2021-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför detta intresse om Steffeponken har flygcertifikat eller inte och varför detta intresse om han nu en gång har varit elitsimmare. Så vitt jag vet så dog inte LW i en flygkrasch eller drunknade i en bassäng. Däremot så blev hon mördad bakom ett bullerplank och då kan man väl också anta att han har ett förflutit hos vägverket som kontrollant av bullernivån från motorvägen. Om det nu skulle visa sej att Steffeponken lider av någon psykisk defekt så sätter jag min tillit till att både luftfartsverket och transportstyrelsen har full koll på den saken och vidtar nödvändiga åtgärder.

För mig är det en del av bilden av mördaren. Misslyckanden tidigare, hur har han klarat dom osv. Så därför är alltid det förflutna viktigt.

Alla anser det inte, Ignorera det som är ointressant.
Citera
2021-05-18, 17:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är nog delvis självförvållat att filmen kom att visas.

Först drog den misstänkte tillbaka sina uppgifter om cykelturen. Sedan uppgav han att han utsattes för ledande frågor och pressades under förhöret. Slutligen krävde advokaten, om jag förstått det rätt, att en större del av förhöret skulle visas för att ge en fullständig bild.

Det är svårt att förstå försvarets strategi eftersom förhöret knappast är gynnsamt för den misstänkte.

Även om en misstänkt pressas med beskyllningar för att ha ett jävligt dåligt minne så förväntas en oskyldig att ändå hålla sig till ämnet och inte besvara frågor i förväg, inte försöka reda ut syftet med frågorna och inte hänvisa till andra personer för att avgöra om han har ett bra minne eller ett katastrofalt minne.

Visserligen kan en oskyldig person också vara nervös eller bli arg och skrika på förhörsledarna, men det här förefaller mer ägnat att vinna tid, minska tempot i förhöret och kanske också få förhörsledarna ur balans.
Försvararna kanske är lite trötta på honom.
De måste göra sitt bästa men tycker kanske att om han vill göra bort sig så får han det.
Citera
2021-05-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack Avd.9 för allt nytt senaste dygnet!

Vet inte om filmsnutten som åkl visade upp från cykelförhöret kom med i tråden?

Här kommer den iaf något förkortad:

https://gofile.io/d/XgceV5

(Vet ej hur länge den ligger kvar)
Tack för den här!
För mig är det alldeles tydligt att han blir obekväm där han sitter på stolen och vrider sig, ställer motfråga till förhörsledarna, sitter och flinar och tycks illröd i hela huvudet.
Han har ju placerat sig utomhus på cykel, men vart vet han inte eftersom minnet tydligen är ”problematiskt”. Men cyklat fram och tillbaka (hem) har han gjort iaf tre gånger. Hans trovärdighet blir ju noll då han svänger totalt i efterföljande förhör och påstår sig då ha varit hemma och tvättat kläder och/eller väntat på tvätten. Precis sådant här bör ju HR ta hänsyn till, dvs om den misstänkte är trovärdig eller inte
Citera
2021-05-18, 17:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Varför detta intresse om Steffeponken har flygcertifikat eller inte och varför detta intresse om han nu en gång har varit elitsimmare. Så vitt jag vet så dog inte LW i en flygkrasch eller drunknade i en bassäng. Däremot så blev hon mördad bakom ett bullerplank och då kan man väl också anta att han har ett förflutit hos vägverket som kontrollant av bullernivån från motorvägen. Om det nu skulle visa sej att Steffeponken lider av någon psykisk defekt så sätter jag min tillit till att både luftfartsverket och transportstyrelsen har full koll på den saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
Du har rätt och jag känner mig delvis skyldig till det.
Men det blev rätt tjatigt att läsa i tråden om hur intelligent och kompetent han var eftersom han var trafikpilot.
Trots att all info vi har visade att han aldrig hade jobbat som trafikpilot och han verkar ovanligt dum i många situationer.
Citera
2021-05-18, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför?
Det är väl inte flygmedicin som ifrågasätts.

1.Det är olika uppgifter i FUP versus P7a.
Enligt sistnämnda är han frisk.

