2021-05-18, 15:47
Medlem
Angående flygcert eller inte flygcert, fick efter en andra förfrågan detta svar

Hej!

Personen har innehaft ett CPL(A)-certifikat som förföll den 2005-12-01.
Därefter framgår det tyvärr inte någon ytterligare information utifrån det Transportstyrelsen har för uppgifter gällande personen i fråga.

Med vänliga hälsningar,
Citera
2021-05-18, 15:49
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Som kristen hade L bibeln som talade om för henne vart hon inte fick gå. Man ska inte ha begärelse till sin nästas make/maka. Att hon var galet kär i SD är ingen ursäkt. Han var upptagen. Då är det bara att vända och gå åt andra hållet. Annars kan konsekvensen bli det vi ser här. Ett triangeldrama där alla har mått dåligt på olika sätt under lång tid och där mannen till sist tvingas välja.

Jag förstår vad du tycker sedan tidigare.
Jag förstår också denna din text.

Problemet är inte det.

Problemet är HUR han löser situationen.
Och det är också där han bryter mot våra gemensamma lagar.

Ingen av oss hade sagt något, eller klagat, om han gjort slut på traditionellt vis.
Liksom många redan har påtalat.
Det hade varit förståeligt.

Men hur som helst: det du skriver är inte svar på mina frågor!
Citera
2021-05-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Hej!

Därefter framgår det tyvärr inte någon ytterligare information utifrån det Transportstyrelsen har för uppgifter gällande personen i fråga.

Med vänliga hälsningar,

Haha, de har lika bra koll som vissa utredare av det här fallet!

Ja jisses det här med myndigheter alltså...

Jag orkar inte ta A*nneli på Transportstyrelsen ett varv till så orkar nån verifiera vad som egentligen gäller här så kör hårt.
Citera
2021-05-18, 15:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Absolut är det i stort självförvållat att åklagarn ”tvingades” visa filmen.

Om jag inte minns fel var åklagarns syfte med att spela upp filmen i HovR att bevisa att han kunde knytas till brottsplatsen för tiden för mordet. Han placerar sig själv där i tidiga förhör, utan hot eller ledande frågor, men sen i TR gjorde han en kovändning och total förnekade det hela.

Det var väl därför försvaret la mer eller mindre hela förmiddagen i HovR på att försöka så tvivel för när tiden för brottet inträffade.

Sen påvisar åkl dessutom en viktig del av hans karaktär, låg tillit till vad han säger, i hur han ”anpassar” sin historia över tid från att cykla, till att inte minnas, till att vara övertygad om att han inte cykla alls efter att han delgetts information från FUP.
Det var väl också för att motbevisa hans påstående att han sa att han cyklat bara därför att han fått ledande frågor från polisen.
Fall på eget grepp skulle jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag är övertygad om att han hade cykeln med sig. Dels då han sa vid första förhören, innan han visste om någon hade sett honom eller ej, att han varit ute och cyklat ett antal gånger. Dels då han hittade på någon sjuk sexhistoria med LW som involverade både cykeln och blod.

SD är skyldig så att det skriker om det. Den här cykelhistorien är vad som får mig att inte ens tveka.
Min åsikt är att med alla indicier som finns mot honom innan och under mordet står det och väger mellan skyldig och inte skyldig.
Men det som verkligen naglar fast honom som skyldig är hans beteende efter mordet.
Inte minsta tvekan om att han är skyldig och han har satt dit sig själv.

Han vet att det är Lena som har hittats innan det är officiellt.
Han vet att det blir rubriker om ett förskräckligt brott.
Han hittar på om blodsex för att ha en förklaring om LW:s blod hittas i hans näromgivning.
Han berättar att han har cyklat för att ha en förklaring om någon har sett honom vid brottsplatsen när brottet skedde.
Med mera...

Visst är det tillåtet för en åtalad att ljuga men när man analyserar varför han ljuger så står det klart att han gör det för att dölja eventuella spår av mordet han har begått.
Citera
2021-05-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag varken vitmålar eller försvarar SD. En viss insats har jag försökt göra här att både gräva och försöka övertyga ansvariga i utredningen vad som behöver göras för att kanske kunna stärka caset mot honom. Kanske fel approach men fundera lite på det temat innan du skriver mer om att jag håller SD om ryggen.

