2021-05-19, 09:15
Medlem
Så det var inte (vad som hitills påståtts) en förgrämd väninna som låtit trasiga EA frontat hennes avsky mot män .

Nu kan Stoppa Pressarna avslöja att det var en man som polisanmälde den tidigare domaren vid Högsta domstolen.
– Det var inte hennes väninna (här avses Lambertz-kvinnans väninna, reds. anm.) som anmälde. Det var hennes pojkvän eller fd pojkvän.

https://stoppapressarna.se/svenskt/goran-lambertz-polisanmald-av-man-valdtakt

Blev EA tvungen att spela med om våldtäckten för att dölja att hon blev kåt på gubben. Blev hon inte våldtagen så var hon otrogen.
Senast redigerad av 90510 2021-05-19 kl. 09:19.
Citera
2021-05-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Så det var inte (vad som hitills påståtts) en förgrämd väninna som låtit trasiga EA frontat hennes avsky mot män .

Nu kan Stoppa Pressarna avslöja att det var en man som polisanmälde den tidigare domaren vid Högsta domstolen.
– Det var inte hennes väninna (här avses Lambertz-kvinnans väninna, reds. anm.) som anmälde. Det var hennes pojkvän eller fd pojkvän.

https://stoppapressarna.se/svenskt/goran-lambertz-polisanmald-av-man-valdtakt

Blev EA tvungen att spela med om våldtäckten för att dölja att hon blev kåt på gubben. Blev hon inte våldtagen så var hon otrogen.

Med "pojkvän" - menar man då H. S., som hon bodde ihop med?
Senast redigerad av MiggeO 2021-05-19 kl. 09:37.
Citera
2021-05-19, 12:33
Medlem
outoftheblues avatar
Helt otroligt! EA sökte väl GLs hjälp med förtalsmålet eftersom han tagit CWs parti och försvarat hennes och alla andra kvinnors rätt att namnge sina våldtäktsmän, varpå han skrev ett rättsutlåtande till stöd för EA. I söndags länkade han till sin söndagsbetraktelse om förtalsmålet på sin facebooksida, och bland kommentarerna hittade jag följande:
AB: Har du läst förundersökningen? Där framgår att CW först är stolt över att ha lägrat FV och att hon först efter flera års terapi "återfår" bortglömda minnen av att det var ett övergrepp. Anklagelsen kom ju 2011 och då hade bortglömda minnen försvunnit från domstolarna så därför lades det ju ner.

GL: nej, jag har inte läst förundersökningen.
Är det förundersökningen i förtalsmålet mot CW som avses? Förundersökningen mot FV är väl inte offentlig eftersom fallet las ner. Någon som läst och kan bekräfta att det stämmer att CW anklagelser mot FV bygger på bortträngda minen?

I vilket fall som helst anmärkningsvärt om GL missat att det handlade om CWs bortglömda minnen. Om det nu var så. GL tycks istället ha tagit CWs parti för att han fann hennes bok mer övertygande än FVs.

Intressant i sammanhanget att bortglömda minnen spelade en avgörande roll även i Quickfallet, då under ledning av den suspekta och nu avlidna psykoterapeuten Margit Norell vars många lärjungar, helt utan insyn tack vare den strikta patientsekretessen, sannolikt fortsätter i samma ovetenskapliga anda. Kanske någon av dem CW gick till.

Edit: Var hittar man förundersökningen etc i förtalsmålet mot CW? Sökfunktionen fungerar inte så bra och jag har inte lyckats hitta någon tråd om fallet på Flashback.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-19 kl. 13:27.
Citera
2021-05-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Med "pojkvän" - menar man då H. S., som hon bodde ihop med?
Det kanske någon annan kan svara på.
Citera
2021-05-19, 15:26
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Helt otroligt! EA sökte väl GLs hjälp med förtalsmålet eftersom han tagit CWs parti och försvarat hennes och alla andra kvinnors rätt att namnge sina våldtäktsmän, varpå han skrev ett rättsutlåtande till stöd för EA. I söndags länkade han till sin söndagsbetraktelse om förtalsmålet på sin facebooksida, och bland kommentarerna hittade jag följande:
AB: Har du läst förundersökningen? Där framgår att CW först är stolt över att ha lägrat FV och att hon först efter flera års terapi "återfår" bortglömda minnen av att det var ett övergrepp. Anklagelsen kom ju 2011 och då hade bortglömda minnen försvunnit från domstolarna så därför lades det ju ner.

