2021-05-22, 21:38
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att man inte får en fertilitetsutredning inom regionen som kvinna, om man inte har heltidsarbete, stämmer inte. Var får du allt ifrån? Ska man bekosta den själv på privatklinik, så måste man förstås tjäna pengar på något sätt, det säger sig självt.

Låt oss säga, att det är vad jag har sett... Tänk bara på att en så extremt märklig person som Gunilla Gerland skaffade ett barn så, och längre gick i bräschen för ensammas rätt till IVF. Har du läst hennes självbiografi? Jag tycker att hela hon är ett typexempel på kvinnor som inte borde få behandlingen...

Det sa jag inte. Jag sa att jag tycker att det ska utredas OM det ligger sådana saker bakom beslutet att bli frivilligt ensamstående mor. Det görs som sagt vid adoption. För det ÄR ett märkligt och skumt beslut.
Jag är ofrivilligt barnlös med uppenbara problem med infertilitet och blir inte gravid så låt oss säga att det är alla försök till utredningar dvs, vårdkontakter.

Jag är trött på ert dravel eftersom ni kommer med osanningar ständigt. Det är absolut inte något märkligt med att lösgöra sig från mäns kontroll över kvinnokroppen genom att de ska bestämma när en kvinna "förtjänar" familjebildning.
Citera
2021-05-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Första meningen är tillräckligt för att du omedelbart upphör att citera mig.

Nejdå, det gick aldeles utmärkt.
Citera
2021-05-22, 21:51
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Vad du och jag själva definierar som maskulinitet respektive femininitet är ointressant, det finns tydliga definitioner av genus utifrån kultur, klass, religion, och det är de definitionerna jag använder mig av när jag problematiserar ämnet. Den (genus)forskning som finns visar på att väldigt många associerar maskulinitet med de attribut du ovan beskrev; röst och muskler. Sedan verkar du, tyvärr, ha en tendens att tolka saker som fan läser bibeln. Jag skulle inte påstå att de flesta svenska män medvetet ägnar sig åt pennalism, ändock vet vi utifrån forskningen att kvinnor, oavsett om de tjänar mindre, lika mycket eller mer än sina män, nästan alltid väljer att stanna hemma med barnen och vabba. Du ägnar dig åt intellektuella ohederligheter om du på allvar försöker framställa det som att kvinnor under hot blir tvingade att stanna hemma mot sin vilja, eller som du så elegant uttryckte dig: "kvinnoförtryck".

Det är tråkigt att du har haft dåliga erfarenheter, och ingen person oavsett ålder eller kön ska naturligtvis utsättas för sådant, men du har faktiskt själv valt att träffa de här männen oavsett om du är villig att erkänna det för dig själv eller ej, vilket inte betyder att det skulle rättfärdiga deras beteende. Du kanske tycker, med all rätt, att du får känna bitterhet mot män, men jag tror att du lurar dig själv om du tror att alla män är likadana. Men jag tror inte att den här konversationen kommer att leda någonstans.
Återigen talar du inte om för mig vilka män som angriper kvinnor på olika vis eller att jag och andra kvinnor väljer eller valt dem

Jag skaffade Tiktok för några dagar sedan och jag måste tyvärr upplysa dig att Tiktok är en app med människor som har mer insikter och kunskaper än vad du har. Jag är inte bitter, jag tolererar däremot inte mer skit Intressant nog dök ett upp en video med precis samma innehåll jag skrivit till dig om att män som begår brott etc mot kvinnor eller har den där toxiska manligheten (enbart baserat på kön och attityd) inte ens själva förstår att de är kvinnohatare. Att till och med män som döms för brott mot kvinnor upplever kvinnohat och förtryck som något helt annat än vad de själva utfört . Det är skrämmande hur alla mina egna iakttagelser och analyser faktiskt är vedertagna sanningar och fakta med underlag som studerats och till och med finns på sketchappar men ändå förstår ni män och pick me-kvinnor, ingenting.

Problemen är uteslutande på grund av män. Sexualitet eller etnicitet osv är inte något skydd. Du kanske inte förstår att det inte är grottmänniskor, att till och med män som är offer i andra situationer eller utsatta såsom exempelvis homosexuella, ändå kan begå exakt samma brott. När män angrips eller pojkar är vanligtvis deras förövare också män. Det är alltså könet som är den största skillnaden, det biologiska.

