2021-05-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, Västledarna offrar palestinierna. Kanske lika bra att leta upp ett nytt "obebott" land åt dem?

Men jag undrar jag om inte arabvärlden kommer att röra på sig, 57 muslimska länder protesterade skarpt mot Israel och FN:s passivitet. En viktig skrivelse, som jag postade. Och kanske Ryssland och Kina kan göra något. I varje fall vill dessa att mer skall göras än bara skapa vapenvila.

Varför obebott. Det är bara att för palestinierna att ta en kort promenad till Libanon, Jordanien eller Egypten. Problem solved.
Citera
2021-05-19, 14:21
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har skrivit om detta tidigare.

Blood Brothers: Palestinians and Jews Share Genetic Roots
,
https://www.haaretz.com/science-and-health/palestinians-and-jews-share-genetic-roots-1.5411201

Tack för länken, som sagt det har en del gemensamt. Men är palestinier araber eller inte enligt dig?
Citera
2021-05-19, 14:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ja båda är Abrahams barn om man så vill vilket kanske skulle låta som att de har något gemensamt, men många vet också att konflikter mellan syskon eller släktingar, kan vara nog så blodiga.

Sant att det nog hettade till i sänghalmen bland de båda folken emellanåt och att de av olika anledningar interagerat med varandra. Judar som konverterat till Islam, muslimer som konverterat till Judendom osv. Men då straffet för att lämna Islam är döden så kan det haft en viss.. dämpande effekt.

Vet att Palestinier ibland hävdat att de är filisteèr eller canaaniter, filisteèr är de inte men några kan nog spåra sina förfäder.... väldigt långt tillbaka. Men om Palestinierna är araber, då är det inte regionen de kommer ifrån, de kommer från en annan plats. Tror mig tom ha läst palestinier som inte vill kalla sig araber. Så etniskt lite rörigare, men religiöst. Judarna var där långt långt innan både Islam och Kristendom.

Så enligt dig? Är Palestinier araber, eller inte? Det har en ganska stor betydelse.

Alla folkslag inte bara i den regionen var polyteister, såsom kanaaniterna, samtliga som skulle kallas araber senare. och templena i Jerusalem och Mecca var hedniska.
Rent mytologiskt så dyrkade dom massa gudar, liknande den Babyloniska, senare grekiska, romerska ,germanska mytologin.
I jämförande mytologi så hör allt ihop fram tills de Abrahamistiska religionerna dök upp.
Det bästa vore om man adapterade ett system liknande Indien där variationer utav samma trosuppfattning fick samexistera.

I själva verket är all Abrahamism en billig reducerad kopia på de hedniska tron, såsom Asatron
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-19 kl. 15:11.
Citera
2021-05-19, 14:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tack för länken, som sagt det har en del gemensamt. Men är palestinier araber eller inte enligt dig?
Definiera Arab.
Citera
2021-05-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spelar ingen roll vad Hamas har gjort. Krigsförbrytelser är krigsförbrytelser.

Och enda skälet till att Israel slipper undan är att USA blockerar ev. åtal.

Den dagen kommer när de inte gör det längre och då får vi se en hel radda med israeliska ledare inför skranket i Haag.

Men det dröjer tyvärr. Liksom en fred då Biden uppenbarligen inte har något intresse för det. Detta inser t.o.m. DN:
Joe Biden har av allt att döma inga planer på att mäkla fred i Mellanöstern.
https://www.dn.se/varlden/karin-eriksson-biden-kan-skarpa-tonen-mot-israel-for-att-slippa-brak-pa-hemmaplan/

Varför mäkla fred? Det är uppenbart att muslimerna är olntresserade av fred. De har svarat nej till alla skarpa förslag hittills och föredragit krig. De vill enbart utrota staten Israel och där ligger problemet.
Citera
2021-05-19, 14:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Har varit ganska tydligt med det, men att likställa Hamas terror kontra Israels terror är fel. Fred via förhandlingsbordet har Palestina försökt x-antal gånger utan framgång.

