2021-05-18, 11:43
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej, Esbjörn har inte sagt något vad jag vet. Det betyder ju inget i sammanhanget här.
Måste allt vi tar upp vara baserat på det - vad de sagt mot eller inte?

Ebba har haft kontakt med en mäklare.
Med största sannolikhet innan besiktning/värdering/förhandling.

Esbjörn har inte haft en kontakt med någon mäklare.

Sedan, som sagt - hade det varit en totalt oberoende mäklare, utan band överhuvudtaget som också gjort sitt jobb i samband med skrivuppdraget så hade Ebba haft sitt guldvittne.
Men nu har hon inte det.

Då kan ni spekulera vad ni vill, men varför vittnar inte Theo?

Har inte Theo haft någon kontakt med Esbjörn? Vilket alltså är fel enligt hans "plikt".
Eller så hade Theo kontakt med Esbjörn men det han skulle kunna vittna om hade kanske inte varit fördelaktigt för Ebba...?

Sedan om avtalet är ok, är bara en sak i sammanhanget.
Vi måste ju diskutera saken ändå.

Varför skulle han vittna? (Theo)
2021-05-18, 12:11
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Nej, Esbjörn har inte sagt något vad jag vet. Det betyder ju inget i sammanhanget här.

Ebba har haft kontakt med en mäklare.
Med största sannolikhet innan besiktning/värdering/förhandling.

Esbjörn har inte haft en kontakt med någon mäklare.

Sedan, som sagt - hade det varit en totalt oberoende mäklare, utan band överhuvudtaget som också gjort sitt jobb i samband med skrivuppdraget så hade Ebba haft sitt guldvittne.
Men nu har hon inte det.

Då kan ni spekulera vad ni vill, men varför vittnar inte Theo?

Har inte Theo haft någon kontakt med Esbjörn? Vilket alltså är fel enligt hans "plikt".
Eller så hade Theo kontakt med Esbjörn men det han skulle kunna vittna om hade kanske inte varit fördelaktigt för Ebba...?

Sedan om avtalet är ok, är bara en sak i sammanhanget.
Vi måste ju diskutera saken ändå.

Vad skall Theo vittna om och vem skall kalla honom som vittne?

Vittnen måste ju tillföra något i annat fall så är det ganska meningslöst och tar bara upp tid och ökar kostnader för parterna.
2021-05-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ja Esbjörn är inte lika insatt - sannolikheten att Esbjörn är en hemnet-knarkare är nog noll.
Ebba däremot har sålt sitt gamla hus, är insatt i politikernas gång i kommunen och hade iaf två rundor med köp/försäljning i området på mindre än 10år.

Att du ens argumenterar om att Ebba och Esbjörn skulle vara lika insatta i nuvarande fastighetsmarknad?

"stressad" skrev spakur - att Ebba tjatade på honom om försäljning. Det kan upplevas påfrestande av en äldre, långt innan personen i fråga är dement eller har sådana diagnoser.

"Varför skulle han få för sig att någon som tillhandahåller ett papper, ska vara ansvarig?"
Ja varför tror du? En mäklare tror man nog har ett ansvar i en fastighetsaffär, skrivuppdrag eller inte. Att minst att de ser till att det blir korrekta förutsättningar etc. Varför skulle man INTE tro det?

Jättekonstigt, å ena sidan menar du att Esbjörn ÄR insatt, men när det kommer till en mäklare då menar du istället att han skulle vara ej kunnig och tro att en mäklare är mer som vem-som-helst....?
Så alla som sålt ett hus eller surfat på nätet är nu professorer i fastighetsjuridik...?
Du tycker inte att du förenklar saker lite väl mycket?
Gissar att du byggt hela din ”akademiska karriär” på det viset?
2021-05-18, 12:17
Medlem
Q6s avatar
Citat:

.

Du påstod att Esb hade sagt att han ifrågasatte att mäklaren ordnade köpeavtalet.

När det inte stämmer utan som vanligt bara var en fri fantasi från din sida så måste vi ju ta upp det.
2021-05-18, 12:42
Medlem
Citat:
Men visst kan det vara så, det säger mest om hur Ebba presenterat det hela för Esbjörn. Säger dock inget om när/hur Ebba har pratat med Theo i förväg.

Som togs upp nyss, självklart pratar med vänner och släkt - och menar jag ju att man verkligen pratar.
Och anlitar! Jag förstår det.
Dvs att Ebba faktiskt pratat om husköp med sin väns brorsa. Kanske först bara generellt, sedan när det närmade sig blev det mer tydliga frågor om Mariannelund, Esbjörns hus osv.

Ser inget konstigt i det. Eller fel. Det är sedan - varför är han inte vittne?
Jo, han pratade förmodligen inte med Esbjörn - och det är kanske inte heller så konstigt.
Han slarvade bara, gjorde det enkelt för allt var "klart" och det var ju för en vän. Varför krångla då?
Och det kan väl få vara så.

Sedan - ja, det togs upp tidigare, vem vet - om det är sant att budet på 2.5 verkligen fanns från kursgårdstanten kanske det satte dollartecken i skallen på huvudet på Esbjörn och han fattade inte bättre när Ebbas bud på en bra bit över 3 kom, eller om hon pratade om att betala nästan 4 bara de hade gjort en besiktning och värdering först.
"shit vilken affär" tänkte han kanske och valde att gå vidare med det....

Alla har kanske bara slagit dubbelknut på sig själva.

