2021-05-19, 19:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
På tal om ärva.
Vart tog den gode brorsonen Matz vägen?
Han var ju Esbjörns närmaste och skulle ärva sommarstuga.
Han var med i Expressen där i början och berättade att han åt Ebba sagt ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.
Ja var är denne Matz.
Var det inte så viktigt att stödja käre farbror Esbjörn, fast det gäller något den gode Matz blivit "lurad" på?
Han insåg nog sitt misstag samt att han troligen drog öronen åt sig.. man ringer inte till en politiker och säger saker som det han gjorde.
I synnerhet inte om man har vapen samt bor nära kungens sommarresidens.
Mindre bra kombo 😃
2021-05-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det ligger mycket i det du skriver, jag tror att han har blivit itutad att EB blåst han på nästan 2 mille. Vilket inte stämde.
Sen blev nog sötebrödsdagarna indragna bums och han blev "hjälpt" med revison som flyttar och styr honom ekonomiskt. troligen tills det inte finns något mer att hämta.
Jag kan inte annat än förundras över att Mz inte ser och sätter stopp på detta vansinne.
Det kanske blir en slant över om han bara informerar gubben.

Om jag varit i Mzs kläder...
jag hade blivit härsket sur över tilltaget att sälja när han lovat att jag ska få ärva, medveten om att han har fodringar hos fogden och antagligen redan bränt handpenningen samt bli medveten om hans anhäng och få veta att hans polare brukar smöra med äldre barnlösa män..
Jag hade nog tagit ett djupt andetag och försökt hålla mig undan tills det hela gått åt en det ena eler det andra hållet och först då krävt minst den andel jag lämnade.
2021-05-19, 19:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om jag varit i Mzs kläder...
jag hade blivit härsket sur över tilltaget att sälja när han lovat att jag ska få ärva, medveten om att han har fodringar hos fogden och antagligen redan bränt handpenningen samt bli medveten om hans anhäng och få veta att hans polare brukar smöra med äldre barnlösa män..
Jag hade nog tagit ett djupt andetag och försökt hålla mig undan tills det hela gått åt en det ena eler det andra hållet och först då krävt minst den andel jag lämnade.

Esbjörn har själv uppgett, att han i det närmaste löst ut de andra från fastigheten.
Matz var då den enda han inte löst ut.
2021-05-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
För Ebba är situationen svår. Det är lätt att förstå både henne och säljaren. Ebba upplever att hon gjort rätt och beskylls för att ha behandlat Esbjörn fel. Jag själv skulle också bli mycket frustrerad över sådana beskyllningar. Han har ingått ett avtal och sedan ångrat sig - om det visar sig vara juridiskt möjligt återstår att se.

En annan aspekt är att anledningen till att Esbjörn ändrat sig är påtryckningar från närstående - han vill förmodligen heldre ha goda relationer med dem än med Ebba.

Ebba kan aldrig vinna i detta moraliska dilemma. Förlorar hon juridiskt, kommer det att skildras som om hon både moraliskt och juridiskt gjort fel. Vinner hon juridiskt kommer det att framställas som moraliskt fel.

Hennes bästa väg ut är att så tyst och diskret som möjligt dra sig ur affären.

Men frågan är hur mycket det uppmärksammas. KD och Ebba som vill respektera äldre får här ett problem.
Ska Esbjörns förmåga att ingå avtal respekteras?
Ska Ebba säga att givetvis förstår inte en man på 81år vad han gör - jag borde vetat. Är det att respeketera äldre?
Möjligen kan hon säga: Jag har funderat länge och jag accepterar att Esbjörn ångrat sig. Den senare formuleringen bygger på att Esbjörn förstått, Ebba gjort rätt och Esbjörn ändrat sig. Det är en möjlig räddning för Ebba. Hon får inte köpa huset men behåller större delen av sin heder och repekterar Esbjörn.
Heder? Vilka fel? tror inte hon vill förlora 390000:-Håll ut
2021-05-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, det finns ett köpekontrakt som följer alla formkrav enligt JB. Blir konfunderad att du nämner det som svar till mig då jag aldrig påstått något annat. Hur som...
Även med detta köpekontrakt så kan det annulleras men det kräver en ny överenskommelse mellan Esbjörn och EB. Vissa här anser att det finns en sådan överenskommelse (avtal). Jag anser inte att det gör det och hela mitt inlägg handlade om varför jag inte anser att det finns något annat giltigt avtal mellan Esbjörn och EB än just detta köpekontrakt som både du och jag hänvisar till.
Blev kanske fel men rätt ändå my bad
2021-05-19, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stämmer, det var till den 25/5-2021 Katrin hade tid på sig att komma in med sina argument men ho brukar ju vara snabb så jag chansade på att det redan inkommit.

