Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja, det där kommer man ju ihåg.

Tegnell sågade andra länders nedstängningar och smittskyddsåtgärder. Det skulle vara
helt meningslöst, då andra länder skulle hinna "ikapp" när de förr eller senare skulle tvingas öppna upp hette det. Av det har man sett noll och ingenting. Det enda som har hänt är att Tegnell aldrig längre för den typen av resonemang.
Nog för att Tegnell gissat fel både en och två gånger, men jag blir allt mer säker på han inte kan ta åt sig äran för våra höga dödssiffror.
Jag råkade lyssna på P1-dokumentären "Det illojala vårdbiträdet", och bilden som framträdde tycker jag talar sitt tydliga språk.
Med tanke på att de allra flesta dödsfallen drabbat åldersgruppen 80-89-åringar så är det väl inte alldeles långsökt att tänka sig att en betydande andel av dem bodde på särskilt boende eller hade kontakt med hemvården.
I dokumentären var det Attendo som granskades, men jag tvivlar verkligen på att det skulle ha sett så särskilt mycket bättre ut hos andra entreprenörer eller för den delen inom den kommunalt skötta verksamheten.
Tyvärr tror jag att vårt exeptionellt stora antal corona-döda åldringar är ett resultat av vår allt mer misskötta åldringsvård.
Det var väl också det coronakommisionen slog fast i sin första rapport? Ett förödande underbetyg för hur åldringsvården hanterade epidemin.
Visst ligger också skuld hos såväl Socialstyrelsen som Folkhälsomyndigheten då de envisades med att låtsas att det handlade om droppsmitta osv, men inte ens de riktlinjer som slogs fast lyckades utförarna att följa.
Sedan skyller alla såklart ifrån sig och hänvisar till den andra myndigheten, till kommunen, till utföraren eller vem som nu är enklast att peka på, men det skall i sanning bli intressant att se vad man kommer fram till en gång när det här väl utreds ordentligt!