Citat:
Jag är inte för skolstängning, men jag vet inte hur man kan få ihop det till att skolstängning skulle kostar miljarder per dag (300 miljarder på ett år) och drabba samhället med mindre skatteintäkter i något decennium. Till detta ytterligare någon miljard per dag till föräldrar (300 miljarder till för ett år).Haha, herregud vad du yrar nu, ännu värre än tidigare. Ju mer du skriver desto mer förvirrad och korkad framstår du.
1) Omfattande skolstängning (grundskola / förskola) kostar miljarder per dag, framför allt indirekta kostnader (ex förlorat lärande, förlängt skolgång osv --> minskade skatteintäkter något decennium framåt). De direkta kostnaderna (ersättning till föräldrar osv) är uppskattningsvis bara knappt en miljard per dag.
2) Skolstängning skulle göra marginell nytta (på coronaspridningen).
Alltså, "hål i huvudet" och suboptimalt med skolstängning. Sverige förstod föredömligt detta väldigt tidigt (ett av få beslut Sverige faktiskt ska vara mycket stolta över). Till slut har även resten av världens länder förstått hur dumt det är att stänga grundskola/förskola. Som tur är för dem så trillade polletten ner långt innan hela "stadsbudgetar" vaskades på korkad skolstängning.
Skönt iaf att du verkar släppt dina storslagna planer på att stänga skolor/förskolor och skicka barnen till far- och morföräldrar istället (långt innan vaccinationer var påbörjade). Minns med ett stort leende när jag läste hur du klurade på hur det skulle genomföras.
1) Omfattande skolstängning (grundskola / förskola) kostar miljarder per dag, framför allt indirekta kostnader (ex förlorat lärande, förlängt skolgång osv --> minskade skatteintäkter något decennium framåt). De direkta kostnaderna (ersättning till föräldrar osv) är uppskattningsvis bara knappt en miljard per dag.
2) Skolstängning skulle göra marginell nytta (på coronaspridningen).
Alltså, "hål i huvudet" och suboptimalt med skolstängning. Sverige förstod föredömligt detta väldigt tidigt (ett av få beslut Sverige faktiskt ska vara mycket stolta över). Till slut har även resten av världens länder förstått hur dumt det är att stänga grundskola/förskola. Som tur är för dem så trillade polletten ner långt innan hela "stadsbudgetar" vaskades på korkad skolstängning.
Skönt iaf att du verkar släppt dina storslagna planer på att stänga skolor/förskolor och skicka barnen till far- och morföräldrar istället (långt innan vaccinationer var påbörjade). Minns med ett stort leende när jag läste hur du klurade på hur det skulle genomföras.
Vem kan förklara hur ett års stängning av skolan skulle kunna kosta runt 600 miljarder kronor plus minskade skatteintäkter i cirka 10 år?
Jag misstänker att man måste utvidga begreppet skolstängning till att gälla allt från förskola till universitet och högskola för att ev. få ihop den ekvationen.

Skulle maken kräva skolstängningar av rädsla för smitta, skulle han sannolikt inte tillåta sin fru att ränna runt på krogen heller!