2021-05-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Esbjörn har själv uppgett, att han i det närmaste löst ut de andra från fastigheten.
Matz var då den enda han inte löst ut.

Vet ej om sant men Esb ska ha lovat Matz att han skulle få ärva hela fastigheten mot att Esb inte löste ut Matz som han gjort med de andra som ärvde andelar i fastigheten.
Varför löste han inte ut även Matz? Hade han inte råd med det eller sa Matz att han kunde vänta mot lite extra belöning?
Om så varför skrevs inte ett riktigt testamente?
Det hade ju besparat Matz problem.

Jag riktigt ser hur Esb "inbillat" sig "glömt" att han lovat mera än bara Matz andel om det nu var så.
Lär ju inte finnas något korrekt skrivet om detta för då ska det ju ha varit inskrivet i fastigheten.
Ekonomiska orsaker till att detta inte gjorts så?

Jag kan också riktigt se hur pensionatstanten får vetskap om at Esb sålt til Ebba och går i taket med typ at här har man låtit karln både äta och sova och trot man ska få till en signatur på hans dödbädd om arv precis som med andra karlar.

Å jädrar i min lilla låda vad Esb fick lida med att då kallades pensioatstantens armé in, gode män, fullmakter, utredningsprat, RO gruppen, kommunens biståndshandläggare mm mm
Om han nu varit så gaggigt jobbig varför hade hon låtit honom hållla till hemma hos henne ända fram till Ebba köpte,,ut med karln!!!
2021-05-20, 09:38
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Heder? Vilka fel? tror inte hon vill förlora 390000:-Håll ut

Kan gubben verkligen vara så lusfräck att han vill återfå fastigheten samtidigt som han behåller handpenningen.
2021-05-20, 10:07
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det puckot fick nog påhälsning av en viss myndighet, och sedan har vi inte hört ett endaste pip från det hållet. Skulle inte förvåna mig om de ganska omgående hittade ett helt gäng anledningar att låsa in den galningen.

Njää!
Tror faktiskt inte den myndigheten har besökt honom, men eventuellt FK.
I ett tidigt skede insåg han sanningen och tog sin Matz ur skolan så att säga.
Han har nog fått obehagliga överraskningar och gjort några upptäckter själv.
sommarstugan är såld och han vet att Esbjörn inte är minsta senil, men Matz kommer inte se skymten av några miljoner för Majkgård håller Esbjörn i ett hårt *ung grepp.
Lyckas de som ”av godhet” hjälper Esbjörn häva avtalet blir Matz helt rökt som arvinge, för då kan Esbjörn inte längre testamentera något till Matz.

Vad jag undrar över är vad de andra syskonbarnen tycker om denna cirkusen.
Det har inte hörts något från dessa och de är väl en 5-6 st förutom Matz.
Var är dom och kan man få höra deras åsikter någon gång?
2021-05-20, 10:08
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Kan gubben verkligen vara så lusfräck att han vill återfå fastigheten samtidigt som han behåller handpenningen.

RO gänget och Monica Pernroth Lullmaa som har en generalfullmakt är skrupelfria och har säkert inga problem med att behålla handpenningen.
2021-05-20, 11:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Man kan tycka att hon bör inkomma med det senast den 25e. Men hon har fått ok från såväl domstolen som motparten att avvakta med just denna bevisning, och hon har meddelat att hon avser inkomma med den. Så det är typiskt en sådan sak som domstolen kan tillåta tas in i ett senare skede, även efter att slutlig bevisuppgift skall ha lämnats in. Så det kan hända att Katrin väljer att avvakta med den till närmare huvudförhandlingen i höst. Hon kan fortsatt hänvisa till eventuell möjlighet till förlikning. Det kan ju vara så att hon skickar ännu en, för motparten, mördande skarp inlaga angående det påhittade "nya avtalet", med följden att Esbjörns knattefotbollslag av advokater inser att målet är hopplöst förlorat, och förmår Esbjörn att kasta in handduken. Det skulle då bli en besparing för Esbjörn att detta utlåtande inte begärts in.

Men jag håller det inte för otroligt att hon ändå inkommer med den, inte minst som en påtryckning gentemot Esbjörn för att visa att han är kokt, om han nu verkligen inte redan har förstått det.

