2021-05-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Jag vet inte,men jag är totalt övertygad om att pilotglasögonmannen är lösningen på hela denna historia. När detta med högt uppsatta politiker kommer upp så tror jag att det börjar brännas riktigt rejält. Skulle inte tro att en vanlig snubbe skulle kunna tysta dom som vet och även snacka sig ur detta med typ hot mot polisen. Det är i det närmaste helt jäkla galet att ingen vågar öppna sin käft? Hade inte Helena några vänner?
Det har jag frågat mig själv många gånger, var fan är de som älskade Helena. De som ansåg att hon var värdefull?
Polisen har bett om tystnad men så här länge och när de inte kommit någon vart, skulle skitit i polisen och allt annat. Många talar gott om Helena, säger sig varit hennes vänner, troligtvis blev de det efter försvinnandet för det är mer värde i att vara hennes vän än själva värdet i att hon var deras. Galenskap.
Och om de tar aset som gjort detta så var det säkert precis den de misstänkt, blaha blaha.

Om pilot är mannen som omtalas på bron av vittne som beskrev Helenas klädsel så kan vi glömma MK där för hon skulle reagerat på att Helene gick bredvid någon väldigt lång i jämförelse med henne, långt innan hon tänkte byxor. Vet ej hur lång men jag minns att trots att jag inte direkt är kort så kände jag mig väldigt kort bredvid honom.
Citera
2021-05-20, 00:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Jag vet inte,men jag är totalt övertygad om att pilotglasögonmannen är lösningen på hela denna historia. När detta med högt uppsatta politiker kommer upp så tror jag att det börjar brännas riktigt rejält. Skulle inte tro att en vanlig snubbe skulle kunna tysta dom som vet och även snacka sig ur detta med typ hot mot polisen. Det är i det närmaste helt jäkla galet att ingen vågar öppna sin käft? Hade inte Helena några vänner?

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Instämmer i att det är knepigt att inte mer blivit officiellt men snackas gör det ju. Inte minst det jag tidigare betonar med Per W*a inlägg på twitter till KM. Kom också ihåg kopplingen till UrA vad gäller högt uppsatta politiker. Det blir lite konspiration att prata omvända initialer som jag ser det, vilka sakliga argument finns eg för MK som pilot? Känns inte övertygande men bra med alla spår såklart. Intressant med boken å tjejkompisen, det vore intressant att veta vem det är. Verkar vara trovärdiga uppgifter i boken, Ulrikas hemfärd pga magen är tex helt verifierade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det har jag frågat mig själv många gånger, var fan är de som älskade Helena. De som ansåg att hon var värdefull?
Polisen har bett om tystnad men så här länge och när de inte kommit någon vart, skulle skitit i polisen och allt annat. Många talar gott om Helena, säger sig varit hennes vänner, troligtvis blev de det efter försvinnandet för det är mer värde i att vara hennes vän än själva värdet i att hon var deras. Galenskap.
Och om de tar aset som gjort detta så var det säkert precis den de misstänkt, blaha blaha.

Om pilot är mannen som omtalas på bron av vittne som beskrev Helenas klädsel så kan vi glömma MK där för hon skulle reagerat på att Helene gick bredvid någon väldigt lång i jämförelse med henne, långt innan hon tänkte byxor. Vet ej hur lång men jag minns att trots att jag inte direkt är kort så kände jag mig väldigt kort bredvid honom.

Det mesta tyder på att KM är "mannen med pilotglasögon", men det skadar inte att utmana med nya tänk ibland. Om det nu är KM som är "mannen med pilotglasögon" verkar det nu vara en öppen historia om hur han faktiskt tog sig till inflyttningsfesten - och hur han blev bjuden. Åkte Ulrika och Helena själva till festen eller fick "mannen med pilotglasögon" skjuts av dem dit? Om inte, hur tog han sig dit? Om Ulrika och Helena åkte själva faller Prinzezzans information om att KM var med i bilen och att KM:s dåvarande sambo körde. Kan Prinzezzan kolla med sin källa igen?

