2021-05-18, 17:49
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Ackumulerat förtryck över tid motiverar ett 100-faldigt gensvar. Du glömmer också symbolvärdet av att judarna vill ha ensamrätt på Jerusalem medan Palestinierna accepterar en delad stad.

Vilka Palestinier talar du om, Hamas, PA, Palestinierna i Jordanien eller de i USA?
Citera
2021-05-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Tänk om svenskar hade blivit lika arga över bostadsområden som slutade vara svenska som palestinierna är över att ett bostadsområde som Sheikh Jarrah slutar att vara arabiskt.

Tänk om svenskar började skjuta raketer mot Biskopsgården och Rinkeby för att de områdena inte längre är svenska.

Skulle man också kunna säga att "det är en förklaring till våldet" då?
Förstår inget av din jämförelse. Berätta gärna vilka likheter som finns i Rinkeby och Palestina.
Citera
2021-05-18, 17:50
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Sjukhus behöver utrustning även utan konflikter, och det sägs att Gaza lider brist på så mycket, så med bistånd och gränsen till Egypten öppen borde problemen kunna lösas.
Dom får ju bygga upp allting var 5-10de år hela tiden tack vare att grannen bombar sönder allt.
Citera
2021-05-18, 17:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Dom får ju bygga upp allting var 5-10de år hela tiden tack vare att grannen bombar sönder allt.

Ja skjuter de först så försvarar sig dessvärre grannen, representerar du en dödskult, uttalar hot och skjuter raketer så gör det grannen lite orolig.
Citera
2021-05-18, 18:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ja skjuter de först så försvarar sig dessvärre grannen, representerar du en dödskult, uttalar hot och skjuter raketer så gör det grannen lite orolig.
Grannen sköt ju först, på en utav deras och hela den muslimska världens mest heliga platser, och skadade 300 stycken civila, bla, kvinnor och barn.
Dom fick ett ultimatum att lämna den heliga platsen, så hade allt varit lugnt. Men dom tog den inte.
Glömde jag säga att detta skedde på ockuperat territorium.
Citera
2021-05-18, 18:06
Medlem
HatarIslams avatar
"Förenklat handlar konflikten om två folk och en bit land. Folken är judarna och palestinierna och landet är ytan mellan Medelhavet och Jordanfloden. Medan judarna levde där redan under antiken, kom araberna till området långt senare"

I.
Rest.
My.
Case.

https://www.svd.se/konflikten-i-kort...folk--ett-land
Citera
2021-05-18, 18:11
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Grannen sköt ju först, på en utav deras och hela den muslimska världens mest heliga platser, och skadade 300 stycken civila, bla, kvinnor och barn.
Dom fick ett ultimatum att lämna den heliga platsen, så hade allt varit lugnt. Men dom tog den inte.

Skitsnack att israelerna attackerade först.

Den absolut första rapporten i denna senaste konflikt handlar om att efter fredagsbönen i Al-Aqsa moskén så tog sig palestinierna ut på gatan och skapade kaos med stenkastning och eldade upp saker. Först kom ordningsmakten för att lugna ner situationen och när det inte gick så eskalerade det.
Senast redigerad av HatarIslam 2021-05-18 kl. 18:14.
Citera
2021-05-18, 18:12
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Och var det en vecka sedan eller två som en bomb i en moske dödade ca 10 pers, jag minns inga protester om det? Händer regelbundet dessutom. Nej protesterna sker om det är Judar som gör något, uppenbart att det är olika måttstock som används.

Jag tror du skulle se vad mycket av vad denna tråd handlar om, gång på gång på gång framkommer att det inte är vad konflikten handlar om (det du nämner), det handlar om religion och hat av Judar. Det handlar om att Judar är orsak till världens elände och vill utrota den vita rasen och förstöra Europa. Ska vi dra in heliga platser så var Judarnas tempel där först.

Många Palestinier säger inte att Östra Jerusalem är ockuperat, utan att HELA landet är det. Se bara hur hamas avbildar området, just hela landet.

Så det du nämner är svepskäl för Judehat, och det finner alltid den som söker.
Senast redigerad av Termos99 2021-05-18 kl. 18:16.
Citera
2021-05-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Förstår inget av din jämförelse. Berätta gärna vilka likheter som finns i Rinkeby och Palestina.
Det finns massor av bostadsområden i Sverige som inte längre är svenska och där svenskar inte kan känna sig trygga. Områden som Sverige i praktiken har förlorat. Precis som Palestina anser att de förlorar Sheikh Jarrah i Jerusalem.

Men vi startar inte krig av den anledningen att vi förlorar ett bostadsområde. Om något visar det på hur fundamentalistiska Hamas är och hur veka och svaga vi svenskar är.
Citera
2021-05-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du skriver att du inte upprepar dig trots att du skriver samma jävla sak hela tiden. Israel är ingenting utan USA blah blah blah blah blah blah. Fatta någon jävla gång att Israel vann flera arabkrig utan ett jävla nickel från USA.

Jag tänker inte ta ifrån Israelerna deras IQ och kompetens. Detta är ett mycket drivet folk.
Det du nämner skedde dock för 50 år sedan. Och Israel har sedan starten haft full uppbackning.

USA är såklart den främsta supporten. Man bidrar med ammo, utrustning pengar och whatnot..
I över 30 år har USA pumpat in 140 miljarder dollar i Israel, som är strategiskt viktigt.
USA har stöttat staten Israel stenhårt under hälften av de år som den funnits.

Jag har skrivit om flera andra saker också, men du är på pissigt humör och tittar bara på mina upprepningar. Jag ska aldrig mer nämna att Israel ligger i en respirator som USA betalar för.

