Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Det är barbarer som behandlar människor så här. De är instängda, de kan inte fly. Israel kontrollerar hela gränsen och bombar nu även tunnlarna där man kan skydda sig mot bomber och skyller förstås på Hamas.
Israel tar ner 90 % av Hamas raketer, ändå används dessa raketer som motiv för dessa massiva bombningar, det är totalt oproportionerligt. Över 200 har dödats på en dryg vecka, varav en stor andel är barn. Det här är slakt. Det kan inte kallas något annat.
Dessa barn blir naturligtvis traumatiserade för livet, de kommer att hata Israel som förstör deras liv.
Netanyahu säger att de inte är färdiga, de måste bomba mer i Gaza. Kanske blir det ockupation, säger han, inget är uteslutet. Det kan vi naturligtvis tolka som Israels mål: Ockupera Gaza också.
Vem kan stoppa detta folkmord?
Säkerhetsrådet borde samlas igen och få med USA på att skicka fredsbevarande styrkor i FN:s regi till området för att skydda palestinierna.
När det kommer till det du säger om barn håller jag med, och som jag skrivit flera gånger barn oavsett vilken sida av gränsen de befinner sig på, ja de är lika mycket värda. Finns inga judiska eller muslimska barn, det finns barn som råkar att ha judiska eller muslimska föräldrar. Båda sidor borde lägga ned konflikten för en långvarig fred, svälja ego och annat för barnens skull. Men det är deras liv och deras beslut.
Israel kontrollerar inte hela gränsen, Egypten finns också där de skulle kunna föra in vad de vill, och ut vad de vill om Egypten skulle vilja det.
Hamas använder mänskliga sköldar, det har de erkänt, du bryr dig förmodligen mer om Palestinska liv än vad Hamas gör. Och det tycker jag du ska göra.
När Hamas började skjuta raketer borde de såklart förväntat sig ett svar från Israel, varför använda pengar och resurser till raketer när de skulle kunna bygga upp Gaza till en blomstrande oas istället. Men återigen, deras liv deras beslut.
Med det sagt så tycker jag det räcker nu, vad Netanyahu säger bryr jag mig inte så mycket om. Men den här konflikten har ingen våldsanvändning som lösning, förhandlingsbordet... det är där en varaktig fred kommer att ske. Bara alla inblandade insåg det.
Tror det var Xenonen som länkade till denna i en annan tråd, några år på nacken, lite tänkvärd för alla skulle jag säga. Alla som hävdat sin rätt med våld till landet för att Gud hade gett dom det. Våldet nu följer bara en lång tradition av våld, varför något skulle förändras vet jag inte. Om några år eller hundratals år kan det göras en fortsättning på den, nya grupper som strider i en aldrig sinandes våldsspiral.
This Land is Mine
https://www.youtube.com/watch?v=-evIyrrjTTY