2021-05-17, 01:31
Medlem
MrSkargards avatar
Ett EM utan näzan är ett EM som man kan följa utan att bli sur. Nu lär Simon Bank, Erik Niva och andra zlatanistiska journalister vara gråtfärdiga och det är värt att fira. Janne Andersson visade dock ett extremt dåligt omdöme när han tog med näzan i den senaste landslagstruppen så hans förmåga att ta vettiga beslut är numera högst diskutabel. Med det sagt så unnar jag Janne att han slipper släpa på näzans bagage under mästerskapet då han inte är en ungkarl längre.
Citera
2021-05-17, 14:10
Medlem
TrolleriKontos avatar
En inblick i hur Janne jobbar med trupputtagningen.
Hemligheterna samlas på ett och samma ställe: en skinnmapp som köptes i Laholm 1996.

Där finns privata kalkyler kring bolån, räntor, amorteringar – och Sveriges EM-trupp.

Det där är helig mark, säger förbundskapten Janne Andersson.

[...]

Sidan är uppdelad i elva kategorier, en för varje position och under rubrikerna skriver han spelare, ändrar, lägger till för att på så vis till slut landa i dem som han anser vara det bästa laget.

Alla bedöms efter flera variabler, rangordnas och när Andersson har bestämt sig plockar han fram färgpennorna.

– Då blir det grön färgpenna på dem som är klara, gul på de tveksamma och röd på dem som inte får vara med den här gången.

– Jag tycker om systematiken, ordningen och att ha färger på det. Det är förmodligen ett förlegat sätt att arbeta på i dag men det funkar för mig.

På tisdag ska Janne Andersson vara klar.
https://www.msn.com/sv-se/sport/nyheter/i-hemliga-p%C3%A4rmen-finns-bol%C3%A5nen-%E2%80%93-och-em-truppen/ar-BB1gMjsc

Det verkar i princip råda konsensus i tråden kring att Jordan kommer bli uttagen, men jag är inte lika säker. Janne har varit tydlig med att han håller Isak, Quaison, Claesson, Forsberg och Dejan högre än Jordan i rollen som rörlig anfallare just nu. Blir Jordan uttagen, kommer han alltså vara sjätte gubbe i den rollen. Så då är det mycket möjligt att han inte blir uttagen alls. Vilket givetvis kommer medföra en del gnäll här och var i samband med trupputtagningen. Men det kommer ju även bli gnäll från media, allmänhet, pappa Henrik och Jordan själv under själva mästerskapet, om han blir uttagen och inte får spela en sekund - vilket han förmodligen inte kommer få. Då föredrar Janne kanske att ha med någon annan gubbe i den rollen som 23-26:e spelare. De tre sista spelarna kommer ju inte lira en sekund i mästerskapet. De ska bara göra ett bra jobb på träning, och bidra med god energi i övrigt.

Janne har flera gånger nämnt att han främst jobbar efter modellen att fylla upp med två spelare i varje position. Så att Sverige bara åker till mästerskapet med Berg som utpräglad targetspelare, håller jag för osannolikt.

Själv hoppas jag Sebastian Andersson är i tillräckligt gott slag för att kunna åka med. Han har startat de två senaste matcherna i Bundesliga. Och gjort ett mål. Håller han för det, borde han kunna hålla för något inhopp i EM också. Jag vet att han själv flaggat för att han inte är 100 än, men sätt honom på ett eget träningsprogram under uppladdningslägret, så att han får bygga upp sig så gott det går. Det vore nyttigt att kunna slänga in en sådan stark huvudspelare vid behov. I stället för att sätta upp Ponne på topp vid forceringar, som Janne gjort ett par gånger - med mycket klent resultat som följd. Kommer inte Andersson med, blir det nog Kiese Thelin, i rollen som targetreserv. Men det känns riktigt trött.

Angående mittbackar, så kan man notera att Lindelöf och Jansson missar det första lägret - på grund av EL-final och PL-playoff - och förmodligen även träningsmatchen mot Finland. Helander är småskadad. Granqvist är halvt indrottsinvalid, men Janne vill nog väldigt gärna ha med honom i EM-truppen för hans ledaregenskaper. Danielsson är i Kina och är lite osäker. Kanske blir det så att Janne tar ut Nilsson och/eller Starfelt i någon form av bruttotrupp, så att han i alla fall ska ha spelare till de första träningarna. Den definitiva truppen måste ju inte lämnas in förrän den 1:a juni.
Citera
2021-05-17, 14:26
Medlem
Generalanderssons avatar
Jag var skeptisk som fan när förbundet valde Janne som ny förbundskapten efter EM 2016, hade Håkan Ericson som favorit till att ta över landslaget efter guldet i U-21 EM, dock så var jag mest glad över att vi bara slapp att se mer av Hamren.

