Citat:
Ursprungligen postat av
HatarIslam
Du måste förstå att du ser på saken från avstånd. Muslimer har krigat mot israel från dag ett 1948 fram till idag, non-stop! Vi ser och hör inte allt som sker i landet då det inte rapporteras här hos oss. Men det sker dagliga knivattacker, fordonspåkörningar, stenkastning, mordbränder, skjutningar osv.
Det finns inte utrymme för något narrativ. Israel satsar allt på att överleva.
Judarna är inte bara omringade av dödskults-fiender som tror att dom kommer till himlen om dom dödar en jude, utan har även 2 miljoner fiender inuti landet som mest av allt bara vill utplåna judarna och försöker göra det varenda dag, om dom får tillfälle. Det går för oss inte att föreställa detta.
Det är en otroligt komplex situation att hantera.
Jag känner till den fientliga situation du beskriver. Judarna har slagit sig ner i ett hellhole. Det bör alla veta vi det här laget.
Men oavsett hur en väpnad konflikt ser ut, finns det ett narrativ och det slåss man om: man förklarar vem som är offer, vem är god, vem är civiliserad osv ...
Varenda lite skitkrig har ett eget narrativ.
Sionismens realisering (bildandet av Israel) var i sig en aggressiv handling. Ingen infödd arab bjöd dit dem. Det var Väst som dumpade sitt dåliga samvete (för förintelsen osv) på araberna ..
Israelerna har i 80 år burit med sig sitt eget narrativ och planeterat det mitt bland araberna.
Det är en i grunden extremt orättvis situation, som är otroligt komplex, det håller jag med om.
Den är så komplex att Israels och arabernas drömmar är dödsdömda.
Det blir inte två harmoniska stater och ingen sida kommer att vinna.
Det kommer att hända något helt annat. Jag gissar att konflikten upphör när Israel faller sönder.