Det ska ju ha varit så att reportern Per Warvlin på Mariestads-Tidningen vände sig direkt - och helt öppet - till KM efter radioprogramserien, men man får ju verkligen hoppas att han gjorde det för att han hade blivit förhandsinformerad av Pernilla och Mats och inte efter att läst "skvaller" på Flashback. Må för guds skull det sistnämnda inte vara fallet.

Och visst är det intressant med kopplingen till politiker och rättsväsendet. Mika*el Kjellqu*ists mamma har haft toppjobb i kommunpolitiken i Mariestad för S, och Urb*an Ahl*in (KM:s kusin, enligt vad som sägs i tråden) har ju som bekant jobbat politiskt för S hela livet. Det finns en stark gemensam nämnare här. Dessutom ska alltså Mika*el ha starka kopplingar till rättsväsendet i Skövde, och gissningsvis borde även Urb*an ha sådana kontakter.

Mitt enda problem är fortfarande om jag kan lita på utpekandet av KM (då det kom väldigt samordnat i PM direkt i samband med radioprogramserien), men tills vidare har jag inget bättre alternativ, även om jag håller dörren för andra namn. Men en sak är säker: I den här tråden gäller det att vara misstänksam mot precis allt och alla (användarnamn).
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-20 kl. 01:15.
Citera
2021-05-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
../..Om det nu är KM som är "mannen med pilotglasögon" verkar det nu vara en öppen historia om hur han faktiskt tog sig till inflyttningsfesten - och hur han blev bjuden. Åkte Ulrika och Helena själva till festen eller fick "mannen med pilotglasögon" skjuts av dem dit? Om inte, hur tog han sig dit? Om Ulrika och Helena åkte själva faller Prinzezzans information om att KM var med i bilen och att KM:s dåvarande sambo körde. Kan Prinzezzan kolla med sin källa igen?. ../..

En konspiration där politiker och ett rättsväsende skulle vara inblandat blir ganska oseriöst eller spekulationer om ett raderat foto på en fb sida. Just sånt som jag tror kan få andra på forumet att inte vilja vara kvar. Men intressant hur mannen med pilotglasögon kom till Töreboda? Hade han bil? eller fick han skjuts av Ullrika och Helena? och var det BW tjej som var hemma hos Ullrika samma natt? Gick hon tillbaka till stan borde hon nästan ha mött Helena?
Citera
2021-05-21, 15:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
En konspiration där politiker och ett rättsväsende skulle vara inblandat blir ganska oseriöst eller spekulationer om ett raderat foto på en fb sida. Just sånt som jag tror kan få andra på forumet att inte vilja vara kvar. Men intressant hur mannen med pilotglasögon kom till Töreboda? Hade han bil? eller fick han skjuts av Ullrika och Helena? och var det BW tjej som var hemma hos Ullrika samma natt? Gick hon tillbaka till stan borde hon nästan ha mött Helena?

Jag har aldrig skrivit att politiker och rättsväsende skulle vara inblandade - bara att två personer som figurerar i tråden har kopplingar dit.

I övrigt tror jag inte att du har förstått vad det där fotografiet faktiskt kan betyda. En person (Mika*el) lade upp fotografiet på sin Facebook men tog bort det, sannolikt när det kommenterades av divadnil i tråden 2018. En annan person (BW) har fotografiet kvar på sin Facebook, men har klippt bort just Mika*el. Med tanke på att Mika*el kommenterade fotografiet i mycket positiva ordalag (bland annat om BW), verkar det som att Mika*el inte hade några som helst problem med de andra personerna på fotografiet - däremot verkar BW ha problem med Mika*el. Jag vet att det fanns tråddeltagare som reagerade samt tänkte mycket och länge om just det förhållandet.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-21 kl. 15:54.
Citera
2021-05-21, 20:15
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit att politiker och rättsväsende skulle vara inblandade - bara att två personer som figurerar i tråden har kopplingar dit.