Men som du skriver ska bli väldigt intressant hur Katrin bemöter det senaste infallet från E*björns team.

Är det inte dags att Katrin inger det skriftliga sakkunnigutlåtande som hon avvaktade med i Aktbil 69? https://docdro.id/Yn7goqh
2021-05-19, 22:14
Medlem
trngws avatar
Citat:

Trngw har försökt mena på att detta nya avtal inte skulle hålla juridiskt därför att det handlar om ett fastighetsköp som kräver vissa formkrav för att gälla. Jag hävdar att detta avtal inte alls styrs av JBs formkrav därför att det inte i sig är ett köp av fastighet utan ett avtal om att bryta ett avtal om fastighetsköp. Eftersom avtalet i sig inte handlar om detta fastighetsköp så menar jag att JB inte är tillämplig. Nu är inte jag någon juridisk expert men detta är min tolkning.

Till att börja med, jag har inte "försökt mena" att "det nya avtalet" inte håller juridiskt. Jag påstår med bestämdhet att det inte gör det.

Med din argumentation skulle man kunna avtalat muntligt om att man skall genomföra ett fastighetsköp vilket man avser stadfästa skriftligen. Detta muntliga avtal skulle då vara juridiskt bindande och tvingande för såväl köparen som säljaren. Jag utgår ifrån att du trots att du inte är någon juridisk expert, förstår varför ovanstående inte är möjligt, samt analogin till förevarande tvist.

Därtill gör du, som den juridiska expert du inte är, misstaget att tro att "det nya avtalet" är ett avtal om att bryta ett tidigare avtal. Men, se, det går inte att avtala om att bryta ett redan ingånget avtal om fastighetsköp. Lagen medger ingen sådan möjlighet. Avtalet är ingånget, och giltigt. Om affären skall "brytas" i betydelsen att äganderätten skall återgå till den ursprungliga säljaren, så måste ett nytt avtal om överlåtese upprättas. Och återigen så tillåter inte lagen att något sådant avtal ingås med mindre än att det är skriftligt upprättat i enlighet med stipulerade formkrav.

Allt ovanstående är i linje med Jordabalken kap 4.

Du skriver att du "menar att JB inte är tillämplig", men du missar helt att ange på vilka grunder du menar detta och med stöd av vilka lagparagrafer du hävdar att man kan avtala bort ett ingånget giltigt skriftligt formriktigt avtal om fastighetsköp, enbart genom att skriva något på Facebook.

Avslutningsvis så är "det ny avtalet" inget avtal, det är på sin höjd en avsiktsförklaring. Ty, ett "avtal" om återgång av fastighetsköp tarvar återigen lite mer substans än "jag vill inte sälja" samt "om han verkligen inte vill sälja och inte förstod vad han gjorde, så kommer jag inte genomdriva affären". Det är t.ex. saker som vem som skall stå för vilka kostnader som den ursprungliga affären har inneburit. I detta fallet stipulerar, som jag också redan påtalat åtskilliga gånger, "det nya avtalet" att Esbjörn skall återbetala handpenningen senast den 4e september. Men det gjorde inte Esbjörn, och redan där har han alltså brutit även mot "det nya avtalet", och inte heller detta kan därför anses giltigt, ens om det hade kunnat anses giltigt utan detta avtalsbrott.

