2021-05-19, 15:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Absolut, och tidigare var husköpare säkert rätt väl insatta i hur detta ska läsas och vad saker kostar. Nu i panikläget med vilda budgivningar och snabba försäljningar (vilket tidigare mer gällde på BR-marknaden) är jag inte så säker på att det undersöks lika väl. Det kan vara BR-generationen som nu hoppar över till huslivet med mer låneutrymme än förstånd.
Jag tror det är rätt ont om personer som inte läser besiktningsinstrumentet ganska noga. Visserligen behöver man vara observant på saker som inte inspekterats.

Fast å andra sidan. Köper man en bostad för 12M så är någon mille extra i renovering inte hela världen. 10% av värdet faller inom det naturliga bud spannet. Det är alltid en hög med saker som man vill förändra och många hur som säljs ligger efter med underhållet. Dödsbon och liknande. Eller varför inte detta intressanta objekt som ligger ute nu?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-malarhojden-stockholms-kommun-sexstyversgrand-2-17545162

(FB) Misstänkt mord i Västertorp (Sthlm), en gripen. 21-01-15.
2021-05-19, 18:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag tror det är rätt ont om personer som inte läser besiktningsinstrumentet ganska noga. Visserligen behöver man vara observant på saker som inte inspekterats.

Fast å andra sidan. Köper man en bostad för 12M så är någon mille extra i renovering inte hela världen. 10% av värdet faller inom det naturliga bud spannet. Det är alltid en hög med saker som man vill förändra och många hur som säljs ligger efter med underhållet. Dödsbon och liknande. Eller varför inte detta intressanta objekt som ligger ute nu?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-malarhojden-stockholms-kommun-sexstyversgrand-2-17545162

(FB) Misstänkt mord i Västertorp (Sthlm), en gripen. 21-01-15.

Vi får väl "agree to disagree" på just den punkten. Att köpare av BR inte läser årsredovisningen har tidigare lyfts fram som ett problem, och när dessa går vidare och köper hus kan de ta med sig sitt slentrianbeteende även dit, men skitsamma.

Att slänga upp ytterligare 10% till renovering när husköpare redan tömt sina ekonomiska resurser och maxat sina lån kanske inte är det enklaste. Skillnad om man sålt en lägenhet för 5M och köper ett hus för 6M. Nu handlar klivet kanske om 7M till 10M. Maxbelåning hos ett högavlönat par ligger runt 8M så dagens huspriser i Stockholm ligger helt klart på gränsen för vad topp-10% kan klara av, och då krävs ändå tidigare vinster sk. bostadskarriär, maxade lån och höga utgifter (3% amortering).
2021-05-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dozem
Huset i fråga gick för 11,1 miljoner. Bör dock tilläggas att det faktiskt var ovanligt fräscht och mysigt, men ändå helt sinnessjukt pris. Man kan ju dock hoppas att det var nån rik jävel där det inte gör så mycket om några miljoner går i svinn, men troligare att det är någon stackare som fått maxat lånelöfte och blivit fartblind, blandat ihop miljoner med hundralappar och snart sitter där med skyhöga amorteringskrav och kostnader hen inte räknat med...
Det som är lite märkligt är att det där huset går att bygga helt nytt för under 8 miljoner idag inkl tomt. Ännu billigare om man är byggare och gör grund och bygger huset i lösvirke. Då blir det 3 millar i vinst ungefär.
2021-05-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det som är lite märkligt är att det där huset går att bygga helt nytt för under 8 miljoner idag inkl tomt. Ännu billigare om man är byggare och gör grund och bygger huset i lösvirke. Då blir det 3 millar i vinst ungefär.

