2021-05-20, 09:20
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Israel Defense Forces
@IDF
·
5h ago
Fighting a terrorist organization that operates within civilian areas isn’t easy. Watch as IDF pilots call off a strike because children were there.

Video på när dom så kallade ”barnamödarna” struntar i att bomba en byggnad för att just barn inte skulle falla offer.
Jag tänker så här. IDF har visat sig vara riktigt vassa på att använda media till sin fördel. Främst genom skenattacken att de skulle in med marktrupp för att sen bomba tunnlarna.

Detta är samma sak. De planerar ett "anfall" och avbryter i rätt stund, kablar ut det heroiska i media för att kväsa alla röster om att IDF bombar barn.

De är duktiga. Allt för att hålla konflikten vid liv. Den ska aldrig växa sig för stor eller för liten. Det tjänar de på. Istället för att ockupera hela Palestina/Gaza och ge alla dess invånare samma rättigheter som israeler har. De vet dock att de skulle förlora i sina "demokratiska" val vid en sådan utveckling.
Citera
2021-05-20, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
De är duktiga. Allt för att hålla konflikten vid liv. Den ska aldrig växa sig för stor eller för liten. Det tjänar de på. Istället för att ockupera hela Palestina/Gaza och ge alla dess invånare samma rättigheter som israeler har. De vet dock att de skulle förlora i sina "demokratiska" val vid en sådan utveckling.

Redan 2006:
Citat:
Israel's policy was summed up by Dov Weisglass, an adviser to Ehud Olmert, the Israeli Prime Minister, earlier this year. 'The idea is to put the Palestinians on a diet, but not to make them die of hunger,'
https://www.theguardian.com/world/2006/apr/16/israel

De gjorde en exakt beräkning hur mycket de skulle behöva släppa in:
https://www.haaretz.com/.premium-israel-s-gaza-quota-2-279-calories-a-day-1.5193157
Citera
2021-05-20, 11:55
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är barbarer som behandlar människor så här. De är instängda, de kan inte fly. Israel kontrollerar hela gränsen och bombar nu även tunnlarna där man kan skydda sig mot bomber och skyller förstås på Hamas.
Israel tar ner 90 % av Hamas raketer, ändå används dessa raketer som motiv för dessa massiva bombningar, det är totalt oproportionerligt. Över 200 har dödats på en dryg vecka, varav en stor andel är barn. Det här är slakt. Det kan inte kallas något annat.
Dessa barn blir naturligtvis traumatiserade för livet, de kommer att hata Israel som förstör deras liv.

Netanyahu säger att de inte är färdiga, de måste bomba mer i Gaza. Kanske blir det ockupation, säger han, inget är uteslutet. Det kan vi naturligtvis tolka som Israels mål: Ockupera Gaza också.

Vem kan stoppa detta folkmord?
Säkerhetsrådet borde samlas igen och få med USA på att skicka fredsbevarande styrkor i FN:s regi till området för att skydda palestinierna.

När det kommer till det du säger om barn håller jag med, och som jag skrivit flera gånger barn oavsett vilken sida av gränsen de befinner sig på, ja de är lika mycket värda. Finns inga judiska eller muslimska barn, det finns barn som råkar att ha judiska eller muslimska föräldrar. Båda sidor borde lägga ned konflikten för en långvarig fred, svälja ego och annat för barnens skull. Men det är deras liv och deras beslut.

Israel kontrollerar inte hela gränsen, Egypten finns också där de skulle kunna föra in vad de vill, och ut vad de vill om Egypten skulle vilja det.

Hamas använder mänskliga sköldar, det har de erkänt, du bryr dig förmodligen mer om Palestinska liv än vad Hamas gör. Och det tycker jag du ska göra.

När Hamas började skjuta raketer borde de såklart förväntat sig ett svar från Israel, varför använda pengar och resurser till raketer när de skulle kunna bygga upp Gaza till en blomstrande oas istället. Men återigen, deras liv deras beslut.

Med det sagt så tycker jag det räcker nu, vad Netanyahu säger bryr jag mig inte så mycket om. Men den här konflikten har ingen våldsanvändning som lösning, förhandlingsbordet... det är där en varaktig fred kommer att ske. Bara alla inblandade insåg det.

