2021-05-11, 08:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
”Vattenväggen" nämns alltså i en sammanfattning av GGE av en intervju som Jüri Liim gjort med Taavi Raba. Jüri Liim är om jag förstått rätt en före detta parlamentsledamot för de Gröna i Estland och journalist. Så Raba har frågats ut på sitt eget språk, utan tolk. Det är sammanfattningen gjord av tyskar på engelska av en intervju på estniska som kan innebära missförstånd.

De första intervjuerna och förhören av överlevande görs ju av finnar där tolkarna verkar ha rätt rudimentära kunskaper i estniska. Det är ju bland annat därför den i sig goda regeln om att ge försteg vid bedömningen åt de första förhören måste användas mycket försiktigt här.

...
En kommentar till ovanstående: det första förhöret med just Raba sker på Tallins flygplats 29/9 1994 av A. Massik vilket låter estniskt i mina öron. Man kan ju hypotetiskt ha flugit in en finländare för att genomföra förhöret, men det verkar långsökt med tanke på att det var ett estniskt fartyg med dito besättning. Det nämns en tolk, men det står också att originalet är på estniska. Tolkandet avser då som jag förstår det översättning i efterhand.

Sammanfattningsvis har vi ingen anledning till att förhöret med Raba 29/9 skulle ha gjorts med tolkningsproblem. Så jag menar att vi kan utesluta att Raba nämner vattenväggen redan då och att FL missar det.

https://web.archive.org/web/20040329213610/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.292.htm
Citera
2021-05-11, 20:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En kommentar till ovanstående: det första förhöret med just Raba sker på Tallins flygplats 29/9 1994 av A. Massik vilket låter estniskt i mina öron. Man kan ju hypotetiskt ha flugit in en finländare för att genomföra förhöret, men det verkar långsökt med tanke på att det var ett estniskt fartyg med dito besättning. Det nämns en tolk, men det står också att originalet är på estniska. Tolkandet avser då som jag förstår det översättning i efterhand.

Sammanfattningsvis har vi ingen anledning till att förhöret med Raba 29/9 skulle ha gjorts med tolkningsproblem. Så jag menar att vi kan utesluta att Raba nämner vattenväggen redan då och att FL missar det.

https://web.archive.org/web/20040329213610/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.292.htm

Ja, det stämmer ju att förhörsledaren med all sannolikhet inte är finsk här. Det är i så fall tolken Vinters felaktiga tolkning som kan ha ställt till det.
Citera
2021-05-19, 08:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Man brukar säga att ”den som väntar...” och ”ta din tid”, men dykningar först 2022...?
https://www.dn.se/sverige/halen-i-estonias-skrov-undersoks-nasta-ar/
Jag blir lite oroad av tanken på att kanske flytta bottenmaterial. Eftersom en av huvudfrågorna är om det större hålet uppstått pga tryck från botten så riskerar detta att bli en dolkstötslegend från ett av två håll, beroende på vad slutsatsen blir i övrigt.

Jag vet inte om SHK med flit vill hålla den här tråden flytande genom fortsatta spekulationer utan ny information, men ett helt år till är lite väl mycket av det goda...

Kanske kan vi hoppas på att Dplay släpper hela den 3 timmar långa filmen. Jag tror vi skulle kunna klura ut en hel del från endast den.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-05-19 kl. 08:26.
Citera
2021-05-22, 13:32
Medlem
Citat:
Man brukar säga att ”den som väntar...” och ”ta din tid”, men dykningar först 2022...?
Jag blir lite oroad av tanken på att kanske flytta bottenmaterial. Eftersom en av huvudfrågorna är om det större hålet uppstått pga tryck från botten så riskerar detta att bli en dolkstötslegend från ett av två håll, beroende på vad slutsatsen blir i övrigt.

Jag vet inte om SHK med flit vill hålla den här tråden flytande genom fortsatta spekulationer utan ny information, men ett helt år till är lite väl mycket av det goda...

Kanske kan vi hoppas på att Dplay släpper hela den 3 timmar långa filmen. Jag tror vi skulle kunna klura ut en hel del från endast den.

Operation mörkläggning fortsätter från staten och dess myndigheter. Dra ut på allt så långt som möjligt så inte det blir bevisat att Estonia sänktes i ett av de största massmorden i modern tid.
Citera
2021-05-22, 19:27
Medlem
Citat:

Klart det dras i långbänk- det är så det blir när man inte riktigt vet vilket ben man ska stå på. Dessutom är de som en gång styrde upp hela hanteringen av Estonia borta från sina poster. Nytt folk ska ta vid, undrar just hur mycket information de får, får de tillgång till någonting av det som är hemligstämplat för allmänheten?

Ingen av de inblandade hade väl tänkt sig denna utveckling så många år efteråt. Men, det som göms i snö kommer upp i tö...

Personligen tror jag detta framförallt stressar Carl Bildt; han gör den ena märkliga tabben efter den andra och ser ovanligt risig ut.
Citera
2021-05-23, 00:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Klart det dras i långbänk- det är så det blir när man inte riktigt vet vilket ben man ska stå på. Dessutom är de som en gång styrde upp hela hanteringen av Estonia borta från sina poster. Nytt folk ska ta vid, undrar just hur mycket information de får, får de tillgång till någonting av det som är hemligstämplat för allmänheten?

Ingen av de inblandade hade väl tänkt sig denna utveckling så många år efteråt. Men, det som göms i snö kommer upp i tö...