Men i dag kan jag lungt säga att jag tog fel om Janne, den bästa förbundskaptenen vi har haft sedan Lagerbäck.
Citera
2021-05-17, 17:04
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ett EM utan näzan är ett EM som man kan följa utan att bli sur. Nu lär Simon Bank, Erik Niva och andra zlatanistiska journalister vara gråtfärdiga och det är värt att fira. Janne Andersson visade dock ett extremt dåligt omdöme när han tog med näzan i den senaste landslagstruppen så hans förmåga att ta vettiga beslut är numera högst diskutabel. Med det sagt så unnar jag Janne att han slipper släpa på näzans bagage under mästerskapet då han inte är en ungkarl längre.

Noa Bachner skrev nånting om att sommaren hade gått sönder i och med Zlatans skada. Så helt rätt så verkar dom flesta journalister vara rätt knäckta.
Citera
2021-05-17, 17:16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag var skeptisk som fan när förbundet valde Janne som ny förbundskapten efter EM 2016, hade Håkan Ericson som favorit till att ta över landslaget efter guldet i U-21 EM, dock så var jag mest glad över att vi bara slapp att se mer av Hamren.

Men i dag kan jag lungt säga att jag tog fel om Janne, den bästa förbundskaptenen vi har haft sedan Lagerbäck.

Bästa sen Lagerbäck? Det betyder kort sagt att Andersson är bättre än Hamrén.
Citera
2021-05-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Noa Bachner skrev nånting om att sommaren hade gått sönder i och med Zlatans skada. Så helt rätt så verkar dom flesta journalister vara rätt knäckta.

Noa Bachner är nog den sportjournalist som hyllar Zlatan mest och samtidigt begriper minst om fotboll. Ingen bra kombination för en sportjournalist.
Citera
2021-05-17, 17:30
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan

Skönt då hoppas jag vi får radiotystnad från honom över sommaren.
Citera
2021-05-17, 21:04
Medlem
Ett till huvudbry inför EM (?) i form av Martin Olsson, fick avbryta dagens match på grind av skada och gick haltande ur planen. Verkar som en favorit hos Janne.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2021-05-17 kl. 21:09.
Citera
2021-05-17, 21:39
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Ett till huvudbry inför EM (?) i form av Martin Olsson, fick avbryta dagens match på grind av skada och gick haltande ur planen. Verkar som en favorit hos Janne.

Blir väl Pierre Bengtsson (som i ärlighetens namn ändå borde gå före) istället.
Citera
2021-05-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Blir väl Pierre Bengtsson (som i ärlighetens namn ändå borde gå före) istället.

Tror nog också att Bengtsson är tvåa efter Ludde, M. Olsson hade nog följt med mer som en flexibel spelare som kan täcka fler positioner vid behov.
Citera
2021-05-17, 22:12
Medlem
L-illuminatos avatar
Helt sjukt ifall Granqvist tas ut i EM.
Han spelar nu i ett MITTENLAG HeIF som spelar i landets nästhögsta serie. Ett land där högstaligan är rankad 22'a vilken han inte platsar i. Där pallar han sällan 90 min
OM nu Granen är en så hyvens kille och skrika och mana på spelarna från sin rullstolplats på läktaren varför inte ta med honom som Assistant Player Manager till Stefan Pettersson eller någon annan hittepå titel.

Vad fan ska han med som spelare för?
Citera
2021-05-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Helt sjukt ifall Granqvist tas ut i EM.
Han spelar nu i ett MITTENLAG HeIF som spelar i landets nästhögsta serie. Ett land där högstaligan är rankad 22'a vilken han inte platsar i. Där pallar han sällan 90 min
OM nu Granen är en så hyvens kille och skrika och mana på spelarna från sin rullstolplats på läktaren varför inte ta med honom som Assistant Player Manager till Stefan Pettersson eller någon annan hittepå titel.

Vad fan ska han med som spelare för?

Tar 47-årige medelåldersfarsan Granqvist upp en plats i truppen så borde typ Janne utredas för nepotism eller vänskapskorruption.

Har respekt för Janne annars men att han envisas med en halvskadad Granen på detta sätt går gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in