2021-05-23, 15:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, herregud vad du yrar nu, ännu värre än tidigare. Ju mer du skriver desto mer förvirrad och korkad framstår du.

1) Omfattande skolstängning (grundskola / förskola) kostar miljarder per dag, framför allt indirekta kostnader (ex förlorat lärande, förlängt skolgång osv --> minskade skatteintäkter något decennium framåt). De direkta kostnaderna (ersättning till föräldrar osv) är uppskattningsvis bara knappt en miljard per dag.
Jag är inte för skolstängning, men jag vet inte hur man kan få ihop det till att skolstängning skulle kostar miljarder per dag (300 miljarder på ett år) och drabba samhället med mindre skatteintäkter i något decennium. Till detta ytterligare någon miljard per dag till föräldrar (300 miljarder till för ett år).

Vem kan förklara hur ett års stängning av skolan skulle kunna kosta runt 600 miljarder kronor plus minskade skatteintäkter i cirka 10 år?
Jag misstänker att man måste utvidga begreppet skolstängning till att gälla allt från förskola till universitet och högskola för att ev. få ihop den ekvationen.
Citera
2021-05-23, 15:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Precis min poäng.

Svaret är att det inte finns någon studie med slutsatsen att D-vitaminnivåer skyddar eller ger lindrigare sjukdomsförlopp. Det finns dock numera en jättestudie där slutsatsen är att D-vitaminnivåer inte gör någon skillnad.

Däremot finns det hundratals studier som bara konstaterar att många covidsjuka har låga D-vitaminnivåer. Men det är inte samma sak som att kausalitet föreligger.

Dessa patienter har förmodligen låga nivåer av en massa annat också som inte undersökts och som mycket väl kan vara orsaken till svår covidinfektion.

Men D-vitaminnivåer har konstaterats inte ha med saken att göra.

Dom svagbegåvade i tråden har mycket svårt att göra skillnad på indicier och kausalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
D-vitamin är ganska känt för sin skyddande verkan mot luftvägsinfektioner. Den här relativt färska studien bekräftar det.

https://nyheter.ki.se/ny-forskning-om-d-vitamin-och-luftvagsinfektioner-viktig-for-riskgrupper

Resonemanget är att brist på d-vitamin ger sämre förutsättningar. Inte att d-vitamin är medicin mot infektion.
Du menar att covid på något magiskt sätt är ett undantag? Du förstår inte hur osannolikt det är att detta skulle gälla andra luftvägsinfektioner men inte covid?

Covid är inte magiskt. Det har inte särskilt hög dödlighet och orsakar inte särskilt allvarliga infektioner. Du är vidskeplig.
Det dräpande beviset i rapporten finns redan i tredje stycket, precis som Cancerogen redan berättat om tidigare.
The relevance of these findings to COVID-19 is not known and requires further investigation.
Citera
2021-05-23, 15:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ja, det var ju det du gjorde. Du lever i en fantasivärld där en förkylning är livsfarlig för att TV:n sagt till dig det.

Viruset finns. Smittsamt är det. Det är inte särskilt farligt, för friska människor är det i princip ofarligt med infektion.

Det har inte funkat så bra med lockdowns för att minska smittspridning i världen. Det måste vara jobbigt när verkligheten inte stämmer överens med dina fantasier. Du blir liksom irrelevant då.

Det är inga fantasier rörande hur viruset sprids och det är heller inga fantasier rörande hur man undviker att det sprids.
Citera
2021-05-23, 15:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag hoppas verkligen att man nu kan styra upp så att alla halvvacinerade kan få dos2 inom rätt tidsintervall, så vi inte har en massa folk som springer runt och är halvvacinerade. Det är ungefär som att avsluta en antibiotika-kur i förtid. Stor risk finns för att virus blir resistenta mot vaccinet och att mutationer skapas. Nu gäller det att vaccinera så många som möjligt och se till att alla får dos2!
Citera
2021-05-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är inte för skolstängning, men jag vet inte hur man kan få ihop det till att skolstängning skulle kostar miljarder per dag (300 miljarder på ett år) och drabba samhället med mindre skatteintäkter i något decennium. Till detta ytterligare någon miljard per dag till föräldrar (300 miljarder till för ett år).