Tror det var Xenonen som länkade till denna i en annan tråd, några år på nacken, lite tänkvärd för alla skulle jag säga. Alla som hävdat sin rätt med våld till landet för att Gud hade gett dom det. Våldet nu följer bara en lång tradition av våld, varför något skulle förändras vet jag inte. Om några år eller hundratals år kan det göras en fortsättning på den, nya grupper som strider i en aldrig sinandes våldsspiral.

This Land is Mine
https://www.youtube.com/watch?v=-evIyrrjTTY
Citera
2021-05-20, 12:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
När Hamas började skjuta raketer borde de såklart förväntat sig ett svar från Israel, varför använda pengar och resurser till raketer när de skulle kunna bygga upp Gaza till en blomstrande oas istället. Men återigen, deras liv deras beslut.
Den här gången blossade striderna upp pga att Israel försöker vräka palestinier och för att de attackerade al-aqsa-moskén. En tydlig fientlig handling från Israel får naturligtvis ett svar. Men palestinierna har ju inte mycket att sätta emot, bara stenar och raketer, som Israel enkelt skyddar sig mot. De är ju helt underlägsna militärt. Ändå framställer Israel dem som terrorister, de demoniserar palestinierna och framställer sig själva som Guds fromma lamm, vilket de sannerligen inte är. De är barnamördare och terrorister.
Citat:
Med det sagt så tycker jag det räcker nu, vad Netanyahu säger bryr jag mig inte så mycket om. Men den här konflikten har ingen våldsanvändning som lösning, förhandlingsbordet... det är där en varaktig fred kommer att ske. Bara alla inblandade insåg det.
Vad Netanyahu säger är ju väldigt viktigt, det borde du lyssna på. Han ser ockupation av Gaza som en lösning. Gillar du det?
Citat:
Tror det var Xenonen som länkade till denna i en annan tråd, några år på nacken, lite tänkvärd för alla skulle jag säga. Alla som hävdat sin rätt med våld till landet för att Gud hade gett dom det. Våldet nu följer bara en lång tradition av våld, varför något skulle förändras vet jag inte. Om några år eller hundratals år kan det göras en fortsättning på den, nya grupper som strider i en aldrig sinandes våldsspiral.

This Land is Mine
https://www.youtube.com/watch?v=-evIyrrjTTY
Palestinierna har mer rätt till landet än Israel, eftersom det är deras hemland, där de har bott i tusentals år, judar, kristna och muslimer levde sida vid sida hyfsat fredligt tills sionisterna invandrade och börja kräva en egen stat för judar. Det var då den här konflikten började.
Citera
2021-05-20, 12:47
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Den här gången blossade striderna upp pga att Israel försöker vräka palestinier och för att de attackerade al-aqsa-moskén. En tydlig fientlig handling från Israel får naturligtvis ett svar. Men palestinierna har ju inte mycket att sätta emot, bara stenar och raketer, som Israel enkelt skyddar sig mot. De är ju helt underlägsna militärt. Ändå framställer Israel dem som terrorister, de demoniserar palestinierna och framställer sig själva som Guds fromma lamm, vilket de sannerligen inte är. De är barnamördare och terrorister.

Vad Netanyahu säger är ju väldigt viktigt, det borde du lyssna på. Han ser ockupation av Gaza som en lösning. Gillar du det?

Palestinierna har mer rätt till landet än Israel, eftersom det är deras hemland, där de har bott i tusentals år, judar, kristna och muslimer levde sida vid sida hyfsat fredligt tills sionisterna invandrade och börja kräva en egen stat för judar. Det var då den här konflikten började.

Israeler är inga fromma lamm, inte heller Palestinier och Hamas är terrosrister.

Varför skulle jag lyssna till honom?

Den sista meningen är bara helt fel. Tom Hamas säger att palestinier kommer från saudi och Egypten, och araber har sitt ursprung i Yemen, typ. Judar var där långt innan muslimerna och en självständig palestinsk stat har ALDRIG funnits. Judarna hade landet för tusentals år sedan och har sin Judiska historia där. Hitta mig ETT bevis på en självständig palestinsk stat, drottning eller kung, pengar, pass eller vad som helst.

Helt fel, konflikten började på Abrahams tid. Det handlar om tillgång till heliga platser och gamla skrifter. Till vem gav Gud landet?

Kan vi ändå enas om att vilket barns död som helst är en tragedi? Barn är alltid oskyldiga.
Citera
2021-05-20, 13:01
Medlem
Eld upphör verkar inte långt borta nu.

