2021-05-18, 21:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nu har galenskaperna nått nya höjder. Jag har följt den här tråden i flera år till och från och har under hela den tiden tyckt att vi har en bubbla både på börsen och bostadsmarknaden. Men det som sker just nu är ju till och med värre än den extrema prisuppgången vi hade mellan 2014-2018.

Här är ett exempel från verkligheten i Tullinge söder om Stockholm. En vanlig förort med mycket villor men ändå klassat som ett område med lite lägre status än t.ex Huddinge.
Ett fint hus byggt 2012, 180 kvm, litet garage och knappt 1000 kvm tomt med skaftväg. Mycket fint och modernt hus med ett bra läge. Budet är i skrivande stund 10,6 miljoner kronor och kan bli högre.

Jag bor själv i ett hus i Tullinge som är lite äldre men är 30 kvm större och har större garage och större tomt. Mitt hus är nyrenoverat och med ny panna, vitvaror och mycket annat. Driftkostnaden är ungegär på samma nivå. Min bedömning är att husen är likvärdiga på det mesta förutom att mitt är 30 kvm större.
För exakt tre år och en månad sedan separerade jag och löste ut min partner. Vi gjorde tre värderingar och snittet på dessa var 6,7 miljoner kr.
Jag tror att med de renoveringar som gjorts sen dess så hade marknadsvärdet då varit 7,5 miljoner kr och som den galna marknaden är idag är det inte omöjligt att huset skulle säljas för 11 miljoner kr. En helt galen värdeökning på 3,5 miljoner kr på drygt 3 år.
Eller 47% ökning om man vill se det på det sättet.
Jag har även sett att folk räknar ut värdeökningen per dag. Så i mitt fall har priset/värdet ökat 3111 kr per dag sen april 2018.
Man måste vara blind om man inte ser vad som håller på att hända. Jag funderar starkt på att sälja och flytta ut på landet, köpa ett gammalt fint hus och renovera det istället för att jobba. När crachen kommer har jag många miljoner att investera i något kul.

Galenskap!

Husmarknaden har tidigare släpat lite efter BR-marknaden men coronaeffekten har nu korrigeringat detta. Dock kan många okunniga hoppat på huslivet och inte räknat med elkostnader på 6k/mån under vintern eller att fasadbyte kostar 50k.

Till slut blir det som du tänker för allt fler. Om huset man bor i är värt 25+ årslöner så blir en exit allt mer attraktiv.
2021-05-18, 22:01
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Till slut blir det som du tänker för allt fler. Om huset man bor i är värt 25+ årslöner så blir en exit allt mer attraktiv.

Inte om man inte också har 20+ års kötid och kan få tag på en sekelskiftesfemma i innerstaden i samma veva. För då får man punga upp ordentligt för en HR i nyare bestånd med samma boarea.
2021-05-18, 22:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Inte om man inte också har 20+ års kötid och kan få tag på en sekelskiftesfemma i innerstaden i samma veva. För då får man punga upp ordentligt för en HR i nyare bestånd med samma boarea.

Varför är enda alternativet till en villa i Tullinge en sekelskiftesfemma i city?

Tanken är väl snarare att man flyttar ut på landet eller kanske till Portugal eller nåt annat att mysigt ställe.
2021-05-18, 22:27
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Varför är enda alternativet till en villa i Tullinge en sekelskiftesfemma i city?

Tanken är väl snarare att man flyttar ut på landet eller kanske till Portugal eller nåt annat att mysigt ställe.

Mjo, visst. Möjligheterna är ju oändliga om man kan tänka sig att flytta utomlands eller långt ut på landet. Men nu menar jag om man gör en "exit" till ungefär samma levnadsstandard och läge.

Jag tror inte det är alltför många som funderar på en "exit" ur landet Sverige eller staden/länet man bor i bara av den anledningen att sin bostad gått upp mycket i pris.
2021-05-18, 22:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Mjo, visst. Möjligheterna är ju oändliga om man kan tänka sig att flytta utomlands eller långt ut på landet. Men nu menar jag om man gör en "exit" till ungefär samma levnadsstandard och läge.

