2021-05-19, 14:04
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack för att du håller med om det fetmarkerade, att ta avstånd från ALL terror på båda sidor. För då tog du just avstånd från Hamas och vad de gör, jag tar självklart avstånd från lynchning av araber i Israel och religiösa judiska extremister. Och om vi båda gör detta och fler än oss så kan extremisterna isoleras, visa att vägen till fred går via förhandlingsbordet.
Har varit ganska tydligt med det, men att likställa Hamas terror kontra Israels terror är fel. Fred via förhandlingsbordet har Palestina försökt x-antal gånger utan framgång.

Lite frågor till dig:-

Varför skall Hamasregeringen erkänna den judiska stat som tillkommit genom etnisk rensning och vägrar de fördrivna deras av FN fastslagna rätt att återvända?

Varför skall palestinierna avväpnas, som försvarar de återstående 10(?) procenten av sitt land, men inte Israel som har stulit nästan allt och vill ha mer?

Varför skall palestinierna bojkottas som är offer för brott mot folkrätten, men inte Israel som är brottslingen?

Bonusfråga: känner du till vad palestinier i grund och botten vill?
Citera
2021-05-19, 14:07
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Enligt Hamas så är palestinierna först och främst egyptier och saudier: https://www.youtube.com/watch?v=wVdPhigzIY0&t=104s

vilket också de poängterar ganska klart i grundlagen.

Kan nog stämma, finns palestinier som kan spåra sitt ursprung tillbaka väldigt långt, men jag skulle tom hävda att majoriteten inte har sitt ursprung i det vi kallar Israel/Palestina. De är migranter från länderna omkring.
Citera
2021-05-19, 14:07
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Nej, det är precis tvärtom. Hur skulle det se ut om Israel använde civila israeler som civila sköldar på det sätt som Hamas använder palestinier? Att du ens försöker visar hur låg IQ du har.
Vad är tvärtom? Håller du inte med om att Israel hävdar att Hamas använder mänskliga sköldar?

Och där kom IQ: kortet...
Citera
2021-05-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Vem fan bryr sig om FN? Om FN bestämmer att du ska ta ditt pick och pack och flytta ur Sverige, utan och fråga dig om du vill, samt lämna över din ägendom till till random muslim? Ni är fan korkade, ni som stödjer Israel.

Så du skiter i FN men när det passar är FN bra.

Låter som dubble standard, helt enkelt schizofrent.
Citera
2021-05-19, 14:10
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Jag har för mig att det råder en pandemi och det finns restriktioner kring hur många personer som får befinna sig i folksamlingar.
Ja för sionisterna bryr sig om Palestinas folkhälsa... right.
Citera
2021-05-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Sionister la beslag på ett område och deklarerade en judisk stat, som dåtidens FN till slut accepterade. Sionisterna hade gått fram med terror mot befolkningen, alla var kritiska och skeptiska till den judiska staten.
Det bästa hade varit om FN hade lyssnat på förnuftet istället för att acceptera sionisternas tilltag.Då hade vi nog undvikit den här konflikten.

Det var väl det man gjorde, använde sunt förnuft. men missade muslimernas hat.
Citera
2021-05-19, 14:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Barnmördarna har fortsatt starkt grepp om styrande i USA och Europa dock, även bland arabländerna&gulfmonarkierna stärker de sin grepp.
Ja, Västledarna offrar palestinierna. Kanske lika bra att leta upp ett nytt "obebott" land åt dem?

Men jag undrar jag om inte arabvärlden kommer att röra på sig, 57 muslimska länder protesterade skarpt mot Israel och FN:s passivitet. En viktig skrivelse, som jag postade. Och kanske Ryssland och Kina kan göra något. I varje fall vill dessa att mer skall göras än bara skapa vapenvila.
Citera
2021-05-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Gaza bombar inte Israel, de skjuter raketer, som Israel tar ner väldigt effektivt. Varför gnäller Israel när de är helt överlägsna militärt? Det är löjligt.

Palestinierna har all rätt i världen att försvara sitt område mot ockupationsmakten.

Varför anfaller de Israel med jämna mellanrum när de vet att israeliterna är överlägsna? För offerkoftan? För att få sympati? För att de är korkade?
Citera
2021-05-19, 14:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ja båda är Abrahams barn om man så vill vilket kanske skulle låta som att de har något gemensamt, men många vet också att konflikter mellan syskon eller släktingar, kan vara nog så blodiga.

Sant att det nog hettade till i sänghalmen bland de båda folken emellanåt och att de av olika anledningar interagerat med varandra. Judar som konverterat till Islam, muslimer som konverterat till Judendom osv. Men då straffet för att lämna Islam är döden så kan det haft en viss.. dämpande effekt.

