2021-05-23, 16:28
Medlem
Herr 🦉-Vad är svajigt med ”natten mot söndag”?!
Efter Stadts stängning försvinner Helena.
B.W har varit i Radbyn och sticker ner till stan ihop med S.P efter att ha blivit dissad av sitt ex.(som dessutom fraterniserar med en annan). Han är arg, kåt, full samt eventuellt drogpåverkad (amfetamin).
S.P och B.W drar snabbt ner till stan för att spana innan Stadt stänger.
Detta är vad som händer innan 02.00.
Det som händer efter 02.00 är ju själva 10 000-kronorsfrågan.
Jag har studerat Helenafallet ganska länge nu. Detta utan att deltagit i FB-tråden men nu när B.Ws initialer börjat dyka upp mer frekvent tänkte jag försöka bidra med en o annan pusselbit.
Jag hoppas och tror att detta kommer klaras upp..innan 30-årsdagen av Helenas försvinnande.
Citera
2021-05-23, 16:33
Medlem
Tillägg:
Min källa hade för avsikt att meddela polisen med gjorde aldrig detta av olika anledningar😳
Citera
2021-05-23, 16:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Highlandertheonly1 (registrerad i juli 2017 och har skrivit bara ett inlägg) påstod i 36454 (sidan 3038) att BW skulle ha "bott" i ett hus långt upp på Stockholmsvägen tillsammans med S*hane P. Jag svarade då att BW var folkbokförd på Gärdesgatan, men fick aldrig något svar. Highlandertheonly1 hävdade att BW skulle ha kommit till huset tidigt på söndagsmorgonen i ett uppjagat tillstånd och lagt sida kläder i en tvättmaskin.

Så här skrev h*n:

"Enligt ett mycket trovärdigt vittne kom han hem till huset först tidigt på morgonen, ca. 6-7. Måste ju iaf varit före 8, då han ska ha träffat H’s syster, Han ska ha varit mycket uppriven i sinnet och det första han gjorde, var att ta av sig allt han hade på sig och kastade kläderna i tvättmaskinen (oklart dock om skorna följde med)."

Det jag avsåg var det att BW skulle ha kommit hem till familjen A:s hem på morgonen, vid 08-tiden (det som denne postare skrev), men enligt U själv, så började vännerna komma först vid lunchtid. Någon av uppgifterna stämmer således inte. Syster U borde veta, tycker man. Innan vännerna kom till familjen A:s hus ska alltså U ha åkt hem till Pernilla i Töreboda och hämtat Helenas plånbok (och deras bil?). Men på andra ställen har det väl framkommit att hon var hemma för att vänta och se om/när Helena kom hem. Rörigt!
Citera
2021-05-23, 16:52
Medlem
Mkt pekar mot B.W samt även P.U anser jag. Detta utesluter inte andra aktörer i denna j-a tragedi!
Den enklaste förklaringen är oftast den troligaste brukar man väl säga inom vetenskaplig teoribildning.
Nu ska åtminstone jag pussla!
Det finns mkt som kommit fram nu på sistone tycker jag. Jag tror att Kallafall-gruppen håller med🤠
Citera
2021-05-23, 17:00
Medlem
Tillägg:
Ugglan!
Du säger att Sten (Ekholm från Karlsborg) med båten körde på ngt tidigt på söndag..som dessutom doftade obehagligt.
Är du säker på att det var söndag han avsåg? Kan obehaglig lukt skapas så fort (ett dygn drygt)?🤔
Citera
2021-05-23, 17:05
Medlem
B.W hade ju tillgång till sommarstuga på Dillö🤓
Citera
2021-05-23, 17:28
Medlem
Det där med tvättmaskinen är sant enligt en källa som jag vid tiden kände väl..han såg när B.W panikartat skulle tvätta tidigt på söndagmorgonen!
Om jag vore B.W skulle jag vara väldigt orolig nu🤠
Att Familjen inte vill kännas vid att B.W skulle kunna vara inblandad kan vara en fullt naturlig reaktion-Rent psykologiskt blir det omöjligt att ”ta in” helt enkelt...man vill inte tro detta.
Citera
2021-05-23, 17:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Det där med tvättmaskinen är sant enligt en källa som jag vid tiden kände väl..han såg när B.W panikartat skulle tvätta tidigt på söndagmorgonen!
Att Familjen inte vill kännas vid att B.W skulle kunna vara inblandad kan vara en fullt naturlig reaktion-Rent psykologiskt blir det omöjligt att ”ta in” helt enkelt...man vill inte tro detta.

Nu ska det alltså finnas två källor (samma källa?) som sett BW panikartat slänga kläder i tvättmaskinen tidigt på söndagsmorgonen. Den här källan ska alltså också ha sett detta. Antingen en eller två personer, (eller fler?) som ska ha funnits där när BW kom hem, om denna uppgift stämmer.

Det här ska då ha varit i huset som BW delade tillsammans med Shane?

Var Shane hemma, eller var var han, när BW kom hem?

