2021-05-23, 16:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just det verkar ju inte hända i Stockholm för de som använt appen "Alltid öppet" för att boka vaccination. (Det nedan gäller Pfizer BioNTech.)

Först var informationen att man skulle få möjlighet att boka en tid ungefär 20 dagar före den dag man borde vaccinera sig och/eller att man skulle få andra dosen tre veckor efter den första.

Nästa bud var att appen inte fungerar för att boka den andra dosen, men att det ska komma en uppdatering.

Lite senare får man reda på att det ska gå sex veckor mellan första och andra dosen och att man ska få ett sms en till två veckor innan det är dags för dos två.
(Sex veckor mellan doserna verkar ju ge ett bättre skydd och man hinner vaccinera flera med dos ett., så det var ett bra att förlänga tiden tycker jag.)

Nu är läget att det verkar var så att man inte får besked om dos två i tid och alltså kommer att gå över tiden sex veckor.

Märkligt att det kan vara svårt att styra upp vaccinationen när man haft nästan ett år på sig att komma fram till en bra metod!!

I Skåne är de så fiffiga att de bokar in andra dosen när man får första sprutan, sex veckor framåt. Hur svårt kan det vara liksom, på en skala?
Citera
2021-05-23, 16:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte skolan som är viktig. Det är inte skolplikten som är viktig. Det som är viktigt är lärande och det har många gånger diskuterats om inte skolplikten borde ersättas av en läroplikt istället.

Varför ska du gå till jobbet och bli smittad för? Jobba hemma istället!
På krogen blir det ju svårt att gå, då det bara får sitta en person vid samma bord och så särskilt efterhängsamma borde ingen bli efter dig, speciellt inte då de inte får dricka alkohol efter klockan 20 och det skulle nog krävas en del alkohol skulle jag tro Skulle maken kräva skolstängningar av rädsla för smitta, skulle han sannolikt inte tillåta sin fru att ränna runt på krogen heller!

Det fetade det är där du tänker så fel.
Jag har visat med länkar från SCB m.m redan i höstas att 5 miljoner åker till jobbet minst ett par dagar i veckan.
Det är MINST dubbelt så många som åker till arbetsplatser som åker till skolan. En skolstängning skulle enligt en norsk rapport kosta 2,8 miljarder om dagen lägg sen på dom långsiktiga effekterna så pratar vi riktigt stora kostnader. Sen har vi kanske det viktigaste den sociala biten, människor är sociala varelser och behöver tränas i detta annars kan dom bli hemmaarbetande verklighetsfrånvända akademiker.

https://www.hhs.se/en/research/sse-corona-economic-research-network/research-reports/2020/school-closing/
Citera
2021-05-23, 16:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Just det verkar ju inte hända i Stockholm för de som använt appen "Alltid öppet" för att boka vaccination. (Det nedan gäller Pfizer BioNTech.)

Först var informationen att man skulle få möjlighet att boka en tid ungefär 20 dagar före den dag man borde vaccinera sig och/eller att man skulle få andra dosen tre veckor efter den första.

Nästa bud var att appen inte fungerar för att boka den andra dosen, men att det ska komma en uppdatering.

Lite senare får man reda på att det ska gå sex veckor mellan första och andra dosen och att man ska få ett sms en till två veckor innan det är dags för dos två.
(Sex veckor mellan doserna verkar ju ge ett bättre skydd och man hinner vaccinera flera med dos ett., så det var ett bra att förlänga tiden tycker jag.)

Nu är läget att det verkar var så att man inte får besked om dos två i tid och alltså kommer att gå över tiden sex veckor.

Märkligt att det kan vara svårt att styra upp vaccinationen när man haft nästan ett år på sig att komma fram till en bra metod!!

Kan bara hålla med. Såg en studie på skyddseffekt med en respektive två doser, 3, 4,5, 6, 7, 8, 9 och 10 veckor efter dos 1. Det är tydligt att skyddet blir ungefär dubbelt så bra om dos 2 ges redan efter 3 veckor. Testerna har visat att det verkar mest optimalt att ge dos 2 efter 4 veckor, vare sig tidigare eller senare. Det är också så vaccinet fått sitt godkännande.
Citera
2021-05-23, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det fetade det är där du tänker så fel.
Jag har visat med länkar från SCB m.m redan i höstas att 5 miljoner åker till jobbet minst ett par dagar i veckan.
Det är MINST dubbelt så många som åker till arbetsplatser som åker till skolan. En skolstängning skulle enligt en norsk rapport kosta 2,8 miljarder om dagen lägg sen på dom långsiktiga effekterna så pratar vi riktigt stora kostnader. Sen har vi kanske det viktigaste den sociala biten, människor är sociala varelser och behöver tränas i detta annars kan dom bli hemmaarbetande verklighetsfrånvända akademiker.

