Många verkar tro att
Alfa Romeo kommer att gå under. Det tror
inte jag, för det är ett konstigt bilmärke som egentligen borde ha avlivats när de släppte modellen Alfasud - en av 1900-talets allra sämsta bilar alla kategorier. Varför? De rostade nåt så överjävligt att man nästan måste ha sett en Alfasud för att förstå hur och på vilket sätt de rostade - det räckte med att kliva ur bilen en regnig dag för att handla inför helgen så var det rosthål när man kom tillbaka... En bekant hade en Alfasud som helt sonika gick av (!) i en korsning när han väntade på grönt ljus - karossen hade rostat helt sönder undertill så bilen "vek" sig ungefär där mellan pedalerna oh sätet. Bilarna byggdes nämligen av
sovjetiskt stål som höll en fantastiskt låg kvalitet. Utöver det så fick karosserna stå utomhus från att de var färdigbyggda tills att de skulle lackas - oavsett väder och vind. Plus att fabriken var relativt nära Medelhavet också. Salt och en obehandlad kaross är ingen bra kombo.
Men de överlevde! De till och med började bygga bilar och motorer som folk gillade. Likadant är det nu - bilarna är banne mig läckra - frågan är bara hur länge de håller? Men har man en gång sett och hört deras bildsköna V6:a så är man nästan fast...
Bild på den - titta och njut!
Man kan nog lugnt påstå att Alfa Romeo är ett riktigt "entusiastmärke", de som har dem lever med felen och de dåliga lösningarna för att istället fokusera och njuta av det som faktiskt är riktigt bra i deras bilar och just därför kommer de att både överleva och snudd på blomstra.
p.s om någon ser en besiktad Alfasud ute på vägarna så ta då för f-n ett kort på den och skapa en tråd här om den! Jag tror nämligen inte att någon utav den modellen har överlevt det svenska klimatet under så många år...