Vet att Palestinier ibland hävdat att de är filisteèr eller canaaniter, filisteèr är de inte men några kan nog spåra sina förfäder.... väldigt långt tillbaka. Men om Palestinierna är araber, då är det inte regionen de kommer ifrån, de kommer från en annan plats. Tror mig tom ha läst palestinier som inte vill kalla sig araber. Så etniskt lite rörigare, men religiöst. Judarna var där långt långt innan både Islam och Kristendom.

Så enligt dig? Är Palestinier araber, eller inte? Det har en ganska stor betydelse.

Jag har skrivit om detta tidigare.

Blood Brothers: Palestinians and Jews Share Genetic Roots
Citat:
The closest genetic neighbors to most Jewish groups were the Palestinians
,
https://www.haaretz.com/science-and-health/palestinians-and-jews-share-genetic-roots-1.5411201
Citera
2021-05-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det var dagens joke. Israel bygger ju precis på sin rätt till landet utifrån historia.

Så du menar at man ska fortsätta disktuera den historiska rätten. Hur långt har den diskussionen kommit? Det finns bara en lösning. Israel tar hela Gaza och Västbanken. Sen kan du sitta och fundera hemma på kammaren vem som egentligen har rätt till landet. Om du nu vill slösa energi på det.
Citera
2021-05-19, 14:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Har varit ganska tydligt med det, men att likställa Hamas terror kontra Israels terror är fel. Fred via förhandlingsbordet har Palestina försökt x-antal gånger utan framgång.

Lite frågor till dig:-

Varför skall Hamasregeringen erkänna den judiska stat som tillkommit genom etnisk rensning och vägrar de fördrivna deras av FN fastslagna rätt att återvända?

Varför skall palestinierna avväpnas, som försvarar de återstående 10(?) procenten av sitt land, men inte Israel som har stulit nästan allt och vill ha mer?

Varför skall palestinierna bojkottas som är offer för brott mot folkrätten, men inte Israel som är brottslingen?

Bonusfråga: känner du till vad palestinier i grund och botten vill?

Hamas måste ingenting, men beter de sig som terrorister kommer de bli behandlade som terrorister. Är martyrskap det bästa de kan tänka sig istället för att leva i fred, ja då får de väl göra det. Önskar bara de kunde sluta dra sitt eget folk ned i eländet.

Du förutsätter att hela landet var deras till att börja med, nämn en historisk Palestinsk Kung tack, eller visa att det funnits palestinska pengar (inte brittiska mandatet tex). Palestina som självständig stat har aldrig funnits. OM den ska finnas, tja varför inte. Jag ser ingen anledning till att avväpna palestinierna, men när de vill utplåna det mest demokratiska landet i mellanöstern så känner jag ju knappast för att underlätta det.

Du kan bojkotta Israel hur mycket du vill, eller bara produkter från bosättningar. Det är helt upp till dig. Jag undrar bara varför så mycket fokus är mot Israel när de uppenbarligen inte är värst.

Vilka Palestinier menar du? Vad Hamas vill är tydligt, vad PA vill lite mer osäkert, vad Palestinier i USA vill vet jag inte. Palestinier är liksom inte EN åsikt, de är väldigt olika. Jag har inget mot palestinier, jag gillar bara inte Hamas och ser korruptionen och brist på demokrati hos PA som problem. Inget av alternativen är så trevliga. Tycker genuint synd om dem för att de har så osympatiska företrädare.
Citera
2021-05-19, 14:20
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Nej, du ljuger. Kolla upp saken istället. Israel får 0 bidrag. Israel får någon form av militärt stöd som alltid handlar om motprestationer.

Blanda inte bort korten med arbetsmarknadspolitik. Det blir bara löjligt.
Ja då, jag har kollat upp de bidrag Israel har fått och fortsätter att få. Dvs de som går att kolla upp. Sedan finns det förstås bidrag som inte går att kolla upp.

Ljugandet får stå för dig.

Citat:
It is no secret that Israel is the world’s leading recipient of US aid since World War II. According to data provided by the US Congressional Research Service, Israel has received $146 billion of US taxpayers' money as of November 2020.

Support for Israel is considered a bipartisan priority and has, for decades, been perceived as the most stable item in the US foreign policy agenda. The mere questioning of how Israel uses the funds - whether the military aid is being actively used to sustain Israel’s illegal occupation of Palestine, finance Jewish settlements, fund annexation of Palestinian land or violate Palestinian human rights - is a major taboo.

From 1971 up to 2007, a bulk of these funds proved fundamental in helping Israel establish a strong economic base. Since then, most of the money has been allotted for military purposes, including the security of Israel’s illegal Jewish settlement enterprise.
https://www.commondreams.org/views/2020/12/31/us-money-tree-untold-story-american-aid-israel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in