2021-05-22, 18:16
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Eller så har jag träffat mitt i prick.

Jag har en känsla av att det rör sig om samma slags män i stor utsträckning.
Nej du har knappast träffat bullseye, långtifrån faktiskt.

De flesta män som jag beskriver är helt vanliga män. Sedan vad du lägger in i det begreppet är upp till dig, men att du insinuerar att det skulle röra sig om svinaktiga män får stå för dig.
Citera
2021-05-22, 18:33
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Ni? Blanda inte ihop mig med någon annan.

Du måste väl själv förstå att om en kvinna väljer en traditionellt maskulin man framför en feminin sådan så ökar risken att kvinnan kommer att få stanna hemma och förlora inkomst. Andra riskfaktorer är att kvinnan inte kan kommunicera med sin partner, eller har svårt för att säga nej. Oavsett om man anser att det finns patriarkala strukturer eller ej måste man kunna erkänna att både män och kvinnor upprätthåller beteenden, tankar och ideal om könen i lika hög utsträckning.

Jag säger inte att du bär ansvaret för män beteende, det är givetvis deras eget ansvar, men det är ditt ansvar vem du väljer att träffa. Väljer du att träffa en självcentrerad slusk med en amöbas intellekt är det ditt val. Du har själv valt att investera tid med sagd person, ingen annan har tvingat dig.

Det går naturligtvis inte att känna igen på personen utifrån ansiktsdrag huruvida personen är reko eller ej. Du får väl använda din kvinnliga list, exempelvis (när ni träffas) utge dig för att vara traditionellt feminin, och av den åsikten att det är kvinnans lott att ensam ta ansvar för barn och hem, samt att det är din uppgift att behaga mannen sexuellt utan att själv bli tillfredsställd. Antingen svarar han att han tycker samma sak, då han är traditionellt konservativ eller konflikträdd, ett annat alternativ är att han svarar det motsatta, vilket tyder på att han vågar stå för sin åsikt och är, ideologiskt sätt, mer progressiv.
Om du kommer med typiska åsikter ingår du i den grupp som normalt presenterar dem

Nej det finns ingenting maskulint över kvinnoförtryck. Det är med andra ord inte någon typ med mörk röst, muskler och annat som räknas som maskulina drag. Sexualitet är t.ex inte immunitet mot en viss personlighet lika lite som hudfärg eller etnicitet inte kan ha hatfyllda personligheter. Skillnaden är att kön eller hudfärg eller ursprung är en lott man inte kan förändra (drar inte in plastikkirurgi i sammanhanget) utan dras med.

Du sätter inte ribban för vad som räknas som maskulint eller bestämmer att viss attityd är mer förknippat manligt. Men däremot berättar du om att du har en uppfattning om hur män ska vara som baseras på kultur och inte kön. Det är alltså det manliga, biologiska könet som är den gemensamma nämnaren. Utöver det vet du ingenting om vad jag har för åsikter om hur jag vill leva mitt liv eller inte eller om jag är traditionell, feminin eller vad som helst. Det jag däremot kan berätta för dig är att jag bland annat våldtagits och varit utsatt i relationer vilket generellt får män att tro att det är ett frikort till att behandla mig illa. Saken är dock att jag överlevde ensam och de gör mig likgiltig istället för att skada mig med det kvinnoförtryck de använder sig av. Men innan jag är kall blir jag arg. Och det är även det utstuderat av män att provocera fram reaktioner genom att inte lyssna på gränssättningar för att åtnjuta privilegier av att inte behöva uppträda respektfullt utan få "rätt." Gissa vad de allihop har gemensamt? De tror att de är jämlika män med en bra kvinnosyn och många av dem har faktiskt olika uppfattningar om vad just kvinnors jämlikhet innebär. Det andra de har gemensamt är att de är döva för kritik eftersom de inte anser att de gör fel i andra sammanhang.

