Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-05-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Din kommentar låter ju både fin och människovänlig............

Mer människovänlig än att vilja ta bort de mötesfria vägarna, där frontalkollisioner mellan bilar inte förekommer. Hellre att en ensam mc-förare som kanske ligger i 180 dör, än en hel barnfamilj som blir påkörda av någon mötande som gör en farlig omkörning.

Helst skulle man ju vilja ha motorvägar "överallt", men det är ju inte möjligt.
Citera
2021-05-25, 11:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Mer människovänlig än att vilja ta bort de mötesfria vägarna, där frontalkollisioner mellan bilar är vanliga. Hellre att en ensam mc-förare som kanske ligger i 180 dör, än en hel barnfamilj som blir påkörda av någon mötande som gör en farlig omkörning.

Helst skulle man ju vilja ha motorvägar "överallt", men det är ju inte möjligt.

Det hade varit möjligt att bygga mötesfria fyrfiliga vägar överallt där det idag är byggt farliga, opraktiska och lågproduktiva vägar enligt konceptet 2+1 wireväg (enligt det svenska idiotkonceptet).

Idiotkonceptet 2+1 med wire finns bara i Sverige........
Citera
2021-06-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det hade varit möjligt att bygga mötesfria fyrfiliga vägar överallt där det idag är byggt farliga, opraktiska och lågproduktiva vägar enligt konceptet 2+1 wireväg (enligt det svenska idiotkonceptet).

Idiotkonceptet 2+1 med wire finns bara i Sverige........

2+1 med räcke finns i Danmark, vet inte om det är bättre?
https://maps.app.goo.gl/4Uu5fstSY9S6jmBR7
Citera
2021-06-02, 17:35
Medlem
Varför åkte du inte bara vidare mot ditt mål och lät galningen slösa sin dag med att följa efter? klart man kan bli frestad att dra på extra för att slippa hamna bakom en sölgångare när det blir enfiligt. Men er lilla "jakt" runt orten låter ju helt dåraktig och farlig, mycket värre än att drog på lite extra/för sent innan avsmalnande.
Citera
2021-06-02, 18:21
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
TS måste lugna ner sig annars sker det snart en olycka. Jag har själv krockat tiotals gånger, sju av olyckorna i stadsmiljö med mindre skador.

Men ljudet av glas som krossas och metall som förvrids är Lika fruktansvärd varje gång.

Vid mina landsvägsolyckor har jag fått brutet ben, och ena gången tre månader med stödkrage. Lyckligtvis har ingen annan drabbats.

Jag har 8 fortkörningsböter och är numera oönskad hos de flesta försäkringsbolag, men de kan inte neka mig.

Jag har fått hjälp av polisen att diskutera mitt beteende och jag ser en viss förbättring. Jag backade på en stolpe i april, annars ett felfritt 2021.

Jag har insikten om mitt beteende men det verkar TS helt sakna.

Om någon förföljer dig efter en omkörning då har du nog betett dig illa

Otroligt.
För personer som med polisen behöver diskutera sitt beteende i körning så är det nog läge att återkalla körkortet...

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
2+1 med räcke finns i Danmark, vet inte om det är bättre?
https://maps.app.goo.gl/4Uu5fstSY9S6jmBR7

Finns i USA med...
Kört massa väg där som varvar 2-filigt för ena sidan med 2-filigt för andra.
Citera
2021-06-04, 01:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
idag körde jag på en 2+1 väg som jag sällna kör på, jag låg bakom en bil som körde en bra bit under hastighetsbegränsningen (runt 80 på 100 väg), när det blev tvåfiligt då körde jag om, längre fram så var det en annan bil som inte heller körde så fort jag försökte öka farten för att köra om den också, men det var två filer en ganska så kort sträcka så det blev ett gränsfall, bromsa och lägga sig bakom eller köra om? ofta så är det gott om plats och en längre sträcka efter skylten innan det blir just en fil igen, men just denna så blev det en fil mer eller mindre direkt efter skylten, jag tror att den andra bilen dessutom ökade farten, ja med facit i hand så skulle jag ju ha bromsat och lagt mig bakom, men nu vart det att jag fick köra lite på själva linjen exakt där filerna gick ihop...
hur som helst så vart den andra bilen skogstokig, jag ökade då hastigheten till 160 och han låg precis bakom ända bort fram till slutet av vägen där det kommer en rondell, här bromsade jag sent och hårt och tog vänster i rondellen, han körde också vänster, nu i höjd med en liten handelsplats och en lastbil svänger ut framför + att det blir kö, nu går det i kanske 10-20km/h, bilen bakom kommer då flygande över ett stort spärrområde och kör om mig i en lite prejande manöver, jag trodde att han antingen ville köra upp jämsides och se vad jag var för en idiot eller att han bara ville köra om och mosa sig in framför, men han kör först förbi mig utan att stanna jämsides (om han nu inte försökte med det men att han hade så dålig koll på bilen så att han körde för långt?), han bromsar sedan och lägger sig bakom mig, fortfarande utan egentlig möjlighet att se in och se mig, jag tar vänster i nästa rondell, det gör han också, jag börjar nu misstänka att han kanske förföljer mig, jag kör 60-70 på en 50 väg och han ligger precis bakom, jag har nu kört förbi dit jag egentligen var påväg, jag gör sedan en hastig högersväng in i ett industriområde, det är alltså söndag och chansen att han har något ärende här är minimal, jag sneglar på GPS kartan och ser att denna väg är en återvändsgränd, jag kör längst ner mot en vändzon, han ligger fortfarande precis efter, fuck... i höjd med vändzonen finns en parkering med separat in och utfart så där längst ner så kastar jag mig in på ena sidan av parkeringen och nu bränner full gas bort därifrån, först då slutar han jaga mig.
jag hade familjen i bilen så jag var inte så sugen på en konfrontation med någon potentiell galning.