GL: nej, jag har inte läst förundersökningen.
Är det förundersökningen i förtalsmålet mot CW som avses? Förundersökningen mot FV är väl inte offentlig eftersom fallet las ner. Någon som läst och kan bekräfta att det stämmer att CW anklagelser mot FV bygger på bortträngda minen?

I vilket fall som helst anmärkningsvärt om GL missat att det handlade om CWs bortglömda minnen. Om det nu var så. GL tycks istället ha tagit CWs parti för att han fann hennes bok mer övertygande än FVs.

Intressant i sammanhanget att bortglömda minnen spelade en avgörande roll även i Quickfallet, då under ledning av den suspekta och nu avlidna psykoterapeuten Margit Norell vars många lärjungar, helt utan insyn tack vare den strikta patientsekretessen, sannolikt fortsätter i samma ovetenskapliga anda. Kanske någon av dem CW gick till.

Edit: Var hittar man förundersökningen etc i förtalsmålet mot CW? Sökfunktionen fungerar inte så bra och jag har inte lyckats hitta någon tråd om fallet på Flashback.

Ja, om någon förtjänade den här juridiska-örfilen så är det GL. Vit riddare som fick smaka på sin egen medicin.

Det rättfärdigar givetvis varken EA's beteende eller den obefintliga rättssäkerheten för män i liknande mål.

Lite kul dock att det är just GL som fått ett uppvaknande på detta vis.
Senast redigerad av Vaxad 2021-05-19 kl. 15:30.
Citera
2021-05-19, 15:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, om någon förtjänade den här juridiska-örfilen så är det GL. Vit riddare som fick smaka på sin egen medicin.

Det rättfärdigar givetvis varken EA's beteende eller den obefintliga rättssäkerheten för män i liknande mål.

Lite kul dock att det är just GL som fått ett uppvaknande på detta vis.
Visst är det kul. Men det är även en jävla tur att det var GL. För hade det varit en helt okänd gubbe så hade sannolikt ingen ens hört talas om fallet, han hade blivit dömt & sannolikt dött i fängelse utan att någon någonsin fått reda på det.
Citera
2021-05-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det kul. Men det är även en jävla tur att det var GL. För hade det varit en helt okänd gubbe så hade sannolikt ingen ens hört talas om fallet, han hade blivit dömt & sannolikt dött i fängelse utan att någon någonsin fått reda på det.

Han hade med all säkerhet inte gått fri före en rättegång med allt det inneburit. ( längre häkte mm)
Citera
2021-05-19, 20:28
Medlem
outoftheblues avatar
Eftersom det tydligen var GLs bloggande till stöd för CW som fick EA att be honom om hjälp är det kanske på sin plats med lite mer info kring CWs anklagelser mot FV. De SMSade trevligt till varann efter natten tillsammans. De hade inte sex utan somnade trötta med kläderna på, men långt senare har hon beskrivit det som att hon skulle ha vaknat med hans penis i sin mun, vilket då skulle ha utgjort våldtäkten.

Det var inte en riktig psykoterapeut eller psykolog hon pratade med hösten 2011 (fem år efter natten med FV) utan en person som beskrivs som samtalsterapeut, vilket inte är en skyddad titel. Vem som helst får kalla sig det.
Av förundersökningen framgår det att det är i slutet av augusti 2011 som Cissi Wallin börjar hos samtalsterapeuten. De träffas en gång i veckan tills hon i december anmäler Virtanen för våldtäkt.

”Hon såg vad som hade skett”
Samtalsterapeuten berättar i förhör att hon i terapin frågat Wallin vad som hindrar henne från att anmäla Virtanen. Samtalsterapeuten säger också att hon tror att händelsen är ett förträngt trauma, men att Cissi Wallin slutat förtränga och att “hon såg vad som hade skett. Hon var fri, hon var fri.”
Ska man tolka det som att det tog fem år för CW att "minnas" att hon skulle ha vaknat med FVs penis i sin mun? Ett minne som tycks ha "grävts fram" under ledning av någon som kallar sig samtalsterapeut, men som 'inte utgett sig för att vara ”varken psykolog eller någonting annat”, och inte uttalat sig som expert i sitt vittnesmål'.