I övrigt tror jag inte att du har förstått vad det där fotografiet faktiskt kan betyda. En person (Mika*el) lade upp fotografiet på sin Facebook men tog bort det, sannolikt när det kommenterades av divadnil i tråden 2018. En annan person (BW) har fotografiet kvar på sin Facebook, men har klippt bort just Mika*el. Med tanke på att Mika*el kommenterade fotografiet i mycket positiva ordalag (bland annat om BW), verkar det som att Mika*el inte hade några som helst problem med de andra personerna på fotografiet - däremot verkar BW ha problem med Mika*el. Jag vet att det fanns tråddeltagare som reagerade samt tänkte mycket och länge om just det förhållandet.
Vad kommenterade han?
Citera
2021-05-21, 21:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det mesta tyder på att KM är "mannen med pilotglasögon", men det skadar inte att utmana med nya tänk ibland. Om det nu är KM som är "mannen med pilotglasögon" verkar det nu vara en öppen historia om hur han faktiskt tog sig till inflyttningsfesten - och hur han blev bjuden. Åkte Ulrika och Helena själva till festen eller fick "mannen med pilotglasögon" skjuts av dem dit? Om inte, hur tog han sig dit? Om Ulrika och Helena åkte själva faller Prinzezzans information om att KM var med i bilen och att KM:s dåvarande sambo körde. Kan Prinzezzan kolla med sin källa igen?

Det ska ju ha varit så att reportern Per Warvlin på Mariestads-Tidningen vände sig direkt - och helt öppet - till KM efter radioprogramserien, men man får ju verkligen hoppas att han gjorde det för att han hade blivit förhandsinformerad av Pernilla och Mats och inte efter att läst "skvaller" på Flashback. Må för guds skull det sistnämnda inte vara fallet.

Och visst är det intressant med kopplingen till politiker och rättsväsendet. Mika*el Kjellqu*ists mamma har haft toppjobb i kommunpolitiken i Mariestad för S, och Urb*an Ahl*in (KM:s kusin, enligt vad som sägs i tråden) har ju som bekant jobbat politiskt för S hela livet. Det finns en stark gemensam nämnare här. Dessutom ska alltså Mika*el ha starka kopplingar till rättsväsendet i Skövde, och gissningsvis borde även Urb*an ha sådana kontakter.

Mitt enda problem är fortfarande om jag kan lita på utpekandet av KM (då det kom väldigt samordnat i PM direkt i samband med radioprogramserien), men tills vidare har jag inget bättre alternativ, även om jag håller dörren för andra namn. Men en sak är säker: I den här tråden gäller det att vara misstänksam mot precis allt och alla (användarnamn).

Min fetmarkering.

Jag har kollat upp detta återigen.

Källa 1. Enligt källa 1 så körde KM:s ex KJ bilen, och hon körde därefter till sitt jobb i Skövde. Både Helena och KM var med i bilen till Töreboda. Om syster U var med i samma bil var inte källan helt säker på, men antagligen. (Detta styrks väl också genom uttalanden i boken, att de (H+U) åkte i egen (privat?) bil till Töreboda.

Källa 2. (Oberoende av källa 1.) KM var med Helena och Ulrika i bilen till Töreboda. Detta fick källa 2 höra av en av dem som åkte i bilen till Töreboda.
Citera
2021-05-21, 22:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Här är det!

