2021-05-18, 18:32
Medlem
Talesman för den sionistiska mördarregimen armé säger att Hamas/Al-Qassam har över 12000 missiler, Hamas har vad de behöver för att fortsätta skicka missiler.
Citera
2021-05-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Dålig jämförelse. Sverige är en demokrati, därför accepterar svenskarna de beslut som politikerna fattar, eller så protesterar svenskarna mot dem. Palestinierna däremot har inte rösträtt eller ens protesträtt i Jerusalem, så det kan förklara varför de tar till våld och svenskarna inte gör det. Så om man ger palestinierna medborgarskap och rösträtt i Israel, alltså en enstatslösning, då kanske extremismen försvinner i regionen.
Har det fungerat bra att ge alla invandrare som har kommit till Sverige rösträtt och medborgarskap utan omsvep? I praktiken innebär det att invandrarna röstar för mer och mer invandring fastän det inte är bra för samhället. Det är förödande för Sverige.

Varför skulle Israel vara så lättlurade att de gick med på en sådan sak? I förlängningen skulle det leda till att antisemitiska partier tog plats i Knesset och att de partierna skulle försöka reducera israelerna till en obetydlig minoritet i Israel. På samma sätt som i Sverige.
Citera
2021-05-18, 18:41
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Dålig jämförelse. Sverige är en demokrati, därför accepterar svenskarna de beslut som politikerna fattar, eller så protesterar svenskarna mot dem. Palestinierna däremot har inte rösträtt eller ens protesträtt i Jerusalem, så det kan förklara varför de tar till våld och svenskarna inte gör det. Så om man ger palestinierna medborgarskap och rösträtt i Israel, alltså en enstatslösning, då kanske extremismen försvinner i regionen.

Fin propaganda du kommer med.

"Arabs who held Israeli citizenship were entitled to vote for the Israeli Knesset. Arab Knesset members have served in office since the First Knesset."

Dom får inte bara rösta, dom är även med i politiken och har makt i samhället. Israel är mer demokratiskt än NordKorea-Sverige. Jävla lögnare.
Citera
2021-05-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
Ja, även Iran är nära atombomben och vi vet vad iranierna vill göra med Israel. Israel kommer som även du vet att förstöra stora muslimska områden om det känner sig hotat av såna vapen.

Om din poäng är att Israel till slut kommer att falla (vilket jag också tror tyvärr) så kommer skadan också vara enorm i den muslimska världen. Israel kommer fyra av allt dom har mot stora mål för maximal skada.

Och jag är inte helt säker på att ens Sverige kan, i en sådan situation, känna sig tryggt med tanke på hur många miljarder kronor vi skickat till Palestinierna och Hamas. Jag skulle inte bli förvånad om även Sverige får smaka på en atombomb om Israels existens hotas.

Men det här vet vi ju redan, varför diskuteras det nu?

Alla scenarier ska diskuteras och alla avvikelser från sedvanlig pajkastning (är Israel eller Hamas ondast bla bla) är välkomna ... Jag anser att både Israel och Hamas är moraliskt bankrutt, men av olika skäl.

Sammanfattningen av ett kärnvapenkrig är omöjlig att göra, men visst.. Om det blir en övergripande shootout mellan Väst/Israel och arabvärlden + Iran, då blir det total massförstörelse.

Sverige tror jag ärligt talat att alla skiter i.
Citera
2021-05-18, 18:45
Medlem
Intressant artikel, skriven av en "amerikansk jude", som författaren kallar sig ...

https://www.middleeasteye.net/opinion/israel-palestine-apartheid-beginning-end

Jag håller inte med om allt men hans diskussion om narrativet är intressant.
Jag håller med om att Israel tappat greppet om narrativet (om det är ett gott narrativ man eftersöker) men jag anser inte att Hamas har något ett ersätta det med.. Jag upplever att båda sidor tappar greppet om det goda narrativet. Det uppstår ett tomrum och kvar blir bara stolthet och förstörelse. På sätt och vi kan det vara bra att narrativet dör. Det är nödvändigt att äga det under krig.
Citera
2021-05-18, 18:49
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant artikel, skriven av en "amerikansk jude", som författaren kallar sig ...

https://www.middleeasteye.net/opinion/israel-palestine-apartheid-beginning-end

Jag håller inte med om allt men hans diskussion om narrativet är intressant.
Jag håller med om att Israel tappat greppet om narrativet (om det är ett gott narrativ man eftersöker) men jag anser inte att Hamas har något ett ersätta det med.. Jag upplever att båda sidor tappar greppet om det goda narrativet. Det uppstår ett tomrum och kvar blir bara stolthet och förstörelse. På sätt och vi kan det vara bra att narrativet dör. Det är nödvändigt att äga det under krig.

