2021-05-12, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du visar inte din poäng alls. Vad ska Ebba göra med sin äganderätt menar du?
Vad i praktiken kan Ebba göra enligt ovanstående citat? Förklara du som menar du är expert.

Ebba var tvungen att fråga Esbjörn = Esbjörn hade beslutsrätt.
Nu fattar jag inte din fråga. Menar du att citatet under gäller juridiskt?

Enl mitt citat så har köparen beslutsrätt så snart köpeavtalet är påskrivet. Hon kan röja tex utan samråd juridiskt. Sedan kanske man gör det för att det är en trevlig gest. Vilket är vad hon gjort.
2021-05-12, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Binninge borde anmälas för falsk tillvitelse.
Ja faktiskt. Men han skulle väl klara sig på att han anmälde på uppdrag av en icke juridiskt kunnig person.
2021-05-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu fattar jag inte din fråga. Menar du att citatet under gäller juridiskt?

Enl mitt citat så har köparen beslutsrätt så snart köpeavtalet är påskrivet. Hon kan röja tex utan samråd juridiskt. Sedan kanske man gör det för att det är en trevlig gest. Vilket är vad hon gjort.

Har det inte varit tillträde så kan det snarare vara så att då begår hon hemfridsbrott.
Det handlar INTE om ägandeskap. Eller att hon i praktiken äger träden. En ägare får inte göra vad som helst bara för att det finns ett ägande, har någon annan fastigheten som "sin" får man vänta, eller fråga alltså har Esbjörn beslutsrätt.

Hur tolkar du in att hon kan göra vad som passar hennes planer utan samråd?
Var går gränsen tänker du?
2021-05-12, 08:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Definitionsmässigt är ju körsbärsträd inte "stora", men bara mindre träd är nog fel sagt.

Tex
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=7

Varför skulle man göra så här? För att kunna dra upp roten?
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=8

Stubben på sidan 13 är iallafall betydligt äldre än det övriga. Säkert ett, två år gammal eller mer. Visar på att det har röjts innan Ebba kom dit, så alla träd är inte heliga.

Sedan gillar jag hur man lägger en kvist över snittytan, istället för en linjal eller liknande. Det är trots allt bevismaterial det handlar om.

En stubbes storlek är bara en ledtråd till hur stort trädet har varit. Inte hur stort det var, eller i vilket skick det var, när Ebba röjde.

Förstår dock inte Ebbas röjningstaktik med att fälla träd och låta de ligga kvar. Ser ju ännu mer risigt ut då och blir ännu mer besvärligt att röra sig på tomten.
2021-05-12, 08:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Angående röjningen är det bara att läsa i polisrapporten (finns länkad i tidigare inlägg).

Ebba ringer o frågar om hon får bredda lite grann vid infarten. Esbjörn säger ok.

Sen kommer kompani Busch o sågar o röjer både här o där på tomten samt färgmarkerar större träd o det gillar inte Esbjörn eftersom de inte avtalat detta.
Detta sker innan tillträdesdatumet = Esbjörn har full beslutsrätt över vad som får göras på fastigheten.

Intressant att han också nämner att han varit på banken i Uppsala för att återbetala handpenningen men inte lyckats. Här tjatar Ebba-klanen hela tiden om att han tjuvhåller på handpenningen.

Ett intressant beteende hos vissa Ebbaiter här i tråden att istället för att bemöta sakfrågor kör man direkt med personangrepp.
Hur tror du/ni att du/ni ska vinna argumentationen när ni avslöjar er själva som just de idioter ni tillskriver era meningsmotståndare? Skärpning!

I och med att Esbjörn skriver på, så upphör hans rätt att ensidigt besluta vad som görs med fastigheten. Vore rätt märkligt annars, om säljarna kunde göra vad som helst då.
2021-05-12, 08:44
Medlem
Citat:
Det är dåligt underlag till polisanmälan som orsakar diskussionen och osäkerheten. I rapporten nämns diametrar på fällda träd av 3 st på 55 cm och 1 på 80 cm. Ingen bild verkar visa nåt i närheten av dessa mått. Om man vill visa på bild att så skett så är väl minimikravet att lägga med ett måttband av nåt slag så man kan bedöma storleken. Bilder utan mått stödjer bara teorier om överdrift i det här fallet.

Jag har sysslat med olika prov och utredningar i många år och en bild utan mått skulle i nästan alla sammanhang ansetts som totalt oanvändbar och inte använts.

Det finns en anledning till att tex polisen har måttskala på sina utredningsbilder.

I och med att köpeavtalet signerats har Ebba rätt att röja på tomten. Att Esbjörn gett tillåtelse är bara en bekräftelse utan egentlig juridisk betydelse.

Men du måste ju skilja på anmälan där det INTE står någon mått på träden. Och tänker man till, en polisanmälan var motiverad. Hade de inte agerat kanske Ebba sågat ned de märkta träden.

Och sedan Esbjörns förhör där han ur sitt skarpa minne anger mått.

Där har vi det igen - Esbjörn verkar förvirrad. För stora diametrar, om det var radie eller omkrets som egentligen menades vet vi inte.
Hur många träd var det egentligen? Vem anmälde? Redovisningsbyrå?

Svart-på-vitt, gubben har dålig verklighetsuppfattning.
2021-05-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
I och med att Esbjörn skriver på, så upphör hans rätt att ensidigt besluta vad som görs med fastigheten. Vore rätt märkligt annars, om säljarna kunde göra vad som helst då.

har jag tagit upp vad säljare får göra eller inte göra?
Esbjörn är den som har fastigheten till sitt förfogande, han har inte lämnat över.
MEN inte direkt att han får riva huset, eller att HAN får såga ned träd.
Ebba hade köpt fastigheten med alla träd.