Och det räckte alltså för att GL skulle försvara CWs rätt att hänga ut FV som våldtäktsman. GLs svaghet är kanske att han för okritiskt tror på söta unga kvinnor. Själva poängen med just en rättegång är ju att där även presenteras ett försvar, och man kan föreställa sig att försvaret i FVs fall skulle ha varit ganska starkt eftersom anklagelsen tycktes bygga på ett förmodat bortträngt minne som efter fem år framkallats av en oprofessionell pseudoterapeut.

Även anklagelserna mot FV tycks alltså smulas sönder vid närmare granskning. Precis som mot Quick och GL.

Problemet med att släppa kvinnor fria att förtala män som aldrig åtalats är att anklagelserna då inte balanseras av ett försvar. Då har jag större förståelse för GLs utspel mot EA eftersom han bara försvarade sig mot hennes anklagelser, till råga på allt efter ett långt frihetsberövande. Åtminstone ärekränkningslagen tror jag ger visst utrymme för svar på tal.

Citat från https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/medierna-rapporterade-om-wallin-och-virtanen-utelamnade-centrala-delar-av-forundersokningen
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-19 kl. 20:33.
Citera
2021-05-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Om han hänger sig, hur f.n ska vi då få läsa hans uppdaterade blogg, den med qvickologier??

Nää, svenska helvetes Dödsmobbare kan lämna GL i fred i cellen en stund.
Görans handel o vandel kan tas senare, nu är det vår Justitiemördare-in-spe, EA, som det borde vändas upp ned på!!
VAD har detta psyko sysslat med, under de senaste femton åren??
Från den 18. mars, minsann, frågan är fortfarande; vad har "skärholmsTokan" ea eg. haft för sig i brottsväg, under de senaste femton åren.
Nån som kollat upp detta, ännu?!
Citera
2021-05-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag hittade igen länk så jag lade upp dokumentet på nytt.

Här: https://docdro.id/ShvmUuE

Edit: Fup Wallins våldtäktsanmälan - https://docdro.id/ftSZAB4

-------
Länk till Wallins uppbackade dåvarande blogg, där hon skriver om mötet med Wirtanen:
Vaknade upp i hans säng av att ljuset stack i ögonen som värkte av baksmälla och ångest. Han hade klätt av mig, mer än så vet jag inte. Jag minns inget av natten, inte ett skit. Jag tog mina grejer, spydde som en kalv på hans toa och gick hemåt.
https://web.archive.org/web/20080411225300/http://brudpepp.blogg.se/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-05-21 kl. 11:34.
Citera
2021-05-22, 14:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag hittade igen länk så jag lade upp dokumentet på nytt.

Här: https://docdro.id/ShvmUuE

Edit: Fup Wallins våldtäktsanmälan - https://docdro.id/ftSZAB4

-------
Länk till Wallins uppbackade dåvarande blogg, där hon skriver om mötet med Wirtanen:
Vaknade upp i hans säng av att ljuset stack i ögonen som värkte av baksmälla och ångest. Han hade klätt av mig, mer än så vet jag inte. Jag minns inget av natten, inte ett skit. Jag tog mina grejer, spydde som en kalv på hans toa och gick hemåt.
https://web.archive.org/web/20080411225300/http://brudpepp.blogg.se/
Tack för länkarna. Det anmärkningsvärda är att hon inget minns men ändå med absolut visshet tycker sig veta vad som hänt. GL försvarade hennes rätt att namnge sin förövare, som jag förstått utifrån logiken att offret var närvarande och vet vad som hänt. Men om hon inget minns, hur veta om återskapade bortträngda minnen är rekonstruktioner eller nykonstruktioner? Man kan tycka att det väcker rimligt tvivel. Medan EA verkar ha ljugit om att ha varit helt utslagen verkar CW ha varit helt utslagen. Men tycker sig ändå veta tillräckligt säkert för att hänga ut FV som en som drogat och våldtagit henne.
Citera
2021-05-23, 07:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Glädjande att GL fått distans till ärendet och annat att tänka på. Även om jag vill läsa boken får jag en känsla av att den är skriven lite för mycket i stundens hetta, även om då GL inte är känd för att omvärdera tidigare ståndpunkter. Resonemanget om att offentligt utan repressalier få namnge sin förövare borde ha fått sig en ny nyans men det tycks ju inte så.

I dagens betraktelse nåt helt annat.

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-312/

- Nej, men vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in