Vem kan förklara hur ett års stängning av skolan skulle kunna kosta runt 600 miljarder kronor plus minskade skatteintäkter i cirka 10 år?
Jag misstänker att man måste utvidga begreppet skolstängning till att gälla allt från förskola till universitet och högskola för att ev. få ihop den ekvationen.
Håller med om att skiljer mkt beroende på om man avser gymnasiet + högskola eller total stängning även förskola och grundskola (som en del galningar tydligen fortfarande yrarar om).

Kortfattat, utöver direkta kostnader (typ föräldrapenning a 1000kr per dag till en jävla massa föräldrar) så tillkommer dold, indirekt, "miljardkostnad" pga den av förväntade minskningen av livsinkomsten för dem som går miste om utbildning. Lär man sig mindre och/eller måste gå i skolan under längre tid kommer man också, i genomsnitt, att tjäna mindre pengar under sitt yrkesliv, är det enkla antagandet. Kompentensen på företag blir i genomsnitt sämre, företag blir mindre konkurrenskraftiga -- > färre jobb, mindre skatteintäkter... Sedan medför såklart stängd skola andra sociala problem, psykisk ohälsa osv.

PS. Detta i kombination med att nyttan är marginell, minskad coronaspridning, är anledningen till att det är hjärndött och suboptimalt att stänga skola. Därför gjorde Sverige tack och lov inte det i stor skala under coronapandemin.
Senast redigerad av jerka11 2021-05-23 kl. 16:34.
Citera
2021-05-23, 15:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om vi säger att det är 1 miljon föräldrar som inte kan gå till jobbet utan måste pröjsas av staten med 1000 kr/dag så blir det 1 miljard varje dag i utstående kostnader. Sen tillkommer lite indirekta kostnader för företagen som drabbas av produktionsbortfall. Skolskjutsar och taxi kostar en hel del så det blir ju minskade kostnader också.
Sen har du den stora biten som är lite osäker. Kostnader för sjukvården. Kan skolstängningen spara in IVA-kostnader på ett antal miljarder så ser nettokostnaden lite bättre ut.

Hur mycket har Norge sparat genom att stänga landet under några månader 2020 alldeles bortsett från vad det kostade i utstående medel.
5 000 till 10 000 människoliv kanske har sparats!?
Citera
2021-05-23, 15:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ditt resonemang ovan är ju totalt trams. Du bara skiter fram siffror utan visa på något som helst beräkningsunderlag, men eftersom de är så totalt efterblivit överdrivna går de ju att slå hål på direkt.

Vad gäller smittspridningen får du gärna tala om hur du resonerar när du kommer fram till att 2 miljoner människor verksamma, antingen som elever eller lärare som sitter tätt inpå varandra från morgon till sen eftermiddag klassrumsvis inte skulle ha någon reell effekt på smittspridningen. Hur tänkte du där?

Du säger att du är "akademiker" och skryter om din "höga" utbildning och ändå fattar du noll om hur viktig skolan faktiskt är.
Här tex har Penn Warthon university gjort en beräkning på vad skolstängningarna i USA kommer att kosta och dom pratar om trilloner dollar.

https://budgetmodel.wharton.upenn.edu/issues/2021/5/17/covid-school-closures-long-run-effects

Om du nu är "högutbildad" så sluta resonera som ett litet outbildat barn.
Du hittar på egna smittkedjor i fantasin också så här har har du en annan tänkbar smittkedja:
Jag går till jobbet och blir smittad.
Känner mig hängig men går på krogen. Efterhängset fruntimmer tjatar mig i säng.
Fruntimmer går hem och smittar akademisk skolstängningsvurmande make.
Vad tror du om den?
Citera
2021-05-23, 16:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Nej, tvärtom så är Skandinavien bland de platser som har lägst andel personer med blodgrupp 0, mestadels för att blodgrupp A är så vanligt. Notera dock att 0 fortfarande är den näst vanligaste blodgruppen i Sverige (runt 35 % har den, något fler har A), men i större delen av världen är 0 betydligt vanligare än andra (det finns även etniska grupper där 0 är den enda förekommande blodgruppen). Blodgrupp 0 är alltså istället vanligare i Turkiet och Somalia.