En sak ska du ha väldigt klart för dig. Jag har varit kvinna i närmare fyrtio år och du kommer inte till mig för att förklara vilka män som gör vad eller ålägger mig minsta ansvar över någon av manligt kön. Den enda av manligt jag någonsin kommer ansvara för skulle vara min egna son och inte hur länge som helst. Om det inte är en pojke jag fött i mitt eget hem, avsäger jag mig allt så kallat ansvar eftersom jag inte styr män och deras ageranden. Mina egna fel och brister är de enda jag ansvarar för nu.
Senast redigerad av AdMortem 2021-05-22 kl. 18:36.
Citera
2021-05-22, 18:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast de sociala nätverken undersöks ju inte, när en ensamstående ansöker om IVF. Ansöker hon däremot om att få adoptera ensam, så undersöks de i allra högsta grad. Sedan några år tillbaka, räcker det inte längre med brev ifrån de personer som kvinnan uppger, utan socialsekreterarna måste träffa dessa personer personligen, och förvissa sig om att den nära relationen existerar, och att de är beredda att ta visst ansvar för det barn som kvinnan adopterar. I synnerhet är det viktigt att det finns manliga förebilder.

Det var ju tal om att en noggrannare utredning skulle göras även av ensamma kvinnor som ansökte om IVF, men det blev en hatstorm, och då sa Löfven att det inte behövdes. Jag tror att det var ett stort misstag, för nu har kvinnor som hatar män eller är rädda för män (tänk hur de kommer att uppfostra en liten pojke - och hur de kommer att skrämma upp en liten flicka!) fått möjlighet att skaffa sig barn utan att bearbeta sina trauman.

Dessutom har kvinnor som lever väldigt isolerat, som inte får kontakt med människor av olika anledningar, fått möjlighet att skaffa sig barn. Tänk hur det kommer att bli för ett sådant barn - som måste ersätta alla andra relationer som modern inte lyckats skaffa sig! Samt att barnet inte kommer att kunna få något stöd av modern, när det gäller hur man får kamrater, hur man försvarar sig, dejting när det blir dags för det...

Och angående detta med "akademiker" och "god ekonomi" - det finns inga sådana krav för att få IVF genom regionerna i Sverige. Det krävs bara att man ska ha en "ordnad" ekonomisk situation. Var de drar gränsen vet jag inte, men det skulle nog bli mycket skrik om diskriminering, om de satte den ribban högt...
Givetvis måste samhället bistå med ordentliga utredningar eftersom barn inte är en rättighet alla kan kräva. Jag är dessutom kritisk emot att så många barn redan far illa och det är inte bättre om det är naturligt insiminerade barn eller två närvarande föräldrar. Alla barn har rätt till trygghet och gällande insemination på statlig väg, familjehem, adoption ska självklart man noggrant kontrollera människor. Jag har absolut aldrig sagt något annat eller uttalat åsikter som inte är för ordentligt granskande då jag inte bara är ofrivilligt barnlös utan även för ett samhälle som garanterar trygghet åt barn. Det är däremot inte samma sak som att en ensamstående förälder är dömd till att inte klara av det. Jag har aldrig kollat upp reglerna eftersom jag aldrig sökt då jag vet hur jag vill ha tillvaron innan barn. Att jag vet att man måste vara heltidsarbetande beror på att jag inte får ordentliga undersökningar på vad som är fel och varför jag blev barnlös då jag 1. Är ensam. 2. Studerar numera. Det är otroligt konstigt om vem som helst får ungefär efter vad du vill säga men jag får inte ens utreda mina problem med infertilitet utan måste bekosta sådant själv. Tycker du inte det? Konstigt att man inte läst något alls om det blev sådan hatstorm. Ännu konstigare att man som barnlös inte får hjälp av vården med undersökningar.

Innan du påstår att det är isolerade kvinnor vill jag se bevis på det. Som sagt ska kvinnorna arbeta för att få göra insemination. Utöver det så syftade jag givetvis på de kvinnor som betalar hela kalaset själv och åker utomlands. Det har inte varit gratis för kvinnorna tidigare.

Det är dessutom avskyvärt, vidrigt och oanständigt att ni hittar på att "alla kvinnor" som är självständiga, ensamstående mödrar och singlar eller vågar uttrycka åsikter och sätta sig upp mot fel, hatar män. De verkligt farliga för små pojkar är tvärtom ni själva
Senast redigerad av AdMortem 2021-05-22 kl. 18:51.
Citera
2021-05-22, 18:59
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Om du kommer med typiska åsikter ingår du i den grupp som normalt presenterar dem

Nej det finns ingenting maskulint över kvinnoförtryck. Det är med andra ord inte någon typ med mörk röst, muskler och annat som räknas som maskulina drag. Sexualitet är t.ex inte immunitet mot en viss personlighet lika lite som hudfärg eller etnicitet inte kan ha hatfyllda personligheter. Skillnaden är att kön eller hudfärg eller ursprung är en lott man inte kan förändra (drar inte in plastikkirurgi i sammanhanget) utan dras med.

