2021-05-20, 22:46
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Problemet är att Israel varken håller sig till gränser från 1948 eller 1967.
Du tänker väl inte börja det klassiska draget som israeliska ledare brukar ta till när det ska förhandlas? Oy vey, vi har ingen att förhandla med, "tehhrorr", oy vey.

Jämförelsen var högst relevant, eftersom den visade att alla inte är lika inför lagen och Israel finns i nuvarande form tack vare amerikanskt beskydd.

Det är helt ointressant vilka stater har existerat tidigare och vilka har inte gjort det. Det visade jag tydligt med exempel som Ukraina, Vitryssland, USA, Kanada.

När existerade senast en judisk stat? För 2000-3000 år sedan. Totalt ointressant, och lika ointressant som när Netanyahu håller sagostund om judiska kungar från tiden då faraoner regerade Egypten.

Fokusera på lagen som gäller idag, och på att Israel de facto ockuperar palestinska områden och dessvärre utökar judiska bosättingar på ockuperad mark, vilket pekar åt ett enda håll.
Israel tänker annektera Västbanken och aldrig tillåta bildandet av en palestinsk stat.

Känner att ditt Judehat börjar att komma fram nu, släpp det lös och var ärlig, andra i tråden har redan kommit ut.

I mina ögon är det väldigt simpelt, antingen är man EMOT judarna, eller så är man med dom.

Judendom är en sjukdom......

Japp, Vit, arab, svart, gul.. vad har vi gemensamt? Vi gillar inte judar

Skämt åsido, vilka är det du tycker Israel ska förhandla med? Vem anser du tala för Palestinierna?

Klart inte alla är lika inför lagen, jag tror många försvarar Israel, bara för att det är Israel. Likaså tror jag många attackerar Israel, bara för att det är Israel.

Det är är relevant och jag ska berätta varför, Palestina har aldrig funnits, Palestinierna kan inte förlora något de aldrig haft. Förstår du nu? Sedan kan jag tycka att de borde ha en stat, så jag har inget emot idèn. Men ny, det är den.

Judarna om än för länge sedan var där, Jerusalem är helt centralt, det finns spår av dem. Är det ett superargument för att de ska vara där idag, nja, eller kanske. Men de har ett mycket bättre case än någon annan jag vet.

Men ironin är så öronbedövande, tala om lag och rätt samtidigt som Palestina (bla Gaza) leds av en dödskult. Du kan aldrig tala dig ur att Israel är bättre när det kommer till demokrati.
Citera
2021-05-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Raketerna tog slut nu kör vi vapenvila?
Hamas trodde aldrig kriget skulle bli så här stort. Men nu handlade det nog mer om att de legitima målen sinat. Mycket av Hamas militära infrastruktur är nu förstörd
Citera
2021-05-20, 22:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Gränser är högst relevant eftersom Israels existensberättigande påstås komma från detta sk rike. Är du säker på att varje millimeter av dagens Palestina låg under just detta rike?

Vi kan väl lungt konstatera att Palestina aldrig låg i Jerusalem eftersom det var en grekisk kustkoloni. Det har hittats mynt med orden "Judah" på och det råder knappast någon diskussion om var det låg.
Citera
2021-05-20, 22:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Allting talar för att du har fel. Vita huset har själva bekräftat detta. Samtal mellan sisi och biden är bekräftade. Men om du vägrar erkänna USA uppenbara roll så kör på.
Jag skrev ju precis vad USAs roll var i detta, och det var att trycka på Netanyahu att lägga ned, pga, av att omvärldens stöd var på väg att helt försvinna.
Citera
2021-05-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag skrev ju precis vad USAs roll var i detta, och det var att trycka på Netanyahu att lägga ned, pga, av att omvärldens stöd var på väg att helt försvinna.
Du skrev att vapenvilan förhandlats fram av andra än USA. Det stämmer inte. Vi kommer inte längre.
Citera
2021-05-20, 22:54
Medlem
Notan för Hamas missiler senaste veckan 1,2 miljarder sek
Citera
2021-05-20, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen

Kort sagt så är nog Israel på jakt efter att knäppa fler Hamas-ledare. Vilka det vet vi inte.
Därför kan det dröja ett tag till...
Det är nu snart 50 år sedan som MENA var dominerande på oljesidan. Idag finns det långt fler producenter, så MENA kan inte längre bestämma priset och leveransvolymer.
Sorry, muslimerna, ni hade en rejäl chans att lämna medeltiden, men ni tog den inte.
Man kan bara gissa att MENA kommer att ramla tillbaks till medeltiden igen, och mörkret sänker sig över MENA. Alla ungdomar som växer upp där, tycker det är för mossigt och bakåtsträvande, och vill rymma därifrån. Titta tex på vad ungdomar i Turkiet tänker och skriver om.