Du måste förstå att du ser på saken från avstånd. Muslimer har krigat mot israel från dag ett 1948 fram till idag, non-stop! Vi ser och hör inte allt som sker i landet då det inte rapporteras här hos oss. Men det sker dagliga knivattacker, fordonspåkörningar, stenkastning, mordbränder, skjutningar osv.

Det finns inte utrymme för något narrativ. Israel satsar allt på att överleva.

Judarna är inte bara omringade av dödskults-fiender som tror att dom kommer till himlen om dom dödar en jude, utan har även 2 miljoner fiender inuti landet som mest av allt bara vill utplåna judarna och försöker göra det varenda dag, om dom får tillfälle. Det går för oss inte att föreställa detta.

Det är en otroligt komplex situation att hantera.
Senast redigerad av HatarIslam 2021-05-18 kl. 18:56.
Citera
2021-05-18, 18:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Skitsnack att israelerna attackerade först.

Den absolut första rapporten i denna senaste konflikt handlar om att efter fredagsbönen i Al-Aqsa moskén så tog sig palestinierna ut på gatan och skapade kaos med stenkastning och eldade upp saker. Först kom ordningsmakten för att lugna ner situationen och när det inte gick så eskalerade det.
Den första rapporten har sitt ursprung i händelserna i Sheikh Jarrah. Det har kokat länge där.
Citera
2021-05-18, 18:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Och var det en vecka sedan eller två som en bomb i en moske dödade ca 10 pers, jag minns inga protester om det? Händer regelbundet dessutom. Nej protesterna sker om det är Judar som gör något, uppenbart att det är olika måttstock som används.

Jag tror du skulle se vad mycket av vad denna tråd handlar om, gång på gång på gång framkommer att det inte är vad konflikten handlar om (det du nämner), det handlar om religion och hat av Judar. Det handlar om att Judar är orsak till världens elände och vill utrota den vita rasen och förstöra Europa. Ska vi dra in heliga platser så var Judarnas tempel där först.

Många Palestinier säger inte att Östra Jerusalem är ockuperat, utan att HELA landet är det. Se bara hur hamas avbildar området, just hela landet.

Så det du nämner är svepskäl för Judehat, och det finner alltid den som söker.
Du glömmer hela tiden att områdena ifråga är ockuperade.
Citera
2021-05-18, 19:07
Medlem
Citat:
Om du syftar på Pearl Harbor-attacken så stöttade USA de allierade långt innan det, genom tex Lend-Lease Act 11 mars 1941, och embargot mot Japan 1 juli 1941 med ultimatum att Japan skulle dra sig ur tremaktspakten:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Attacken_mot_Pearl_Harbor

USA ville alltså då motarbeta Nazityskland och det gjorde de också. Men innan detta så ville tex Joseph P. Kennedy (USA:s ambassadör i UK) kompromissa med Nazityskland:

"Kennedy rejected the belief of Winston Churchill that any compromise with Nazi Germany was impossible. Instead, he supported Prime Minister Neville Chamberlain's policy of appeasement. Throughout 1938, while the Nazi persecution of the Jews in Germany intensified, Kennedy attempted to arrange a meeting with Adolf Hitler.[40] Shortly before the Nazi bombing of British cities began in September 1940, Kennedy once again sought a personal meeting with Hitler without the approval of the U. S. Department of State, in order to "bring about a better understanding between the United States and Germany""
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joseph_P._Kennedy_Sr.#Appeasement

Det man kan säga i efterhand är att Chamberlains/Kennedys policy inte fungerade, eftersom Hitler krävde mer och mer hela tiden efter Münchenöverenskommelsen:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchen%C3%B6verenskommelsen

Och vilka är det som beter sig och har betett sig mest som Hitler, av israelerna och palestinierna?
Och vilka av dem går det inte att kompromissa med?
Och vad behöver omvärlden göra nu för att förhindra ett nytt folkmord, och kanske ett nytt världskrig?
Palestinierna/muslimerna är väl de som mest påminner om Hitler. Får de en chans så kommer de att döda varenda jude. De gillar ju också Hitler och ser han som ett föredöme.