Personligen tror jag detta framförallt stressar Carl Bildt; han gör den ena märkliga tabben efter den andra och ser ovanligt risig ut.
Den som ser en konspiration i varenda buske bör betänka att Estland kan börja dyka i morgon om de vill. Estniskt fartyg på internationellt vatten. De gör precis som de vill med det, oavsett vad svenska politiker eller byråkrater tycker eller tänker. Inklusive Carl Bildt.

Konstigt nog är det inte lika intressant att spekulera i varför Estland inte dragit i gång dykningar efter Dplay-dokumentären.
Citera
2021-05-23, 00:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Operation mörkläggning fortsätter från staten och dess myndigheter. Dra ut på allt så långt som möjligt så inte det blir bevisat att Estonia sänktes i ett av de största massmorden i modern tid.
Du verkar säker på din sak. Vad är det som gör att du anser att Estonias förlisning i själva verket var ett ”massmord”?
Citera
2021-05-23, 19:24
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus

Instämmer.

Om det nu är en konspiration, vilket jag tror, så är just denna konspiration svår att göra en cover up på i dagsläget av flera anledningar.

För att nämna någa så är ett problem att många av de personer som tidigare var insyltade numera är långt mindre inflytelserika i den svenska statsapparaten. Det finns dessutom andra som skulle kunna tjäna politiskt på att avslöja komprometterande uppgifter om politiska motståndare.

Ett annat problem är att det nu finns väldigt många indicier att bortförklara.

Ett trejde problem är att det är tekniskt komplicerat att placera ett klippblock under Estonia. Om konspirationen ska hålla är det nämligen detta som måste till för att hålet ska kunna bortförklaras som en följd av kollisionen med botten.

En sak som talar för att den politiska och militära eliten oavestt problemen till varje pris kommer att täcka upp detta är för att de helt skulle tappa trovärdigheten om det framkom vad de gjort. Vid sidan av att de haft ihjäl över 800 människor och smugglat krigsmateriel så skulle det vara mindre smickrande att behöva erkänna att trots 40 års ubåtsjakt för måååånga miljarder så visade sig den svenska militären vara det mest dödliga hotet för civila svenskar i Östersjön.
Citera
2021-05-23, 19:26
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Du verkar säker på din sak. Vad är det som gör att du anser att Estonias förlisning i själva verket var ett ”massmord”?

Du har ju å andra sidan hävdat JAIC:s förträfflighet i ett par hundra inlägg. Måste ändå kännas lite bittert för dig nu när för Evertsson i sin dokumentär och senare Lars Ångström, i en serie tämligen pedagogiska filmer på youtube, gjort slarvsylta av JAIC.
Citera
2021-05-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus

Ett trejde problem är att det är tekniskt komplicerat att placera ett klippblock under Estonia. Om konspirationen ska hålla är det nämligen detta som måste till för att hålet ska kunna bortförklaras som en följd av kollisionen med botten.

Det behövs inget klippblock för att det ska kunna förklaras som en följd av kollision mot botten, det är bara ett av flera möjliga scenarion som finns.
Citera
2021-05-24, 07:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det behövs inget klippblock för att det ska kunna förklaras som en följd av kollision mot botten, det är bara ett av flera möjliga scenarion som finns.
Så är det. Fartygets nettovikt på ca 10000 ton gör att krafter från botten eller böjmoment pga sned belastning på vraket kan åstadkomma skador på flera sätt. Vi har sett ett par bilder på det senare tidigare i tråden.

Eftersom Evertsson och co inte verkar ha några planer på att släppa mer av den 3h långa filmen från vraket och hålen än den minut vi fått se, så är det svårt att passa in något öht på formen på skadan. Trots detta har flera debattörer redan slagit fast att hålet inte uppstod på botten. Ångström visar likande tendens i sina inlägg sista året, och verkar vara på god väg mot foliehattarnas land. Frågan är om det finns något sätt att undersöka vraket, och resultat därav, som skulle kunna ändra deras uppfattning.

Oavsett så är det frustrerande att man anser sig behöva vänta till nästa år med dykningarna. Skulle det vara så att man kommer fram till att skadan med all sannolikhet uppstått på botten så törs jag garantera att flera debattörer kommer att påstå att man ägnat detta år till att ”rigga” vrakplatsen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-05-24 kl. 08:00.
Citera
2021-05-24, 10:06
Medlem
Citat:
Så är det. Fartygets nettovikt på ca 10000 ton gör att krafter från botten eller böjmoment pga sned belastning på vraket kan åstadkomma skador på flera sätt. Vi har sett ett par bilder på det senare tidigare i tråden.

Eftersom Evertsson och co inte verkar ha några planer på att släppa mer av den 3h långa filmen från vraket och hålen än den minut vi fått se, så är det svårt att passa in något öht på formen på skadan. Trots detta har flera debattörer redan slagit fast att hålet inte uppstod på botten. Ångström visar likande tendens i sina inlägg sista året, och verkar vara på god väg mot foliehattarnas land. Frågan är om det finns något sätt att undersöka vraket, och resultat därav, som skulle kunna ändra deras uppfattning.

Oavsett så är det frustrerande att man anser sig behöva vänta till nästa år med dykningarna. Skulle det vara så att man kommer fram till att skadan med all sannolikhet uppstått på botten så törs jag garantera att flera debattörer kommer att påstå att man ägnat detta år till att ”rigga” vrakplatsen.

Exakt vilka (offentliga?) debattörer är det du syftar på- förutom Ångström?

Börjar förresten bli tröttsamt att du ideligen kletar på kritiska röster epitetet foliehattar/konspirationsteoretiker.

Att de glada gossarna i flottan varit och kollat upp Evertssons hål efter att det avslöjats känns dock rimligt. Så det finns förmodligen fler bilder på hålet än de Evertsson serverat oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in