Citat:
Ursprungligen postat av
VillJalentine
Man nedreglerar androgena receptorer. Dopaminreceptorer nedregleras också. Dopamin stimulerar GNRH som i sin tur skickar ned gonadotropiner till testiklarna att tillverka testosteron.
Man fuckar upp mycket i kroppen av att onanera för mycket, framförallt är edgandet skadligt, men även frekvensen. Orgasm och stimuli innan sovande kan även försämra sömnkvalitet kraftigt.
Ja man blir av med vissa näringsämnen från säden.
En kur nofap bör man köra ett tag och se om man får effekt för att uppreglera allting och optimera det. Man bör även träna hårt och äta perfekt ett tag. Funkar inte detta bör man gå in med TRT för att få livskvalitet.
Körde total avhållsamhet (har dock fru) och åt bra och tränade varannan dag + daglig cardio (gick ca 1.5 mil om dagen på jobb och motion) och när jag var i min fysiskt bästa form låg jag ändå runt 14 nmol (mellan 26-30 år gammal). Drack inget alkohol, ingen tobak och inga droger skall nämnas.
edit: Jag mådde bra och var pigg, driven och motiverad när jag låg på 14 nmol, min poäng är, hur mår jag om jag lägger mig i övre spannet, runt 35? Att "fixa" sina nivåer och optimera dem är 2 olika saker skulle jag påstå.
Personligen anser jag att alla män bör försöka _optimera_ sina hormoner, även om man ligger inom "normal" gränsen. Varför inte lägga sig i övre normal iallafall?