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Nej du har missuppfattat det. M*ikael K*jellquist har lagt upp bilden med sig själv och M*athias O*hlsson och B*jörn W*allberg där han taggat dessa två och skrivit "EM-gänget 1992" och "Någon till höger där tycks vara i fiiiin form. Dåvarande sambo" (Den som ser ut till att vara på lyset och i fiiiin form är BW)
Den som klipper bort en person på kortet är Björn. Han klipper bort Mikael som han var dåvarande sambo med 1992???
Därför tycker jag det är extra intressant!
Så Björn bodde kanske tillsammans med Mikael under EM 92. Kanske var de flera som bodde på ett ställe under denna period just för att kolla på fotbollen tillsammans. EM i fotboll pågick den 10 juni-26 juni 1992 och spelades i Sverige. Det här har jag skrivit om tidigare och det är inte helt ointressant i mina ögon.

Den som tar kortet var tydligen smal och smärt på den tiden enligt MK och BW vilket man då kan tänka sig att han inte längre är (om det nu har någon betydelse) Kan den som tar kortet vara HJ eller tom KM?
Citera
2021-05-21, 22:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Min fetmarkering.

Jag har kollat upp detta återigen.

Källa 1. Enligt källa 1 så körde KM:s ex KJ bilen, och hon körde därefter till sitt jobb i Skövde. Både Helena och KM var med i bilen till Töreboda. Om syster U var med i samma bil var inte källan helt säker på, men antagligen. (Detta styrks väl också genom uttalanden i boken, att de (H+U) åkte i egen (privat?) bil till Töreboda.

Källa 2. (Oberoende av källa 1.) KM var med Helena och Ulrika i bilen till Töreboda. Detta fick källa 2 höra av en av dem som åkte i bilen till Töreboda.

Men detta blir ju helknasigt! Om KM:s ex körde bilen och sedan tog den till jobbet i Skövde (sannolikt då till KSS), hur i hela friden kan då Ulrika hämta bilen i Töreboda på söndagen - ihop med plånboken? För det verkar ju nu som att Ulrika faktiskt hämtade bilen i Töreboda på söndagen. KM:s ex kör väl knappast bilen tillbaka till Töreboda efter nattskiftet - boende i Mariestad som hon är - och lämnar den där för att själv ta bussen tillbaka till Mariestad runt 07:30? (Det gick garanterat inte ens en buss då ...) Jag tror att "Källa 1" pratar strunt! Om KM:s ex kör till jobbet i Skövde efter inflyttningsfesten i Töreboda, bör det i rimlighetens namn ha varit i sin egen bil (eller i KM:s bil). Nu kan ju för all del "egen bil" betyda att det var i "privat bil" och inte i taxi, men trassligt blir det.

Angående andra stycket: Vi vet ju från radioprogramserien att Helena, Ulrika och "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM) åkte med i taxin till Mariestad (kanske var det en till person). Så långt allt väl.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-21 kl. 22:32.
Citera
2021-05-21, 22:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men detta blir ju helknasigt! Om KM:s ex körde bilen och sedan tog den till jobbet i Skövde (sannolikt då till KSS), hur i hela friden kan då Ulrika hämta bilen i Töreboda på söndagen - ihop med plånboken? För det verkar ju nu som att Ulrika faktiskt hämtade bilen i Töreboda på söndagen. KM:s ex kör väl knappast bilen tillbaka till Töreboda efter nattskiftet - boende i Mariestad som hon är - och lämnar den där för att själv ta bussen tillbaka till Mariestad? Jag tror att "Källa 1" pratar strunt! Om KM:s ex kör till jobbet i Skövde efter inflyttningsfesten i Töreboda, bör det i rimlighetens namn ha varit i sin egen bil (eller i KM:s bil).

Angående andra stycket: Vi vet ju från radioprogramserien att Helena, Ulrika och "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM) åkte med i taxin till Mariestad (kanske var det en till person). Så långt allt väl.