Just nu skulle jag väldigt gärna vilja diskutera Israels sårbarhet (inte för att jag är anti för det är jag inte och jag vill inte se Israel gå under). Jag tycker att den är iögonfallande. Det är ett litet land som har enorma yttre och intre problem.

Jag undrar hur Israel i framtiden ska kunna kombinera sin inre sårbarhet med kriget mot Hamas.

Och med tanke på landets ringa storlek, är det inte konstigt att man vill tränga undan araberna. Man vill ha lebensraum.

Israel är ung lika stort som Småland men ung 50% är öken, eller iaf halvöken. Israel är inte jättelämpligt för odling och demografiskt och geografiskt verkar man stå och stampa. Något stor-Israel blir det aldrig.

Så 9 miljoner människor trängs på ung halva Smålands yta.

En våt dröm för israel-hatarna är antagligen den kärnanläggning som finns i öknen. Det är inte ett kärnkraftverk men skulle denna anläggning råka ut för en olycka är det katastrof för hela landet..

Arabaerna har förvisso fått stortryk i flera decennier, men tittar man objektivt på Israel, så är det knappast något ultimat lebensraum man skaffat sig. I bästa fall får man ett lite större Småland.

Och hur det än går med Hamas, kommer man alltid att vara omgiven av fiender.

I detta nu tävlar diverse terrorgrupper om att vara först med en dirty bomb. Den dagen någon lyckas är nog Israel en given måltavla..

Kriget mot Hamas kan kanske vinnas. Kriget mot de mörka krafterna i arabvärlden är hopplöst.
Citera
2021-05-18, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det finns massor av bostadsområden i Sverige som inte längre är svenska och där svenskar inte kan känna sig trygga. Områden som Sverige i praktiken har förlorat. Precis som Palestina anser att de förlorar Sheikh Jarrah i Jerusalem.

Men vi startar inte krig av den anledningen att vi förlorar ett bostadsområde. Om något visar det på hur fundamentalistiska Hamas är och hur veka och svaga vi svenskar är.

Dålig jämförelse. Sverige är en demokrati, därför accepterar svenskarna de beslut som politikerna fattar, eller så protesterar svenskarna mot dem. Palestinierna däremot har inte rösträtt eller ens protesträtt i Jerusalem, så det kan förklara varför de tar till våld och svenskarna inte gör det. Så om man ger palestinierna medborgarskap och rösträtt i Israel, alltså en enstatslösning, då kanske extremismen försvinner i regionen.
Citera
2021-05-18, 18:28
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tänker inte ta ifrån Israelerna deras IQ och kompetens. Detta är ett mycket drivet folk.
Det du nämner skedde dock för 50 år sedan. Och Israel har sedan starten haft full uppbackning.

USA är såklart den främsta supporten. Man bidrar med ammo, utrustning pengar och whatnot..
I över 30 år har USA pumpat in 140 miljarder dollar i Israel, som är strategiskt viktigt.
USA har stöttat staten Israel stenhårt under hälften av de år som den funnits.

Jag har skrivit om flera andra saker också, men du är på pissigt humör och tittar bara på mina upprepningar. Jag ska aldrig mer nämna att Israel ligger i en respirator som USA betalar för.

Just nu skulle jag väldigt gärna vilja diskutera Israels sårbarhet (inte för att jag är anti för det är jag inte och jag vill inte se Israel gå under). Jag tycker att den är iögonfallande. Det är ett litet land som har enorma yttre och intre problem.

Jag undrar hur Israel i framtiden ska kunna kombinera sin inre sårbarhet med kriget mot Hamas.

Och med tanke på landets ringa storlek, är det inte konstigt att man vill tränga undan araberna. Man vill ha lebensraum.

Israel är ung lika stort som Småland men ung 50% är öken, eller iaf halvöken. Israel är inte jättelämpligt för odling och demografiskt och geografiskt verkar man stå och stampa. Något stor-Israel blir det aldrig.

Så 9 miljoner människor trängs på ung halva Smålands yta.

En våt dröm för israel-hatarna är antagligen den kärnanläggning som finns i öknen. Det är inte ett kärnkraftverk men skulle denna anläggning råka ut för en olycka är det katastrof för hela landet..

Arabaerna har förvisso fått stortryk i flera decennier, men tittar man objektivt på Israel, så är det knappast något ultimat lebensraum man skaffat sig. I bästa fall får man ett lite större Småland.

Och hur det än går med Hamas, kommer man alltid att vara omgiven av fiender.

I detta nu tävlar diverse terrorgrupper om att vara först med en dirty bomb. Den dagen någon lyckas är nog Israel en given måltavla..

Kriget mot Hamas kan kanske vinnas. Kriget mot de mörka krafterna i arabvärlden är hopplöst.

Ja, även Iran är nära atombomben och vi vet vad iranierna vill göra med Israel. Israel kommer som även du vet att förstöra stora muslimska områden om det känner sig hotat av såna vapen.

Om din poäng är att Israel till slut kommer att falla (vilket jag också tror tyvärr) så kommer skadan också vara enorm i den muslimska världen. Israel kommer fyra av allt dom har mot stora mål för maximal skada.

Och jag är inte helt säker på att ens Sverige kan, i en sådan situation, känna sig tryggt med tanke på hur många miljarder kronor vi skickat till Palestinierna och Hamas. Jag skulle inte bli förvånad om även Sverige får smaka på en atombomb om Israels existens hotas.

Men det här vet vi ju redan, varför diskuteras det nu?
Senast redigerad av HatarIslam 2021-05-18 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in