Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Vilket annat folk skulle ha gått med på att 52 % av deras land överlämnades till en minoritet nyss anlända europeiska kolonisatörer?!
Under 1920- och 1930-talen kontrollerade britterna Palestina. Araberna som bodde i landet strävade efter att göra det självständigt. Man ville upprätta ett nationellt parlament som skulle innehålla representanter för muslimerna, judarna och de kristna. Det gick inte britterna med på. Man vägrade erkänna att araberna hade någon som helst rätt till politisk representation i sitt eget hemland. Sionisternas politiska organisationer däremot, samarbetade man tätt med. Naturligtvis var det dessa som motsatte sig att Palestina skulle få ett demokratiskt parlament. Då hade ju deras planer på att ta över landet omintetgjorts!
Under andra halvan av 1930-talet revolterade araberna mot den brittiska kolonialmakten. Man krävde självständighet och att britterna skulle lämna landet. Upproret krossades brutalt av britterna tillsammans med sionisterna. Efter det ökade motsättningarna mellan araberna och judarna i landet allteftersom den judiska invandringen ökade. Trots det försökte judiska och arabiska kommunister ända fram tills 1948 att ena befolkningen mot britterna.
Du ska veta att helt utan ironi så gillar jag ditt inlägg, jag vet att vi inte tycker lika i frågorna men jag uppskattar på vilket sätt du svarar. Det kan ibland bli lite mycket... känslor här annars.
Nyss anlända europeiska kolonisatörer? Koloni åt vilket land då? Du får det att låta som inga Judar fanns innan de "nyss anlända europeiska kolonisatörerna" klev av båtarna?
Britterna ja, suck. Hur mycket ställde inte de till med, tas sällan upp men hur de efterlämnade vissa regioner och områden, vill du kritisera dem, jag är här! Och inte bara på denna plats, divide and conquer på många platser. Vet att USA får ta en del blame i nutid, men britterna la en skakig grund efter sig. Minst sagt.
Nu kom jag att tänka på Lawrence of Arabia..