2021-05-19, 17:11
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Det finns inget försäkringsbolag som täcker denne typ av skador.

En skada ska vara plötslig och oförutsedd.

Om det inte anses vara normalt slitage är det tillverkaren som du ska ge dig på.

Vilken del av din försäkring tycker du ska täcka denne typ av skada och varför?

I alla bilförsäkringar oavsett bolag står detta tydligt i vilkoren.

Ditt exempel med en sten hade försäkringen funkat i med skadan är plötslig och oförutsedd.

Tydligen gör Folksam och andra bolag det enligt verkstaden jag lämnade in den hos, som gjort sånna rep tidigare.
Citera
2021-05-19, 17:17
Medlem
Supranoos avatar
Det som jag stör mig mest på är att de också säger i telefonen när jag ringer på morgonen att den är godkänd och det under dagen kommer skickas till verkstaden och att de kan påbörja reparationen. För att sen 5 timmar senare skicka ett meddelande på deras hemsida om att det inte godkänns.
Citera
2021-05-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Tydligen gör Folksam och andra bolag det enligt verkstaden jag lämnade in den hos, som gjort sånna rep tidigare.

Antingen ljuger han på verkstaden eller är okunnig!

Vilkoren för bilförsäkringar är likadan oavsett bolag förutom småsaker som självrisk , tillägg osv.

Har precis läst både IF och Folksam.
Det står i båda att tyvärr kan inte en bilförsäkring täcka allt pga att premie skulle bli orimligt dyr.

Vagnskada täcks endast vid dessa 3händelser:
Trafik
OLYCKA utifrån tex fallande träd.
3 man= skadegörelse.

Det står att försäkringen inte täcker köld , väta osv.

Detta är tillverkarens ansvar att bygga bilar/använda matrial som är anpassad för vårat klimat.

Jag gillar inte hur försäkringsbolag kan ha olika vilkor på tex villaförsäkringar som man inte kan förvänta sig kunder ska sätta in sig i.

Men i detta fallet är det glasklart ingen skadereglerare ovsett bolag hade godkänt denne skada.

Alla som jobbat på försäkringsbolag, seriös verkstad kan intyga detta.
Citera
2021-05-19, 17:28
Medlem
Citat:
Det som jag stör mig mest på är att de också säger i telefonen när jag ringer på morgonen att den är godkänd och det under dagen kommer skickas till verkstaden och att de kan påbörja reparationen. För att sen 5 timmar senare skicka ett meddelande på deras hemsida om att det inte godkänns.

Personen har gjort ett tjänstefel vilket är beklagligt är du verkligen säker på de godkänt det muntligt? Det är mot alla rutiner på försäkringsbolag.

Så du fick betala 9000 istället för 3000 kr i självrisk?
Citera
2021-05-19, 17:29
Medlem
Citat:
Har stor helförsäkring, den bästa de har, självrisk på 3000.

Det är Trygg-Hansa som hänvisar till garantin.

Bilen kostade 145 000 och jag är av den person som vill att saker ska vara i originalskick då jag vill få ut så mycket som möjligt i andrahandsvärde. Vi alla är olika!

Skadeverkstaden har "bankat till den, och vill ha 9000:-...

Folksam har jag hört mycket bra om, har tänkt byta bort alla mina försäkringar till dem.

Skadeverkstaden har garanterat inte bara ”bankat till den” utan har nog lagt betydligt mer tid är så på skadan, kanske lackat med..?
Citera
2021-05-19, 17:34
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Skadeverkstaden har garanterat inte bara ”bankat till den” utan har nog lagt betydligt mer tid är så på skadan, kanske lackat med..?

Ja självklart har det gjort det, menar att de har redan åtgärdat felet.
Citera
2021-05-19, 17:35
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Personen har gjort ett tjänstefel vilket är beklagligt är du verkligen säker på de godkänt det muntligt? Det är mot alla rutiner på försäkringsbolag.