2. SD säger att han har en diagnos vilket är intressant utifrån dels korkat beteende och likaså nu misstanke mord.

3. Det torde vara vara problematiskt om den diagnos hans chef nämnde finns inom NPH.
Chefen säger add eller nåt liknande.
Är det adhd är han förbjuden.
ADD kanske är en bedömningsfråga. Har han
medicinering m centralstimulantia är det förbjudet oavsett.
Citat:
Kan jag bli pilot om jag har eller har haft diagnosen ADHD?
Nej, om du har diagnosen ADHD eller har haft diagnosen i barndomen kan du inte bli pilot.
https://www.flygmedc.se/vanliga-fragor/
Senast redigerad av develi 2021-05-18 kl. 17:56.
Citera
2021-05-18, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du har rätt och jag känner mig delvis skyldig till det.
Men det blev rätt tjatigt att läsa i tråden om hur intelligent och kompetent han var eftersom han var trafikpilot.
Trots att all info vi har visade att han aldrig hade jobbat som trafikpilot och han verkar ovanligt dum i många situationer.
Det var ett exempel på att han har nåt innanför pannbenet i diskussionen kring IQ, trots uppenbart störd på nån vänster.

Exakt alla anser nog att han är "ovanligt dum i många situationer."

Andra exempel är det som framkommer via hans jobb; att han får cred via mer specialinriktade områden men helt lost vad det gäller att bemöta personal, har brist på social kompetens och har omplaceras från chefsposition.

För övrigt har som sagt SD uppgett en diagnos.
Trots frisk enligt P7a.

De är tre områden som diskuterats kring SD:
Polis, militär och flyg.
Från flyg till områden som berör militär och polis:
Så då har jag klargjort intresse men släpper diskussionen helt och eftersom det tycks landa på ruta A.
Nåt tycks oavsett vara galet mellan uppgift i P7a och det han förmedlat till chefen.
Senast redigerad av develi 2021-05-18 kl. 19:09.
Citera
2021-05-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför?

2. SD säger att han har en diagnos vilket är intressant utifrån dels korkat beteende och likaså nu misstanke mord.

3. Det torde vara vara problematiskt om den diagnos hans chef nämnde finns inom NPH.

SD och hans chef i all ära men har han en diagnos eller ej är ju frågan?

I min värld och kanske andras sätts inte diagnosen ADHD eller ADD av personen själv. Det är väl en ganska omfattande utredning i en ung eller äldre persons liv.

”En paragraf 7-undersökning efterfrågas ofta tidigt i brottmålsprocessen. I undersökningen samtalar undersökningsläkaren med den misstänkte personen i ungefär en timme. Läkaren har tillgång till förundersökningen och kan även beställa kopior på den misstänkte personens journaler från till exempel sjukvård och socialtjänst. Efter undersökningen skriver läkaren ett intyg med sina rekommendationer till domstolen, bland annat om det finns behov av en rättspsykiatrisk undersökning.”

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/

Om han lyckats flyga under radarn, om du ursäktar uttrycket, med en faktisk ställd diagnos så har den som pysslat med P7:an där antingen inte haft koll på journalerna eller på andra sätt fått såna ”vibbar” från SD.

Då till kärnfrågan här. Kan man tänka sig att SD kan ha fått en diagnos i sin ungdom, med den utredning det innebär, och den som gjort P7 missar de journalerna?

Eller är det så att SD använt ADD eller liknande lite slarvigt i det sammanhanget med chefen där? I sig är det ju det enda vi har att ta fasta på förutom att man kan misstänka att det inte är helt riktigt ställt i huvudet på honom?

Och en sista undran är ju om han skulle ha anledning att mörka en sån diagnos (ADHD) inför sin flygarutbildning eller säg P7:an då där han lär ha fått info om att det kan bli aktuellt att vederbörande person han samtalar med kan eller bör plocka ut tidigare journaler?

M a o, söker man sig till pilotutbildningen med en faktisk dokumenterad ADHD eller är det naturliga att mörka att det finns såna journaler?
Senast redigerad av Avel 2021-05-18 kl. 18:48.
Citera
2021-05-18, 18:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

I min värld och kanske andras sätts inte diagnosen ADHD eller ADD av personen själv. Det är väl en ganska omfattande utredning i en ung eller äldre persons liv.

”En paragraf 7-undersökning efterfrågas ofta tidigt i brottmålsprocessen. I undersökningen samtalar undersökningsläkaren med den misstänkte personen i ungefär en timme. [b]Läkaren har tillgång till förundersökningen och kan även beställa kopior på den misstänkte personens journaler från till exempel sjukvård och socialtjänst. Efter undersökningen skriver läkaren ett intyg med sina rekommendationer till domstolen, bland annat om det finns behov av en rättspsykiatrisk undersökning.”