Jag föreslår att du läser på forumet. Läs själv vad du skriver och analysera det ansvar du lägger på kvinnor för vad män gör. Att de ska veta genom maskulinitet att vissa män inte är bra. Men du missar att vad män, alla män har gemensamt med varandra är att deras kön är det maskulina könet och gissa... Då blir det "alla män".
Citera
2021-05-22, 21:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är ofrivilligt barnlös med uppenbara problem med infertilitet och blir inte gravid så låt oss säga att det är alla försök till utredningar dvs, vårdkontakter.

Jag är trött på ert dravel eftersom ni kommer med osanningar ständigt. Det är absolut inte något märkligt med att lösgöra sig från mäns kontroll över kvinnokroppen genom att de ska bestämma när en kvinna "förtjänar" familjebildning.

Och då har någon på din region sagt att "tyvärr, du har inte heltidsarbete, så du kan inte få en fertilitetsutredning"? Om någon enskild läkare eller sjuksköterska har sagt så, så måste du gå till hans eller hennes överordnade. För det finns inget lagstöd för det. Hur skulle det se ut..? Överhuvudtaget förekommer det inte, att sjukhus eller vårdcentraler begär in anställningskontrakt eller självdeklarationer, innan de beslutar om patienten ska få en viss vårdåtgärd. Inte i Sverige, inom den offentliga vården.

Det står väldigt tydligt i Sjukvårdslagen, att den som har störst behov av vården går först - den behandlande läkaren får inte väga in vem som är mest samhällsnyttig. (Vilket ibland får bisarra konsekvenser, när låtsasflyktingar som aldrig bidragit med en krona här, utan bara dragit ifrån, får rätt till avancerad sjukvård för flera tusen kronor dygnet.) Du får inte ljuga på det här sättet, för du kan skrämma upp andra!

...fast nu BLIR ju barn till genom samlag mellan en man och en kvinna, och så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Det är ett biologiskt faktum, bara, och det gäller lika mycket åt andra hållet. Män kan inte heller tvinga kvinnor att ligga med dem och föda barn åt dem. Tycker du att de borde kunna göra det..?
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-22 kl. 22:50.
Citera
2021-05-22, 21:56
Medlem
Citat:

This....

Tur att det iafall finns ett barnensbästa perspektiv för ivf i sverige....
Citera
2021-05-22, 22:36
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Återigen talar du inte om för mig vilka män som angriper kvinnor på olika vis eller att jag och andra kvinnor väljer eller valt dem

Jag skaffade Tiktok för några dagar sedan och jag måste tyvärr upplysa dig att Tiktok är en app med människor som har mer insikter och kunskaper än vad du har. Jag är inte bitter, jag tolererar däremot inte mer skit Intressant nog dök ett upp en video med precis samma innehåll jag skrivit till dig om att män som begår brott etc mot kvinnor eller har den där toxiska manligheten (enbart baserat på kön och attityd) inte ens själva förstår att de är kvinnohatare. Att till och med män som döms för brott mot kvinnor upplever kvinnohat och förtryck som något helt annat än vad de själva utfört . Det är skrämmande hur alla mina egna iakttagelser och analyser faktiskt är vedertagna sanningar och fakta med underlag som studerats och till och med finns på sketchappar men ändå förstår ni män och pick me-kvinnor, ingenting.

Problemen är uteslutande på grund av män. Sexualitet eller etnicitet osv är inte något skydd. Du kanske inte förstår att det inte är grottmänniskor, att till och med män som är offer i andra situationer eller utsatta såsom exempelvis homosexuella, ändå kan begå exakt samma brott. När män angrips eller pojkar är vanligtvis deras förövare också män. Det är alltså könet som är den största skillnaden, det biologiska.