Dock - om han vill sitta höstskuggan under alla dessa träd en sista månad, så är det hans rättighet att få göra det tills han lämnat över fastigheten.
2021-05-12, 08:48
Medlem
Citat:
Stubben på sidan 13 är iallafall betydligt äldre än det övriga. Säkert ett, två år gammal eller mer. Visar på att det har röjts innan Ebba kom dit, så alla träd är inte heliga.

Sedan gillar jag hur man lägger en kvist över snittytan, istället för en linjal eller liknande. Det är trots allt bevismaterial det handlar om.

En stubbes storlek är bara en ledtråd till hur stort trädet har varit. Inte hur stort det var, eller i vilket skick det var, när Ebba röjde.

Förstår dock inte Ebbas röjningstaktik med att fälla träd och låta de ligga kvar. Ser ju ännu mer risigt ut då och blir ännu mer besvärligt att röra sig på tomten.

men det var väl Ebbas pappa som var där och viftade med en motorsåg.
Lekte skogsarbetare.
2021-05-12, 08:51
Medlem
Citat:
Har det inte varit tillträde så kan det snarare vara så att då begår hon hemfridsbrott.
Det handlar INTE om ägandeskap. Eller att hon i praktiken äger träden. En ägare får inte göra vad som helst bara för att det finns ett ägande, har någon annan fastigheten som "sin" får man vänta, eller fråga alltså har Esbjörn beslutsrätt.

Hur tolkar du in att hon kan göra vad som passar hennes planer utan samråd?
Var går gränsen tänker du?
Nej hon begår inte hemfridsbrott.
Nej Esbjörn har inte beslutsrätt.

Köparen har större juridiska rättigheter än du tror. Följande citat från samma advokatbyrå är ett exempel:
” Dom av Svea hovrätt (ÖH 9463-08) om köpares rätt att säga upp hyresavtal
I ett liknande avgörande som nr 2 ovan gällde frågan om köparens rättighet att säga upp ett hyresavtal trots att köparen vid uppsägningen ännu inte hade tillträtt fastigheten. Hovrätten uttalade i sin dom att köparen genom ingåendet av köpeavtalet hade blivit behörig att rättsligt förfoga över fastigheten och att säga upp det i målet aktuella hyresavtalet”

Du påstår att jag ser mig som expert. Det är fel. Jag trodde tidigare som du att tex tillträdesdagen hade stor betydelse juridiskt i ett avtal som ebbas. Jag har lärt mig att så inte är fallet. Man kan även finna info med hjälp av sökmotorer att det som betyder nåt är signaturen på köpeavtalet. Och det är vad som visar sig i den här rättsprocessen.
2021-05-12, 08:56
Medlem
Citat:
Nej hon begår inte hemfridsbrott.
Nej Esbjörn har inte beslutsrätt.

Köparen har större juridiska rättigheter än du tror. Följande citat från samma advokatbyrå är ett exempel:
” Dom av Svea hovrätt (ÖH 9463-08) om köpares rätt att säga upp hyresavtal
I ett liknande avgörande som nr 2 ovan gällde frågan om köparens rättighet att säga upp ett hyresavtal trots att köparen vid uppsägningen ännu inte hade tillträtt fastigheten. Hovrätten uttalade i sin dom att köparen genom ingåendet av köpeavtalet hade blivit behörig att rättsligt förfoga över fastigheten och att säga upp det i målet aktuella hyresavtalet”

Du påstår att jag ser mig som expert. Det är fel. Jag trodde tidigare som du att tex tillträdesdagen hade stor betydelse juridiskt i ett avtal som ebbas. Jag har lärt mig att så inte är fallet. Man kan även finna info med hjälp av sökmotorer att det som betyder nåt är signaturen på köpeavtalet. Och det är vad som visar sig i den här rättsprocessen.

men, jaha? Det där bevisar ingenting.

jag vet vad tillträdesdagen betyder, att köpekontraktet har mycket för äganderätten.
Nu pratar vi om förfogande.

Så i ditt HR-exempel, köparen sa upp hyresavtalet. Ok. Sen?
Fick köparen direkt gå in i sitt nyköpta hus? Nej. Hyresgästen hade inte flyttat ut (antar jag).
Senast redigerad av Garre74 2021-05-12 kl. 09:04.
2021-05-12, 09:07
Medlem
Citat:
men, jaha? Det där bevisar ingenting.

jag vet vad tillträdesdagen betyder, att köpekontraktet har mycket för äganderätten.
Nu pratar vi om förfogande.

Så i ditt HR-exempel, köparen sa upp hyresavtalet. Ok. Sen?
Fick köparen gå in i sitt nyköpta hus? Nej.
Att en dom från en hovrätt inte bevisar nåt? Märkligt.

Du pratar om förfogande. Jag kommenterade att köparen har rätt att göra en väldig massa utan säljarens godkännande och det är inte olagligt samt att rätten kommer vid köpeavtalet och inte tillträdet.

Ang att gå in i det nya huset i exemplet så får man inte gå in i en annan persons fasta bostad hur som helst innan uppsägningstiden gått ut, det vet jag. Men det är inte frågan här.
2021-05-12, 09:09
Medlem
Citat:

Hittar ingen stubbe sidan 13

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in