Så du fick betala 9000 istället för 3000 kr i självrisk?

Ja, frågade igen om det var godkänt och om verkstaden kunde påbörja arbetet. Vilket de kunde enligt honom. Ville inte missa min bokade tid och vänta en månad till. 9000 ligger notan på nu.
Citera
2021-05-19, 17:39
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Antingen ljuger han på verkstaden eller är okunnig!

Vilkoren för bilförsäkringar är likadan oavsett bolag förutom småsaker som självrisk , tillägg osv.

Har precis läst både IF och Folksam.
Det står i båda att tyvärr kan inte en bilförsäkring täcka allt pga att premie skulle bli orimligt dyr.

Vagnskada täcks endast vid dessa 3händelser:
Trafik
OLYCKA utifrån tex fallande träd.
3 man= skadegörelse.

Det står att försäkringen inte täcker köld , väta osv.

Detta är tillverkarens ansvar att bygga bilar/använda matrial som är anpassad för vårat klimat.

Jag gillar inte hur försäkringsbolag kan ha olika vilkor på tex villaförsäkringar som man inte kan förvänta sig kunder ska sätta in sig i.

Men i detta fallet är det glasklart ingen skadereglerare ovsett bolag hade godkänt denne skada.

Alla som jobbat på försäkringsbolag, seriös verkstad kan intyga detta.

Hoppas inte så är fallet, men jag har börjat ställa in mig på det.
Citera
2021-05-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ja, frågade igen om det var godkänt och om verkstaden kunde påbörja arbetet. Vilket de kunde enligt honom. Ville inte missa min bokade tid och vänta en månad till. 9000 ligger notan på nu.

Jag har kollat upp det nu med en bekant på Folksam.

De har märkesförsäkring för Hyundai och det stämmer de har problem med Väta/köld just därför innehåller Hyundai försäkringen ett extra skydd mot dessa skador.

Det är väldigt ovanligt att en märkesförsäkring täcker dessa typer av skador.

Jag gissar det är därför du inte har folksam för premien är därför dyrare.

Verkstaden du var på hänvisar såklart till att folksam täcker det för de gör det just på Hyundai.

Men på en vanlig helförsäkring täcker inte folksam eller något annat bolag denne typ av skador.
Citera
2021-05-19, 19:19
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Jag har kollat upp det nu med en bekant på Folksam.

De har märkesförsäkring för Hyundai och det stämmer de har problem med Väta/köld just därför innehåller Hyundai försäkringen ett extra skydd mot dessa skador.

Det är väldigt ovanligt att en märkesförsäkring täcker dessa typer av skador.

Jag gissar det är därför du inte har folksam för premien är därför dyrare.

Verkstaden du var på hänvisar såklart till att folksam täcker det för de gör det just på Hyundai.

Men på en vanlig helförsäkring täcker inte folksam eller något annat bolag denne typ av skador.

Tack så mycket för att du kontaktade din bekanta!

Precis, jag hade Folksam och gick över till Trygg-Hansa då det var billigare hos dem. Fan att man aldrig fått reda på detta...
Citera
2021-05-19, 19:54
Medlem
Citat:

Precis, jag hade Folksam och gick över till Trygg-Hansa då det var billigare hos dem. Fan att man aldrig fått reda på detta...

Måste säga du haft maximal otur enda skillnaden på en märkesförsäkring mot en vanlig helf brukar vara:

Garanterade original delar och märkesverkstad, vilket inte spelar så stor roll förutom för andrahandsvärdet på fåtal bilar.

MotorElektronik täcks lite fler år/mil vilket endast är värt just det året/milen.

Eller om man totalkvaddar bilen kan man tex få marknadsvärde plus 25% vilket kan vara väldigt bra.

Väldigt tråkigt du blev lovad något som din försäkring inte täcker;(
Citera
2021-05-19, 20:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

Trygg-Hansa...

Är det dig de sjunger om i den här låten:

https://youtu.be/1jUaKhri6UM?t=102
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in