Jag föreslår att du läser på forumet. Läs själv vad du skriver och analysera det ansvar du lägger på kvinnor för vad män gör. Att de ska veta genom maskulinitet att vissa män inte är bra. Men du missar att vad män, alla män har gemensamt med varandra är att deras kön är det maskulina könet och gissa... Då blir det "alla män".
Sådana generaliseringar är lika ohederliga som de beskyllningar du själv blev föremål som barn då du kallades nazist på grund av din pigmentering. Man ska vara väldigt försiktig med att kategorisera människor utifrån olika identiteter.

Jag märker att du inte förstår vad jag skriver, eller avsiktligt feltolkar mig, eller så kanske jag är dålig på att uttrycka mig i skrift. Oavsett finns det inga exakta kännetecken för att identifiera den typ av män du pratar om. Kriminalforskningen visar att de flesta sexual- och våldsbrottslingar har ett lägre IQ (90 IQ verbalt), empatistörningar, aggressivitet och impulsivitet. Men den gruppen återspeglar inte nödvändigtvis populationen. Det finns andra sociologiska teorier som menar på att män använder sig av olika typer av våld för att återta makten, de kan också använda våld i samband med droger. Eller så används fysiskt våld som en motreaktion mot psykiskt eller fysiskt våld. Jag vet att vissa kvinnoorganisationer delar ut broschyrer med information om hur man känner igen en våldsam man, men de återspeglar oftast en viss typ av man, och inte alla män som använder sig av våld i nära relationer.

Att män som hatar kvinnor inte skulle vara medvetna om sitt hat köper jag inte. Det är möjligt att de förnekar våldet och skuldbelägger kvinnan för att själv slippa ta ansvar och inse sin egen skuld.

När du träffade dina ex som behandlade dig illa, valde du inte då själv att träffa dem eller var det någon annan som tvingade dig att träffa dem? Att jag skriver att du själv valt dem innebär inte att jag skuldbelägger dig eller föringar deras brott, utan för att göra dig medveten om att du faktiskt själv valde att träffa dem, och med tanke på att du, enligt egen utsago, har stött på flera skitstövlar, torde det väl vara som så att du möjligtvis attraheras av den typen av män, utan att själv vara medveten om det. Du skriver ju själva att flertalet av de män (min tolkning) du träffar är imbeciller som i något avseende attackerar dig psykiskt och fysiskt (aktivt som passivt). Hur råkar du ut för att träffa samma typ av män som du säger dig vilja fjärma dig ifrån?

Till syvende och sist förstår jag inte varför du tolkar flertalet inlägg av skribenter - som är av en annan åsikt, eller går i polemik med dig - som direkta attacker mot dig som person.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-05-22 kl. 22:39.
Citera
2021-05-22, 22:37
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Och då har någon på din region sagt att "tyvärr, du har inte heltidsarbete, så du kan inte få en fertilitetsutredning"? Om någon enskild läkare eller sjuksköterska har sagt så, så måste du gå till hans eller hennes överordnade. För det finns inget lagstöd för det. Hur skulle det se ut..? Överhuvudtaget förekommer det inte, att sjukhus eller vårdcentraler begär in anställningskontrakt eller självdeklarationer, innan de beslutat om patienten ska få en viss vårdåtgärd. Inte i Sverige, inom den offentliga vården.

Det står väldigt tydligt i Sjukvårdslagen, att den som har störst behov av vården går först - den behandlande läkaren får inte väga in vem som är mest samhällsnyttig. (Vilket ibland får bisarra konsekvenser, när låtsasflyktingar som aldrig bidragit med en krona här, utan bara dragit ifrån, får rätt till avancerad sjukvård för flera tusen kronor dygnet.) Du får inte ljuga på det här sättet, för du kan skrämma upp andra!

...fast nu BLIR ju barn till genom samlag mellan en man och en kvinna, och så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Det är ett biologiskt faktum, bara, och det gäller lika mycket åt andra hållet. Män kan inte heller tvinga kvinnor att ligga med dem och föda barn åt dem. Tycker du att de borde kunna göra det..?
Innan har de sagt att inte haft partner som aktivt försökt skaffa barn och försökt tillräckligt länge. Pga myom som sedan dök upp skulle jag ändå undersökas men på återstiden påstod läkaren att fertilitet var ointressant eftersom han enbart skulle kontrollera huruvida myom vuxit. Men det var pga fertilitet. Jag lyckades få en provtagning med bortviftandet om att jag inte är i klimakteriet. Vilket jag aldrig trott och visste att jag inte befinner mig i. Senast var det för första gången på alla år jag fick höra att jag kan undersökas som ensam. Men då blir problemet att man inte får ta emot något bidrag och CSN lån +bidragsdelen omöjliggör det. Däremot kan jag undersökas om jag har en partner istället utan något bidrag och som arbetar. Jag skulle kunna be mitt ex men jag vill inte. Jag vill enbart veta vad problemet med min kropp är. Får inte ägglossningar heller (kollar) men tror att jag fick förra månaden (testade inte de dagarna) och ska börja kontrollera dagligen sen men jag är inte jättemotiverad.