Jag tror inte han bara slarvade. Han lånade bara ut papper, han agerade inte mäklare och tog inget arvode för affären.
Han vill inte bli inblandad i något han inte varit delaktig i, konstigare än så är det inte.

Jag lånar grannens kvittensblock när jag säljer min bil.
Grannen har kvittensblock och jag tyckte det såg snyggare ut och jag behöver inger inget kvittensblock själv så därför har jag inte köpt något sådnat.
Min fgranne vill absolut inte delta i någon rättegång bara för att jag har ett papper ur hans kvittensblock och at han sa i förbifarten- kolla så rätt person.
2021-05-18, 12:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Det är ni som fantiserat ihop en rätt fin historia om kursgårdstanter och arv osv.

Att kunna säga "om" och "kanske" är inget fel, pröva det - ni drar ju till med att saker stup i kvarten som sanningar även fast det borde vara ett "om" eller "kanske" framför.
Fantiserat? Oisin hade ju pratat med grannar om att kursgårdstanten hade ärvt ett par bröder, och jag har för mig att kursgårdstanten även kommenterat detta... (Och hon hade alla gånger kommenterat detta om det inte hade stämt)

Tror du helt allvarligt att detta är hopfantiserat?

Jag blir mer och mer orolig för din mentala hälsa

Ebba har ju kontaktats av två personer som på ett ungefär sagt att huset var deras, den ena var ju Matz, och han har ju tom visat ett papper som Esb skrivit på (som inte gäller, eller åtminstone inte gäller Ebbas köp), vem tror du den andra personen var om det inte var kursgårdstanten?
Senast redigerad av Enydrion 2021-05-18 kl. 12:51.
2021-05-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så alla som sålt ett hus eller surfat på nätet är nu professorer i fastighetsjuridik...?
Du tycker inte att du förenklar saker lite väl mycket?
Gissar att du byggt hela din ”akademiska karriär” på det viset?

Och du förstorar verkligen det jag säger, har jag ens antytt att nån part är insatt i fastighetsjuridik?

Så - vem är det som inte håller sig till vad som skrivits.
Du saknar akademisk karriär antar jag.
2021-05-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Fantiserat? Oisin hade ju pratat med grannar om att kursgårdstanten hade ärvt ett par bröder, och jag har för mig att kursgårdstanten även kommenterat detta... (Och hon hade alla gånger kommenterat detta om det inte hade stämt)

Tror du helt allvarligt att detta är hopfantiserat?

Jag blir mer och mer orolig för din mentala hälsa

Ebba har ju kontaktats av två personer som på ett ungefär sagt att huset var deras, den ena var ju Matz, och han har ju tom visat ett papper som Esb skrivit på (som inte gäller, eller åtminstone inte gäller Ebbas köp), vem tror du den andra personen var om det inte var kursgårdstanten?

Nej, varför tror du jag inte vet om det?

Det är i nästa steg - att det självklart måste handla om deras fuffens bara för ovanstående har hänt.
Som om folk inte skulle kunna bry om sig om någon de tror blivit lurad?

De kanske genuint verkligen tror att Esbjörn lurats av sitt hus, och ja - varför inte - det kanske bara är så dumt och enkelt att Esbjörn inte sagt hela sanningen....

Det finns ett helt spektrum av vad detta skulle kunna handla om,
Ebba & Esbjörn är de som verkligen vet till 100%.
2021-05-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tror inte han bara slarvade. Han lånade bara ut papper, han agerade inte mäklare och tog inget arvode för affären.
Han vill inte bli inblandad i något han inte varit delaktig i, konstigare än så är det inte.

Jag lånar grannens kvittensblock när jag säljer min bil.
Grannen har kvittensblock och jag tyckte det såg snyggare ut och jag behöver inger inget kvittensblock själv så därför har jag inte köpt något sådnat.
Min fgranne vill absolut inte delta i någon rättegång bara för att jag har ett papper ur hans kvittensblock och at han sa i förbifarten- kolla så rätt person.

Sen att det var en paragraf kvar att handpenning kunde hanteras på hans konto, en kopia av avtalet till honom etc?

Varför inte bara ta bort ALLA referenser från honom?
Slarvigt i det avseendet iså fall.
2021-05-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du påstod att Esb hade sagt att han ifrågasatte att mäklaren ordnade köpeavtalet.

När det inte stämmer utan som vanligt bara var en fri fantasi från din sida så måste vi ju ta upp det.

Aha, sant det skrev jag, jag läste inlagan - och det står uttryckligen "Esbjörn gör gällande" på stycket innan. Men ingenting där det tar upp Theo.
Så visst - Man kan fundera vad Esbjörn sagt eller inte sagt.

Då är vi där igen, ni vill klaga på Binninges formuleringar
2021-05-18, 13:24
Medlem
Den enda frågan i det hela: Vill Esb sälja huset till Ebba?

Den andra som orsakat honom stor skada, både ekonomiskt samt stjäl tid av hans liv:
Har Esb råkat illa ut och försökts till omvändelse/påtryckningar av annan part som agerara i egenintresse?
2021-05-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Den enda frågan i det hela: Vill Esb sälja huset till Ebba?

Den andra som orsakat honom stor skada, både ekonomiskt samt stjäl tid av hans liv:
Har Esb råkat illa ut och försökts till omvändelse/påtryckningar av annan part som agerara i egenintresse?

haha, ja det kan man fråga sig.
Ser på Esbjörns team som en enda stor hönsgård, ingen tupp utan bara en massa kacklande - missförstånd. Antaganden.

Esbjörn kan ha vara genuint förvirrad.
Var inte så ÄR han det nu iaf....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in