2021-05-21, 13:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ur din länk:

Var det inte som så att man eliminerade placebogruppen eftersom det ansågs "oetiskt" att inte också den skulle erbjudas det riktiga vaccinet?

Kan man verkligen anses ha hunnit studera biverkningsmönstret i jämförelse med placebogruppen under en "längre tidsperiod"?
För mig tycks den lilla parametern tid saknas här...

Hur tycker du att studierna (på djur) av de nya typerna av vaccin verkar ha fallit ut?
Nej, en placebogrupp kan inte elimineras, då kan man inte få läkemedlet godkänt.

Jag vet inte hur lång "en längre tidsperiod" är för ett vaccin.
Riktlinjerna för läkemedelsutveckling är generella och gäller även för en medicin som ska tas dagligen och livslångt.

När det gäller djur har denna nya typ av vaccin, som jag förstått det, använts en tid och de verkar inte vara förknippade med några långsiktiga biverkningar. Det var ett bra tag sedan jag läste om detta, så jag kan ha fel, men jag tror att detta stämmer.
Citera
2021-05-21, 13:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Vissa länder har nödgodkänt och vissa länder har godkänt vaccinet. Huruvida man kan godkänna ett vaccin utan ordentliga tester är för mig en gåta.

Att genomföra studier samtidigt som man vaccinerar befolkningar runt om vi världen med ett nytt vaccin är fan rekord i dumhet.

Att prata om långsiktiga biverkningar nu är som att torka sig innan du skiter, vänta ett år eller två. Då först vet vi effekterna.
Inget tyder på att det skulle kunna finnas några långsiktiga biverkningar med dessa nya vaccin, men man ska aldrig säga aldrig.

Är man rädd för biverkningar ska man avvakta med vaccinering tycker jag och skydda sig och sin omgivning genom att fortsätta följa dagens restriktioner.
Citera
2021-05-21, 13:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fr o m nästa vecka kan man gå på krogen till midnatt i Norge enligt Expressen. Samma utveckling torde ske här också om inget oförutsett inträffar.
Absolut!
Nu är det snart dags för gardenparty!

Alla bjuds på ett snabbtest i samband med att de anländer.
Citera
2021-05-21, 13:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fr o m nästa vecka kan man gå på krogen till midnatt i Norge enligt Expressen. Samma utveckling torde ske här också om inget oförutsett inträffar.
Var det inte just detta som nämndes på en av de senaste presskonferenserna?
Att serveringar och restauranger inte skulle få förlängda serveringstider då smittspridningen fortsatt är alldeles förhög.
Citera
2021-05-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FFP2 och FFP3 skydd som jag alltid bär i offentliga utrymmen är ingen symbolåtgärd. De gör reell skillnad.

Hade det inte varit bättre om du stannar hemma när du är sjuk? Maskerna är ju till för att skydda andra. Varför springer du runt bland folk när du är sjuk?
Citera
2021-05-21, 13:16
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ja, det där kommer man ju ihåg. Tegnell sågade andra länders nedstängningar och smittskyddsåtgärder. Det skulle vara helt meningslöst, då andra länder skulle hinna "ikapp" när de förr eller senare skulle tvingas öppna upp hette det. Av det har man sett noll och ingenting. Det enda som har hänt är att Tegnell aldrig längre för den typen av resonemang.
Nästan alla länder i Europa hann ikapp, och med råge.
Och vi slapp sitta instängda och fjompa runt i munblöjor.

Tegnell hade fel på detaljerna, men strategin var helt rätt.
Citera
2021-05-21, 13:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja, det där kommer man ju ihåg. Tegnell sågade andra länders nedstängningar och smittskyddsåtgärder. Det skulle vara helt meningslöst, då andra länder skulle hinna "ikapp" när de förr eller senare skulle tvingas öppna upp hette det. Av det har man sett noll och ingenting. Det enda som har hänt är att Tegnell aldrig längre för den typen av resonemang.
Nog för att Tegnell gissat fel både en och två gånger, men jag blir allt mer säker på han inte kan ta åt sig äran för våra höga dödssiffror.

Jag råkade lyssna på P1-dokumentären "Det illojala vårdbiträdet", och bilden som framträdde tycker jag talar sitt tydliga språk.
Med tanke på att de allra flesta dödsfallen drabbat åldersgruppen 80-89-åringar så är det väl inte alldeles långsökt att tänka sig att en betydande andel av dem bodde på särskilt boende eller hade kontakt med hemvården.