Har sökt på flera olika mottagningar och de alla har knappast fel gällande regelsystemet.

Jag tvivlar på att sköterskan som meddelade det med arbete har fel eftersom det var första som verkat vilja hjälpa mig att kunna utreda mig (jag har inte tänkt och hinner inte med inseminationskö heller), alla övriga har vägrat med "tyvärr man måste försöka minst ett år med en partner för utredning" utan att det spelar roll att jag aldrig blivit gravid under mitt hela vuxna liv.
Senast redigerad av AdMortem 2021-05-22 kl. 22:40.
Citera
2021-05-22, 22:42
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Sådana generaliseringar är lika ohederliga som de beskyllningar du själv blev föremål som barn då du kallades nazist på grund av din pigmentering. Man ska vara väldigt försiktig med att kategorisera människor utifrån olika identiteter.

Jag märker att du inte förstår vad jag skriver, eller avsiktligt feltolkar mig, eller så kanske jag är dålig på att uttrycka mig i skrift. Oavsett finns det inga exakta kännetecken för att identifiera den typ av män du pratar om. Kriminalforskningen visar att de flesta sexual- och våldsbrottslingar har ett lägre IQ (90 IQ verbalt), empatistörningar, aggressivitet och impulsivitet. Men den gruppen återspeglar inte nödvändigtvis populationen. Det finns andra sociologiska teorier som menar på att män använder sig av olika typer av våld för att återta makten, de kan också använda våld i samband med droger. Eller så används fysiskt våld som en motreaktion mot psykiskt eller fysiskt våld. Jag vet att vissa kvinnoorganisationer delar ut broschyrer med information om hur man känner igen en våldsam man, men de återspeglar oftast en viss typ av man, och inte alla män som använder sig av våld i nära relationer.

Att män som hatar kvinnor inte skulle vara medvetna om sitt hat köper jag inte. Det är möjligt att de förnekar våldet och skuldbelägger kvinnan för att själv slippa ta ansvar och inse sin egen skuld.

När du träffade dina ex som behandlade dig illa, valde du inte då själv att träffa dem eller var det någon annan som tvingade dig att träffa dem? Att jag skriver att du själv valt dem innebär inte att jag skuldbelägger dig eller föringar deras brott, utan för att göra dig medveten om att du faktiskt själv valde att träffa dem, och med tanke på att du, enligt egen utsago, har stött på flera skitstövlar, torde det väl vara som så att du möjligtvis attraheras av den typen av män, utan att själv vara medveten om det. Du skriver ju själva att flertalet av de män (min tolkning) du träffar är imbeciller som i något avseende attackerar dig psykiskt och fysiskt (aktivt som passivt). Hur råkar du ut för att träffa samma typ av män som du säger dig vilja fjärma dig ifrån?

Till syvende och sist förstår jag inte varför du tolkar flertalet inlägg av skribenter - som är av en annan åsikt, eller går i polemik med dig - som direkta attacker mot dig som person.
Jag pratar om hela mitt liv som kvinna och då gällande långt fler män än relationer. Män finns överallt, inte bara i förhållanden för kvinnor.

Jag orkar inte med dig allvarligt talat.
Citera
2021-05-22, 22:54
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-svenk-liger
Hallå hallå,
Jag har inte någon stark barnlängtan egentligen, men vet på ett intellektuellt plan att jag absolut inte vill gå barnlös genom livet. Eftersom jag är en kvinna på 34 år så börjar det således brinna i knutarna nu.