Ser med spänning fram emot en juridiskt hållbar förklaring som motsäger allt ovanstående!
Senast redigerad av trngw 2021-05-19 kl. 22:17.
2021-05-19, 22:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ebba kan aldrig vinna i detta moraliska dilemma. Förlorar hon juridiskt, kommer det att skildras som om hon både moraliskt och juridiskt gjort fel. Vinner hon juridiskt kommer det att framställas som moraliskt fel.

Fel. Tvärtom. Ebba har redan vunnit moraliskt. Det har Binninge och Esbjörn sett till. I stort sett hela svenska folket har sedan länge förstått galoppen. Esbjörn är en sur och tvär gammal gubbe och Binninge en ful ljugande pedofil. Ebba däremot blev vald till Årets Kvinna nr 2 och har fortsatt ett skyhögt förtroende hos väljarna jämfört med övriga småpartiledare.

Citat:
Hennes bästa väg ut är att så tyst och diskret som möjligt dra sig ur affären.

Fel. Tvärtom. Ebbas bästa väg ut är att hela folket får reda på sanningen, och det har de ju fått. Därmed är hon redan rent moraliskt vinnaren i detta, och snart är hon även jurudiskt vinnaren. Så gott som hela svenska folket, förutom en liten klick reserver till begåvningsreserven, har insett allt detta. Det enda som krävdes var att Ebba berättade sanningen om Binninge och att Markus Oscarsson sedan lät Esbjörn berätta sanningen om varför han ångrat sig samt säga några extremt illa valda ord om Ebba som alla insåg att hon inte förtjänade. Ja, utom den där lilla klicken då.

Citat:
Men frågan är hur mycket det uppmärksammas. KD och Ebba som vill respektera äldre får här ett problem.

Tja du, i i stort sett alla tidningar och TV kanaler, på bästa sändningstid. Hur har du kunnat missa det?
Inte konstigt att hela svenska folket har fattat galoppen. utom den där lilla klicken.

Citat:
Ska Esbjörns förmåga att ingå avtal respekteras?

Varför skulle den inte göra det? Vem har någonsin påstått att den inte respekteras?
Har du missat att en professor, en läkare och ett gäng psykologer alla är överens om att det inte är något fel på Esbjörns förmåga att ingå avtal?

Citat:
Ska Ebba säga att givetvis förstår inte en man på 81år vad han gör - jag borde vetat. Är det att respeketera äldre?

Varför i herrans namn skulle Ebba säga att män på 81 år inte förstår vad de gör? Hur kan du vara så fördomsfull? Hur kan du tro att alla andra och alldeles särskilt KDs partiledare skulle vara så fördomsfull? Du tillhör den där lilla klicken, va?
,
Citat:
Möjligen kan hon säga: Jag har funderat länge och jag accepterar att Esbjörn ångrat sig. Den senare formuleringen bygger på att Esbjörn förstått, Ebba gjort rätt och Esbjörn ändrat sig. Det är en möjlig räddning för Ebba. Hon får inte köpa huset men behåller större delen av sin heder och repekterar Esbjörn.

Heder? Där kom den.

Det är lustigt hur ni kvinnohatare bara ser allting ur ett perspektiv - Ebba ska respektera Esbjörn. Men aldrig tänker tanken, att - Esbjörn skall respektera såväl Ebba som det avtal han ingått. Hur är det med Esbjörns respekt för Ebba? Det har du aldrig ens tänkt tanken kring, va? Hoppas du skäms.

Men, faktum är, Ebbas "heder" har aldrig stått på spel, om vi nu ska tala i sådana osvenska termer. Och Ebba har redan vunnit detta rent moraliskt. Och snart juridiskt.

Om det är någon som förlorat sin "heder", så är det Esbjörn. Han har visat sig vara en tvär, tjurig gubbe som föraktar och objektifierar kvinnor. Värsta sorten. Fullständigt hederslös.
2021-05-19, 22:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Även med detta köpekontrakt så kan det annulleras

Kan du då vänligen referera till den lagparagraf som du stödjer dig emot när du hävdar att ett köpeavtal om fastighet kan annulleras!?

