Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
SD och hans chef i all ära men har han en diagnos eller ej är ju frågan?
I min värld och kanske andras sätts inte diagnosen ADHD eller ADD av personen själv. Det är väl en ganska omfattande utredning i en ung eller äldre persons liv.
”En paragraf 7-undersökning efterfrågas ofta tidigt i brottmålsprocessen. I undersökningen samtalar undersökningsläkaren med den misstänkte personen i ungefär en timme. [b]Läkaren har tillgång till förundersökningen och kan även beställa kopior på den misstänkte personens journaler från till exempel sjukvård och socialtjänst. Efter undersökningen skriver läkaren ett intyg med sina rekommendationer till domstolen, bland annat om det finns behov av en rättspsykiatrisk undersökning.”
Om han lyckats flyga under radarn, om du ursäktar uttrycket, med en faktisk ställd diagnos så har den som pysslat med P7:an där antingen inte haft koll på journalerna eller på andra sätt fått såna ”vibbar” från SD.
Då till kärnfrågan här. Kan man tänka sig att SD kan ha fått en diagnos i sin ungdom, med den utredning det innebär, och den som gjort P7 missar de journalerna?
Eller är det så att SD använt ADD eller liknande lite slarvigt i det sammanhanget med chefen där? I sig är det ju det enda vi har att ta fasta på förutom att man kan misstänka att det inte är helt riktigt ställt i huvudet på honom?
Och en sista undran är ju om han skulle ha anledning att mörka en sån diagnos (ADHD) inför sin flygarutbildning eller säg P7:an då där han lär ha fått info om att det kan bli aktuellt att vederbörande person han samtalar med kan eller bör plocka ut tidigare journaler?
Vad paragraf 7-utredning och RPU innebär vet jag.
Det vet även du att jag vet - via vad jag skrivit i tråden om Lilja.
Diagnoser kan erhållas vid vilken tidpunkt som helst.
Och inte fan behöver det ens diskuteras att personer inte sätter diagnos själv.
Vad P7an beträffar vet jag inte om den ens duger att torka sig med.
I pappersformat och inte pdf...
Citat:
Då till kärnfrågan här. Kan man tänka sig att SD kan ha fått en diagnos i sin ungdom, med den utredning det innebär, och den som gjort P7 missar de journalerna?
Om psykiatrikern inte var djuplodande (tex BUP) , missade nåt eller blev förtrollad av SDs väsen har jag ingen aning om.
Inte heller varför SD uppger diagnos. Men så är fallet, och i vissa lägen, tycks han vara naivt ärlig på ett omoget sätt.
När uppgifter är paradoxala intresserar det mig i förundersökningar varav jag funderade kring NPF och områden som kan diskvalificera.
Såsom militär, flyg och polis.
Tack för diskussionen, vi kommer inte längre, men nu har jag redogjort kring mina reflektioner i tre inlägg idag.