Jag resonerar som så att i det här fortfarande olösta fallet så gäller det att ligga så nära sanningen som möjligt om man nån gång ska kunna förstå det som hänt eller personen bakom. Jag menar att t o m kanske åklagarna är lite fel ute kring vad som hände den långhelgen och vad gäller just IT som bevis mot SD är de inte i närheten av sanningen än. Trots att de haft tillgång till mackapärerna hela tiden.
Och vilken del av den debatten lägger du och Develi krut på? Jo PW av alla människor medans ansvariga nämns i en bisats. Lite snett tänkt menar jag när man nu ändå fått lite inblick i läget där.

Blir det en massa irrelevanta anklagelser utan belägg så blir de ju i sig dimridåer för det som egentligen hänt här vid dådet eller tidigare.

SD är en avskyvärd person men vill man framstå som lite seriös här så är det nog sanningen man ska rikta in sig på och inte en massa påhitt.

Samma gäller andra personer här som diskuteras. Man kollar upp lite grejer innan man uttalar sig. För allas skull blir det en vettigare diskussion då.

En liten gnutta rättvisepatos har jag så den får du leva med här.

Jo, det är typ tredje gången du skriver den här muren av text. Du får inget hurra av mig nu heller.

Du intresserar dig på det tekniska, fine. Men många hör fokuserar på annat, bollar med varandra. Skämtar lite brutalt med varandra. Låt oss göra det utan att du ska komma in och få det till enbart teknik osv.

Det blev uppenbart igår när en skojade om din pw, direkt skulle du in och korrigera det du anser vara korrekt om pw. Fan det var ett skämt, ironi.

Är jag och andra dum i huvudet, låt oss då få vara det ifred ibland. Du sitter inte på någon allena sanning, finns saker vi klarar av som du inte klarar av. Undvik mig helt enkelt.

Vill du bara få beröm, ignorera mig. Jag är en djävulens advokat oftast. Du har ju sågat mig till en nobody om och om igen, låt mig då vara det.

Din kära sancha pancha, tv deckare fantast osv.
Citera
2021-05-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var väl också för att motbevisa hans påstående att han sa att han cyklat bara därför att han fått ledande frågor från polisen.
Fall på eget grepp skulle jag säga.
Min åsikt är att med alla indicier som finns mot honom innan och under mordet står det och väger mellan skyldig och inte skyldig.
Men det som verkligen naglar fast honom som skyldig är hans beteende efter mordet.
Inte minsta tvekan om att han är skyldig och han har satt dit sig själv.

Han vet att det är Lena som har hittats innan det är officiellt.
Han vet att det blir rubriker om ett förskräckligt brott.
Han hittar på om blodsex för att ha en förklaring om LW:s blod hittas i hans näromgivning.
Han berättar att han har cyklat för att ha en förklaring om någon har sett honom vid brottsplatsen när brottet skedde.
Med mera...

Visst är det tillåtet för en åtalad att ljuga men när man analyserar varför han ljuger så står det klart att han gör det för att dölja eventuella spår av mordet han har begått.

Visst är det så. Tror att "alla" VET att han är skyldig till mordet (även hans advokater) men det räcker tyvärr inte när det kommer till det juridiska, där det gäller "bortom rimligt tvivel" och "hellre fria än fälla" när det finns minsta tveksamhet. Åklagaren måste sy ihop alla indicier så att ingen länk i indiciekedjan är svag. För då brister den. Så nu kan det gå hur fan som helst.
Citera
2021-05-18, 16:42
Medlem
Skönt att veta att Stefaan Davisson snart sitter på livstid, precis allt allt pekar på detta i utredningen och HR kommer såklart sy in honom, och äntligen får LW´s anhöriga lite fred i sina liv även om det han gjort är totalt oförlåtligt. Bara 10 dagar kvar i frihet för denne mördare, sedan blir det att tjafsa med interner dagarna i ända
Citera
2021-05-18, 17:04
Medlem
firebird1974s avatar
Varför detta intresse om Steffeponken har flygcertifikat eller inte och varför detta intresse om han nu en gång har varit elitsimmare. Så vitt jag vet så dog inte LW i en flygkrasch eller drunknade i en bassäng. Däremot så blev hon mördad bakom ett bullerplank och då kan man väl också anta att han har ett förflutit hos vägverket som kontrollant av bullernivån från motorvägen. Om det nu skulle visa sej att Steffeponken lider av någon psykisk defekt så sätter jag min tillit till att både luftfartsverket och transportstyrelsen har full koll på den saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
Citera
2021-05-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför detta intresse om Steffeponken har flygcertifikat eller inte och varför detta intresse om han nu en gång har varit elitsimmare. Så vitt jag vet så dog inte LW i en flygkrasch eller drunknade i en bassäng. Däremot så blev hon mördad bakom ett bullplank och då kan man väl också anta att han har ett förflutit hos vägverket som kontrollant av bullernivån från motorvägen. Om det nu skulle visa sej att Steffeponken lider av någon psykisk defekt så sätter jag min tillit till att både luftfartsverket och transportstyrelsen har full koll på den saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
Det handlar om att sticka hål på hans lögner, hans höga hästar, som visar sig vara åsnan till svärfar, som bär honom.
Citera
2021-05-18, 17:09
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det handlar om att sticka hål på hans lögner, hans höga hästar, som visar sig vara åsnan till svärfar, som bär honom.