Du sätter inte ribban för vad som räknas som maskulint eller bestämmer att viss attityd är mer förknippat manligt. Men däremot berättar du om att du har en uppfattning om hur män ska vara som baseras på kultur och inte kön. Det är alltså det manliga, biologiska könet som är den gemensamma nämnaren. Utöver det vet du ingenting om vad jag har för åsikter om hur jag vill leva mitt liv eller inte eller om jag är traditionell, feminin eller vad som helst. Det jag däremot kan berätta för dig är att jag bland annat våldtagits och varit utsatt i relationer vilket generellt får män att tro att det är ett frikort till att behandla mig illa. Saken är dock att jag överlevde ensam och de gör mig likgiltig istället för att skada mig med det kvinnoförtryck de använder sig av. Men innan jag är kall blir jag arg. Och det är även det utstuderat av män att provocera fram reaktioner genom att inte lyssna på gränssättningar för att åtnjuta privilegier av att inte behöva uppträda respektfullt utan få "rätt." Gissa vad de allihop har gemensamt? De tror att de är jämlika män med en bra kvinnosyn och många av dem har faktiskt olika uppfattningar om vad just kvinnors jämlikhet innebär. Det andra de har gemensamt är att de är döva för kritik eftersom de inte anser att de gör fel i andra sammanhang.

En sak ska du ha väldigt klart för dig. Jag har varit kvinna i närmare fyrtio år och du kommer inte till mig för att förklara vilka män som gör vad eller ålägger mig minsta ansvar över någon av manligt kön. Den enda av manligt jag någonsin kommer ansvara för skulle vara min egna son och inte hur länge som helst. Om det inte är en pojke jag fött i mitt eget hem, avsäger jag mig allt så kallat ansvar eftersom jag inte styr män och deras ageranden. Mina egna fel och brister är de enda jag ansvarar för nu.
Vad du och jag själva definierar som maskulinitet respektive femininitet är ointressant, det finns tydliga definitioner av genus utifrån kultur, klass, religion, och det är de definitionerna jag använder mig av när jag problematiserar ämnet. Den (genus)forskning som finns visar på att väldigt många associerar maskulinitet med de attribut du ovan beskrev; röst och muskler. Sedan verkar du, tyvärr, ha en tendens att tolka saker som fan läser bibeln. Jag skulle inte påstå att de flesta svenska män medvetet ägnar sig åt pennalism, ändock vet vi utifrån forskningen att kvinnor, oavsett om de tjänar mindre, lika mycket eller mer än sina män, nästan alltid väljer att stanna hemma med barnen och vabba. Du ägnar dig åt intellektuella ohederligheter om du på allvar försöker framställa det som att kvinnor under hot blir tvingade att stanna hemma mot sin vilja, eller som du så elegant uttryckte dig: "kvinnoförtryck".

Det är tråkigt att du har haft dåliga erfarenheter, och ingen person oavsett ålder eller kön ska naturligtvis utsättas för sådant, men du har faktiskt själv valt att träffa de här männen oavsett om du är villig att erkänna det för dig själv eller ej, vilket inte betyder att det skulle rättfärdiga deras beteende. Du kanske tycker, med all rätt, att du får känna bitterhet mot män, men jag tror att du lurar dig själv om du tror att alla män är likadana. Men jag tror inte att den här konversationen kommer att leda någonstans.
Citera
2021-05-22, 19:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Givetvis måste samhället bistå med ordentliga utredningar eftersom barn inte är en rättighet alla kan kräva. Jag är dessutom kritisk emot att så många barn redan far illa och det är inte bättre om det är naturligt insiminerade barn eller två närvarande föräldrar. Alla barn har rätt till trygghet och gällande insemination på statlig väg, familjehem, adoption ska självklart man noggrant kontrollera människor. Jag har absolut aldrig sagt något annat eller uttalat åsikter som inte är för ordentligt granskande då jag inte bara är ofrivilligt barnlös utan även för ett samhälle som garanterar trygghet åt barn. Det är däremot inte samma sak som att en ensamstående förälder är dömd till att inte klara av det. Jag har aldrig kollat upp reglerna eftersom jag aldrig sökt då jag vet hur jag vill ha tillvaron innan barn. Att jag vet att man måste vara heltidsarbetande beror på att jag inte får ordentliga undersökningar på vad som är fel och varför jag blev barnlös då jag 1. Är ensam. 2. Studerar numera. Det är otroligt konstigt om vem som helst får ungefär efter vad du vill säga men jag får inte ens utreda mina problem med infertilitet utan måste bekosta sådant själv. Tycker du inte det? Konstigt att man inte läst något alls om det blev sådan hatstorm. Ännu konstigare att man som barnlös inte får hjälp av vården med undersökningar.