I dokumentären var det Attendo som granskades, men jag tvivlar verkligen på att det skulle ha sett så särskilt mycket bättre ut hos andra entreprenörer eller för den delen inom den kommunalt skötta verksamheten.
Tyvärr tror jag att vårt exeptionellt stora antal corona-döda åldringar är ett resultat av vår allt mer misskötta åldringsvård.

Det var väl också det coronakommisionen slog fast i sin första rapport? Ett förödande underbetyg för hur åldringsvården hanterade epidemin.
Visst ligger också skuld hos såväl Socialstyrelsen som Folkhälsomyndigheten då de envisades med att låtsas att det handlade om droppsmitta osv, men inte ens de riktlinjer som slogs fast lyckades utförarna att följa.
Sedan skyller alla såklart ifrån sig och hänvisar till den andra myndigheten, till kommunen, till utföraren eller vem som nu är enklast att peka på, men det skall i sanning bli intressant att se vad man kommer fram till en gång när det här väl utreds ordentligt!
Citera
2021-05-21, 13:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

I den strategi du berömmer ingår att man har en del restriktioner och att man bör använda munskydd inom kollektivtrafiken.
Man får inte servera alkohol efter viss tid på restauranger mm
Arenor står tomma.

Märkligt att du inte upptäckt det.
Citera
2021-05-21, 13:22
Medlem
Citat:
Och Du beskyller mig för att blanda korten... Först konstaterar du att Sverige mycket riktigt har störst smittspridning i hela I Europa, sedan för du resonemang om att Indien inte räknar alla döda lika bra som Sverige och därför är läget lugnt i Sverige menar du? Varför inte jämföra dödstalen i Norge eller Finland med de vi har i Sverige?
Vad gäller skolloven har smittan minskat med start 3-4 veckor efter det att loven inletts. Att det är en fördröjningseffekt borde vara självklart för alla. Speciellt de som titulerar sig smittskyddsläkare. Begrepp som smittspridning och inkubationstid borde inte vara obekant.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall

Satan vilken efterbliven jävel du är!

Jag konstaterar att Sverige PÅ PAPPRET har högst smittspridning i Europa.
Detta stämmer knappast om man tittar på dödstalen.
Framförallt inte eftersom Sverige bevisligen också har bra koll på dessa.
Citera
2021-05-21, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Hade det inte varit bättre om du stannar hemma när du är sjuk? Maskerna är ju till för att skydda andra. Varför springer du runt bland folk när du är sjuk?
'

Maskerna är till för att skydda både bäraren och omgivningen. Speciellt de FFP2 och FFP3 klassade varianterna. De används i vården vid vård av coronapatienter. 80% av smittspridningen anses också av vissa experter härröra från asymptomatisk och presymptomatisk smitta, så jättebra om alla bär mask. Experterna är eniga om att de gör nytta.
Citera
2021-05-21, 13:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

Nästan inga skulle det väl varit? Få länder har haft så mycket smitta och så många döda per capita som just Sverige. Ändå är vi ett förhållandevis isolerat och glesbefolkat land.
Citera
2021-05-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl någon sorts empati som finns hos många människor att hjälpa andra (i nöd) även om de själva försatt sig i en dålig situation, rätt vanligt hos mänskligheten. Tom. under krig undsätter man sin motståndare i nöd.

Motsatsen, dvs. att inte hjälpa sina grannländer, skulle generellt skapa rätt dålig stämning tror jag.
Just när det gäller corona är risken för dålig stämning rätt liten, Regeringen och FoHM vet att de klantat till det jämfört med grannländerna, men det skulle vara väldigt uppskattat av sjukvårdspersonalen i Sverige om de fick stöttning från grannländerna.
Men vad exakt ska man ha utländsk personal till egentligen? Under senare delen av juni och i juli/Aug kommer vårdbehovet för Covid vara minimalt i Sverige. Hade fattat galoppen om Covid-19 fortfarande var en faktor som slog hårt med en ny topp mitt i sommaren. Hade svenska regioner ens klarat en sommar utan Covid eller hade man även då behövt hyra in utlandshjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in