2021-05-19, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag vet att det ibland från båda sidor undras eller hoppas andra muslimska och/eller arabiska länder ska gripa in. Men egentligen, varför skulle de göra det? Vare sig alla muslimer eller araber är likadana, det finns ett antal olika sekter, familjer, klaner och inriktningar. Shia/Sunni kanske den mest kända indelningen, shia har hemmaplan i Iran, och Iran är perser.

Så att blanda ihop alla dessa är bara rent fel, och därför också fel att hoppas på att alla magiskt ska göra gemensam sak för de är inte en grå massa utan massvis med olika individer från olika klass, olika språk, olika liv och tro.

Vad är frågan? Judarna är också en blandad församling från olika länder och olika klaner. Judarna har bara varit duktiga på att manipulera med goyim.
Citera
2021-05-19, 15:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du struntar i att peka på Palestinas skuld?
Korrekt!

Helt irrelevant när man diskuterar Israels krigsförbrytelser. På alla sätt och vis även juridiskt.

Som sagt, det går inte att kvitta mot varandra och man får inte döda ens terrorister hursomhelst.
Citera
2021-05-19, 15:53
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du struntar i att peka på Palestinas skuld?

Hamas skuld är så att det är helt upp till dom om dom vill rädda palestinierna eller offra dom i samband med deras terroraktioner mot demokratin Israel.
Citera
2021-05-19, 15:54
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Vad är frågan? Judarna är också en blandad församling från olika länder och olika klaner. Judarna har bara varit duktiga på att manipulera med goyim.

Min poäng är att araber, Judar och muslimer är individer med en mängd olika åsikter och leverne inom varje grupp. Håller du med?
Citera
2021-05-19, 15:57
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Korrekt!

Helt irrelevant när man diskuterar Israels krigsförbrytelser. På alla sätt och vis även juridiskt.

Som sagt, det går inte att kvitta mot varandra och man får inte döda ens terrorister hursomhelst.

Vad tycker du om att enbart fokusera på Hamas terror-handlingar och säga att Israels handlingar är irrelevanta?
Citera
2021-05-19, 16:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vad tycker du om att enbart fokusera på Hamas terror-handlingar och säga att Israels handlingar är irrelevanta?
Men det är väl vad många gör i tråden redan. Jag har inget att tillägga där.
Citera
2021-05-19, 16:07
Medlem
arbetets avatar
Jepp! the Abraham Accords were DOA!

MICHELLE GOLDBERG

Kushner’s Absurd Peace Plan Has Failed
“We are witnessing the last vestiges of what has been known as the Arab-Israeli conflict,” Jared Kushner crowed in The Wall Street Journal two months ago.

He was surveying the results of the Abraham Accords, the ersatz Middle East peace plan he helped negotiate under Donald Trump. At the heart of his supreme self-assurance, and of the accords themselves, was the deadly fiction that the Palestinians were so abject and defeated that Israel could simply ignore their demands.

“One of the reasons the Arab-Israeli conflict persisted for so long was the myth that it could be solved only after Israel and the Palestinians resolved their differences,” wrote Kushner. “That was never true. The Abraham Accords exposed the conflict as nothing more than a real-estate dispute between Israelis and Palestinians that need not hold up Israel’s relations with the broader Arab world.”

To circumvent that dispute, the United States set about bribing other Arab and Muslim countries to normalize relations with Israel. The United Arab Emirates got an enormous arms deal. Morocco got Trump to support its annexation of the Western Sahara. Sudan got taken off America’s list of state sponsors of terrorism.

But the explosion of fighting in Israel and Palestine in recent days makes clear something that never should have been in doubt: justice for the Palestinians is a precondition for peace. And one reason there has been so little justice for the Palestinians is because of the foreign policy of the United States.
https://www.nytimes.com/2021/05/17/opinion/us-israel-palestine-jared-kushner.html?smid=tw-share
Citera
2021-05-19, 16:09
Medlem
Helt sjukt hur svt vinklar rapporteringen just nu. Rapport kl. 16 visar en flygbombning mot en bil direkt träff för att sedan Visa upp ett hus i ruiner och påstå att upp till 40 civila befann sig där. Dåligt gjort och löjligt desperat vem tror dom att dom lurar eller skulle bry sig?
Citera
2021-05-19, 16:10
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Men det är väl vad många gör i tråden redan. Jag har inget att tillägga där.

Ett förslag på vad du hade kunnat tillägga skulle kunna vara det jag gör, och har gjort ett par gånger. Ett dött palestinskt barn är lika mycket värt som ett dött judiskt barn, och att vi kan fördöma terror från båda sidor.

För mig är det väldigt enkelt att säga, och oavsett om någon är Hamas-kramare eller cheerleader för Israel så tycker jag vi borde kunna enas om just bara detta.
Citera
2021-05-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ge tre exempel på de skarpa förslag som du hävdar att man tackar nej till.

De ville inte ens svara när 1967-års gränser var aktuell utan valde krig istället och det norska förslaget på 90-talet där de skulle fått den största delen av västbanken.

Jag tror att det finns ingen palestinsk ledare som skulle överleva med att gå med på en kompromiss med judarna om landsområden. Det enda som gäller är att den judiska staten ska bort.

Det sägs om Arafat att han aldrig missade att missa en chans. Det var väl för att han inte ville dö.

Palestinierna till Jordanien och judarna får behålla det som de blev tilldelade 1922 är det med realistiska alternativet idag.
Citera
2021-05-19, 16:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ett förslag på vad du hade kunnat tillägga skulle kunna vara det jag gör, och har gjort ett par gånger. Ett dött palestinskt barn är lika mycket värt som ett dött judiskt barn, och att vi kan fördöma terror från båda sidor.

För mig är det väldigt enkelt att säga, och oavsett om någon är Hamas-kramare eller cheerleader för Israel så tycker jag vi borde kunna enas om just bara detta.
Jag antar att USA inte skulle blockera ett krigsförbrytelseåtal mot Hamas så visst!

Det jag diskuterar är att USA blockera varje försök till det mot Israel. Och jag säger att det är det enda som gör att vi inte ser en radda av israeliska ledare och befäl inför skranket i Haag.
Citera
2021-05-19, 16:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jag antar att USA inte skulle blockera ett krigsförbrytelseåtal mot Hamas så visst!

Det jag diskuterar är att USA blockera varje försök till det mot Israel. Och jag säger att det är det enda som gör att vi inte ser en radda av israeliska ledare och befäl inför skranket i Haag.

Mig gör det inget om ledarna ställs inför domstol, det jag bryr mig om är vikten av konsekvens. Skulle en totalt opartisk domstol finnas, well låt dem döma Israeler, Palestinier och ett gäng andra från konflikter runtom i världen. Vad är viktigare än rättvisa? Tyvärr tror jag inte denna opartiska domstol finns, så jag sätter igen mitt hopp till att de båda sidorna ska tröttna på situationen och sätta sig ned igen och förhandla.

Jag tror det finns något som förklarar en del av problemet och varför ingen lösning finns, det finns grupper som stöder Israel, bara för att det är Israel. Och det finns grupper som attackerar Israel, bara för att det är Israel.

Därför är sådana här trådar så bra, och nödvändiga. Alla sidor kommer till tals, försvara Israel och bli ifrågasatt, försvara Hamas och bli ifrågasatt. Heja Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in