Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
Nej när det gäller mig är det något annat som stört min utveckling nämligen....
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bluffsyndromet
Dvs när kompetenta individer ser sin egen okunskap och oförmåga istället för faktiska kompetens.
tro mig, det är dunning kruger,
Citat:
Återigen så har du inte heller underlag på att vv-barn verkligen utvecklas optimalt. Det jag baserar mina tvivel på är allt från anknytningsteorier till faktiska kunskaper kring hur hjärnan utvecklas till en välmående individ baserat på omsorgen den får sedan tidig ålder. Det är även det som får mig att inse varför jag även har bättre förutsättningar än föräldrar som tror att det är ett arbetschema att vara förälder. Sedan kan du prata hur mycket du vill. Jag fokuserar på hjärnans utveckling och jag garanterar dig att de kunskaperna kommer man väldigt långt på. Det du missar är att det inte är den avsaknaden av en förälder (pappan) som avgör utan mödrarnas socioekonomiska hälsa och psykiska välbefinnande.
nej det är det inte, sociekonomiska faktorer och psykisk ohälsa hos föräldrarna är kompenserat för i studien (dvs man jämför inte ghetto barn med djursholms ungar, utan ghetto barn med ghettobarn)
vad du väljer att fokusera på förändrar inte emperin. precis som jag påpekade precis.
Citat:
Du snackar skit. Vi kan ta en grupp som uttalat sägs ha den frånvarande fadern som röd tråd. Unga yrkeskriminella män av somaliskt ursprung. Nu är det människor som "ser" det ur samma glasögon som du ser. Titta gärna även på våldskalibern och den grövre brottslighet som berörs och jämför med etniskt svenska unga kriminella och deras brottslighet. Sedan så går du ytterligare ett steg och (använd den där matematik kursen och gärna en eller två andra) ser på mödrarna ur de bägge grupperna och jämför somaliska, ensamstående mödrar mot svenska ensamstående mödrar. Du lär upptäcka att även om svenska kvinnor också kan ha större barnfamiljer föreligger en rad skillnader gällande bakgrunder, svårigheter i vardagen osv. Det forskas inte och jämförs inte på allt, ibland av väldigt vettiga orsaker.
när man kompenserar för tex socioekonmiska faktorer, psykisk ohälsa hos föräldrarna och utbildningsnivå , så finner man ingen nämvärd avvikelse i den ökade sannolikheten för mortalitet/självmord/psykisk ohälsa osv, den gemensamma nämnare är 1 eller 2 föräldrar, en heldel av kritiken som riktas mot att de är okej för ensamstående handlar ju om att det är "hänsynslöst" mot barnet.
Citat:
Sedan går du vidare till de kvinnor som väljer insemination. I Sverige ska de bland annat vara självförsörjande. De undersöks och kontrolleras osv. Kvinnor som åker utomlands har ofta även de starkare sociala nätverk mm. Karriärer och bättre ekonomiska förhållanden.
Jo, kraven är höga, det är dyrt för skattebtalarna, staten tar rollen som "pappa" (dvs primär försörjare),
alla dessa kvinnor som skaffar barn själva ger sitt barn sämre förutsättning än deras motsvarighet som har en partner och gör ivf.
Citat:
Du behöver inte stava värre än min autokorrekt i något försök till att provocera en reaktion som jag inte har eftersom jag struntar fullständigt i om folk behärskar språket i text då dyslexi kan förekomma, snabbare texter produceras, osv och man absolut inte behöver vara särskilt obegåvad eller ointelligent för att slarva eller inte lagt mycket energi på den biten. Intelligens innebär att tänka självständigt och lösa problem som analysera och upptäcka mönster enligt mig.
mm, det är såsaäga inte "jag" som är fienden, utan verkligheten och det är itne mycket att göra åt.
Citat:
Du hittar på argument och kan forska själv i saken om du inte tror på att socioekonomiska faktorer påverkar. Det är självklart svårare för kvinnor med trauman som uppfostrar flera barn ensam under fattigdom i ett samhälle de inte lyckas ta sig in i eller finns en plats, än vad det är för högutbildade akademiker med ordnad ekonomi och goda sociala nätverk. Att påstå att det inte stämmer är inte bara fel utan otroligt ignorant. Utöver det finns det kvinnor och har alltid funnits som klarat mycket helt på egen hand. Jag tror de flesta av oss mött på ett par kvinnor som nästintill skulle kunna bära cape när myser till vad de klarat av för motgångar i livet.
Ja tror du väljer att intala dig själv att sociekonomiska faktorer är relvanta, när forskning som kompenserat för socioekonomiska faktorer konstaterar att det inte påverkare de högre riskerna,
du skulle mao minska riskerna avsevärt som ditt barn utsätts för genom att ha en partner, oavsett om du är fattig och ensamstående eller tik och ensamstående.