Ja, men det är väl så det har framgått, att KJ körde dit dem i sin bil, innan hon fortsatte till sitt jobb? Sedan tog H, U och KM taxi till Mariestad och på söndagen tog U sin (?) bil till Töreboda för att hämta det Helena hade glömt. Har jag missat något här? Jag litar fullt på båda källorna!
Citera
2021-05-21, 22:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Lyssnade på ljudboken "Mardrömmen i Mariestad" av danska journalisten Lotte Dalgaard.
Kanske redan har ventilerats i tråden men Ullrika och Helena tar deras bil till Töreboda och parkerar den där. Sen taxi tillbaka och Ullrika har ont i magen och vill därför åka hem. På natten kommer en orolig och upprörd tjejkompis hem till Ullrika efter ett bråk med sin pojkvän. Under tiden när tjejkompisen är hemma hos Ullrika på natten ringer Helena från stadshotellet och berättar hur kul hon haft det. Efter samtalet beger sig tjejkompisen in mot stan igen. Dagen efter beger sig Ullrika till Pernilla W i Töreboda för att hämta plånboken de åker tillbaka till Mariestad och vid lunchtid kommer vänner hem till Ullrika och de hjälps åt att leta i närområdet. Senare kommer Ullrikas föräldrar och på kvällen kommer en polis och hittar sandalerna efter att ha letat på den tänkbara vägen Helena kan ha tänkt sig gå hem.

Vilken tid ringde Helena hem till Ullrika? Var inte det precis innan stängningen?
Vem var tjejen som kom hem till Ullrika på natten?
Hur tog sig Ullrika till Töreboda om hennes bil var där?
Vilka vänner letade i närområdet?
Letade man inte då på den tänkbara vägen Helena kan ha tänkt sig gå?

Nytt för mig var också att man funnit fotavtryck i buskarna i närheten till hjulspåren i sanden. Borde man kanske ha en fot storlek åtminstone? Eller sjabbla polisen bort det också.

Citat:
Ja, men det är väl så det har framgått, att KJ körde dit dem i sin bil, innan hon fortsatte till sitt jobb? Sedan tog H, U och KM taxi till Mariestad och på söndagen tog U sin (?) bil till Töreboda för att hämta det Helena hade glömt. Har jag missat något här? Jag litar fullt på båda källorna!

Det verkar finnas tveksamheter om bilresan till inflyttningsfesten!

"Ja, men det är väl så det har framgått, att KJ körde dit dem i sin bil, innan hon fortsatte till sitt jobb?"
Det är du som har delgett tråden detta från första början (!), journalisten säger något annat! Du har missat något!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-21 kl. 22:47.
Citera
2021-05-21, 22:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det verkar finnas tveksamheter om bilresan till inflyttningsfesten!

"Ja, men det är väl så det har framgått, att KJ körde dit dem i sin bil, innan hon fortsatte till sitt jobb?"
Det är du som har delgett tråden detta från första början (!), journalisten säger något annat!

Jag litar på mina källor. Jag vet vem/vilka mina källor fått sina uppgifter från, och det är väl så nära "pudelns kärna" man kan komma, utan att överdriva.

Du skrev och bad mig kolla med min källa igen (jag kollade båda källorna igen), så jag kan bara tala om vilka uppgifter jag fick (igen). Jag tror på deras utsagor. Du tror på vad/hur du vill.
Citera
2021-05-21, 23:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag litar på mina källor. Jag vet vem/vilka mina källor fått sina uppgifter från, och det är väl så nära "pudelns kärna" man kan komma, utan att överdriva.

Du skrev och bad mig kolla med min källa igen (jag kollade båda källorna igen), så jag kan bara tala om vilka uppgifter jag fick (igen). Jag tror på deras utsagor. Du tror på vad/hur du vill.

Jag förstår att du menar att dina källor skulle vara "väldigt centrala", men vi lämnas ändå åt fem alternativ:

1) Journalisten har fel (av en eller annan anledning).
2) Du har fel (eller dina "centrala" källor har fel).
3) Du vill leda oss fel.
4) Journalisten har rätt.
5) Du har rätt.

Jag låser mig inte för något alternativ, men några av dem måste bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in