Ja för att travestera lite:
Så har Katrin bollen just nu och är sista sparken i första halvlek.
Det kommer nog en riktigt hård långspark denna gång.
Lite väntetid när hon lägger upp sista bollen, är godkänt av domaren.
Sen så kommer kanonen, PANG! den går över båda planhalvorna.
Målvakten för motståndarna slänger sig desperat, men åt fel håll!
GOOOAAAL! GOOOAAAL! GOOOAAAL!
1-0 i baken hela halvtidsvilan, utan att kunna protestera till FIFA
2021-05-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om jag varit i Mzs kläder...
jag hade blivit härsket sur över tilltaget att sälja när han lovat att jag ska få ärva, medveten om att han har fodringar hos fogden och antagligen redan bränt handpenningen samt bli medveten om hans anhäng och få veta att hans polare brukar smöra med äldre barnlösa män..
Jag hade nog tagit ett djupt andetag och försökt hålla mig undan tills det hela gått åt en det ena eler det andra hållet och först då krävt minst den andel jag lämnade.
Problemet är att Matz redan överlåtit sin andel till Esbjörn och därför inte kan kräva något. Dessutom kan man inte avtala bort framtida försäljning av fastigheter - så oavsett vad Esbjörn lovat Matz saknar det juridisk bäring.
2021-05-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja för att travestera lite:
Så har Katrin bollen just nu och är sista sparken i första halvlek.
Det kommer nog en riktigt hård långspark denna gång.
Lite väntetid när hon lägger upp sista bollen, är godkänt av domaren.
Sen så kommer kanonen, PANG! den går över båda planhalvorna.
Målvakten för motståndarna slänger sig desperat, men åt fel håll!
GOOOAAAL! GOOOAAAL! GOOOAAAL!
1-0 i baken hela halvtidsvilan, utan att kunna protestera till FIFA

Byt ut GOOAAL mot GOALL!
Gå hela vägen och dra in vad som fick Esb att helt plötsligt säga nej och backa från mötet.
Gå hela vägen och avslöja allt detta med god man som startade i och med att pensionatshäxan fick vetskap om försäljningen.
2021-05-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Problemet är att Matz redan överlåtit sin andel till Esbjörn och därför inte kan kräva något. Dessutom kan man inte avtala bort framtida försäljning av fastigheter - så oavsett vad Esbjörn lovat Matz saknar det juridisk bäring.

Finns det ingen bäring alls i att det syns att Mz gett bort sin andel utan ersättning och väntat på att få betalt ens?
2021-05-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Det finns något som kallas "överlåtelseförbud" - så jo det går som det verkar att avtala bort framtida försäljning. Iallafall begränsa den.

https://zeijersborger.se/fraga-advokaten/ar-avtalet-om-overlatelseforbud-av-min-fastighet-vid-en-ev-forsaljning-giltigt/

"Ett överlåtelse förbud innebär förvärvaren av fastigheten förpliktas att inhämta överlåtarens medgivande vid en eventuell försäljning.
Fastigheten omfattas således av ett villkor om efterföljande äganderätt i fastigheten.

Detta innebär att överlåtaren till fastigheten fortsättningsvis har möjlighet att påverka vem som ska få köpa fastigheten vid en vidareöverlåtelse, trots att äganderätten till fastigheten har övergått till förvärvaren."

Men... de hade inte gjort detta.
"Gåvohandlingen registreras sedan hos inskrivningsmyndigheten som gör en anteckning om villkoret om överlåtelseförbud. Ett förbehåll om ett överlåtelseförbud anses gälla så länge som en anteckning i fastighetsregistret görs i enlighet med 20 kap. 14 § JB"

Men hade de gjort det så hade Ebba suttit där nu och väntat på ett Ja eller Nej från Matz
2021-05-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det finns något som kallas "överlåtelseförbud" - så jo det går som det verkar att avtala bort framtida försäljning. Iallafall begränsa den.

https://zeijersborger.se/fraga-advokaten/ar-avtalet-om-overlatelseforbud-av-min-fastighet-vid-en-ev-forsaljning-giltigt/

"Ett överlåtelse förbud innebär förvärvaren av fastigheten förpliktas att inhämta överlåtarens medgivande vid en eventuell försäljning.
Fastigheten omfattas således av ett villkor om efterföljande äganderätt i fastigheten.

Detta innebär att överlåtaren till fastigheten fortsättningsvis har möjlighet att påverka vem som ska få köpa fastigheten vid en vidareöverlåtelse, trots att äganderätten till fastigheten har övergått till förvärvaren."

Men... de hade inte gjort detta.
"Gåvohandlingen registreras sedan hos inskrivningsmyndigheten som gör en anteckning om villkoret om överlåtelseförbud. Ett förbehåll om ett överlåtelseförbud anses gälla så länge som en anteckning i fastighetsregistret görs i enlighet med 20 kap. 14 § JB"

Men hade de gjort det så hade Ebba suttit där nu och väntat på ett Ja eller Nej från Matz

Jag förstår inte varför man överlåter sin del och väntar tills man får ärva rubbet. Skattetekniskt?
Kunde inte MZ ta emot pengar den gången av någon anledning?
2021-05-20, 13:10
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Esbjörn har själv uppgett, att han i det närmaste löst ut de andra från fastigheten.
Matz var då den enda han inte löst ut.

Framgår säkert tidigare i tråden men detta att han löst ut andra?
Det har alltså varit eller är fler ägare. Exempelvis Matz som han ännu inte löst ut?
Eller vad avses?
2021-05-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Framgår säkert tidigare i tråden men detta att han löst ut andra?
Det har alltså varit eller är fler ägare. Exempelvis Matz som han ännu inte löst ut?
Eller vad avses?

Det var Esbs föräldrars sommarhus och när de gick bort och de hade barn så var det Bara Esb kvar (?)
det gick andelar till Esbs brorsas barn och till Esb.
Esb köpte ut alla utom Mz av någon anledning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in