Jag tror inte det är alltför många som funderar på en "exit" ur landet Sverige eller staden/länet man bor i bara av den anledningen att sin bostad gått upp mycket i pris.

Du verkar ha missat vad "exit" innebär.

Tanken är dessutom att det frigjorda kapitalet ska möjliggöra en högre levnadsstandard, inte harva runt i Stockholm boendes i en gammal trött 70-talskåk.
2021-05-19, 09:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Husmarknaden har tidigare släpat lite efter BR-marknaden men coronaeffekten har nu korrigeringat detta. Dock kan många okunniga hoppat på huslivet och inte räknat med elkostnader på 6k/mån under vintern eller att fasadbyte kostar 50k.

Du behöver nog lägga på en hel del i ditt fasadbyte. "snittpris på 1.600 kronor per kvadratmeter."
https://www.byggstart.se/pris/byta-ytterpanel
2021-05-19, 09:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Vi är inte särskilt unika i Sverige
https://edition.cnn.com/2021/05/13/business/global-real-estate-prices/index.html
2021-05-19, 10:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du behöver nog lägga på en hel del i ditt fasadbyte. "snittpris på 1.600 kronor per kvadratmeter."
https://www.byggstart.se/pris/byta-ytterpanel

Jo, 50k räcker väl då till en sida vilket är vad jag tänkte på.

Vore intressant om mäklare var lagbundna att presentera skick och renoveringskalkyler för olika delar av huset de säljer. "Fasad 30% skick - renovering inom 5 år @ 200k". I BRF sköts allt detta av styrelsen och medel avsätts för underhållsplanen. För många som hoppar på huslivet nu kanske det kommer en kalldusch (om inte annat när varmvattenberedaren rasar eller elen kostar 5kr/kWh).
2021-05-19, 10:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vi är inte särskilt unika i Sverige
https://edition.cnn.com/2021/05/13/business/global-real-estate-prices/index.html

Upp 7% globalt Q419-Q420. Vad var det i Sverige, det tredubbla? Extremlandet Sverige levererar igen.
2021-05-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ett fint hus byggt 2012, 180 kvm, litet garage och knappt 1000 kvm tomt med skaftväg. Mycket fint och modernt hus med ett bra läge. Budet är i skrivande stund 10,6 miljoner kronor och kan bli högre.

Huset i fråga gick för 11,1 miljoner. Bör dock tilläggas att det faktiskt var ovanligt fräscht och mysigt, men ändå helt sinnessjukt pris. Man kan ju dock hoppas att det var nån rik jävel där det inte gör så mycket om några miljoner går i svinn, men troligare att det är någon stackare som fått maxat lånelöfte och blivit fartblind, blandat ihop miljoner med hundralappar och snart sitter där med skyhöga amorteringskrav och kostnader hen inte räknat med...
2021-05-19, 10:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jo, 50k räcker väl då till en sida vilket är vad jag tänkte på.

Vore intressant om mäklare var lagbundna att presentera skick och renoveringskalkyler för olika delar av huset de säljer. "Fasad 30% skick - renovering inom 5 år @ 200k". I BRF sköts allt detta av styrelsen och medel avsätts för underhållsplanen. För många som hoppar på huslivet nu kanske det kommer en kalldusch (om inte annat när varmvattenberedaren rasar eller elen kostar 5kr/kWh).
De flesta hus har ett besiktningsprotokoll där denna typ av information står. De står givetvis inte uppskattade kostnader eftersom det är så osäkert uppskattning. Beror på material på nya fasaden och om du passar på att tilläggsisolera.
2021-05-19, 11:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:
De flesta hus har ett besiktningsprotokoll där denna typ av information står. De står givetvis inte uppskattade kostnader eftersom det är så osäkert uppskattning. Beror på material på nya fasaden och om du passar på att tilläggsisolera.

Absolut, och tidigare var husköpare säkert rätt väl insatta i hur detta ska läsas och vad saker kostar. Nu i panikläget med vilda budgivningar och snabba försäljningar (vilket tidigare mer gällde på BR-marknaden) är jag inte så säker på att det undersöks lika väl. Det kan vara BR-generationen som nu hoppar över till huslivet med mer låneutrymme än förstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in