Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Har det inte varit tillträde så kan det snarare vara så att då begår hon hemfridsbrott.
Det handlar INTE om ägandeskap. Eller att hon i praktiken äger träden. En ägare får inte göra vad som helst bara för att det finns ett ägande, har någon annan fastigheten som "sin" får man vänta, eller fråga alltså har Esbjörn beslutsrätt.
Hur tolkar du in att hon kan göra vad som passar hennes planer utan samråd?
Var går gränsen tänker du?
Nej hon begår inte hemfridsbrott.
Nej Esbjörn har inte beslutsrätt.
Köparen har större juridiska rättigheter än du tror. Följande citat från samma advokatbyrå är ett exempel:
” Dom av Svea hovrätt (ÖH 9463-08) om köpares rätt att säga upp hyresavtal
I ett liknande avgörande som nr 2 ovan gällde frågan om köparens rättighet att säga upp ett hyresavtal trots att köparen vid uppsägningen ännu inte hade tillträtt fastigheten. Hovrätten uttalade i sin dom att köparen genom ingåendet av köpeavtalet hade blivit behörig att rättsligt förfoga över fastigheten och att säga upp det i målet aktuella hyresavtalet”
Du påstår att jag ser mig som expert. Det är fel. Jag trodde tidigare som du att tex tillträdesdagen hade stor betydelse juridiskt i ett avtal som ebbas. Jag har lärt mig att så inte är fallet. Man kan även finna info med hjälp av sökmotorer att det som betyder nåt är signaturen på köpeavtalet. Och det är vad som visar sig i den här rättsprocessen.