2021-05-19, 15:01
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag är lite ovillig att vilja definiera folkgrupper efter det ena eller det andra. Det blir lite som du är Hells Angels eller Dödspatrullen.

Man kan använda benämningar för att förenkla diskussion om vem som är vem. Men det finns ingen juridisk rätt eller betydelse i det hela.

Tack för ditt uppriktiga svar, jag håller med om att vissa saker inte helt enkelt låter sig definieras. Det är ändå mellanöstern vi talar om.

Jag kan kasta ut frågan om det är någon som vill försöka att svara, är palestinier araber?
Citera
2021-05-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Men om du inte definierar det genom språk att vara arab, hur gör du det då? Jag definierar det utifrån geografiskt ursprung, om jag måste välja en sak, arabisering är en annan sak.

Definitionen om vem som är jude har du nämnt, nu är jag lite nyfiken på hur du definierar arab och om palestinierna är det.
Det är ganska luddigt. Den ursprungliga Definitionen var personer.från arabiska halvön som härstammade från Abraham. Men nu är det va lugnare att man definierar det som personer som har sina rötter i arabvärlden och har arabiska som modersmål.
Citera
2021-05-19, 15:13
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ganska luddigt. Den ursprungliga Definitionen var personer.från arabiska halvön som härstammade från Abraham. Men nu är det va lugnare att man definierar det som personer som har sina rötter i arabvärlden och har arabiska som modersmål.

Håller med, inte superenkelt. Men enligt dig, tycker du att Palestinier är araber? Precis, finns även arabisering, ta Somalia som exempel.
Citera
2021-05-19, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Så du menar at man ska fortsätta disktuera den historiska rätten. Hur långt har den diskussionen kommit? Det finns bara en lösning. Israel tar hela Gaza och Västbanken. Sen kan du sitta och fundera hemma på kammaren vem som egentligen har rätt till landet. Om du nu vill slösa energi på det.

Bra idé, sen kan Sverige ta in alla palestinierna, finns ju gott om plats i Sverige, Reinfeldt's ord.
Citera
2021-05-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Varför mäkla fred? Det är uppenbart att muslimerna är olntresserade av fred. De har svarat nej till alla skarpa förslag hittills och föredragit krig. De vill enbart utrota staten Israel och där ligger problemet.
Ja alla har ju sin bild av vad fred betyder. Israel är utrotat betyder fred. Palestina är utrotat betyder fred.
hatet försvinner ju inte på flera generationer framöver.
Citera
2021-05-19, 15:25
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, Västledarna offrar palestinierna. Kanske lika bra att leta upp ett nytt "obebott" land åt dem?

Men jag undrar jag om inte arabvärlden kommer att röra på sig, 57 muslimska länder protesterade skarpt mot Israel och FN:s passivitet. En viktig skrivelse, som jag postade. Och kanske Ryssland och Kina kan göra något. I varje fall vill dessa att mer skall göras än bara skapa vapenvila.

Det är snarare övriga världens muslimska ledare som offrar palestinierna.
Citera
2021-05-19, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, Västledarna offrar palestinierna. Kanske lika bra att leta upp ett nytt "obebott" land åt dem?

Men jag undrar jag om inte arabvärlden kommer att röra på sig, 57 muslimska länder protesterade skarpt mot Israel och FN:s passivitet. En viktig skrivelse, som jag postade. Och kanske Ryssland och Kina kan göra något. I varje fall vill dessa att mer skall göras än bara skapa vapenvila.

De har ju inte ingått i någon pakt, se till hur Jemen behandlas av grannen Saudi Arabien. De är mer upptagna av tillhörande av gruppering, shia/ sunni konflikten. Ett enad muslimsk arabisk folk är Israel's mardröm.

Kina har ingen intresse i konflikten, de har nog i egna inhemska problem. Ryssland samma sak. Men sälja lite vapen på sidlinjen kan de väl göra.
Citera
2021-05-19, 15:30
Avslutad
Citat:
Och du bygger din åsikt på känslor, helt befriad från saklighet och verklighet.

Du verkar tillhöra hatgruppen/vänstern.

Många, många år sedan jag har röstat. Ja, frågan är känslig. Vill du öppna upp den svenska gränsen för palestiniernas diaspora?
Citera
2021-05-19, 15:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur är det inte krigsförbrytelser att bomba Israels civilbefolkning? Hur är det inte krigsförbrytelser att använda femåringar som barnsoldater? Hur är det inte krigsförbrytelser att sätta på bombbälten på småbarn?
Fattar du inte att man inte kan kvitta krigsförbrytelser med varandra? Om du tycker Hamas har gjort sig skyldiga till det så får du väl föra ett resonemang kring detta. Jag pekar på Israels skuld.
Citera
2021-05-19, 15:36
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
De har ju inte ingått i någon pakt, se till hur Jemen behandlas av grannen Saudi Arabien. De är mer upptagna av tillhörande av gruppering, shia/ sunni konflikten. Ett enad muslimsk arabisk folk är Israel's mardröm.

Kina har ingen intresse i konflikten, de har nog i egna inhemska problem. Ryssland samma sak. Men sälja lite vapen på sidlinjen kan de väl göra.

Jag vet att det ibland från båda sidor undras eller hoppas andra muslimska och/eller arabiska länder ska gripa in. Men egentligen, varför skulle de göra det? Vare sig alla muslimer eller araber är likadana, det finns ett antal olika sekter, familjer, klaner och inriktningar. Shia/Sunni kanske den mest kända indelningen, shia har hemmaplan i Iran, och Iran är perser.

Så att blanda ihop alla dessa är bara rent fel, och därför också fel att hoppas på att alla magiskt ska göra gemensam sak för de är inte en grå massa utan massvis med olika individer från olika klass, olika språk, olika liv och tro.
Citera
2021-05-19, 15:38
Avslutad
Citat:
Så du skiter i FN men när det passar är FN bra.

Låter som dubble standard, helt enkelt schizofrent.

Tanken om ett FN, förenade nationer, var en bra tanke. Men det finns ju den där vetorätt. FN är inte opolitiskt, att rösta igenom ett folks vräkning låter i mina öron vansinnigt. Kanske en gång man vill ifrågasätta svenskens rätt till sitt hemland, och rösta för att svenskar ska flytta ut, för att främmande folk kan få plats.
Citera
2021-05-19, 15:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fattar du inte att man inte kan kvitta krigsförbrytelser med varandra? Om du tycker Hamas har gjort sig skyldiga till det så får du väl föra ett resonemang kring detta. Jag pekar på Israels skuld.

Du struntar i att peka på Palestinas skuld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in