Problemet? För ett par år sedan så tog det slut med dåvarande pojkvännen efter sju år ihop. Glöden i förhållandet hade dött för länge sen och vi var mer som ett syskonpar som skrotade runt i samma lägenhet. (Men ungefär där hamnar väl alla förhållanden till slut?) Ur ett biologiskt perspektiv är jag dock i efterhand ångerfull över att vi inte hann bilda familj. Anledningen: Hans KANONgener. Akademikerhuvud med mekanikerfingrar, god fysik och karaktär. Lång, välbyggd, äventyrlig och disciplinerad.

Nu sitter jag här och har snart i ett års tid hängt ihop med en kille som jag absolut GILLAR. Han är snäll, rolig och har ett snyggt ansikte - men ungefär där tar listan över de goda egenskaperna slut. I alla fall om man ser det ur ett genetiskt perspektiv. Han är lat, saknar läshuvud och utbildning, är kort, tunnhårig och har en historia med ångest/depression.

På det genetiska pluskontot kan väl eventuellt tilläggas att han kan äta och dricka vad han vill och förbli smal (den lottovinsten har dock lett till att han konsumerar stora mängder onyttigheter och öl på daglig basis) samt att han har en idrottslig talang (som han visserligen varit för lat för att ta till vara).

Jag har ändå förlikat mig med tanken på att det här nu är fadern till mina framtida barn. Jag har helt enkelt INTE TID att börja om i dejtingkarusellen och hitta någon annan. Sådant kan ju i värsta fall ta flera år. Vid det laget kan den sista droppen fertilitet ha sipprat ur mig. Hade jag varit 24 och inte 34 så hade jag däremot aldrig övervägt att skaffa barn med denna kille. Visst, jag tycker mycket om honom, men nog hade jag kunnat göra bättre om jag haft mer tid på mig.

Även jag har såklart plus- och minussidor vad gäller genetiken. Jag är kort, har lätt för att lägga på mig (låter det dock inte ske), ogillar folk och har redan börjat bli gråhårig. Däremot hade jag det pisselätt i skolan, har avancerat snabbt i karriären (tjänar 20k mer än min pojkvän idag), ser bra ut, har en "aktiv livsstil" och en fallenhet för bollsport.

Jag kommer givetvis älska mina ungar högre än allt oavsett hur välfungerande samhällsmedborgare de blir, men nog fan önskar man ju att lille Tyko ska få ha håret kvar efter han fyllt 20 och att lilla Ada inte ska behöva läxhjälp för att klara av mellanstadiet.

Jag och killen pratar ändå om att börja avla efter sommaren. Gör detta mig dum i hela huvudet? Eller finns det någon som känner igen sig?

PS. Vill ej ha svar om att barn är en produkt av kärlek och om man älskar varandra så spelar gener ingen roll. Så resonerar bara resultatet av en defekt genpool.

Vad tror du han hade känt om han läste den här tråden? Ditt svar får dig nog att inse det du söker.
Citera
2021-05-22, 22:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Innan har de sagt att inte haft partner som aktivt försökt skaffa barn och försökt tillräckligt länge. Pga myom som sedan dök upp skulle jag ändå undersökas men på återstiden påstod läkaren att fertilitet var ointressant eftersom han enbart skulle kontrollera huruvida myom vuxit. Men det var pga fertilitet. Jag lyckades få en provtagning med bortviftandet om att jag inte är i klimakteriet. Vilket jag aldrig trott och visste att jag inte befinner mig i. Senast var det för första gången på alla år jag fick höra att jag kan undersökas som ensam. Men då blir problemet att man inte får ta emot något bidrag och CSN lån +bidragsdelen omöjliggör det. Däremot kan jag undersökas om jag har en partner istället utan något bidrag och som arbetar. Jag skulle kunna be mitt ex men jag vill inte. Jag vill enbart veta vad problemet med min kropp är. Får inte ägglossningar heller (kollar) men tror att jag fick förra månaden (testade inte de dagarna) och ska börja kontrollera dagligen sen men jag är inte jättemotiverad.

Har sökt på flera olika mottagningar och de alla har knappast fel gällande regelsystemet.