jag undrar lite om han skulle ringa in till polisen och bara säga vad jag gjorde och kanske överdriva, finns det då med i någon form av misstankeregister eller hur fungerar det? han själv gjorde ju egentligen grövre saker då han körde över ett helt spärrområde.

Både han och andra trafikanter kan ha ringt polisen och dessutom kan flera ha sett både dig och honom och gjort en anmälan.

Nu hade ni tur allihop att det inte hände något både med tanke på hög hastighet och hur man två gånger svänger vänster i en rondell och riskerar att frontalkrocka förstår jag inte.

Om du har blivit anmäld och det blir en påföljd så är den individuell.
Du bröt mot många trafikregler och det är inte någon tävling om vem som gjorde vad.

Jag fetmarkerade en halv mening då jag blev nyfiken på hur en bil kan bli skogstokig?
Vad hände som fick dig att tappa omdömet?

De flesta som har gjort en felbedömning i trafiken brukar tänka att de hade tur och inte sätta sig i ännu fler farliga situationer?
Att totalt tappa omdöme och utsätta både din familj och andra för livsfara tyder på att du inte ska ha körkort öht.
Citera
2021-06-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Varför åkte du inte bara vidare mot ditt mål och lät galningen slösa sin dag med att följa efter? klart man kan bli frestad att dra på extra för att slippa hamna bakom en sölgångare när det blir enfiligt. Men er lilla "jakt" runt orten låter ju helt dåraktig och farlig, mycket värre än att drog på lite extra/för sent innan avsmalnande.
Tröskeln till att lägga sig bakom och förfölja ett annat fordon i trafiken efter ett dylikt trafiktillbud är ganska hög för de flesta normala människor i trafiken. Är det någon som ändå gör detta så bör man vara på din vakt då det sannolikt kan röra sig om en onormal psykiskt instabil förare. Man gör nog ofta helt rätt i sådant fall att försöka skaka av sig denne och istället för att stanna för att försöka bjuda på saft och bullar. Därmed inte sagt att ts agerande på något sätt varit klanderfritt här med vansinnesomkörningar när familj samtidigt varit med i bilen. Förhoppningsvis så har vederbörande lärt sig att ha en mer defensiv körning framöver.
Senast redigerad av pf10 2021-06-06 kl. 13:20.
Citera
2021-07-01, 19:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
TS måste lugna ner sig annars sker det snart en olycka. Jag har själv krockat tiotals gånger, sju av olyckorna i stadsmiljö med mindre skador.

Men ljudet av glas som krossas och metall som förvrids är Lika fruktansvärd varje gång.

Vid mina landsvägsolyckor har jag fått brutet ben, och ena gången tre månader med stödkrage. Lyckligtvis har ingen annan drabbats.

Jag har 8 fortkörningsböter och är numera oönskad hos de flesta försäkringsbolag, men de kan inte neka mig.

Jag har fått hjälp av polisen att diskutera mitt beteende och jag ser en viss förbättring. Jag backade på en stolpe i april, annars ett felfritt 2021.

Jag har insikten om mitt beteende men det verkar TS helt sakna.

Om någon förföljer dig efter en omkörning då har du nog betett dig illa
Oj?

Men alltså?

Hur gör man?

Jag har inte kört på något "av vikt" (någon backspegel har väl fått en smäll typ) på typ 30 år i tunga fordon,20-30 mil om dagen,först i lastbil och nu 15 år i buss..
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in