Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Direkt vet jag inte men absolut på annat sätt. Från Iran också. Men med absolute plausible deniability.
Jag är dock inte säker på att målet är att förinta Israel utan helt enkelt driva dem till förhandlingsbordet. Det finns egentligen inget för Iran att vinna på att Israel upphör att existera. Vad man skulle tjäna på är fred och upphävda sanktioner med JCPOA. Där är Netanyahu ett stort hinder på vägen. Det tror jag snarare är Irans mål; att bli av med honom.
Israel är ju USA:s utpost i Mellanöstern, en märkligt kakxig lydstat och det militära och politiska behovet av att radera Israel från kartan, ska nog inte underskattas. Bara prestigen är tillräcklig för att motivera Iran, som dessutom haft amerikanerna på andra sidan staketet (i Irak) i årtionden. Mycket förnedrande. Irans regering har nog svårt att skilja på USA och Israel och behöver inte göra det heller. Det är total polarisering. Israel är alltjämt styrt av "Satan"/USA.
Kriget mellan Hamas och Israel framstår alltmer som en trött teater, där målet uppenbarligen inte är att vinna, i konventionell mening. Man vill visa upp sig, plocka politiska poäng och upprepa sig så länge man kan. Senaste vändan var ju helt imbecill, ur militär synpunkt.
Värdelösa raketer plockas ner av Israels high-tech-sköld, Israel bombar sedan får, getter, gamla tanter, personbilar och höghus ... de bombar som vanligt lite här och var ... ibland flyger Hamas i luften, ibland 200 civila ...
Det är inte så j-a noga. Huvudsaken är att man skapar ett skådespel.
Båda sidor behöver ju också kriget, för att dölja inre sprickor och total inkompetens. Att Gaza har akuta problem med modern samhällsbyggnad vet ju alla, men Israel mår tyvärr inte bra heller.
Att Israels regering vill styra uppmärksamheten från de inre problemen, till ett evighetskrig mot Hamas, är helt begripligt, med tanke på den inre splittringen i Israel. Landet blir aldrig lugnt.
Skulle Hamas-kriget upphöra, tror jag att nya våldsamma konflikter skulle uppstå inne i Israel.
Det är ett splittrat land. Där finns ung 2 miljoner israeliska araber, som känner sig diskriminerade... och det finns ung 1 miljon ortdoxoa judar, som lyder religiösa skrifter istället för staten. De är utfattiga och vill inte göra militärtjänst. Ibland slåss de mot polisen och de gillar att kasta sten på utbölingar... Och till råga på allt föder de massor med barn. De är nästan odugliga som progressiva medborgare, som alla religiösa fanatiker.
Detta är stora problem, i ett land med blott 9 miljoner invånare.
Vill man hårdra det, kan man säga att Gaza-konflikten bara är en av flera akuta konflikter, men just den konflikten stjäl all uppmärksamhet.