Jag tvivlar på att sköterskan som meddelade det med arbete har fel eftersom det var första som verkat vilja hjälpa mig att kunna utreda mig (jag har inte tänkt och hinner inte med inseminationskö heller), alla övriga har vägrat med "tyvärr man måste försöka minst ett år med en partner för utredning" utan att det spelar roll att jag aldrig blivit gravid under mitt hela vuxna liv.

Men alltså, om du inte har en (manlig) partner, så kan du ju inte bli gravid..? Vad tänkte du - att den Helige Ande skulle befrukta dig..?

Och fortfarande - det är inte sant att man inte kan få vård i Sverige för att man uppbär CSN. Sluta ljug!!!
Citera
2021-05-23, 19:02
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Men alltså, om du inte har en (manlig) partner, så kan du ju inte bli gravid..? Vad tänkte du - att den Helige Ande skulle befrukta dig..?

Och fortfarande - det är inte sant att man inte kan få vård i Sverige för att man uppbär CSN. Sluta ljug!!!
Är du dum eller? Man ska aktivt med en partner försökt skaffa barn,dvs planerat och dyka upp med partnern. Om jag är singel idag och aldrig blivit gravid efter en påfrestande påtvingad abort i tonåren, borde jag absolut undersökas utan snack eller någon partner när jag närmar mig fyrtio och inte blivit gravid igen. Tror du att du är rolig eller? Självklart ska ensamstående undersökas de med eftersom det annars är mannen som kontrollerar kvinnan. Jag har dessutom haft exet under såpass lång tid att det överskrider tidsramen men jag kanske inte planerat barn med honom. Du är som de flesta andra på nätet, fullständigt trög och självgod.

Sluta förvrid det jag säger. Jag har inte sagt att du inte får vård, jag har sagt att din fertilitet inte undersöks eftersom kvinnor undersöks om de 1. Har en partner som de försöker få barn med och efter ett år inte blivit gravid 2. planerar insemination och i Sverige insemineras inte någon som har någon form av bidrag och då blir det ingen utredning av fertilitetsproblem.

Istället för att du sitter och försöker hitta på skit om att det inte fungerar så och anklagar mig felaktigt, kan du helt enkelt lyfta luren och börja ringa runt och kontrollera huruvida en ensamstående ofrivilligt barnlös, blir undersökt eller inte. Nej, eftersom CSN inte räknas som inkomst och kvinnan måste vara självförsörjande om hon inte har en partner som arbetar utan istället är ensamstående.

Det är sådant som bevisar att Sverige är allt annat än jämlikt när man inte ens får utreda det ens biologiska kön som kvinna ska fungera för, dvs förmåga till graviditet. Du måste ha en man eller ha en position i samhället som ger dig i vårdens ögon, ett människovärde. Du är alltså bunden till mannens nycker och om han anser att du förtjänar familjebildning. Det mer än något gör det otroligt viktigt att kvinnor kan välja insemination och skaffa barn på egen hand för att inte bli livegen.

Du behöver inte citera mig mer. Jag är otroligt less på att människor som är helt oinsatta i ämnen ska leka översittare och jag tar absolut ingenting med er på allvar och era inlägg är inte mer än påhittade argument ni försöker styrka era ohållbara åsikter kring.
Senast redigerad av AdMortem 2021-05-23 kl. 19:18.
Citera
2021-05-23, 19:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Är du dum eller? Man ska aktivt med en partner försökt skaffa barn,dvs planerat och dyka upp med partnern. Om jag är singel idag och aldrig blivit gravid efter en påfrestande påtvingad abort i tonåren, borde jag absolut undersökas utan snack eller någon partner när jag närmar mig fyrtio och inte blivit gravid igen. Tror du att du är rolig eller? Självklart ska ensamstående undersökas de med eftersom det annars är mannen som kontrollerar kvinnan. Jag har dessutom haft exet under såpass lång tid att det överskrider tidsramen men jag kanske inte planerat barn med honom. Du är som de flesta andra på nätet, fullständigt trög och självgod.

Sluta förvrid det jag säger. Jag har inte sagt att du inte får vård, jag har sagt att din fertilitet inte undersöks eftersom kvinnor undersöks om de 1. Har en partner som de försöker få barn med och efter ett år inte blivit gravid 2. planerar insemination och i Sverige insemineras inte någon som har någon form av bidrag och då blir det ingen utredning av fertilitetsproblem.