Innan du påstår att det är isolerade kvinnor vill jag se bevis på det. Som sagt ska kvinnorna arbeta för att få göra insemination. Utöver det så syftade jag givetvis på de kvinnor som betalar hela kalaset själv och åker utomlands. Det har inte varit gratis för kvinnorna tidigare.

Det är dessutom avskyvärt, vidrigt och oanständigt att ni hittar på att "alla kvinnor" som är självständiga, ensamstående mödrar och singlar eller vågar uttrycka åsikter och sätta sig upp mot fel, hatar män. De verkligt farliga för små pojkar är tvärtom ni själva

Att man inte får en fertilitetsutredning inom regionen som kvinna, om man inte har heltidsarbete, stämmer inte. Var får du allt ifrån? Ska man bekosta den själv på privatklinik, så måste man förstås tjäna pengar på något sätt, det säger sig självt.

Låt oss säga, att det är vad jag har sett... Tänk bara på att en så extremt märklig person som Gunilla Gerland skaffade ett barn så, och längre gick i bräschen för ensammas rätt till IVF. Har du läst hennes självbiografi? Jag tycker att hela hon är ett typexempel på kvinnor som inte borde få behandlingen...

Det sa jag inte. Jag sa att jag tycker att det ska utredas OM det ligger sådana saker bakom beslutet att bli frivilligt ensamstående mor. Det görs som sagt vid adoption. För det ÄR ett märkligt och skumt beslut.
Citera
2021-05-22, 19:53
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Nej du har knappast träffat bullseye, långtifrån faktiskt.

De flesta män som jag beskriver är helt vanliga män. Sedan vad du lägger in i det begreppet är upp till dig, men att du insinuerar att det skulle röra sig om svinaktiga män får stå för dig.
Jag har inte sagt alla män som vill avstå från föräldraledighet och VAB är svinaktiga.
Däremot är det nog få svinaktiga män, som vill ta på sig att dela det ansvaret med barnets mamma.
Citera
2021-05-22, 19:57
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Att man inte får en fertilitetsutredning inom regionen som kvinna, om man inte har heltidsarbete, stämmer inte. Var får du allt ifrån? Ska man bekosta den själv på privatklinik, så måste man förstås tjäna pengar på något sätt, det säger sig självt.

Låt oss säga, att det är vad jag har sett... Tänk bara på att en så extremt märklig person som Gunilla Gerland skaffade ett barn så, och längre gick i bräschen för ensammas rätt till IVF. Har du läst hennes självbiografi? Jag tycker att hela hon är ett typexempel på kvinnor som inte borde få behandlingen...

Det sa jag inte. Jag sa att jag tycker att det ska utredas OM det ligger sådana saker bakom beslutet att bli frivilligt ensamstående mor. Det görs som sagt vid adoption. För det ÄR ett märkligt och skumt beslut.
Kan man få veta på vilket sätt Gunilla Gerland är "extremt märklig" och inte ska ha rätt att skaffa barn?
Citera
2021-05-22, 20:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kan man få veta på vilket sätt Gunilla Gerland är "extremt märklig" och inte ska ha rätt att skaffa barn?