Lite frågor till dig:-

Varför skall Hamasregeringen erkänna den judiska stat som tillkommit genom etnisk rensning och vägrar de fördrivna deras av FN fastslagna rätt att återvända?

Varför skall palestinierna avväpnas, som försvarar de återstående 10(?) procenten av sitt land, men inte Israel som har stulit nästan allt och vill ha mer?

Varför skall palestinierna bojkottas som är offer för brott mot folkrätten, men inte Israel som är brottslingen?

Bonusfråga: känner du till vad palestinier i grund och botten vill?

IDFs flygbombningar kallas försvar, medans Hamas raketer kallas terrorism, det blir lite upp o ned vända världen.

Ungefär som när USA utför sina "humanitära.bombningar"
Citera
2021-05-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Britterna säger sanningen om terrorist gruppen Hamas;

https://www.youtube.com/watch?v=RjwdLaefniw&ab_channel=TheSunTheSunBekreft et

Ja det är så enkelt att förstå sanningen. Israel vill undvika civila dödsoffer till varje pris, till och med ringer och varnar för attacker mot byggnader där civila kan befinna sig och väntar till folk hunnit ta sig ut. Aldrig hänt i nåt krig innan nånstans.

Tror alla förståt hur det ligger till bara vissa som fortsätter förneka för dom har absolut ingenting mer att komma mer än att säga Israel är dumma dom attackera barn hahaha som hamas alltid gjort.
Citera
2021-05-19, 14:42
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Definiera Arab.

Arab, Arabic singular masculine ʿArabī, singular feminine ʿArabiyyah, plural ʿArab, one whose native language is Arabic. (See also Arabic language.) Before the spread of Islam and, with it, the Arabic language, Arab referred to any of the largely nomadic Semitic inhabitants of the Arabian Peninsula.

https://www.britannica.com/topic/Arab

De som anser sig härstamma från dessa.

Hur definierar du arab?
Citera
2021-05-19, 14:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Arab, Arabic singular masculine ʿArabī, singular feminine ʿArabiyyah, plural ʿArab, one whose native language is Arabic. (See also Arabic language.) Before the spread of Islam and, with it, the Arabic language, Arab referred to any of the largely nomadic Semitic inhabitants of the Arabian Peninsula.

https://www.britannica.com/topic/Arab

De som anser sig härstamma från dessa.

Hur definierar du arab?
Ja inte igenom språket ivf, . Man ska vara försiktig att placera in folk i olika fack.
Hur många judar i världen finns det inte som inte behärskar Hebreiska eller Yiddish. Man är inte sitt språk.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-19 kl. 14:51.
Citera
2021-05-19, 14:51
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ja inte genom språket ivf, . Man sla vara försiktig att placera in folk i olika fack.
Hur många judar i världen finns det inte som inte behärska Hebreiska eller Yiddish. Man är inte sitt språk.

Men om du inte definierar det genom språk att vara arab, hur gör du det då? Jag definierar det utifrån geografiskt ursprung, om jag måste välja en sak, arabisering är en annan sak.

Definitionen om vem som är jude har du nämnt, nu är jag lite nyfiken på hur du definierar arab och om palestinierna är det.
Citera
2021-05-19, 14:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Varför mäkla fred? Det är uppenbart att muslimerna är olntresserade av fred. De har svarat nej till alla skarpa förslag hittills och föredragit krig. De vill enbart utrota staten Israel och där ligger problemet.

Ge tre exempel på de skarpa förslag som du hävdar att man tackar nej till.
Citera
2021-05-19, 14:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Men om du inte definierar det genom språk att vara arab, hur gör du det då? Jag definierar det utifrån geografiskt ursprung, om jag måste välja en sak, arabisering är en annan sak.

Definitionen om vem som är jude har du nämnt, nu är jag lite nyfiken på hur du definierar arab och om palestinierna är det.
Jag är lite ovillig att vilja definiera folkgrupper efter det ena eller det andra. Det blir lite som du är Hells Angels eller Dödspatrullen.

Man kan använda benämningar för att förenkla diskussion om vem som är vem. Men det finns ingen juridisk rätt eller betydelse i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in