Jaså? Ja, då är det väl det då, att de inte har vår långa förkylningssäsong med ett antal coronavirus som går runt vartenda år, i det varma och torra klimatet i Somalia. Eller ser du någon annan förklaring? Som sagt - socioekonomiska faktorer täcker inte skillnaden i svår sjukdom och död mellan somalier och svenskar.
Citera
2021-05-23, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du säger att du är "akademiker" och skryter om din "höga" utbildning och ändå fattar du noll om hur viktig skolan faktiskt är.
Här tex har Penn Warthon university gjort en beräkning på vad skolstängningarna i USA kommer att kosta och dom pratar om trilloner dollar.

https://budgetmodel.wharton.upenn.edu/issues/2021/5/17/covid-school-closures-long-run-effects

Du hittar på egna smittkedjor i fantasin också så här har har du en annan tänkbar smittkedja:
Vad tror du om den?

Det är inte skolan som är viktig. Det är inte skolplikten som är viktig. Det som är viktigt är lärande och det har många gånger diskuterats om inte skolplikten borde ersättas av en läroplikt istället.

Varför ska du gå till jobbet och bli smittad för? Jobba hemma istället!
På krogen blir det ju svårt att gå, då det bara får sitta en person vid samma bord och så särskilt efterhängsamma borde ingen bli efter dig, speciellt inte då de inte får dricka alkohol efter klockan 20 och det skulle nog krävas en del alkohol skulle jag tro Skulle maken kräva skolstängningar av rädsla för smitta, skulle han sannolikt inte tillåta sin fru att ränna runt på krogen heller!
Citera
2021-05-23, 16:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att man nu kan styra upp så att alla halvvacinerade kan få dos2 inom rätt tidsintervall, så vi inte har en massa folk som springer runt och är halvvacinerade. Det är ungefär som att avsluta en antibiotika-kur i förtid. Stor risk finns för att virus blir resistenta mot vaccinet och att mutationer skapas. Nu gäller det att vaccinera så många som möjligt och se till att alla får dos2!
Just det verkar ju inte hända i Stockholm för de som använt appen "Alltid öppet" för att boka vaccination. (Det nedan gäller Pfizer BioNTech.)

Först var informationen att man skulle få möjlighet att boka en tid ungefär 20 dagar före den dag man borde vaccinera sig och/eller att man skulle få andra dosen tre veckor efter den första.

Nästa bud var att appen inte fungerar för att boka den andra dosen, men att det ska komma en uppdatering.

Lite senare får man reda på att det ska gå sex veckor mellan första och andra dosen och att man ska få ett sms en till två veckor innan det är dags för dos två.
(Sex veckor mellan doserna verkar ju ge ett bättre skydd och man hinner vaccinera flera med dos ett., så det var ett bra att förlänga tiden tycker jag.)

Nu är läget att det verkar var så att man inte får besked om dos två i tid och alltså kommer att gå över tiden sex veckor.

Märkligt att det kan vara svårt att styra upp vaccinationen när man haft nästan ett år på sig att komma fram till en bra metod!!
Citera
2021-05-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Vad tror du om den?
Haha, man kan konstatera att den utbildning som Imbilden skulle gått miste om, om hans skola varit coronastängd, varken kostat honom eller samhället pengar. Han kanske har sig själv som exempel när han skissar på sina planer att stänga skolan.
Citera
2021-05-23, 16:14
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Det är inte skolan som är viktig. Det är inte skolplikten som är viktig. Det som är viktigt är lärande och det har många gånger diskuterats om inte skolplikten borde ersättas av en läroplikt istället.

Varför ska du gå till jobbet och bli smittad för? Jobba hemma istället!
På krogen blir det ju svårt att gå, då det bara får sitta en person vid samma bord och så särskilt efterhängsamma borde ingen bli efter dig, speciellt inte då de inte får dricka alkohol efter klockan 20 och det skulle nog krävas en del alkohol skulle jag tro Skulle maken kräva skolstängningar av rädsla för smitta, skulle han sannolikt inte tillåta sin fru att ränna runt på krogen heller!

Skolan har mycket mer att erbjuda än bara undervisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in