Istället för att du sitter och försöker hitta på skit om att det inte fungerar så och anklagar mig felaktigt, kan du helt enkelt lyfta luren och börja ringa runt och kontrollera huruvida en ensamstående ofrivilligt barnlös, blir undersökt eller inte. Nej, eftersom CSN inte räknas som inkomst och kvinnan måste vara självförsörjande om hon inte har en partner som arbetar utan istället är ensamstående.

Det är sådant som bevisar att Sverige är allt annat än jämlikt när man inte ens får utreda det ens biologiska kön som kvinna ska fungera för, dvs förmåga till graviditet. Du måste ha en man eller ha en position i samhället som ger dig i vårdens ögon, ett människovärde. Du är alltså bunden till mannens nycker och om han anser att du förtjänar familjebildning. Det mer än något gör det otroligt viktigt att kvinnor kan välja insemination och skaffa barn på egen hand för att inte bli livegen.

Du behöver inte citera mig mer. Jag är otroligt less på att människor som är helt oinsatta i ämnen ska leka översittare och jag tar absolut ingenting med er på allvar och era inlägg är inte mer än påhittade argument ni försöker styrka era ohållbara åsikter kring.

Jag citerar dig ändå en sista gång, för jag förstår hur du menar nu. Du har hoppat över led i tankegången tidigare, som inte är självklara för oss som inte varit i din situation.

Alltså, vårdens resurser är ju inte outtömliga, så jag tycker att det är ett rimligt krav att man ska ha försökt bli gravid ett år först (eller ett halvår om man är lite äldre), innan man får en sådan - dyr och omfattande - utredning. Även heterosexuella par står ju på kö till detta. Det du säger, är lite som att vården skulle lägga stora resurser på att leta efter ovanliga diagnoser hos personer som inte har visat några symptom på de sjukdomarna. Eller att en bilverkstad skulle laga något som inte är trasigt, i förebyggande syfte...

Använde du inte p-medel med exet då? Om du inte gjorde det, så duger den erfarenheten ändå inte, eftersom det är PARET som utreds. Man vet ju idag att infertilitet i 33 procent av fallen beror på kvinnan, i 33 procent på mannen, och i 33 procent på att mannen och kvinnan inte är kompatibla (men kan få barn med någon annan på var sitt håll), samt i 1 procent av fallen förblir okänd. D.v.s. mannen och kvinnan är fertila och kompatibla, men det blir inget barn ändå och ingen vet varför.

Alltså är det meningslöst att utreda en ensam kvinna, för även om det inte funkade med ditt ex så kan det funka med någon annan.

Och ja, självklart måste en kvinna som insemineras i den skattefinansierade vården ha arbete och inkomst. Man kan ju inte med flit skapa en liten familj som blir beroende av det allmänna, redan ifrån början. Det räcker väl att det finns massor av ensamma mammor ändå, och deras barn, som lever på soc en massa år?

Och angående det där att mannen bestämmer om kvinnan förtjänar barn; det gäller ju lika mycket åt andra hållet. Läs alla trådar från incels här på Flashback, som gnäller över att ingen kvinna vill ligga med dem eller gifta sig med dem! Just när det gäller detta har kvinnan det ändå enklare, för det är mycket enklare för en oattraktiv kvinna att i alla fall få hem ett krogragg, än det är för en oattraktiv man. När det gäller att få till äktenskap och ömsesidigt önskad familjebildning, så tror jag att det är ungefär lika svårt för båda könen. Alltså ingen feministfråga, utan s.k. "sexuellt urval" som gäller även i djurvärlden. Kronhjortshannen som besegrar de andra hannarna med sin stora hornkrona, får para sig. Etc. etc..

...och vad ska vi göra åt männen som inte hittar en kvinna som vill bli gravid på naturligt sätt, och bära deras barn? Ska vi tvångskommendera kvinnor att ställa upp som surrogatmammor åt dessa män? Först då blir det ju verklig jämlikhet - om ni ensamma kvinnor ska kunna få insemination.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-23 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in