https://www.hhs.se/en/research/sse-corona-economic-research-network/research-reports/2020/school-closing/

Jag ger inte så mycket för dina hemsnickrade norska rapporter! Jag efterlyser realism och kontakt med verkligheten!
Citera
2021-05-23, 16:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Skåne är de så fiffiga att de bokar in andra dosen när man får första sprutan, sex veckor framåt. Hur svårt kan det vara liksom, på en skala?
De använder också sprutor med tunnare nål.
Citera
2021-05-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du nämnde att Sverige har bara en tiondel inom inom intensivvården som Belgien, men skulle det bero på att Belgien testar 10 gånger fler? Är det hur många man testar som avgör hur många som vårdas? Borde inte antalet som vårdas vara en funktion av hur många som behöver vård? De som uppsökt sjukhus? Många som mig som kritiserar den svenska hanteringen hatar inte Sverige, utan riktar kritik mot de som styr. Läs regeringen och Folkhälsomyndigheten. Det är ju så totalt uppenbart att Sverige kört i diket totalt vad gäller hanteringen. Något som också coronakommisionen har slagit fast.

Din läsförståelse är imponerande.... Jag skrev med stöd av fakta att Belgien har mer än dubbelt så många på IVA än Sverige just nu. Ändå har Sverige större officiella smittotal än Belgien. Men du behöver inte svara mer, inser att du är virrig. (Vilket ska tolkas som en komplimang i sammanhanget)
Citera
2021-05-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Inte helt sant.
Jag fick kallelsen för dos 2 exakt två veckor efter första sticket.
Kallelsen alltså för sticker som sker sex veckor efter dos 1
Citera
2021-05-23, 16:39
Medlem
242 på IVA nu bara
Citera
2021-05-23, 16:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Din läsförståelse är imponerande.... Jag skrev med stöd av fakta att Belgien har mer än dubbelt så många på IVA än Sverige just nu. Ändå har Sverige större officiella smittotal än Belgien. Men du behöver inte svara mer, inser att du är virrig. (Vilket ska tolkas som en komplimang i sammanhanget)

Tror vi kan enas om att Belgien har en bättre sjukvård än Sverige med högre kapacitet.
Citera
2021-05-23, 16:41
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jaså, nu ska vi fantisera ihop smittkedjor?

Nej tack. Det är jättebra att så många ungdomar nu är immuna och slipper vaccinera sig.

De enda som bör tryckas tillbaka och det hårt är alla dessa fåniga vuxna som inskränkar på barns friheten.

Girigheten och Grisetiet har inga gränser.

Jag hoppas verkligen ungdomarna ”hänger” och umgås mycket i sommar, dejtar och hånglar... precis som ungdomar ska göra. De dom ligger bakom denna kampanj har redan stulit ett år av dem

Räddhararna kan ta en extra Keminjektion och låsa in sig om de nu ser fara överallt.
Citera
2021-05-23, 16:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Den såg jag komma!
Riktigt kul att du formulerade dig så tydligt och jag håller med om att det nog inte är de som hanterat pandemin politiskt i Sverige som skulle behövt vaccineras tidigt och kanske inte heller vissa på FoHM.

Vi får se det mera generellt, man bör i första hand skydda ett valfritt lands ledning och dess viktigaste beslutsfattare och konstatera att det kan finnas undantag från detta synsätt.

Hehe - taget! Den ser jag, men inte i Sverige då, som sagt. Men, att inte viktiga samhällsinstitutioner och dess personal skulle få gå före i kön är bara nys, detta då vissa faktiskt ÄR viktiga för ett lands ledning och i förlängningen förtroendet för att landet styrs utav dem som är satta att styra.

Citera
2021-05-23, 16:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fodelseland-paverkar-risken-att-do-i-covid-19

Jag tänker, att eftersom det är en övervikt av döda i Sverige ifrån vissa länder, särskilt Somalia och Turkiet, trots att man korrelerat för socioekonomiska faktorer, så måste det vara något genetiskt ändå..? Blodgruppen kanske, de har väl inte blodgrupp 0 - medan vi har den ganska ofta? Eller att våra förfäder har mött fler coronavirus tidigare i historien?

Har kollat blodgrupper väldigt noga tidigare och jag kan inte se att det har någon avgörande betydelse i statistiken.
På akuten kan de ha sett att 0 är ovanligare men det är andra faktorer som har större betydelse.
Sverige har 38% 0, Turkiet 32,7% 0, Somalia vinner de har hela 60% 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in