Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Tack för alla fina inlägg Prinzezzan!
Och så otroligt sorgligt att det gick så här med detta tips! Som faktiskt kunnat lösa försvinnandet så snabbt.
Sedan vet man ju inte vilka möjligheter som fanns då. Allt har väl förändrat sej.
Jag har givetvis haft tanken på att Vänern är stor och att det som hamnar där inte är lätt att få fram, i synnerhet med något som sänkts med tyngder.
Men jag tror väl inte att det är helt omöjligt.
Sten Ekholm kanske kan komma ihåg lite på vilket avstånd det var?
Nu finns Kriminalsökshundar (likhundar) som är proffs på sådant som legat länge och så finns ju ekolod.
Något dom borde använda sej av med tanke på vad som hände med tipset för 20 år sedan. Även om det tag ett antal dagar.
Av en polis har jag fått veta att tyg klarar sej rätt länge i vatten. Av det som fanns i en ev säck kan man väl inte hitta så mycket men har säcken/kläder verkligen klarat sej så finns chansen. Däremot finns ju risken att blev det påkört kan det givetvis gått sönder. Men först efter rätt lång tid då förhoppningsvis många är ute på sjön mer på sommaren och en kropp flyter en viss tid.
Men då kommer frågan: vem hade möjlighet att ha båt då? Anhöriga? Eller gick det att bara "låna" en båt? Försvann ingen båt? Det borde ha uppmärksammats redan då. Någonstans finns väl detta redan i tråden men jag hittar ingenting just nu.
Hur man än tänker så är det bara frågor. Och inga svar.
Tack själv, Rompetroll!
Jag tänkte på en sak.
OM det skulle ha varit Helenas kropp Ekholm med fru körde på förmiddagen den 14 juni -92, så kan kroppen inte ha legat i vattnet mer än några få timmar. Om man fäster tyngder vid en kropp (vilket makabert ämne att skriva om

), så borde väl kroppen sjunka ganska omgående? Eftersom båten körde på en ev. kropp, så torde den ha funnits nära vattenytan. Om man enbart plastar in en kropp och slänger i den på djupt vatten, sjunker den omgående då? Hur går detta ihop i så fall?
Finns det en möjlighet att få utslag med ekolod och/eller likhund på djupt vatten i dag, så kan man hoppas att detta ges en chans. Vad har man att förlora? Inget, utom kostnaden, då.
OM Helenas kropp dumpats i Vänern, hur har då en gm tänkt? (Och varit rationell nog att resonera.) Sannolikt så har han/de i så fall åkt ut på djupare vatten. Och Vänern har jag för mig har ett djup på 100 m på vissa ställen (var en guide snäll (?) nog att upplysa om under en båtresa där en gång för länge sedan...). Jag tror inte att en någotsånär rationell gm skulle dumpa kroppen nära stranden. En stressad, uppjagad gm skulle nog göra det. Men delar av stränderna har undersökts och det är nog inte helt osannolikt att en kropp som kastats i nära land, någon gång skulle dyka upp vid strandkanten. Och detta har inte hänt.
Finns Helena i Vänern, finns hon långt ut.
Tillgång till båt i Mariestad/Torsö/Dillö/övrig omgivning? Ev. dykutrustning? Sjövana? Sommarstuga nära Vänern att utgå ifrån? Statt 13-14 juni -92? Ute på stan 14 juni? Bekantskap - även ytlig - med Helena och/eller systrar? Förändrat beteende efter försvinnandet? Svårt att hantera ett avvisande? Bristande impulskontroll? Kall personlighet? Empatilös? Synliga spår på kropp/kläder?