Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
I frågan har jag påpekat att jag enbart är intresserad av underlag gällande vv-barn kontra endast IVF-barns.
varför då? planerar du inte att uppfostra barnet ensam?
Citat:
Jag är tvärtom mycket högre än genomsnittet intelligensmässigt.
Kallas för dunning-kruger efekt.
Citat:
Men tack för att du utgår från att du är smartare baserat på att du inte kan bemöta mina krav specifikt och att jag därmed inte anser dig värd att lägga resurser på.
Vart har jag utgåt ifrån att jag är smartare än dig? och vad har det med nått att göra?
Citat:
Sannolikast är att du är den som är dummast av oss två men inte hoppar jag på din intelligens för den sakens skull.
Du får gärna vara den inteligentare av oss om du vill, du har fortfarande fel om du anser att det är bättre att uppfostra och ta hand om ett barn ensam. iafall för barnet.
Citat:
jag vet inte om du är ett undantag även om du antagligen inte är det. Särskilt inte då du inte kommer med rätt sorts studier på rätt grupper.
du menar skillnader för barn som uppfostras och lever med 1 förälder kontra 2, du vet vad IVF är väll?
Citat:
Och nej,man kan inte säga att det är samma resultat som något annat baserat på att något inte studerats. Det är inte forskning, det är att styra ett påstått utfall och därmed ovetenskapligt. Du kan inte komma med resultatet innan studierna.
jag ahr inte kommit med något resultat, studien tog inte hänsyn till om det var "ensama" föräldrar pga av skillmässa/separation eller dödsfall, eller annan anledning. det visade sig att att socioekonomisk nivå eller psykisk sjukdom hos föräldrarna inte påverkade den förhöjda risken för tex självmord, psykisk sjukdom etc hos 1-förälder barn kontra 2-förälder barn.
men du tror att att par som uppfostrar ett IVF barn tillsammans får lika framgångsrika förutsättningar som ensamstående som uppfostrar ett ivf barn?
Citat:
Har jag förklarat tillräckligt enkelt för att du ska klara av att förstå?
Behövs inte, livsvilkor påverkar inte den relativa skillinaden i risker barn i mellan (utifrån sociekonomisk tatus, psykisk ohälsa i familjen osv). inte heller finns det någon forskning som motbevisar det.
du kanske borde läsa lite om det, mammor som vill skaffa barn själva har bara varit tillåtet i sverige i 5 år. det finns goda skäl till att det var så. konsekvenserna kommer vi ju givetvis se längre fram.