2021-05-20, 20:48
Medlem
anomaligns avatar
Ord får mig sällan att vilja ta till våld, men personen som första gången etablerade ordet ekosystem för att benämna ett företags produktuppsättning skulle jag nog vilja slå på käften. Det stör mig något oerhört.

Jag antar att de flesta använder detta ord med entusiasm över att ha lärt sig ett nytt buzzword, och för att signalera att vara in the know, men det finns en massa problematiskt i ordet, utöver den groteska hybris som ligger på den omedelbara ytan. En jävla produktuppsättning är verkligen inte ens i närheten av analogt med ett ekosystem. Redan på den nivån är det bajs-fail. Tar man sedan i beaktande vad ordet (som garanterat har etablerats av marknadsfolk inom företagen) signalerar för ambitioner, i dessa tider av plattformsekonomi, då verkar det inte bara okunnigt och arrogant, utan då finns det även en dystopisk dimension i vad ordet signalerar. Då känns det inte bara som en dålig metafor utan också som ett hot.
Citera
2021-05-21, 08:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Du menar reker.

En riktig Stockholmare kan inte säga ä.

Det blir velkommen, reven raskar över isen, osv.
Det har du helt rätt i.

Stockholmare som besöker Göteborg:
-Har ni reker?
-Reker?
-Ah, sånna man eter?
-Maneter?
Citera
2021-05-21, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du menar reker.

En riktig Stockholmare kan inte säga ä.

Det blir velkommen, reven raskar över isen, osv.

En riktig stockholmare säger: chäf, så det stämmer inte alls.
Citera
2021-05-21, 19:40
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En riktig stockholmare säger: chäf, så det stämmer inte alls.

Ni behagar skämta?

Har själv hört e när det ska vara ä, från stockholmare.

Det kanske inte är alla stockholmare som har den dialekten (eller vad man ska kalla det), med det existerar. Även språknissen Fredrik Lindström har tagit upp just detta i ett av sina program.

För övrigt stavas ju chef med e, hade räv stavats rev kanske stockholmare hade uttalat det rätt.

(Sen kanske det finns andra svenskar som säger chef med e, men det är en annan fråga.)
Citera
2021-05-21, 19:44
Medlem
persona.von.gratas avatar
"Ensamkommande flyktingbarn". Blev till "ensamkommande barn" i media när det pinsamt nog blev uppenbart att flyktingstatus saknades. Kort därefter började man använda "ensamkommande" när barnen inte var barn. Eftersom "ensamkommande" kom i stora grupper borde väl "kommande" vara rätt benämning?
Citera
2021-05-21, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ni behagar skämta?

Vi? Det är bara jag som skriver.

Citat:
Har själv hört e när det ska vara ä, från stockholmare.

Det kanske inte är alla stockholmare som har den dialekten (eller vad man ska kalla det), med det existerar. Även språknissen Fredrik Lindström har tagit upp just detta i ett av sina program.

För övrigt stavas ju chef med e, hade räv stavats rev kanske stockholmare hade uttalat det rätt.

(Sen kanske det finns andra svenskar som säger chef med e, men det är en annan fråga.)

Det är som jag skriver att många äldre från Stockholm uttalar det /sjä:f/. Däremot uttalar det schäfer med [e:].
Citera
2021-05-21, 20:14
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Vi? Det är bara jag som skriver.

Det är som jag skriver att många äldre från Stockholm uttalar det /sjä:f/. Däremot uttalar det schäfer med [e:].

Jag menar ni min herre.

Vad i helvete tjafsar du om isåfall? Stockholmare säger chef med ä, men annars säger de e när det ska vara ä?
Citera
2021-05-21, 21:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag menar ni min herre.

Tjafs alltså.

Citat:
Vad i helvete tjafsar du om isåfall? Stockholmare säger chef med ä, men annars säger de e när det ska vara ä?

Om detta som du skrev:

[PHP][En riktig Stockholmare kan inte säga ä.[/PHP]

Du bevisar ju nu själv att de både kan och gör det.
Citera
2021-05-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ord får mig sällan att vilja ta till våld, men personen som första gången etablerade ordet ekosystem för att benämna ett företags produktuppsättning skulle jag nog vilja slå på käften. Det stör mig något oerhört.

Jag antar att de flesta använder detta ord med entusiasm över att ha lärt sig ett nytt buzzword, och för att signalera att vara in the know, men det finns en massa problematiskt i ordet, utöver den groteska hybris som ligger på den omedelbara ytan. En jävla produktuppsättning är verkligen inte ens i närheten av analogt med ett ekosystem. Redan på den nivån är det bajs-fail. Tar man sedan i beaktande vad ordet (som garanterat har etablerats av marknadsfolk inom företagen) signalerar för ambitioner, i dessa tider av plattformsekonomi, då verkar det inte bara okunnigt och arrogant, utan då finns det även en dystopisk dimension i vad ordet signalerar. Då känns det inte bara som en dålig metafor utan också som ett hot.

Finns det människor som inte använder ordet i negativ bemärkelse? Ordet används väl inte för att beskriva produktuppsättningen per se, utan om ett försök att låsa människor till just företagets egna produktuppsättning (stängda ekosystem) om man köper en enda produkt.
Citera
2021-05-21, 21:49
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Tjafs alltså.

Om detta som du skrev:

[PHP][En riktig Stockholmare kan inte säga ä.[/PHP]

Du bevisar ju nu själv att de både kan och gör det.

Nu var ju det lite skämtsamt såklart, att stockholmare inte kan säga ä, men det gick över huvudet på dig.

De säger inte ä när det ska vara ä, det var poängen, som även Carl Serung fattade.

Poängen var inte att stockholmare rent fysiskt inte kan säga ä för att de har fel i käften.
Citera
2021-05-21, 21:54
Medlem
Dorniers avatar
För övrigt min herre, ni kallar er själv "Herr", inte sant?
Citera
2021-05-21, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
I dagens nätupplaga av Expressen ställs i en läsarundersökning frågan:
Tittar du på ”linjär tv” eller tv på nätet?

Kan inte bestämma mig om ordet stör mig eller ej eftersom jag inte kan komma på någon bra synonym.
Citat:
Tablå-tv är väl ett bättre ord, eller?

Tyckte mig höra en tredje synonym när jag råkade slökolla en bit på hockey-VM: TV-TV. Rätt bra, faktiskt. Försökte hitta det igen på Svt play, men lyckades inte. Dock bättre i tal än skrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in