alla faror eller hinder man kan förutse. Det betyder att man inte ska påbörja omkörning på 2+1 om man inte kan överblicka hela omkörningssträckan och se att det är fritt i körfältet och inte t ex ligger nåt på vägen etc.

Det finns heller inget som säger att man måste köra om för det blir 2 filer, det är fullt lovligt att avstå omkörning.

Så, även om det skulle varit ännu bättre med 2 filer konstant så är 2+1 en enorm fördel säkerhetsmässigt jämfört med bara 1-filigt och inget mitträcke alls.
Citera
2021-05-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Han gjorde ju det. Han ville köra 100 på 100-sträcka. Nollan som körde 80 förtjänade att köras om. Jag hade tagit regnumret och ringt upp idioten.

Fortfarande ska man inte påbörja omkörning om den inte kan genomföras säkert enligt alla lagar och regler. Så i detta fall gjorde den omkörande fel som inte följde trafikreglerna, inte den som han körde om.
Citera
2021-05-24, 10:11
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
I de flesta fall är det totalt meningslöst att köra om på sträckor där det är 2+1 om det inte är en bil som är betydligt långsammare än andra. Alla som hetsar och ska om så fort det blir 2-filigt bara stressar upp sig och riskerar olyckor. Det stämmer som man fick lära sig i körskolan att man vinner sällan många minuter på att öka farten eller ligga och försöka köra om. Starta 10 minuter tidigare och ta det lugnt är ett bra råd.
För övrigt är ju 2+1 sträckor skit. Bygg mer motorväg i Sverige tack!
Citera
2021-05-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag brukar gasa på när folk ligger för nära, man har ju ingen chans att stanna om det kommer något djur eller vad dom helst på vägen. Kör om dom flesta utsnitt problem med elbilen, tror många vill ligga nära för att dom är nyfiken på min bil dessutom. Häromdagen stack jag iväg i 150 på en 90 väg för att komma undan en rövslickare.

Det du gör är ju idiotiskt… Vad det vad du lärde dig i körskolan att man ska göra om nån ligger för nära bakom….? Nej just det, så varför väljer du att göra tvärt om istället för att göra rätt…?
Citera
2021-05-24, 10:28
Medlem
majsan2000s avatar
Förstår inte din fråga egentligen. Du har skämt ut dig i trafiken och vill att vi ska hålla med dig?

Som du själv skrev har du väl lärt dig en läxa till nästa gång, att inte köra om vid tveksamma tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in