2021-05-22, 10:58
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Har inte läst tråden på ett tag och vill gärna bli uppdaterad angående Esbjörns nya juridiska ombud. Har han samma upplägg som Binninge. D.v.s. hävdar att köpeavtalet är ogiltigt på grund av vad Ebba har sagt eller skrivit i massmedia eller på internet.

Deras inlaga finns i tråden.
Det är dom som hävdar nya omständigheter.
Men inte att det är ogiltigt utan att nytt avtal tillkommit via ett brev Ulf skrev, att Ebba sen på Facebook accepterade brevet!
Simsalabim så var det nytt avtal med en hävning, av ett skriftligt köpeavtal om fastighet utformat i enlighet med JB formkrav.
🤔 Mäh vänta nu lite här!?
Alla avtal gällande fastigheter har tvingande lagstiftning i JB, alla avtal måste vara skriftliga och uppfylla lagens strikta formkrav, samt i samråd vara undertecknat av alla parter.
(Det första som står i Avtl är detta, avtal gällande fastigheter har tvingande lagstiftning i JB, för fastighetsavtal gäller inte avtalsfrihet)
Fina ombud som hävdar att ett nytt avtal med ett ensidigt brev och Facebook inlägg ingåtts, när det inte ens gäller enligt Avtl 1a stycke.
Vad gäller själva köpeavtalet kör dom på samma till viss del, men medger att köpeavtalet kanske ändå är giltigt mot Esbjörn
2021-05-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
🤔 Det var väl du som först skulle visa referenser och rättsfall för det du hävdar?

jag har det redan, gå bakåt.
2021-05-22, 11:41
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Deras inlaga finns i tråden.
Det är dom som hävdar nya omständigheter.
Men inte att det är ogiltigt utan att nytt avtal tillkommit via ett brev Ulf skrev, att Ebba sen på Facebook accepterade brevet!
Simsalabim så var det nytt avtal med en hävning, av ett skriftligt köpeavtal om fastighet utformat i enlighet med JB formkrav.
🤔 Mäh vänta nu lite här!?
Alla avtal gällande fastigheter har tvingande lagstiftning i JB, alla avtal måste vara skriftliga och uppfylla lagens strikta formkrav, samt i samråd vara undertecknat av alla parter.
(Det första som står i Avtl är detta, avtal gällande fastigheter har tvingande lagstiftning i JB, för fastighetsavtal gäller inte avtalsfrihet)
Fina ombud som hävdar att ett nytt avtal med ett ensidigt brev och Facebook inlägg ingåtts, när det inte ens gäller enligt Avtl 1a stycke.
Vad gäller själva köpeavtalet kör dom på samma till viss del, men medger att köpeavtalet kanske ändå är giltigt mot Esbjörn

Måste rätta mig själv lite!
De nya ombuden hävdar egentligen först att köpeavtalet är giltigt och korrekt.
För annars faller deras eget argument om att ett nytt avtal har ingåtts.
Om ett avtal är ogiltigt kan man inte ingå nytt avtal som häver det avtalet.
Det är ju ogiltigt, ingen hävning kan göras av något som är ogiltigt!
2021-05-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Precis det du säger. I aktbilaga 71 av 11 maj från dem har de dragit detta hela vägen. Den finns länkad av Reimer tror jag det var.

Problemet att fastighetsköp ska vara skriftliga enl jb formvillkor löser de inte.

Den 25 maj ska ebbas advokats svar komma.

Allt talar för att Ebba får rätt och Esbjörn blir mindre rik pga alla kostnader.

Allt talar för att pensionatstanten och dennes gäng borde åtalas för att ha försökt störa en fastighetsaffär med att senilförklara en äldre man då de såg sig misslyckas med att ärva fastigheten som ligger intill deras och hade varit ett bra tillskott till pensionatets tomt.
2021-05-22, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inser du inte att det är DU som gör dig till åtlöje...?
Ingen har talat om att "falla" - de enda folk här säger är att vi alla är lika inför lagen. Ja utom du och några till som inte vet vad lagen är och likt små barn fantiserar ihop egna "regler" folk måste följa för att få vara kompisar med er.
Fast nu måste jag stoppa dig , nu behöver du inte tala om härligheten dit inga människor kommer med pengar eller ägodelar. Jag ser klart och tydligt att Esbjörn har blivit förd bakom ryggen i detta fallet.
Ebba Busch får lungt och i ordning ordna sig ett annat hus, kanske i Borås ..... så ska jag personligen tala om Kristus för henne och vad hon ska tänka på i möte med andra människor.

Du vet mycket väl att det är Ebba som dragit igång tingsrätten, men ser du att komma med papper som inte är fulltecknade och utan vittnen på Esbjörns sida medför per automatik frågor som Ebba kommer ställas till svars för.

Esbjörn i sin tur ville inte från början varken sälja eller bli av med huset. Det som tingsrätten kommer att göra
är att lyssna på Esbjörn eftersom ett uppenbart fel från Ebbas sida har begåtts.

