2021-05-22, 10:08
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91
Fast i detta fall, revolut meddelar ju inte skatteverket. Det är när banken ser det kommer in/ut transaktioner till revolut.
Dvs ni som tar ut från erat revolut som väcker misstankarna.

Edit, kan ha fel såklart då jag inte använder revolut men varför skulle dom göra de?
Så kan det vara, men det känns äckligt att dom ska fråga saker som dom inte har och göra med.
2021-05-22, 10:23
Medlem
Skorpan91s avatar
Står ju dock i revolut :
Revolut, som ett finansinstitut, måste enligt lag samla in och rapportera information om dina skattehemvister. Detta är reglerat av de internationella standarderna CRS (Common Reporting Standard) och FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act).

"rapportera information".

Så summakardemumma så är det fel o använda revolut vid detta jobb då dom rapporterar in.
Tack o lov man slutat sen ett bra tag o inte bor i landet mer
2021-05-22, 10:50
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Står ju dock i revolut :
Revolut, som ett finansinstitut, måste enligt lag samla in och rapportera information om dina skattehemvister. Detta är reglerat av de internationella standarderna CRS (Common Reporting Standard) och FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act).

"rapportera information".

Så summakardemumma så är det fel o använda revolut vid detta jobb då dom rapporterar in.
Tack o lov man slutat sen ett bra tag o inte bor i landet mer
Uschuschusch. Tur att dom inte får veta något.
2021-05-22, 10:51
Medlem
Vad tjänar ni som jobbar som det? Vad krävs för jobbet?
2021-05-22, 10:51
Medlem
Skorpan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Uschuschusch. Tur att dom inte får veta något.

Vem menar du inte får veta något?
2021-05-22, 11:06
Medlem
Mopsans avatar
[quote=Skorpan91|75967156]Vem menar du inte får veta något? [/QUOTE
Man svarar inte på frågorna. Bara att avsluta kontot.
2021-05-22, 11:09
Medlem
Skorpan91s avatar
[quote=Mopsan|75967327]
Citat:
Vem menar du inte får veta något? [/QUOTE
Man svarar inte på frågorna. Bara att avsluta kontot.

Om du syftar på revolut så är det ju redan registrerat när du öppnade kontot väl? Går ej öppna utan ange personnummer/detaljer.

Om du nu menar på banken så är de redan i klistret ändå..
2021-05-22, 11:18
Medlem
Mopsans avatar
[quote=Skorpan91|75967359]
Citat:

Om du syftar på revolut så är det ju redan registrerat när du öppnade kontot väl? Går ej öppna utan ange personnummer/detaljer.

Om du nu menar på banken så är de redan i klistret ändå..
Där har du fel. På min profil är skattelandet INTE registrerat! Det var heller inte något rapporterat i min inkomstdeklaration. Vet inte hur det var för dig.
Vet heller inte om dom har ändrat reglerna sedan jag öppnade kontot. Kommer dock att välja att lämna utan att ge information.
2021-05-22, 11:22
Medlem
Skorpan91s avatar
[quote=Mopsan|75967478]
Citat:
Där har du fel. På min profil är skattelandet INTE registrerat! Det var heller inte något rapporterat i min inkomstdeklaration. Vet inte hur det var för dig.
Vet heller inte om dom har ändrat reglerna sedan jag öppnade kontot. Kommer dock att välja att lämna utan att ge information.

Ah då förstår jag.
Jag har ej det så vet ej.
Men vet att när man öppnar konto så anger du ju, Namn, personnummer och adress (basic info) och lämnar du inte information på skattevist kan dom ju kolla den själva genom kontakta SKV.

Dock ska du inte tro att all din info försvinner från revolut för du säger upp/avslutar kontot. Det sparas i om det är 5 eller 10 år minns inte.
2021-05-22, 11:28
Medlem
Ja det stämmer, att det står hos Revolut att dem kommer meddela skatteverk runt om i världen men det stod tvärtom förra året, på deras sida.

Dem har alltså ändrat sig, vilket andra E-banker kan göra också, inom något år.

Ändrar sig min bank, kommer jag vägra uppge skattehemvist, och kommer avsluta kontot. Även om dem bör - enligt reglerna - ta reda på vart jag har min skattehemvist, lär dem ju inte vilja leka skatteutredare utan låta mig vara, när jag avslutat kontot.

Edit: Steget var tillräckligt stort för E-banken att ändra sig till att rapportera befintliga kunder, och betänk då hur stort steget blir, att själva söka upp en avslutad kunds information/skattehemvist.
Senast redigerad av Capitanogaliano86 2021-05-22 kl. 11:37.
2021-05-22, 11:47
Medlem
Skorpan91s avatar
[quote=Mopsan|75967478]
Citat:

"Kom ihåg att vi måste behålla dina uppgifter i 6 år för att uppfylla lagstadgade krav, till exempel lagstiftning mot penningtvätt."
2021-05-22, 11:54
Medlem
[quote=Skorpan91|75967537]
Citat:

Ah då förstår jag.
Jag har ej det så vet ej.
Men vet att när man öppnar konto så anger du ju, Namn, personnummer och adress (basic info) och lämnar du inte information på skattevist kan dom ju kolla den själva genom kontakta SKV.

Dock ska du inte tro att all din info försvinner från revolut för du säger upp/avslutar kontot. Det sparas i om det är 5 eller 10 år minns inte.

ja, det är en annan sak, ifall man redan har angett sitt personnummer och med en svensk adress. Då finns det kvar och kommer nog rapporteras till skatteverket sedan.

Men ifall man omfattades av t ex ett uppehållstillstånd i utlandet under 2020, och 2021 ombeds att uppdatera vart du nu har din adress, ja då är det bara vägra uppdatera och avsluta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in