2021-05-22, 03:12
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Fallet är klarlagt som självmord och kommuniceras därför inte vidare av ren respekt för anhöriga och som ren rutin hos utredare.
Självmord kommuniceras inte.
(Ring polisens utredare och kolla vetja).

Jag har ringt och självmord är inte bekräftat. Det var en av många teorier man undersökte.

Gör det inte till en trådsanning. Utredningen är öppen.
Citera
2021-05-22, 03:17
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Fel. Utredningen om misstänkt mord med anledning av påträffad kropp i Tyresta (som visade sig vara DA) och utredningen om DA’s försvinnande slogs ihop till EN utredning.

Vad exakt är det du tänker att SÄPO respektive MUST utreder?

Ja det är det jag menar, min poäng är att utredningen inte är nedlagd.

Hur ska jag veta vad dom utreder? Polisen bistår iaf SÄPO och MUST i deras utredning.

Utredning: SNÖLEOPARD
Senast redigerad av fitta 2021-05-22 kl. 03:19.
Citera
2021-05-22, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Ja det är det jag menar, min poäng är att utredningen inte är nedlagd.

Hur ska jag veta vad dom utreder? Polisen bistår iaf SÄPO och MUST i deras utredning.

Utredning: SNÖLEOPARD

Eftersom DU påstår att SÄPO och MUST har en pågående utredning så antog jag att du ägnat någon tanke åt anledningen till detta. Jag kan tänka mig att utredningen isåfall rör hur DA kunde stjäla sprängmedel från sin arbetsgivare utan att denne upptäckt det.

Jag tror dock att du gissar att denna utredning pågår, men att du glömt att förtydliga att det just är en gissning.
Citera
2021-05-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MARTINK102
Det vet han ikke. Det beste er å overse denne brukeren.

Det är tråkigt att bli förlöjligad, tack för ditt stödjande inlägg.
Citera
2021-05-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Eftersom DU påstår att SÄPO och MUST har en pågående utredning så antog jag att du ägnat någon tanke åt anledningen till detta. Jag kan tänka mig att utredningen isåfall rör hur DA kunde stjäla sprängmedel från sin arbetsgivare utan att denne upptäckt det.

Jag tror dock att du gissar att denna utredning pågår, men att du glömt att förtydliga att det just är en gissning.

Hur tillförlitlig är och vilka resultat kan en undersökning utmynna i då frågeställningen är som din: "hur DA kunde stjäla sprängmedel från sin arbetsgivare utan att denne upptäckt det". Inryms alternativet t.ex. att DA inte stal sprängmedel från sin arbetsgivare?
I din frågeställning förutsätts att DA sprängde sig själv, det är inget objektiv angreppssätt för att förstå fallet.

Utifrån fakta som har framkommit om DAs person är det rimligt att anta att han var rationell. Förvärv och användning av sprängmedel är en brottslig och risktagande handling. Varför skulle DA ta en sådan risk?
Förövrigt, självmord kan begås på otaligt många sätt, enbart fantasin bestämmer gränsen.
Citera
2021-05-22, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Hur tillförlitlig är och vilka resultat kan en undersökning utmynna i då frågeställningen är som din: "hur DA kunde stjäla sprängmedel från sin arbetsgivare utan att denne upptäckt det". Inryms alternativet t.ex. att DA inte stal sprängmedel från sin arbetsgivare?
I din frågeställning förutsätts att DA sprängde sig själv, det är inget objektiv angreppssätt för att förstå fallet.

Utifrån fakta som har framkommit om DAs person är det rimligt att anta att han var rationell. Förvärv och användning av sprängmedel är en brottslig och risktagande handling. Varför skulle DA ta en sådan risk?
Förövrigt, självmord kan begås på otaligt många sätt, enbart fantasin bestämmer gränsen.
För att han var rationell, ville ta sitt liv, ville göra det på ett säkert sätt som han hanterade och som gav en vald effekt eller icke-effekt på eftervärlden.

Han tog livet av sig -- och inte ens Must och SÄPO skulle vara så fantasilösa att de döpte utredningen till det ord han googlade innan han försvann. Det är ju bara trams - hur kan du köpa det?
Citera
2021-05-22, 23:13
Medlem
MARTINK102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Det är tråkigt att bli förlöjligad, tack för ditt stödjande inlägg.

Bare hyggelig
Citera
2021-05-23, 03:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att han var rationell, ville ta sitt liv, ville göra det på ett säkert sätt som han hanterade och som gav en vald effekt eller icke-effekt på eftervärlden.

Ehh, han hittades ju. Hade han inte räknat med det eller....? Så speciellt rationellt var det ju inte.
Finns väl rationellare sätt om man vill försvinna.
Som sagt, han kunde ju åkt fast för stöld av sprängmedel. Inte speciellt rationellt det heller.

Så nu finns det minst två motiv i tråden att välja på:
1. Han var rationell men dum i huvet.
2. Han var inte rationell utan bara dum i huvet/störd.

Citat:

Han tog livet av sig -- och inte ens Must och SÄPO skulle vara så fantasilösa att de döpte utredningen till det ord han googlade innan han försvann. Det är ju bara trams - hur kan du köpa det?

Ska jag tolka ditt "Han tog livet av sig" som att "jag anser/tror/misstänker att han tog livet av sig"?
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-23 kl. 03:36.
Citera
2021-05-23, 08:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ehh, han hittades ju. Hade han inte räknat med det eller....? Så speciellt rationellt var det ju inte.
Finns väl rationellare sätt om man vill försvinna.
Som sagt, han kunde ju åkt fast för stöld av sprängmedel. Inte speciellt rationellt det heller.

Så nu finns det minst två motiv i tråden att välja på:
1. Han var rationell men dum i huvet.
2. Han var inte rationell utan bara dum i huvet/störd.

Ska jag tolka ditt "Han tog livet av sig" som att "jag anser/tror/misstänker att han tog livet av sig"?
Det är väl en rimlig tolkning.
Citera
2021-05-24, 08:09
Medlem
Är dödsorsaken fastslagen?
Citera
2021-05-24, 08:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolblommanS
Är dödsorsaken fastslagen?

Nej, och de som säger sig veta tycker att veta = jag anser/tror/misstänker.
Citera
2021-05-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, och de som säger sig veta tycker att veta = jag anser/tror/misstänker.

Hur VET du att dödsorsaken inte är fastställd? För att polisen inte offentliggjort den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in