Således kommer kontraktet att rivas , eftersom lagen om "privatpersoners" rättighet att få tillbaka det som stulits eller på annat sätt genom bedrägeri gjort sig skyldig till utpressning. Det är faktiskt så att Ebba Busch försökt att lägga vantarna på Esbjörns hus. Nu talar jag om precis i början av detta fallet . Det som har skett efter , med skriverier hit och dit har ingen betydelse för att rätten ska finna Esbjörn oskyldig till brott.
Esbjörn är skyddad , och behöver inte oroa sig. Svensk lag fungerar åt båda hållen. Just där är vi lika inför denna världens lag.
2021-05-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Allt talar för att pensionatstanten och dennes gäng borde åtalas för att ha försökt störa en fastighetsaffär med att senilförklara en äldre man då de såg sig misslyckas med att ärva fastigheten som ligger intill deras och hade varit ett bra tillskott till pensionatets tomt.
Jag håller med om det, frågan är vilken rubricering det i så fall ska ha. Det moraliska och det juridiska är ju olika som väl hela den här tråden kan sägas vara ett exempel på.

Sedan är det nog svårt att leda i bevis som håller i rätten.
2021-05-22, 13:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Satte iallafall ett frågetecken sist, han är inte säker på att det är ogiltigt!
Nä det är ju helt klart 😃frågan om han är säker på något i denna affär.
2021-05-22, 13:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Fast nu måste jag stoppa dig , nu behöver du inte tala om härligheten dit inga människor kommer med pengar eller ägodelar. Jag ser klart och tydligt att Esbjörn har blivit förd bakom ryggen i detta fallet.
Ebba Busch får lungt och i ordning ordna sig ett annat hus, kanske i Borås ..... så ska jag personligen tala om Kristus för henne och vad hon ska tänka på i möte med andra människor.

Du vet mycket väl att det är Ebba som dragit igång tingsrätten, men ser du att komma med papper som inte är fulltecknade och utan vittnen på Esbjörns sida medför per automatik frågor som Ebba kommer ställas till svars för.

Esbjörn i sin tur ville inte från början varken sälja eller bli av med huset. Det som tingsrätten kommer att göra
är att lyssna på Esbjörn eftersom ett uppenbart fel från Ebbas sida har begåtts.

Således kommer kontraktet att rivas , eftersom lagen om "privatpersoners" rättighet att få tillbaka det som stulits eller på annat sätt genom bedrägeri gjort sig skyldig till utpressning. Det är faktiskt så att Ebba Busch försökt att lägga vantarna på Esbjörns hus. Nu talar jag om precis i början av detta fallet . Det som har skett efter , med skriverier hit och dit har ingen betydelse för att rätten ska finna Esbjörn oskyldig till brott.
Esbjörn är skyddad , och behöver inte oroa sig. Svensk lag fungerar åt båda hållen. Just där är vi lika inför denna världens lag.

Det finner jag helt omöjligt att han ej skulle vilja sälja då han första gången dom träffades gick till henne i vetskap om henes fråga om att köpa huset.
Han hade lätt kunnat stanna hemma om han nu inte ville sälja.
Så skälvfallet fans drt en tanke på det, annars hade han EJ gått dit.
2021-05-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det finner jag helt omöjligt att han ej skulle vilja sälja då han första gången dom träffades gick till henne i vetskap om henes fråga om att köpa huset.
Han hade lätt kunnat stanna hemma om han nu inte ville sälja.
Så skälvfallet fans drt en tanke på det, annars hade han EJ gått dit.

Måste påpeka en ny uppgift i advokaternas inlaga till rätten.

Ebba (och ibland med vänner) besökte Esbjörn för att köpa ELLER HYRA hans fastighet.
I det läget är det inte alls konstigt om Esbjörn tog kontakt med Ebba - för att höra vilka tankar hon hade om ett hyresförhållande.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-22 kl. 14:13.
2021-05-22, 14:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Måste påpeka en ny uppgift i advokaternas inlaga till rätten.

Ebba (och ibland med vänner) besökte Esbjörn för att köpa ELLER HYRA hans fastighet.
I det läget är det inte alls konstigt om Esbjörn tog kontakt med Ebba - för att höra vilka tankar hon hade om ett hyresförhållande.

Varför skulle hon vilja hyra hans fastighet, när hon var på jakt efter en permanent bostad? Det krävs några miljoner för att få till en boendestandard värd namnet. Vem skulle lägga ut dessa pengar? Esbjörn hade inga pengar.
2021-05-22, 14:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Esbjörn ville sälja tillräckligt mycket för att gå hem till Ebba och sedermera även träffa henne ett antal gånger och diskutera pris och tillträdesdatum.

Ebba har inte stulit hans fastighet, inte heller utpressat Esbjörn. Inte heller har Esbjörn med kompisar påstått det, så där är du nog på en återvändsgränd. Inte heller har det gått att leda i bevis att Ebba begått bedrägeri mot Esbjörn.

Sveriges lag är inte världens lag, men det vet du nog redan.
2021-05-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Varför skulle hon vilja hyra hans fastighet, när hon var på jakt efter en permanent bostad? Det krävs några miljoner för att få till en boendestandard värd namnet. Vem skulle lägga ut dessa pengar? Esbjörn hade inga pengar.

Det är ju uppenbart NU - men då kanske hon inte hade någon uppfattning om skicket.
och sa det så för hitta en öppning för vidare diskussioner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in