Du får läsa hennes bok "Life on the Outside". Hon hade en svår barndom och ungdom, och jag vill inte sitta här och skriva skit om henne. Det jag säger är bara, att har man så stora svårigheter själv, så kan man inte uppfostra någon annan att passa in i skolan och samhället. Någon som också har stor risk att ärva anlaget. Det blir som en blind som leder en blind.
Citera
2021-05-22, 20:18
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Du får läsa hennes bok "Life on the Outside". Hon hade en svår barndom och ungdom, och jag vill inte sitta här och skriva skit om henne. Det jag säger är bara, att har man så stora svårigheter själv, så kan man inte uppfostra någon annan att passa in i skolan och samhället. Någon som också har stor risk att ärva anlaget. Det blir som en blind som leder en blind.
Men vad ger dig rätten att bestämma vem som ska få skaffa barn eller inte?
Det påminner ju lite om rashygien att kategorisera vissa som undermåliga föräldrar p.g.a. eventuellt "dåligt arv".
Senast redigerad av Chrisma 2021-05-22 kl. 20:23.
Citera
2021-05-22, 20:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men vad ger dig rätten att bestämma vem som ska få skaffa barn eller inte?
Det påminner ju lite om rashygien att kategorisera vissa som dåliga föräldrar p.g.a. eventuellt "dåligt arv".

Alltså, man kan naturligtvis inte ta ifrån människor deras naturliga fruktsamhet. (Eller ibland tycker jag att man borde kunna det i extremfall, när en förälder redan dödat sitt barn eller misshandlat det mycket svårt, eller tillåtit att en partner gjorde det utan att ingripa, men det är ämne för någon annan tråd. Jag blir helt förtvivlad när jag läser i krimtrådarna, att nu är den här mamman som "inte såg" att hennes nye kille höll på att plåga ihjäl hennes barn, gravid igen...) Men när samhället hjälper en kvinna/ett par att få barn, som inte skulle ha fått det annars, så har samhället även ett ansvar att utreda, att det barnet som hämtas till Sverig/blir till, får en bra start. Tycker inte du det?

Tror du att Gunilla Gerland skulle ha fått adoptera som ensamstående, om hon hade försökt? Tycker du att hon borde ha fått göra det? Tycker du att adoptivföräldrar och IVF-föräldrar ska utredas överhuvudtaget, eller ska vi bara dela ut barn till alla som vill ha?
Citera
2021-05-22, 21:14
Medlem
Citat:
Nej när det gäller mig är det något annat som stört min utveckling nämligen....
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bluffsyndromet
Dvs när kompetenta individer ser sin egen okunskap och oförmåga istället för faktiska kompetens.

tro mig, det är dunning kruger,
Citat:
Återigen så har du inte heller underlag på att vv-barn verkligen utvecklas optimalt. Det jag baserar mina tvivel på är allt från anknytningsteorier till faktiska kunskaper kring hur hjärnan utvecklas till en välmående individ baserat på omsorgen den får sedan tidig ålder. Det är även det som får mig att inse varför jag även har bättre förutsättningar än föräldrar som tror att det är ett arbetschema att vara förälder. Sedan kan du prata hur mycket du vill. Jag fokuserar på hjärnans utveckling och jag garanterar dig att de kunskaperna kommer man väldigt långt på. Det du missar är att det inte är den avsaknaden av en förälder (pappan) som avgör utan mödrarnas socioekonomiska hälsa och psykiska välbefinnande.

nej det är det inte, sociekonomiska faktorer och psykisk ohälsa hos föräldrarna är kompenserat för i studien (dvs man jämför inte ghetto barn med djursholms ungar, utan ghetto barn med ghettobarn)

vad du väljer att fokusera på förändrar inte emperin. precis som jag påpekade precis.

Citat:
Du snackar skit. Vi kan ta en grupp som uttalat sägs ha den frånvarande fadern som röd tråd. Unga yrkeskriminella män av somaliskt ursprung. Nu är det människor som "ser" det ur samma glasögon som du ser. Titta gärna även på våldskalibern och den grövre brottslighet som berörs och jämför med etniskt svenska unga kriminella och deras brottslighet. Sedan så går du ytterligare ett steg och (använd den där matematik kursen och gärna en eller två andra) ser på mödrarna ur de bägge grupperna och jämför somaliska, ensamstående mödrar mot svenska ensamstående mödrar. Du lär upptäcka att även om svenska kvinnor också kan ha större barnfamiljer föreligger en rad skillnader gällande bakgrunder, svårigheter i vardagen osv. Det forskas inte och jämförs inte på allt, ibland av väldigt vettiga orsaker.

när man kompenserar för tex socioekonmiska faktorer, psykisk ohälsa hos föräldrarna och utbildningsnivå , så finner man ingen nämvärd avvikelse i den ökade sannolikheten för mortalitet/självmord/psykisk ohälsa osv, den gemensamma nämnare är 1 eller 2 föräldrar, en heldel av kritiken som riktas mot att de är okej för ensamstående handlar ju om att det är "hänsynslöst" mot barnet.