Hamas är totalt diskvalificerade både moraliskt och förtoendemässigt. Att med oförminskad styrka driva ett krig där dödssiffrorna är 20:1 till din nackdel är otroligt.

Bidens populism och de sinande legitima målen i Gaza har gjort att freden är på väg.
Senast redigerad av She-IS-Crazy 2021-05-20 kl. 13:05.
Citera
2021-05-20, 13:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Israeler är inga fromma lamm, inte heller Palestinier och Hamas är terrosrister.
Israel har skapat konflikter, terror och krig sedan det bildades, sionisterna terroriserade befolkningen redan innan.
Citat:
Svara ärligt istället! Tycker du som Netanyahu att Israel skall ockupera Gaza också?
Citat:
Den sista meningen är bara helt fel. Tom Hamas säger att palestinier kommer från saudi och Egypten, och araber har sitt ursprung i Yemen, typ. Judar var där långt innan muslimerna och en självständig palestinsk stat har ALDRIG funnits. Judarna hade landet för tusentals år sedan och har sin Judiska historia där. Hitta mig ETT bevis på en självständig palestinsk stat, drottning eller kung, pengar, pass eller vad som helst.

Helt fel, konflikten började på Abrahams tid. Det handlar om tillgång till heliga platser och gamla skrifter. Till vem gav Gud landet?
Alla människor har sitt ursprung i Afrika om vi skall ägna oss historien långt tillbaka. Men det borde rimligen vara nutid och tiden före nutid som är den avgörande. Och som du vet är nationsgränser ett sent påfund av människor, så det säger inte mycket i det här fallet. Dessutom har området varit ockuperat av olika stormakter, så det är ju inget att gå på heller.

Inte heller kan religionen styra eftersom de tre teistiska religionerna kom till i samma område. Judendomen först, sedan kristendomen och sist islam. Alla religionerna har heliga platser i området, inte minst Jerusalem. Därför var det vanvördigt av Trump att påstå att Jerusalem skulle vara bara israeliskt och Israels huvudstad. Det skakade om både den kristna och muslimska världen.

Så den här konflikten kan inte avgöras av sådana parametrar.
Däremot måste man ju inse att alla som bor i området har rätt att bo där, de har rätt att skydda sina hem mot inkräktare t ex. De skall inte dödas eller drivas bort.
Det är det absolut avgörande.

Men det är ju precis det Israel gör, de dödar och driver bort folk från sina hem. Miljoner palestinier har flytt till andra länder.

Citat:
Kan vi ändå enas om att vilket barns död som helst är en tragedi? Barn är alltid oskyldiga.
Självklart. Just nu har Israel dödat ett 60-tal barn, långt fler än Hamas. Det är oacceptabelt.
Citera
2021-05-20, 13:34
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Israel har skapat konflikter, terror och krig sedan det bildades, sionisterna terroriserade befolkningen redan innan.

Svara ärligt istället! Tycker du som Netanyahu att Israel skall ockupera Gaza också?

Så fint att bara glömma alla de gånger araber och grannländer attackerat Israel. Hade dom vunnit så hade vi haft ytterligare ett Syrien, eller Libanon.

Ha ha, nej jag tycker inte Israel ska in i Gaza. För mig är det en Palestinsk stat.

Citat:
Alla människor har sitt ursprung i Afrika om vi skall ägna oss historien långt tillbaka. Men det borde rimligen vara nutid och tiden före nutid som är den avgörande. Och som du vet är nationsgränser ett sent påfund av människor, så det säger inte mycket i det här fallet. Dessutom har området varit ockuperat av olika stormakter, så det är ju inget att gå på heller.

Inte heller kan religionen styra eftersom de tre teistiska religionerna kom till i samma område. Judendomen först, sedan kristendomen och sist islam. Alla religionerna har heliga platser i området, inte minst Jerusalem. Därför var det vanvördigt av Trump att påstå att Jerusalem skulle vara bara israeliskt och Israels huvudstad. Det skakade om både den kristna och muslimska världen.

Precis, hur långt ska vi gå tillbaka. Jag vet inte. Precis de 3 stora har alla varit där, men Judarna var där först och har en koppling till landet både i skrift och handling. Trump bryr jag mig inte om, tror han hade och har liten förståelse för konflikten. Komplexiteten är det få som förstår, nej inte jag heller.

Citat:
Däremot måste man ju inse att alla som bor i området har rätt att bo där, de har rätt att skydda sina hem mot inkräktare t ex. De skall inte dödas eller drivas bort.