Det skall bli extremt intressant att läsa om detta, och vilka förutsättningar som då är aktuella, till exempel hur lång tid efter att avtalet ingåtts, som det kan annulleras, eller om man till och med kan begära att fastighetsköpsavtal kan annulleras decennier efter att de ingåtts. Det är ju trots allt en hel del saker som behöver regleras rent juridiskt, kring en sådan annullering.

Det vore också extremt intressant om du kunde hänvisa till några sådana faktiska annulleringar som har skett, gärna någon som varit föremål för tvist. Jag menar, det kan ju inte vara första gången i världshistorien som det händer, i så fall, särskilt inte om man nu med bestämdhet vet att det är möjligt. Då måste det finnas referenser till det.
2021-05-19, 22:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han insåg nog sitt misstag samt att han troligen drog öronen åt sig.. man ringer inte till en politiker och säger saker som det han gjorde.
I synnerhet inte om man har vapen samt bor nära kungens sommarresidens.
Mindre bra kombo 😃

Nej, det puckot fick nog påhälsning av en viss myndighet, och sedan har vi inte hört ett endaste pip från det hållet. Skulle inte förvåna mig om de ganska omgående hittade ett helt gäng anledningar att låsa in den galningen.
2021-05-19, 22:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Är det inte dags att Katrin inger det skriftliga sakkunnigutlåtande som hon avvaktade med i Aktbil 69? https://docdro.id/Yn7goqh

Man kan tycka att hon bör inkomma med det senast den 25e. Men hon har fått ok från såväl domstolen som motparten att avvakta med just denna bevisning, och hon har meddelat att hon avser inkomma med den. Så det är typiskt en sådan sak som domstolen kan tillåta tas in i ett senare skede, även efter att slutlig bevisuppgift skall ha lämnats in. Så det kan hända att Katrin väljer att avvakta med den till närmare huvudförhandlingen i höst. Hon kan fortsatt hänvisa till eventuell möjlighet till förlikning. Det kan ju vara så att hon skickar ännu en, för motparten, mördande skarp inlaga angående det påhittade "nya avtalet", med följden att Esbjörns knattefotbollslag av advokater inser att målet är hopplöst förlorat, och förmår Esbjörn att kasta in handduken. Det skulle då bli en besparing för Esbjörn att detta utlåtande inte begärts in.

Men jag håller det inte för otroligt att hon ändå inkommer med den, inte minst som en påtryckning gentemot Esbjörn för att visa att han är kokt, om han nu verkligen inte redan har förstått det.
2021-05-20, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Man kan tycka att hon bör inkomma med det senast den 25e. Men hon har fått ok från såväl domstolen som motparten att avvakta med just denna bevisning, och hon har meddelat att hon avser inkomma med den. Så det är typiskt en sådan sak som domstolen kan tillåta tas in i ett senare skede, även efter att slutlig bevisuppgift skall ha lämnats in. Så det kan hända att Katrin väljer att avvakta med den till närmare huvudförhandlingen i höst. Hon kan fortsatt hänvisa till eventuell möjlighet till förlikning. Det kan ju vara så att hon skickar ännu en, för motparten, mördande skarp inlaga angående det påhittade "nya avtalet", med följden att Esbjörns knattefotbollslag av advokater inser att målet är hopplöst förlorat, och förmår Esbjörn att kasta in handduken. Det skulle då bli en besparing för Esbjörn att detta utlåtande inte begärts in.

Men jag håller det inte för otroligt att hon ändå inkommer med den, inte minst som en påtryckning gentemot Esbjörn för att visa att han är kokt, om han nu verkligen inte redan har förstått det.

Ja, att avvakta med utlåtandet är nog en bra strategi. Den annalkande sommaren med sin nyhetstorka kan vara ytterligare en parameter att väga in, beroende på om man vill undvika eller bejaka exponering i media.
Senast redigerad av vonEisen 2021-05-20 kl. 07:25. Anledning: Tog bort en stor bokstav som hamnat fel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in