Tror faktiskt man kan komma billigare undan än så. Det var ett Götenehus, de brukar väl gå på någonstans mellan 2,5-5 mille med totalentreprenad (sedan kan man så klart lägga dit massor med tillval). Hittade en tomt i Tullinge på samma gata som är en bra bit större än för det sålda huset och den såldes för 2,4 mille (iofs för ett år sedan, men hittade också en annan tomt som såldes för bara några månader sedan, på en annan gata iofs men tre gånger så stor än för huset i fråga som gick för 2,5 mille). Vet inte vilken modell av Götenehus detta var, men låt oss säga att man betalar 2,5 för tomten och 3 för huset på totalentreprenad. Då är det en vinst på 5,5 mille, dvs 100%
2021-05-19, 22:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu har galenskaperna nått nya höjder. Jag har följt den här tråden i flera år till och från och har under hela den tiden tyckt att vi har en bubbla både på börsen och bostadsmarknaden. Men det som sker just nu är ju till och med värre än den extrema prisuppgången vi hade mellan 2014-2018.
Eftersom du haft uppfattningen att det är en bubbla så lär den bli större och större med tiden.
Det är halverade priser eller mer så du ser framför dig då?

Citat:
Här är ett exempel från verkligheten i Tullinge söder om Stockholm. En vanlig förort med mycket villor men ändå klassat som ett område med lite lägre status än t.ex Huddinge.
Ett fint hus byggt 2012, 180 kvm, litet garage och knappt 1000 kvm tomt med skaftväg. Mycket fint och modernt hus med ett bra läge. Budet är i skrivande stund 10,6 miljoner kronor och kan bli högre.
Jag tittade på hemnet när du postade detta i går. Men hittade inte det då. Verkade ha sålts innan du skrev.
Andra försäljningar av större hus där indikerade ca 38K/kvm. Så det var nog något extra med det huset.

Citat:
Jag bor själv i ett hus i Tullinge som är lite äldre men är 30 kvm större och har större garage och större tomt. Mitt hus är nyrenoverat och med ny panna, vitvaror och mycket annat. Driftkostnaden är ungegär på samma nivå. Min bedömning är att husen är likvärdiga på det mesta förutom att mitt är 30 kvm större.
För exakt tre år och en månad sedan separerade jag och löste ut min partner. Vi gjorde tre värderingar och snittet på dessa var 6,7 miljoner kr.
Jag tror att med de renoveringar som gjorts sen dess så hade marknadsvärdet då varit 7,5 miljoner kr och som den galna marknaden är idag är det inte omöjligt att huset skulle säljas för 11 miljoner kr. En helt galen värdeökning på 3,5 miljoner kr på drygt 3 år.
Eller 47% ökning om man vill se det på det sättet.
Jag har även sett att folk räknar ut värdeökningen per dag. Så i mitt fall har priset/värdet ökat 3111 kr per dag sen april 2018.
Skulle kunna vara så att du inte får ut så mycket som du tror.

En villa i Tullinge som var ute hade bud på 5.6 MSEK. Den var 155+55 kvm om jag inte missminner mig. Kanske är den nivån som gäller.

Citat:
Man måste vara blind om man inte ser vad som håller på att hända. Jag funderar starkt på att sälja och flytta ut på landet, köpa ett gammalt fint hus och renovera det istället för att jobba. När crachen kommer har jag många miljoner att investera i något kul.
Det finns folk som gjort det. Och gjorde det för länge sedan. Du är sent ute.
Du skulle ha sålt redan för 20 år sedan.

Citat:
Galenskap!
Finns folk som har sålt för länge sedan och hankar sig fram i HR medan dom väntar på kraschen, då dom ska fynda. Så här efter 15 år väntar dom fortfarande. Den hugade kan ju räkna ut hur mycket dom har tjänat på det.
2021-05-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Eftersom du haft uppfattningen att det är en bubbla så lär den bli större och större med tiden.
Det är halverade priser eller mer så du ser framför dig då?

Jag tittade på hemnet när du postade detta i går. Men hittade inte det då. Verkade ha sålts innan du skrev.
Andra försäljningar av större hus där indikerade ca 38K/kvm. Så det var nog något extra med det huset.

Skulle kunna vara så att du inte får ut så mycket som du tror.

En villa i Tullinge som var ute hade bud på 5.6 MSEK. Den var 155+55 kvm om jag inte missminner mig. Kanske är den nivån som gäller.

Det finns folk som gjort det. Och gjorde det för länge sedan. Du är sent ute.
Du skulle ha sålt redan för 20 år sedan.