Om han lyckats flyga under radarn, om du ursäktar uttrycket, med en faktisk ställd diagnos så har den som pysslat med P7:an där antingen inte haft koll på journalerna eller på andra sätt fått såna ”vibbar” från SD.

Då till kärnfrågan här. Kan man tänka sig att SD kan ha fått en diagnos i sin ungdom, med den utredning det innebär, och den som gjort P7 missar de journalerna?

Eller är det så att SD använt ADD eller liknande lite slarvigt i det sammanhanget med chefen där? I sig är det ju det enda vi har att ta fasta på förutom att man kan misstänka att det inte är helt riktigt ställt i huvudet på honom?

Och en sista undran är ju om han skulle ha anledning att mörka en sån diagnos (ADHD) inför sin flygarutbildning eller säg P7:an då där han lär ha fått info om att det kan bli aktuellt att vederbörande person han samtalar med kan eller bör plocka ut tidigare journaler?
Vad paragraf 7-utredning och RPU innebär vet jag.
Det vet även du att jag vet - via vad jag skrivit i tråden om Lilja.

Diagnoser kan erhållas vid vilken tidpunkt som helst.
Och inte fan behöver det ens diskuteras att personer inte sätter diagnos själv.

Vad P7an beträffar vet jag inte om den ens duger att torka sig med.
I pappersformat och inte pdf...
Citat:
Om psykiatrikern inte var djuplodande (tex BUP) , missade nåt eller blev förtrollad av SDs väsen har jag ingen aning om.

Inte heller varför SD uppger diagnos. Men så är fallet, och i vissa lägen, tycks han vara naivt ärlig på ett omoget sätt.

När uppgifter är paradoxala intresserar det mig i förundersökningar varav jag funderade kring NPF och områden som kan diskvalificera.
Såsom militär, flyg och polis.

Tack för diskussionen, vi kommer inte längre, men nu har jag redogjort kring mina reflektioner i tre inlägg idag.
Citera
2021-05-18, 18:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför?

Har SD sagt att han har diagnos till annan än chefen?
Citera
2021-05-18, 19:04
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

”En paragraf 7-undersökning efterfrågas ofta tidigt i brottmålsprocessen. I undersökningen samtalar undersökningsläkaren med den misstänkte personen i ungefär en timme. Läkaren har tillgång till förundersökningen och kan även beställa kopior på den misstänkte personens journaler från till exempel sjukvård och socialtjänst. Efter undersökningen skriver läkaren ett intyg med sina rekommendationer till domstolen, bland annat om det finns behov av en rättspsykiatrisk undersökning.”

M a o, söker man sig till pilotutbildningen med en faktisk dokumenterad ADHD eller är det naturliga att mörka att det finns såna journaler?
Ja vad är det för något de mörkar ?
Han vill ju så gärna säga något genom loggarna på Geoleken

De som känner Stefan säger att man ska akta sig när han går igång och klappar sig i knäna som han gjorde i förhörsvideon.
Moraträsk-varning ?

Fö. ser han väldigt sjuk ut, om ni tittar på de andra videosnuttarna.
Citera
2021-05-18, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ingen aning eftersom de inte får frågor om SDs mentala hälsa.
Så antingen vet chefen nåt som SD inte offentliggör till andra (förtroende) eller så ljuger SD.
Ser dock inte vitsen med att påtala nåt inom NPF, speciellt iom att SD vill framstå i beundrad upplaga - varav sistnämnda kan vara en orsak att andra inte vet.

HD är också mkt förtrolig med sin chef, nästintill på nivå terapeut.
Citera
2021-05-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Och nog att föräldrarna och övriga när och kära är lite tillknäppta minst sagt i förhör, men känns som en naturlig sak att berätta att sonen fått en diagnos i ungdomen?

I min värld så skulle det kanske kunna ”förklara” lite av hans beteenden mer än att kanske åklagaren ges chansen att dra lite för stora juridiska växlar på vissa av hans beteenden? Som skulle kunna ha sin ”naturliga” förklaring.

M a o, mörkar han själv och familjen hans diagnos för att han ska ”gå fri från mord”, eller av andra skäl, eller är det så enkelt att det aldrig varit tal om en utredning ens?

Nåt allvarligt fel i huvudet är det på honom iaf men eftersom han nu varken är pilot, militär eller polis så är det väl i de sociala och arbetsrelaterade situationerna han ”fallerar” big tajm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in