2021-05-22, 18:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
By the way. Vapenvilan är över inom en vecka. Sen kör det igång igen.
Så länge den grundläggande konflikten inte är löst så kommer det fortgå. Problemet är att FN har gett halva Palestina till judarna, och det kommer araberna aldrig kunna acceptera. Området innefattar kulturella och religiösa värden som Palestinierna inte kan avstå. FN har skapat ett olösligt problem, tack för det...
Citera
2021-05-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Värt att poängtera för den faktaintresserade debattören är att det stora Israeliska riket med sina sagokungar de facto aldrig har existerat. På den tiden då Solomon och David påstås ha levt så var Jerusalem blott en fattig liten by. Tempelberget är en väldigt gammal hednisk kultplats, samt ett tröskelställe för skörden.

Att mänskligheten 2021 lägger någon historisk vikt för Israels belägg för regionen är helt efterblivet.

Titta på filmen, life of brian!
Där får du det förklarat hur efterblivna människor var på den tiden och titta på dem idag de tror på efterblivenhet som skapades för 2000år sedan, och dessa mongon importerar vi hit.
Citera
2021-05-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så länge den grundläggande konflikten inte är löst så kommer det fortgå. Problemet är att FN har gett halva Palestina till judarna, och det kommer araberna aldrig kunna acceptera. Området innefattar kulturella och religiösa värden som Palestinierna inte kan avstå. FN har skapat ett olösligt problem, tack för det...
Ja västvärlden kan plöja ner miljarder i en 2 stats lösning men det blir ju bara ett fint papper med underskrifter. Israel kommer alltid vara en fiende och landet tillhör Palestina, inget ändrar på det.
Citera
2021-05-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja västvärlden kan plöja ner miljarder i en 2 stats lösning men det blir ju bara ett fint papper med underskrifter. Israel kommer alltid vara en fiende och landet tillhör Palestina, inget ändrar på det.

Den aggression som byggts upp de senaste decennierna, kommer inte att förhandlas bort och den kommer inte att bombas bort.. Man kan medla, kriga och skriva hur många papper man vill.. Ingenting hjälper. Palestinierna (som militärt är spöade) har inte lagt ner.. mentalt har de inte ändrat sig.

Palestinierna är precis lika envisa som judarna, trots att det militära nederlaget är totalt.

Jag vet inte om reportern i denna film har valt extra envisa människor. Jag tror inte det. Jag tror att filmen speglar den allmäna attityden bland palestinier (och förmodligen bland araber i allmänhet).

https://www.youtube.com/watch?v=cJkxOF9QqEk

Den allmäna åsikten är nog att judarna ska sticka så snart som möjligt.
Citera
2021-05-22, 19:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Titta på filmen, life of brian!
Där får du det förklarat hur efterblivna människor var på den tiden och titta på dem idag de tror på efterblivenhet som skapades för 2000år sedan, och dessa mongon importerar vi hit.
Vem ska vi tacka för att de flyr från sitt hemland?
Citera
2021-05-22, 19:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Joe Biden sade just i nyheterna att USA ska fortsätta att "skydda Israel". Varför det, varför ska USA skydda Israel? Är Israels USA:s 51:a delstat, eller vad?
Citera
2021-05-22, 20:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Apropå Hezbollah, tror du att Hamas får direkt hjälp av Hezbollah, inne i Gaza?

Iran (som använder Hezbollah) är iaf bakom Hamas, men har man allvarliga planer, behöver man uppenbarligen något tyngre än hårt trängda Hamas .. Är inte Hezbollah på plats nu (nära Israel) kommer de nog ändå att dyka upp ..

Jag tror inte alls på något öppet koventionellt krig mot Israel (som innebär krig mot USA), som det Hamas håller på med. De skärpta fiender som väntar på sin chans, kommer att syssla med terrordåd eller gerillakrigföring.

Palestinierna kan inte agera ensamma, uppenbarligen. Så jag tror att de kommer att dra till sig allierade och de kommer att jobba hårt för det. Vilka det blir återstår att se.

Som militärt hot är Hamas helt slut i Gaza. Iaf för tillfället.
Direkt vet jag inte men absolut på annat sätt. Från Iran också. Men med absolute plausible deniability.

Jag är dock inte säker på att målet är att förinta Israel utan helt enkelt driva dem till förhandlingsbordet. Det finns egentligen inget för Iran att vinna på att Israel upphör att existera. Vad man skulle tjäna på är fred och upphävda sanktioner med JCPOA. Där är Netanyahu ett stort hinder på vägen. Det tror jag snarare är Irans mål; att bli av med honom.
Citera
2021-05-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den aggression som byggts upp de senaste decennierna, kommer inte att förhandlas bort och den kommer inte att bombas bort.. Man kan medla, kriga och skriva hur många papper man vill.. Ingenting hjälper. Palestinierna (som militärt är spöade) har inte lagt ner.. mentalt har de inte ändrat sig.

Palestinierna är precis lika envisa som judarna, trots att det militära nederlaget är totalt.

Jag vet inte om reportern i denna film har valt extra envisa människor. Jag tror inte det. Jag tror att filmen speglar den allmäna attityden bland palestinier (och förmodligen bland araber i allmänhet).

Den allmäna åsikten är nog att judarna ska sticka så snart som möjligt.
Ja exakt men Vissa länder måste hålla uppe skenet av att det går att lösa med medling eller avtal.
Förändringen måste komma från folket ledda av Ett sekulariserat styre. Dvs inget vi kommer se under vår livstid.
Citera
2021-05-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vem ska vi tacka för att de flyr från sitt hemland?

Deras egna politiker och att inga muslimska länder vill hjälpa sina muslimska bröder!

Bara den svenska idiotbefolkningen vill trycka in mat i käften på islamister!
Citera
2021-05-22, 20:18
Medlem
Problemet kvarstår. Judiska bosättare vill storma Al Aqsa moskén imorgon. Israelisk polis attackerar Al Aqsa besökare. Provokationerna forsätter, men nu rapporterar inte västerländska medier.

Hamas har varnat Israel att de kommer börja skjuta mot israel om inte provokationerna upphör!
Citera
2021-05-22, 20:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Deras egna politiker och att inga muslimska länder vill hjälpa sina muslimska bröder!

Bara den svenska idiotbefolkningen vill trycka in mat i käften på islamister!
Du förstår väl att religionsuppfattning inte har något med landsgränser att göra?
Citera
2021-05-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Problemet kvarstår. Judiska bosättare vill storma Al Aqsa moskén imorgon. Israelisk polis attackerar Al Aqsa besökare. Provokationerna forsätter, men nu rapporterar inte västerländska medier.

Hamas har varnat Israel att de kommer börja skjuta mot israel om inte provokationerna upphör!

Det går inte att leva jämte muslimer, det upphör aldrig, vart än i världen de kommer blir det problem och våld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in