Var det fler som bodde i huset under denna sommar?

Skrev inte MK någonting (i samband med bilden på Facebook) om att han var "sambo" med BW under denna fotbolls-EM-sommar?

BW ska ha delat hus med Shane -> MK ska har skrivit att han var sambo med BW denna sommar (BW, som alltså delade hus med Shane) = BW, Shane och (åtminstone MK) bodde tillsammans denna sommar. (Antagligen inte MatOhl, då MK inte skriver något om honom som sambo, på bilden?)

OffT: Hur kunde Sverige förlora mot Belarus? (Retorisk fråga...)
Citera
2021-05-23, 18:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om vi ska tro på vad PK har skrivit i tråden om PU:s tillstånd under tidig söndag morgon, torde den här påstådda nattseglingen i så fall ha skett redan under natten mot söndag alternativt tidig söndag morgon. (Detta är också vad GW Persson hävdar, för all del.) Dock vidhåller jag att en sådan båttur med motorbåt borde ha fått människor i området att reagera.
Rent generellt: Om Helena dumpades i Vänern "inslagen" i plast, är möjligheten mycket stor att hon flöt tack vare luftfickor. Vi har ju vittnet Sten som kom körande med sin båt tidigt på söndagen någonstans vid Dillön/Torsö och som hävdar att han seglade över något "mjukt" som gav ett doft ljud från sig. Egentligen blir det inget nytt av detta, som jag ser det - inte mer än att du påstår dig känna en person som säger att just BW var ute och hade fuffens för sig.

Citat:
Tillägg:
Ugglan!
Du säger att Sten (Ekholm från Karlsborg) med båten körde på ngt tidigt på söndag..som dessutom doftade obehagligt.
Är du säker på att det var söndag han avsåg? Kan obehaglig lukt skapas så fort (ett dygn drygt)?🤔

Ok, jag råkade skriva en bokstav fel, men det borde ha varit klart ändå. Så här: Vi har ju vittnet Sten som kom körande med sin båt tidigt på söndagen någonstans vid Dillön/Torsö och som hävdar att han seglade över något "mjukt" som gav ett dovt ljud ifrån sig.

Alltså ingen doft utan ett ljud! Och det var visst nära Mariestad, ser jag nu (se inlägget nedan). Dessutom var det Sten Ekholm från Kungälv (!), inte från Karlsborg! Däremot gick han in hos polisen i Karlsborg.

Jag vill minnas att det har framgått i tråden att Sten med fru kom seglande på söndagsförmiddagen.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-23 kl. 18:31.
Citera
2021-05-23, 18:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Här är det! Dessutom var det Sten Ekholm från Kungälv (!), inte från Karlsborg! Däremot gick han in hos polisen i Karlsborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ur dagens GT:s (13 juli 2012) papperupplaga.

"Lämnade uppgifter för 20 år sen - slarvades bort"

"Sten Ekholm från Kungälv var
ute på båttur på förmiddagen
den 14 juni 1992. Han körde på
något tungt och mjukt i närheten
av Mariestad.
Jag visste inte att det hade
skett något, så jag tänkte att det
kunde vara ett djur eller en
säck med något i. Min fru tittade
i vattnet, men vi såg inget, säger
Sten Ekholm."

När Ekholm fick reda på att Helena försvunnit, gick han direkt till den närmaste polisen, det var den i Karlsborg. Han lämnade in sjökort med exakt utprickad position för "fyndet". De lovade vidarebefordra det till polisen i Mariestad. Ekholm hörde inget därifrån.

I vintras ville Ekholm åter höra om det tips han lämnat. han pratade med Jenvén, som inte kände igen tipset, men som skulle kolla igenom pärmarna. Ekholm fick inte heller denna gång någon återkoppling. GT kollade dock med Jenvén och han har tittat igenom pärmarna, men inte hittat tipset.

"-Det kan vara så att någon
polis har varit ute och undersökt
tipset, men att det inte ledde
någonstans. Då åkte det i pap-
perskorgen, säger Pelle Jenvén.

[---]

-Jag får utgå ifrån att de
beslut som tagit [sic!] då var rele-
vanta, säger Pelle Jenvén."

Ekholm är upprörd över att hans tips kan ha kommit bort och säger i artikeln att det är svårare att se en kropp med hjälp av ekolod så här många år senare.

Före detta överåklagare Sven-Erik Alhem uttrycker i en separat artikel i samma tidning att hanteringen av Ekholms tips är "skandalöst" och säger att detta: "Är helt oförlåtligt".

Ja, vad säger man?

(Reservation för fel vid avskrift och i återgivning.)

Citat:
Tillägg:
Ugglan!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-23 kl. 18:31.
Citera
2021-05-23, 19:02
Medlem
Citat:
B.W hade ju tillgång till sommarstuga på Dillö🤓

Var hade de båten förtöjd?
Citera
2021-05-23, 19:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Greensky, du brukar ju ofta dra upp "psykologiska" aspekter. Vad tycker du om ebeneezer22:s resonemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in