Men det är ju precis det Israel gör, de dödar och driver bort folk från sina hem. Miljoner palestinier har flytt till andra länder.

Självklart. Just nu har Israel dödat ett 60-tal barn, långt fler än Hamas. Det är oacceptabelt.

Hamas har sagt flera gånger att hela landet är ockuperat och begår terror mot civila, så ja ska du vara konsekvent har Judarna också rätt att försvara sig, inte behöva dödas eller drivas bort. Har du missat alla religiösa galningars inlägg på sociala media om hur Judar ska kastas ut i havet och hur träden ska peka ut var de är så de kan dödas? Och Arabländerna drev ut Judar, vill du vara konsekvent eller varför bara ge dig på Judar?

Och alla dessa barn var lika mycket värda, dödade av Israel eller Hamas. Nu är ju hamas snarast en dödskult som hyllar martyrer med löften om paradiset så de bryr sig knappast. Men jag bryr mig, ett dött palestinskt eller israelsikt barn är en tragedi. Vuxna borde ta sig samman, för sina barns skull.
Citera
2021-05-20, 13:36
Avslutad
Det som stör mig är hur någon sansad debatt kring detta inte får förekomma. Stödjer du Palestina är du automatiskt en Judehatande Nazist alternativt en våldsbejakande Islamist. Stödjer du Israel är du en USA imperialist som hatar bruna Muslimer.

Var ner på stan nyss och såg att det stod klottrat "Krossa Israel" mitt på trotoaren. Vad är syftet? Vad uppnås? Vad blir bättre? Förutom att förbipasserande som ser skiten tycker ännu mer synd om Judarna, trycks ner i ännu djupare skuldkänslor?

Vad ska vi göra åt mänskligheten? Hur ska vi hantera all denna idioti?

Jag ger i alla fall upp. Jag sitter bara och längtar efter kometen vid det här laget.
Senast redigerad av torstenferdinand 2021-05-20 kl. 14:23.
Citera
2021-05-20, 13:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Den judiska historien verkar vara lika trovärdig som IDFs tweets. Att hänvisa till sagokungar är inte värdigt i denna debatt.
Detta talas det alldeles för lite om.

Leading archaeologist says Old testament storeis are fiction
"
ABRAHAM, Jacob, Moses, King David, and King Solomon in all his splendour, never existed,

...the first 10 books of the Old Testament are almost certainly fiction, written between 500 and 1,500 years after the events they purport to describe.

The inevitable conclusion,, is that the Israelite exile in Egypt, the Exodus and the Israelite conquest of the Promised Land never took place.

Excavations have found no trace of a settled population around Judea and Jerusalem during the 10th century BC, when the Kingdom of David and Solomon was supposed to have flourished

'It is out of the question that Saul, David, and Solomon, as described as kings in the Bible, could have existed.

The Israelite nation, was a creation of the Persian Empire and was formed around 450 BC. But the people who were moved to Jerusalem at that time were not the descendants of those who had been deported from the city after the Bablyonian capture in 586 BC. They were descendants of Syrian, Philistine, Phoenician, Judean, and other peoples who had also been forcibly deported to Babylon."

https://www.independent.co.uk/news/leading-archaeologist-says-old-testament-storeis-are-fiction-1500431.html

Intressant att Perserna, nu Iran, var drivande i att bygga upp nationen, ödets ironi.
Att använda sig utav 2000 år gammal fakenews är beklämmande.
Citera
2021-05-20, 13:50
Medlem
Citat:

Eftersom Israel har 20:1 i döda mot Palestinierna så ska du nog se att dom har dödat mindre barn än hamas i räknat döda totalt. Lägg där till det faktum att hamas använder barn som mänskliga sköldar, vad kan man gissa på? 40 av de 60 döda kanske? Plus att många av hamas raketer slagit ner i Gaza och dödar egen civilbefolkning, gissar på minst 10 barn där. Dåser du att Israel har dödat väldigt få barn kanske 5-10 st vilket är förjävligt och för många i sig men jämfört med hamas 45-55 st döda Palistinska barn plus dom barn som tyvärr träffats av raketer i Israel. Usch vilka hemska djur...
Citera
2021-05-20, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Bidens populism

Bidens demens snarare som gav grönt ljus åt Israelerna att halvt bomba sönder Gaza.

https://www.youtube.com/watch?v=2lrVzNGCeao
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in