Citat:
Sedan går du vidare till de kvinnor som väljer insemination. I Sverige ska de bland annat vara självförsörjande. De undersöks och kontrolleras osv. Kvinnor som åker utomlands har ofta även de starkare sociala nätverk mm. Karriärer och bättre ekonomiska förhållanden.

Jo, kraven är höga, det är dyrt för skattebtalarna, staten tar rollen som "pappa" (dvs primär försörjare),

alla dessa kvinnor som skaffar barn själva ger sitt barn sämre förutsättning än deras motsvarighet som har en partner och gör ivf.

Citat:
Du behöver inte stava värre än min autokorrekt i något försök till att provocera en reaktion som jag inte har eftersom jag struntar fullständigt i om folk behärskar språket i text då dyslexi kan förekomma, snabbare texter produceras, osv och man absolut inte behöver vara särskilt obegåvad eller ointelligent för att slarva eller inte lagt mycket energi på den biten. Intelligens innebär att tänka självständigt och lösa problem som analysera och upptäcka mönster enligt mig.

mm, det är såsaäga inte "jag" som är fienden, utan verkligheten och det är itne mycket att göra åt.

Citat:
Du hittar på argument och kan forska själv i saken om du inte tror på att socioekonomiska faktorer påverkar. Det är självklart svårare för kvinnor med trauman som uppfostrar flera barn ensam under fattigdom i ett samhälle de inte lyckas ta sig in i eller finns en plats, än vad det är för högutbildade akademiker med ordnad ekonomi och goda sociala nätverk. Att påstå att det inte stämmer är inte bara fel utan otroligt ignorant. Utöver det finns det kvinnor och har alltid funnits som klarat mycket helt på egen hand. Jag tror de flesta av oss mött på ett par kvinnor som nästintill skulle kunna bära cape när myser till vad de klarat av för motgångar i livet.

Ja tror du väljer att intala dig själv att sociekonomiska faktorer är relvanta, när forskning som kompenserat för socioekonomiska faktorer konstaterar att det inte påverkare de högre riskerna,

du skulle mao minska riskerna avsevärt som ditt barn utsätts för genom att ha en partner, oavsett om du är fattig och ensamstående eller tik och ensamstående.
Citera
2021-05-22, 21:35
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
tro mig, det är dunning kruger,

nej det är det inte, sociekonomiska faktorer och psykisk ohälsa hos föräldrarna är kompenserat för i studien (dvs man jämför inte ghetto barn med djursholms ungar, utan ghetto barn med ghettobarn)

vad du väljer att fokusera på förändrar inte emperin. precis som jag påpekade precis.

när man kompenserar för tex socioekonmiska faktorer, psykisk ohälsa hos föräldrarna och utbildningsnivå , så finner man ingen nämvärd avvikelse i den ökade sannolikheten för mortalitet/självmord/psykisk ohälsa osv, den gemensamma nämnare är 1 eller 2 föräldrar, en heldel av kritiken som riktas mot att de är okej för ensamstående handlar ju om att det är "hänsynslöst" mot barnet.

Jo, kraven är höga, det är dyrt för skattebtalarna, staten tar rollen som "pappa" (dvs primär försörjare),

alla dessa kvinnor som skaffar barn själva ger sitt barn sämre förutsättning än deras motsvarighet som har en partner och gör ivf.

mm, det är såsaäga inte "jag" som är fienden, utan verkligheten och det är itne mycket att göra åt.

Ja tror du väljer att intala dig själv att sociekonomiska faktorer är relvanta, när forskning som kompenserat för socioekonomiska faktorer konstaterar att det inte påverkare de högre riskerna,

du skulle mao minska riskerna avsevärt som ditt barn utsätts för genom att ha en partner, oavsett om du är fattig och ensamstående eller tik och ensamstående.
Första meningen är tillräckligt för att du omedelbart upphör att citera mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in