Det gäller för judar att inte ge minsta chans till muslimer att visa svaghet för då blir de dödade, allihopa. Det vet judarna/israelerna och agerar därefter.

Heja Israel!
Citera
2021-05-18, 19:11
Medlem
Citat:
Du måste förstå att du ser på saken från avstånd. Muslimer har krigat mot israel från dag ett 1948 fram till idag, non-stop! Vi ser och hör inte allt som sker i landet då det inte rapporteras här hos oss. Men det sker dagliga knivattacker, fordonspåkörningar, stenkastning, mordbränder, skjutningar osv.

Det finns inte utrymme för något narrativ. Israel satsar allt på att överleva.

Judarna är inte bara omringade av dödskults-fiender som tror att dom kommer till himlen om dom dödar en jude, utan har även 2 miljoner fiender inuti landet som mest av allt bara vill utplåna judarna och försöker göra det varenda dag, om dom får tillfälle. Det går för oss inte att föreställa detta.

Det är en otroligt komplex situation att hantera.

Jag känner till den fientliga situation du beskriver. Judarna har slagit sig ner i ett hellhole. Det bör alla veta vi det här laget.

Men oavsett hur en väpnad konflikt ser ut, finns det ett narrativ och det slåss man om: man förklarar vem som är offer, vem är god, vem är civiliserad osv ...

Varenda lite skitkrig har ett eget narrativ.

Sionismens realisering (bildandet av Israel) var i sig en aggressiv handling. Ingen infödd arab bjöd dit dem. Det var Väst som dumpade sitt dåliga samvete (för förintelsen osv) på araberna ..

Israelerna har i 80 år burit med sig sitt eget narrativ och planeterat det mitt bland araberna.

Det är en i grunden extremt orättvis situation, som är otroligt komplex, det håller jag med om.

Den är så komplex att Israels och arabernas drömmar är dödsdömda.

Det blir inte två harmoniska stater och ingen sida kommer att vinna.

Det kommer att hända något helt annat. Jag gissar att konflikten upphör när Israel faller sönder.
Citera
2021-05-18, 19:18
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag känner till den fientliga situation du beskriver. Judarna har slagit sig ner i ett hellhole. Det bör alla veta vi det här laget.

Men oavsett hur en väpnad konflikt ser ut, finns det ett narrativ och det slåss man om: man förklarar vem som är offer, vem är god, vem är civiliserad osv ...

Varenda lite skitkrig har ett eget narrativ.

Sionismens realisering (bildandet av Israel) var i sig en aggressiv handling. Ingen infödd arab bjöd dit dem. Det var Väst som dumpade sitt dåliga samvete (för förintelsen osv) på araberna ..

Israelerna har i 80 år burit med sig sitt eget narrativ och planeterat det mitt bland araberna.

Det är en i grunden extremt orättvis situation, som är otroligt komplex, det håller jag med om.

Den är så komplex att Israels och arabernas drömmar är dödsdömda.

Det blir inte två harmoniska stater och ingen sida kommer att vinna.

Det kommer att hända något helt annat. Jag gissar att konflikten upphör när Israel faller sönder.

Jag menar samma sak. Israel kommer tyvärr att falla i slutändan. Jag har mycket svårt att se Israel, som är omringade av så extremt hat att vi inte kan föreställa oss, ska överleva och frodas.

2 miljarder hatande muslimer och dom ökar säkert i hundratusentals varenda dag..
Citera
2021-05-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Dom får ju bygga upp allting var 5-10de år hela tiden tack vare att grannen bombar sönder allt.
Det behöver de inte göra om de slutar skicka raketer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in