Och den lärdomen lär svensken också tvingas ta till sig nu...

40 % står OPEC länderna för. Det är ändå en slant:
https://www.eia.gov/finance/markets/crudeoil/supply-opec.php

'OPEC member countries produce about 40 percent of the world's crude oil. Equally important to global prices, OPEC's oil exports represent about 60 percent of the total petroleum traded internationally. Because of this market share, OPEC's actions can, and do, influence international oil prices.In particular, indications of changes in crude oil production from Saudi Arabia, OPEC's largest producer, frequently affect oil prices'.
Citera
2021-05-20, 22:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Tror ni vapenvilan kommer hålla när den sätter igång?
Själv så tror jag att hamas kommer skicka några missiler precis innan det börjar gälla om ca 2 timmar.
Om det är så att båda slutar exakt samtidigt så är det en liten seger för Hamas som krävt detta. Israel ville att Hamas skulle sluta först i ett par timmar, medans de skulle kunna fortsätta. Sjukt.

Hamas har tidigare ställt kraven för en vapenvila att Israel ska dra sig tillbaks från Tempelberget och Sheikh Jarrah storyn, ska bli intressant att se upplösningen till detta

Problem tidigare under inledningarna är att andra oberoende grupper än Hamas har avfyrat raketer från Gaza efter en vapenvila. Hamas har då slagit till stenhårt mot dessa grupperingar. Lamestreammedia har då rapporterat det som att Hamas ger sig på politisk opposition.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-20 kl. 23:01.
Citera
2021-05-20, 22:58
Medlem
Bildts mun går inte att stänga. Hävdar nu att Israels största hot inte är Hamas utan den israeliska arabiska befolkningen.
Citera
2021-05-20, 23:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Du skrev att vapenvilan förhandlats fram av andra än USA. Det stämmer inte. Vi kommer inte längre.
Ja det framförallt Egypten Qatar och FN som är ledande i detta, det går att läsa överallt.
Två delegationer är på väg från Egypten för att möta Israel och Palestinier
Citera
2021-05-20, 23:00
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om det är så att bpda slutar exakt samtidigt så är det en lite seger för Hamas som krävt detta. Israel ville att Hamas skulle sluta först i ett par timmar, medans de skulle kunna fortsätta. Sjukt.

Hamas har tidigare ställt kraven för en vapenvila att Israel ska dra sig tillbaks från Tempelberget och Sheikh Jarrah storyn, ska bli intressant att se upplösningen till detta

Problem tidigare under inledningarna är att andra oberoende grupper än Hamas har avfyrat raketer från Gaza efter en vapenvila. Hamas har då slagit till stenhårt mot dessa grupperingar. Lamestreammedia har då rapporterat det som att Hamas ger sig på politisk opposition.
Svårt att hitta rätt media när det kommer till detta ämnet.
Följer "Agenda Free Tv" på tuben och han täcker det mesta. https://youtu.be/b7VrCBq-PHs

Men det att andra grupper har avfyrat raketer mot Israel har jag missat helt, ska läsa lite om det.

Edit: Det pratas lite om att det skulle ha avfyrat raker nyligen men inget 100% bekräftat
Senast redigerad av HermaeusMora 2021-05-20 kl. 23:03.
Citera
2021-05-20, 23:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Svårt att hitta rätt media när det kommer till detta ämnet.
Följer "Agenda Free Tv" på tuben och han täcker det mesta. https://youtu.be/b7VrCBq-PHs

Men det att andra grupper har avfyrat raketer mot Israel har jag missat helt, ska läsa lite om det.
Ja alltså under tidigare konflikter mellan Gaza och Israel. Så har vapenvilan brutits utav mindre gäng.
Hamas ligger som sagt inte bakom samtliga raketer när det varit krigstillstånd heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in