Finns folk som har sålt för länge sedan och hankar sig fram i HR medan dom väntar på kraschen, då dom ska fynda. Så här efter 15 år väntar dom fortfarande. Den hugade kan ju räkna ut hur mycket dom har tjänat på det.
Jag har svårt att följa ditt resonemang gällande att jag skulle sålt för 20 år sen? Då var mitt hus inte ens byggt.

Gällande det aktuella huset så vet jag vad jag pratar om. Jag har själv byggt många många hus på spekulation och sålt så jag vet att det är en valig villa i övre medelklass. Trivselhus, Myresjö, Götenehus, Anebyhus mm är identiska produkter och en 180 kvm 1,5 plansvilla är inget märkvärdigt. Inte heller läget var något utöver det vanliga. Dessutom är huset 9 år gammalt vilket innenbär att vitvaror ska bytas snart, huset kanske måste målas om snart, värmepumpen behöver ofta en renovering efter 10 år osv.
Men visst var huset fint och med en fantastiskt fin trädgård. Men det motiverar inte priset på något sätt för det huset.
2021-05-20, 01:43
Medlem
DVikings avatar
Tullinge (Botkyrka) villan:

https://www.booli.se/bostad/2001288

Att köpa en tomt och bygga ett hus verkar kunna ge ungefär 100% påslag. Räcker att en eller två spekulanter med mer låneutrymme än vett dyker upp på visning så är det underliggande värdet inte av någon större vikt längre.
2021-05-22, 18:47
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/har-byggs-fardiga-lagenheter-ihop-som-lego/
Helt färdiga lägenheter med kök, badrum och sovrum rullar ut från en industrilokal i östra Norrbotten. Prefabricerade bostäder är en marknad som lockar allt fler aktörer.

”Digitaliseringen driver utvecklingen”, säger Anton Lundholm på Isolamin i Överkalix.

Det här var lite roligt. Här är några som gör något (till skillnad från alla de som bara sitter och gnäller på forumet. Och menar att någon annan skall göra något).

Det dom borde göra är bara att lägga över produktionen i Baltikum så dom får ned kostnaden ytterligare.

Men detta är ett utmärkt initiativ. På det här viset får man ned kostnaderna för dyra byggjobbare och hantverkare.
2021-05-23, 11:59
Medlem
Citat:
Helt färdiga lägenheter med kök, badrum och sovrum rullar ut från en industrilokal i östra Norrbotten. Prefabricerade bostäder är en marknad som lockar allt fler aktörer.

”Digitaliseringen driver utvecklingen”, säger Anton Lundholm på Isolamin i Överkalix.

Det här var lite roligt. Här är några som gör något (till skillnad från alla de som bara sitter och gnäller på forumet. Och menar att någon annan skall göra något).

Det dom borde göra är bara att lägga över produktionen i Baltikum så dom får ned kostnaden ytterligare.

Men detta är ett utmärkt initiativ. På det här viset får man ned kostnaderna för dyra byggjobbare och hantverkare.
Det de borde göra är att betala tillbaka sina studielån. Gör de inte det borde staten genast stoppa detta bygget och beslagta eventuella tillgångar.
2021-05-23, 12:02
Medlem
Citat:

Det de borde göra är att betala tillbaka sina studielån. Gör de inte det borde staten genast stoppa detta bygget och beslagta eventuella tillgångar.

Att lägga över produktionen i Baltikum har vi gjort i Sverige i trettio år så det är inte så revolutionerande som du tror.
2021-05-23, 12:10
Medlem
Citat:

Att lägga över produktionen i Baltikum har vi gjort i Sverige i trettio år så det är inte så revolutionerande som du tror.
2021-05-23, 12:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Outsourcing är mycket riktigt vad man gjorde förr, men det kanske är vad byggbranschen nu kommer till när andra industrier robotifierar, automatiserar och digitaliserar.

Lönerna i Baltikum är dock närmare hälften mot svenska så det lönar sig knappt med andra faktorer i åtanke. Dessutom är hantverkare och byggjobbare endast en bråkdel av den totala kostnaden så det har ingen större betydelse.

Ett steg på vägen är detta dock för den oproduktiva byggsektorn och förhoppningsvis blir det som de tror att mycket händer de kommande åren. Standardiserade 3D-printade hus med robotar som installerar färdiga moduler byggda i fabrik kanske man får se inom 10 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in