Ok då är jag med.
Citera
2021-05-18, 17:28
Medlem
Citat:
Jag varken vitmålar eller försvarar SD. En viss insats har jag försökt göra här att både gräva och försöka övertyga ansvariga i utredningen vad som behöver göras för att kanske kunna stärka caset mot honom. Kanske fel approach men fundera lite på det temat innan du skriver mer om att jag håller SD om ryggen.

Jag resonerar som så att i det här fortfarande olösta fallet så gäller det att ligga så nära sanningen som möjligt om man nån gång ska kunna förstå det som hänt eller personen bakom. Jag menar att t o m kanske åklagarna är lite fel ute kring vad som hände den långhelgen och vad gäller just IT som bevis mot SD är de inte i närheten av sanningen än. Trots att de haft tillgång till mackapärerna hela tiden.
Och vilken del av den debatten lägger du och Develi krut på? Jo PW av alla människor medans ansvariga nämns i en bisats. Lite snett tänkt menar jag när man nu ändå fått lite inblick i läget där.

Blir det en massa irrelevanta anklagelser utan belägg så blir de ju i sig dimridåer för det som egentligen hänt här vid dådet eller tidigare.

SD är en avskyvärd person men vill man framstå som lite seriös här så är det nog sanningen man ska rikta in sig på och inte en massa påhitt.

Samma gäller andra personer här som diskuteras. Man kollar upp lite grejer innan man uttalar sig. För allas skull blir det en vettigare diskussion då.

En liten gnutta rättvisepatos har jag så den får du leva med här.

Är väl tredje gången denna vägg av ord kommer.

Jag a ser en del av det du skriver är självförhärligande.

Men du ser inte när folk skämtar och många av oss är intresserade av den psykologiska sidan, när det gäller den sidan är du ibland ute på ogjort vatten.

Det du anser fakta kanske andra inte, ser på samma sak som orubblig fakta.

Låt andra fläka ut spekulera ironisera. Allt behöver inte passa din mall.

För egen del är jag mycket intresserad av SD förflutna, det ger en del av bilden varför mordet skedde. Lögner, misslyckanden, usla, sociala kontakter från förr är viktiga.
Citera
2021-05-18, 17:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
SD:s trafikflygarcertifikat - CPL(A) - är giltigt men har inga aktiva ratings för flygplanstyper. Detta enligt Sjö- och luftfartsledningen på Transportstyrelsen dags datum.
Den intressanta frågan är om han någonsing har haft några ratings för flygplanstyper, mer än små privatplan?
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Han har noll flygtimmar sedan ev 2001. Det imponerar, Carinah78. Ser dig gärna flyga med SD, se bara upp om han håller ett rakt föremål av metal.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men intressant! Om man utgår från att detta stämmer, har han väl inte några flygtimmar för någon flygplansmodell alls?
Jag skulle tro att han 2001 hade flygtimmar för små privalplan. Några flygtimmar behövs nog för att få certifikatet.
Citat:
Jag fick följande meddelande när jag efterfrågade hans eventuella flygcertifikat..
Nej, hans certifikat har förfallit.

Citat:
Antingen ljuger vissa personer i tråden eller också har Transportstyrelsen noll koll på sina register.
Olika svar beroende på vem som svarar.

Eller också har han förlorat certifikatet pga sekretessbelagda orsaker och då blir svaren lite förvirrande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in